Wat zijn aminozuren?

Lees hier alle informatie die je wilt weten!

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
Wat zijn aminozuren

Wat zijn aminozuren nu precies? Dit is wat ik regelmatig als vraag krijg in de sportschool of in mijn mailbox lees. Iedereen heeft wel eens van eiwitten of aminozuren gehoord. Vooral als je regelmatig in de sportschool te vinden bent is de kans groot dat je het weleens voorbij hebt horen komen. Aminozuren kunnen een belangrijke functie hebben voor ons lichaam. Vooral als je intensief sport zijn essentiële aminozuren van groot belang.

Kortom zijn aminozuren enorm belangrijk voor onze biologische lichaamsprocessen. Het belangrijk dat het op pijl blijft en je lichaam van voldoende toevoer zorgt van aminozuren. In dit artikel zal je meer te weten komen over onderwerpen zoals:

  • Waar zorgen aminozuren precies voor
  • In welke voedingsstoffen kun je aminozuren vinden
  • De voordelen van aminozuren
  • Aminozuren en sport
  • Het verschil tussen aminozuren

En er zal nog meer informatie gedeeld worden wat betrekking heeft tot aminozuren. Wil jij hier meer over weten? Dan raad ik aan om dit artikel zorgvuldig door te lezen.

Inhoudsopgave

Wat zijn aminozuren?

Aminozuren zijn de bouwstenen van spieren en de bouwstoffen voor alle eiwitten. Er zijn 20 verschillende soorten aminozuren, deze kun je opdelen in 3 groepen. 20% van het menselijk lichaam bestaat uit proteïne. Aminozuren zijn daar dus de bouwstenen van. Het menselijk lichaam heeft deze aminozuren nodig om te kunnen functioneren. Aminozuren zorgen als het ware voor opslag en transport van voedingsstoffen. Aminozuren dragen ook bij aan het herstel en opbouw van spierweefsel. Ook tijdens duursport zal de brandstof niet uit je spieren gehaald worden om spierafbraak tegen te gaan.

Welke aminozuren zijn er?

Zoals je eerder kon lezen kun je de 20 aminozuren opdelen in 3 verschillende groepen. Ik zal hier meer vertellen, ook waar het allemaal voor zorgt.

Essentiële aminozuren: Er zijn er hier 9 van, deze soort kun je uit voeding halen of via een supplement.

  • Leucine: Zorgt voor ondersteuning van de spieren
  • Isoleucine: Regelt de bloedsuikerspiegel
  • Valine: Energieleverancier voor spiercellen
  • Lysine: Bevorderd de botaanmaak
  • Histidine: Helpt bij de vorming van eiwitten
  • Threonine: Nodig voor een goed eiwitbalans te behouden
  • Methionine: Zorgt voor gezond haar, huid & nagels verdrijft tevens vermoeidheid
  • Tryptofaan: Zorgt voor goed slapen en geeft een gelukkig gevoel
  • Fenylalanine: Optimale werking voor het zenuwstelsel

Niet essensiële aminozuren: Hier zijn er 6 van, deze maakt je lichaam zelf aan.

  • Alanine: Snelle levering van energie wanneer dat nodig is
  • Proline: Zorgt voor het behouden van een gezond bindweefsel en een gezonde huid
  • Cysteïne: Speelt een rol bij het ontgiftingsproces van de lever
  • Tyrosine: Heeft een antidepressieve werking
  • Aparaginezuur: Vorming van glucose
  • Glutaminezuur: Zorgt voor transport voor stik en koolstof

Semi essentiële aminozuren. Hier zijn er 5 van, deze worden niet genoeg aangemaakt door bijvoorbeeld een medische aandoening of door intensieve krachtsport te beoefenen.

  • Argonine: Belang bij vaatverwijding, goed functioneren van het hart, bloeddruk en longen
  • Glycine: Helpt bij de spieropbouw, zet glucose om naar energie
  • Serine: Zorgt voor opbouw & onderhoud van de spieren
  • Asparagine: Zorgt voor afbraak van gifstoffen in je lichaam
  • Glutamine: Belangrijk voor het immuunsysteem

De voordelen van aminozuren

Aminozuren brengen een tal van voordelen met zich mee. Je moet het wel goed gebruiken, daar bedoel ik mee dan je weet wanneer je het inneemt en dat je je altijd aan de dagelijkse hoeveelheid moet houden en deze niet dient te overschrijden. Hieronder zal ik een aantal voordelen benoemen.

