De burpee challenge: wat zijn burpees eigenlijk?

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
wat zijn burpees

De burpee challenge.. Het is een echte trend aan het worden. Steeds meer mensen gaan met deze zware challenge aan de slag, in de sportschool of gewoon lekker thuis. TikTok staat vol met video’s over de burpee challenge en ook op andere sociale kanalen zien we deze sportieve uitdaging vaak voorbij komen.

Maar, wat zijn burpees nu eigenlijk en wat maakt de burpee challenge zo populair? Krachttraininginfo.nl vertelt je daar natuurlijk alles over. In dit blog leg ik je uit wat burpees zijn en hoe jij ook mee kunt doen aan de burpee challenge.

Inhoudsopgave

Wat zijn burpees eigenlijk?

Voor veel mensen is het vooral een grappige naam om te horen, maar wat zijn burpees nu eigenlijk? Een burpee is een oefening in twee delen: een plank of een push-up gevolgd door een jump squat.

In de loop der jaren is de oorspronkelijke vorm echter aangepast om zich op verschillende lichaamsdelen te concentreren of om het nog uitdagender te maken. Wat een burpee onderscheidt van andere oefeningen, is dat het meerdere voordelen kan bieden.

Het is een cardio- en krachttraining in één voor het hele lichaam, zonder het gebruik van apparatuur. Steeds meer mensen zoeken naar mogelijkheden om het lichaam te trainen zonder apparatuur, zodat er geen investering nodig is en je het gewoon overal kunt uitvoeren wanneer je het maar wilt. Dan zijn burpees ideaal.

De belangrijkste voordelen van burpees

Een goede burpee workout levert je veel interessante voordelen op, maar je moet er wel rekening mee houden dat het zwaar is. Wil jij starten met een burpee workout? Overdrijf het dan in geen geval en bouw het gewoon rustig aan op.

Eén van de belangrijkste voordelen van een burpee workout is dat je krachttraining en cardiotraining combineert voor een maximaal effect. Het verhoogt ook het uithoudingsvermogen en helpt je om je op grote spieren te richten voor kracht.

Een burpee workout is ongelofelijk vermoeiend, zeker als je er net mee begint. Het is daarom ook extra belangrijk om het op te bouwen en jezelf niet te overbelasten. Door het rustig aan op te bouwen ervaar je al snel de belangrijke voordelen van burpees.

Wat zijn burpees: burpees uitleg

Leuk natuurlijk, al die voordelen, maar wat zijn burpees precies als we kijken naar de uitvoering? In de praktijk zijn er meerdere uitvoeringen mogelijk. Er zijn namelijk varianten die extra focussen op bepaalde spieren. Je kunt dus zorgen voor variatie tijdens een burpee workout. Dit is de burpee uitleg van de standaard uitvoering:

  1. Begin in gehurkte positie
  2. Plaats je handpalmen op de grond, tussen je schoenen/voeten
  3. Verplaats je gewicht naar je handen en spring met je voeten naar achteren zodat je in een plankpositie bent
  4. Houd je core stevig en je lichaam recht
  5. Spring terug naar je gehurkte positie
  6. Sta rechtop en hef je handen boven je hoofd
  7. Spring één keer en ga terug naar een squat wanneer je land.

Zoals gezegd is dit de burpees uitleg van een standaard uitvoering. Wil je deze een stukje uitdagender maken? Dan doe je tussen stap 4 en 5 een push-up.

Welke spieren bereik je met een burpees workout?

Burpees zijn in wezen een combinatie van een squat, plank, push-up (optioneel) en een squat jump, dus je traint een groot aantal spiergroepen tegelijk. Er wordt makkelijk gedacht dat het vooral een oefening met lichaamsgewicht is, maar er wordt ook gewerkt met een aanzienlijke hoeveelheid weerstand.

Hierdoor ga je tijdens een burpee workout zowel je bovenlichaam als je onderlichaam echt wel voelen. Er ontstaat dan ook verbranding door heel je lichaam heen, juist omdat je zoveel spiergroepen tegelijk aanspreekt met het doen van een burpee workout.

De belangrijkste spiergroepen die je traint

Terwijl je je lichaam in de eerste gehurkte positie laat zakken om je handen op de grond te plaatsen, span je je quads (voorkant van je dijen), hamstrings (achterkant van je dijen) en bilspieren aan. Je onderrugspieren worden ook ingeschakeld om je ruggengraat recht en je lichaam stabiel te houden.

Terwijl je met je voeten naar achteren springt in de hoge plankpositie, blijf je je heupbuigers, bilspieren en benen gebruiken, terwijl je ook je core aanspant om je stabiel in de plank te houden. Je traint op deze manier je schouders, je bovenrug, je borst en je armen.

Kies je ervoor om de push-up toe te voegen aan je burpee workout? Dan train je je bovenlichaam nog meer, inclusief je core, borst, schouders, lats, traps en biceps.

Waarom is die laatste sprong van een burpee ook belangrijk?

Bij elke burpee die je doet hoor je deze te eindigen met de sprong. Je springt hierbij als het ware recht de lucht in, waarna je aan je volgende burpee begint als je weer op de grond terecht komt. Je kunt de burpee uitvoeren zonder deze sprong om het jezelf in het begin makkelijker te maken, maar het is wel goed om deze sprong uiteindelijk aan je burpee workout toe te voegen.

De burpee sprong

Je spreekt hiermee namelijk weer andere spieren aan. Als je met je voeten terug naar je handen springt, worden dezelfde spieren gebruikt als bij de eerste sprong. Wanneer je daarna hoog in de lucht springt, zullen je kuiten, quads, bilspieren, hamstrings en core allemaal samentrekken. Het omhoog zwaaien van de armen zorgt voor extra training van de schouders.

Medische voordelen van burpees

Wil je je conditie verbeteren, wil je fitter worden of wil je afvallen door te sporten zonder dat je daar apparatuur voor nodig hebt? Dan is een burpee workout ideaal. Daar komt nog bij dat je ook meerdere medische voordelen van burpees ervaart.

Je verbetert de cardiovasculaire conditie, wat betekent dat je je longen en je hart versterkt. Het risico op diabetes en hartaandoeningen neemt af en de hersenfunctie wordt vergroot. Daarnaast wordt je cholesterolgehalte verlaagd, verbetert de bloedcirculatie en ben je beter in staat om je bloeddruk onder controle te houden.

Wat is de burpee challenge?

Er is eigenlijk geen eenduidige omschrijving van de burpee challenge. Dit heeft vooral te maken met het feit dat er op dit moment meerdere uitvoeringen van de burpee challenge zijn. Als je een kijkje neemt op social media, of actief op zoek gaat naar een burpee challenge, dan kom je verschillende soorten uitdagingen tegen.

Zo zijn er uitdagingen waarbij het vooral gaat om het zo veel mogelijk burpees uitvoeren binnen een bepaalde tijd, maar er zijn ook uitdagingen waarbij je het opneemt tegen anderen en ziet wie dit het langs volhoudt. Een heel bekende burpee challenge van dit moment is de ‘Death by Burpee Challenge’.

De naam is niet heel aantrekkelijk, maar de uitdaging is dat zeker wel. Je krijgt namelijk een score en vervolgens is het je volgende uitdaging om deze score te verbeteren. Je verlegt dus steeds je eigen record. Hieronder vindt je de burpee uitleg van deze challenge.

De Death by Burpee challenge

Deze challenge draait om het bereiken van een aantal burpees per minuut. Het is een intervaluitdaging die je per minuut uitvoert. In de eerste minuut voltooi je één burpee. In de tweede minuut doe je er twee. Derde minuut, drie… totdat je de vereiste hoeveelheid burpees niet binnen een minuut kunt voltooien.

Je voert de burpees uit met een push-up, waarbij je borst de grond moet raken. Gebeurt dit niet, dan telt de burpee niet. Daarnaast moet de sprong minimaal 15 centimeter hoog zijn om te tellen. Als je je hoogste potentieel hebt bereikt, dan is deze burpee challenge voorbij en weet je jouw score.

Waarom zijn burpees zo populair?

Burpees zijn om meerdere redenen populair. Op de eerste plaats is een burpee workout gewoon perfect om veel spieren tegelijk te trainen en daar echt voordeel uit te halen. Je valt er snel mee af en je brengt je lichaam er snel mee in vorm. Met deze oefening zie je dan ook vrijwel altijd snel veranderingen optreden aan de vorm van je lichaam.

Een vrouw die afgevallen is

Een andere belangrijke reden waarom burpees zo populair zijn is wel dat je ze altijd en overal kunt uitvoeren zonder dat je daar iets voor nodig hebt. Je kunt thuis werken en sporten bijvoorbeeld heel goed combineren.

Sta je te wachten tot de waterkoker afslaat voor je kop thee? Doe een korte burpee workout en je bent al goed bezig. Voor sommige mensen die relatief competitief ingesteld zijn werkt het ook mee dat er diverse interessante burpee challenges zijn om aan mee te doen.

Toch liever met apparatuur aan de slag?

Een burpee workout is perfect als jij niet bang bent om het maximale van je lichaam te vragen, want wat zijn burpees zwaar! Hier staat tegenover dat ze heel effectief zijn om meerdere doelen te bereiken.

Ga jij toch liever thuis met apparatuur aan de slag, zoals een crosstrainer, een hometrainer of bijvoorbeeld een loopband? Neem dan gerust een kijkje bij mijn reviews om te ontdekken wat goed bij jou past en wat je mag verwachten van de apparatuur. Dit helpt je om een bewuste keuze te maken.


Lees ook mijn recente berichten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.