Het gaat vermoeidheid tegen, helpt gifstoffen afvoeren, helpt je uithoudingsvermogen verbreden, helpt bij aanmaak van nieuwe cellen, onderhouden van je spieren, opbouwen van je spieren en het zorgt dat een wondje goed kan genezen.

Er zijn nog meer punten wanneer je lichaam extra aminozuren nodig heeft. Dat is bijvoorbeeld:

Als je gaat afvallen: Eiwitten en aminozuren zorgen ervoor dat je gedurende de dag minder snel trek krijgt, doordat het je en verzadigt gevoel geeft. Dat er toe zal leiden dat je minder snel calorieën nuttigt. En hierdoor sneller af kunt vallen met spierbehoud!

Als je moeilijk kan slapen: Als je aan aminozuren denkt zal je niet snel denken aan dat het je slaap kan verbeteren. Slecht slapen kan als oorzaak hebben dat je te weinig melatonine aanmaakt. Melatonine zorgt voor een betere nachtrust. Door voldoende aminozuren te nuttigen wordt er melatonine aangemaakt.

Als je een intensieve sport beoefend: Aminozuren dragen bij aan een goed herstel en een betere sportprestatie.

Zijn er ook bijwerkingen?

Nu dat je weet hoeveel voordelen aminozuren met zich mee kunnen brengen. Zal je jezelf ook afvragen of er ook eventueel bijwerkingen zijn? Zover onderzoeken hebben uitgewezen zijn er geen bijwerkingen bekent over het gebruik van aminozuren. Toch raad ik aan als je gebruik wilt maken van aminozuren supplementen, je altijd aan de aanbevolen doseringen houd!

Welke aminozuren bij sporten?

Aminozuren zijn in de sportwereld heel populair en tevens ook belangrijk. Aminozuren zorgen namelijk voor spieropbouw en een sneller spierherstel. Dat komt weer ten goede van je sportprestaties. Het gaat om de bekende aminozuren BCAA oftewel (branded chain amino acids). Dit valt onder de 3 essentiële aminozuren: Leucine, Isoleucine, Valine. Eerder in het artikel heb ik vermeld wat de stofjes nou allemaal doen voor je lichaam en spierweefsel.

Welke voedingsstoffen bevatten essentiële aminozuren?

Essentiële aminozuren zijn dus enorm belangrijk tijdens het sporten en voor je lichaam. Het is aan te raden om voldoende essentiële aminozuren uit je voeding te halen. Door je voedingspatroon aan te passen en gevarieerd te eten kun je je lichaam al voorzien van belangrijke aminozuren.

Verschillende eiwitrijke voedingsproducten

De voedingsproducten die rijk zijn aan aminozuren kun je vinden in dierlijke producten zoals: Vlees, gevogelte, tonijn, zalm, forel, kwark, yoghurt en eieren. Plantaardige producten zoals: Bonen, noten, zaden, rijst, soja bonen, graanproducten.

Wanneer neem je aminozuren in?

Je kunt aminozuren eigenlijk altijd in nemen wanneer jou lichaam er behoefte aan heeft. Als je voedingspatroon al rijk is aan aminozuren dan krijgt je lichaam natuurlijk al flink wat aminozuren binnen. Maar hoe je al eerder in dit artikel kon lezen heeft je lichaam dus door intensief te sporten meer aminozuren nodig. En dan kun je er ook voor kiezen om het aan te vullen met een supplement.

Dan wil je natuurlijk weten wanneer je dat het beste kunt innemen. Aminozuren kun je over de gehele dag innemen. Voor het slapen gaan of voor of tijdens het sporten. Persoonlijk gebruik ik aminozuren net na een intensieve workout. De reden is dat je na een training je bouwstoffen zo snel mogelijk weer wilt aanvullen, om zo snel mogelijk te beginnen aan je herstel.

Conclusie

Kort samengevat: Aminozuren zijn nodig voor de opbouw en herstel van je spierweefsel. Dit zijn voornamelijk essentiële aminozuren zoals BCAA’s. Deze maakt je lichaam zelf niet aan, dus dien je dit te halen uit goede en gezonde voedingsproducten. Beoefen je een zware intensieve sport? Dan is het aan te raden om dit aan te vullen met een supplement. Maar houd er rekening mee dat supplementen altijd een aanvulling zijn op je gezonde voedingspatroon en geen vervanging zijn van een maaltijd!

Aminozuren zijn heel belangrijk ook voor ons gehele lichaam. Essentiële, niet essentiële & semi essentiële aminozuren zijn allemaal net zo belangrijk om optimaal te kunnen functioneren. Ik hoop dat je wat aan dit artikel hebt gehad en antwoord op al je vragen hebt gekregen over wat aminozuren precies zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *