Wat is een Keto dieet?

Lees er hier alle informatie over + eigen ervaring!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
Wat is een Keto Dieet

Wat is een Keto dieet? Dat is een vraag die ik steeds meer gesteld krijg. En zo gek is dat nog niet. Want je hoort steeds meer de term Keto dieet. En ook hoor je er steeds meer positieve verhalen over, wat ook weer automatisch vragen met zich meebrengt.

Vragen zoals: Wat houd een Keto dieet nu precies in? Is het wel goed voor je? Of, is het echt zo effectief? Allemaal vragen die voor veel mensen nog niet helemaal duidelijk zijn. En die eraan denken, of op het punt staan om een Keto dieet te starten.

Daarom dacht ik hoogste tijd om meer te gaan vertellen over het Keto dieet. Zodat je antwoord krijgt op je vragen. En zo kunt kijken of het Keto dieet wel geschikt is voor jou of dat je het toch liever aan je voorbij laat gaan!

Inhoudsopgave

Wat is een Keto dieet?

Om meer te weten te komen over het Keto dieet is het verstandig dat ik eerst zal uitleggen wat het nu precies inhoud. Een Keto dieet is een vrij streng dieet. Waar je koolhydraten tot het minimale moet verlagen en je vet inname dient te verhogen. De verhoudingen zijn dat ongeveer 60 tot 80% uit je totale calorie innamen uit vetten bestaat. En 10 tot 20% eiwitten en 5 tot 10% uit koolhydraten!

Een Keto dieet werd vroeger gebruikt om epilepsie bij kinderen te behandelen. Door een Keto dieet zouden epilepsie aanvallen een stuk gaan afnemen! In Amerika is het overigens een hele populaire methode om af te vallen.

Hoe werkt een Keto dieet?

Normaal gesproken heb je koolhydraten nodig als energie voor je lichaam. Je lichaam breekt dit af tot glucose.

Bij het Keto dieet eet je heel erg weinig koolhydraten. Hierdoor heb je dus ook weinig glucose in je bloed. Je lichaam gaat over tot vetverbranding en gebruikt dit nu als brandstof. Je lichaam breekt vetten af tot ketonen. Dit word ketose genoemd.

Dit is wat er gebeurt in je lichaam en hierdoor is het de bedoeling om uiteindelijk sneller af te gaan vallen.

Wat zijn ketonen?

Ketonen zijn een zuur dat je lichaam aanmaakt wanneer je vetten gebruikt als energiebron, zoals bij het Keto dieet. Ketonen worden in de lever aangemaakt. Hoeveel de lever aanmaakt hangt af van de inname van vetten en eiwitten.

Omschrijving Keto dieet

Normaal gesproken gebruikt je lichaam glucose als energiebron, doordat je genoeg koolhydraten binnen krijgt. Bij het Keto dieet mag je tussen de 20 a 50 gram koolhydraten eten per dag. Dit wordt dus echt tot het minimum beperkt. Je lichaam gaat dan vet gebruiken als energiebron.

Is een Keto dieet gevaarlijk?

Hier is moeilijk antwoord op te geven. Als je heel je voedingspatroon om gooit en extreem gaat diëten, kan het overigens altijd risico’s met zich mee gaan brengen. Dit komt doordat je lichaam hiervan zal gaan schrikken.

Het is eigenlijk aan jou hoe gek je het maakt! Het is altijd enorm belangrijk om goed naar je lichaam te gaan luisteren en daarna te gaan handelen. Wel is een Keto dieet niet voor iedereen aan te raden. Ook doordat je bepaalde goede voedingsstoffen niet eet en hierdoor bepaalde bouwstoffen misloopt.

Als je diabetes type 1 hebt word het Keto dieet afgeraden. En dat komt doordat een Keto dieet zorgt dat je bloedspiegel snel zal gaan dalen. En als je diabetes type 1 hebt kan dat niet goed uitpakken. Je bloedsuiker word bepaald door koolhydraten en dat zal bijna geheel wegvallen in een Keto dieet!

Voor wie is een Keto dieet wel geschikt?

Is een Keto dieet dan voor niemand geschikt? Het antwoord hierop is jazeker wel. Het is gewoon erg belangrijk om een arts te raadplegen als je bijvoorbeeld bepaalde voedingsstoffen nodig hebt. Zodat je die eventueel zou kunnen aanvullen met supplementen.

Ook raad ik aan als je bijvoorbeeld maar enkele kilo’s wilt gaan afvallen, te beginnen met gewoon meer te gaan bewegen en je voeding aan te passen. Zo kom je er tenslotte ook en dan is in mijn ogen een extreem dieet niet nodig!

Als je overgewicht hebt dan kan een Keto dieet een uitkomst bieden. Maar luister hierbij dus wel goed naar je lichaam en let op de signalen!

Wat kun je eten in een Keto dieet?

Bij het Keto dieet eet je dus vooral veel vetten en (geen/erg weinig) koolhydraten, waardoor je in ketose kunt raken. Hieronder een aantal producten die je mag eten bij dit dieet:

  • Rood vlees (rund)
  • Kip
  • Kalkoen
  • Makreel
  • Zalm
  • Haring
  • Garnalen
  • Tonijn
  • Boter
  • Alle soorten kaas
  • Slagroom (zonder suiker)
  • Cashewnoten
  • Amandelen
  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Olijven
  • Ei
  • Spinazie

Blijf ook voldoende water drinken om uitdroging tegen te gaan.

Kun je afvallen met een Keto dieet?

Je kunt zeker afvallen met een Keto dieet. Alleen wat vaak word gedacht is dat vet verliezen makkelijk gaat. Dat is natuurlijk niet waar je zult echt zelf aan de bak moeten wat bij elke dieet van belang is.

Hier zie je iemand die zich weegt

Als je met een Keto dieet wilt afvallen is het van groot belang dat je het ook vol houd, discipline! Dus wat eigenlijk voor alles zo werkt. Wil je een getraind lichaam creëren? Dan is het van belang om regelmatig de sportschool een bezoekje te brengen. En dat werkt ook zo met diëten.

Is dit echt wat je wilt? Dan is het belangrijk dat je doorzettingsvermogen laat zien! En niet in de eerste week al opgeeft, de aanhouder die wint! En dan zal je merken dat de kilo’s eraf zullen vliegen!

Sporten en Keto dieet?

Je kunt ook zeker sporten als je het Keto dieet volgt. Ik persoonlijk ben vaak in het krachthonk te vinden. Alleen ik merkte wel dat je niet voluit moet gaan trainen. Je moet echt naar je lichaam gaan luisteren en wat tandjes terug doen.

Probeer voorlopig de explosieve trainingen opzij te zetten. Houd er wel rekening mee dat bij het Keto dieet je deels spiermassa kunt gaan verliezen, doordat je minder koolhydraten nuttigt. Maar dat is overigens bij elk streng dieet!

Mijn eigen ervaring!

Het Keto dieet is voor sommige mensen zeker een uitkomst en voor andere weer niet. Uit eigen ervaring heb ik er wel profijt van gehad en als goed ervaren. Ik ben er zelf namelijk maar liefst 9,6 kilo mee kwijt geraakt. Alleen dat ging niet zonder slag of stoot moet ik eerlijk bekekenen.

Vooral in het begin is het even doorbijten. Want je lichaam moet gaan wennen aan die drastische verandering in je voedingspatroon en zich aanpassen. Na verloop van tijd begon ik steeds meer energie te ervaren. En leek het erop dat mijn lichaam er aan begon de wennen.

Ik heb het Keto dieet overigens niet geheel op eigen houtje gedaan, maar onder goede begeleiding. Ik kreeg waardevolle informatie die mij goed op weg hebben geholpen en waar ik duidelijke instructies van heb gekregen.

Waar ik het over heb is de Keto Revolutie van Mitchel van Duuren. Misschien komt het je bekend voor? Ik heb er heel veel houvast aan gehad. Hoe alles stap voor stap wordt uitgelegd. Ben je benieuwd wat mijn gehele ervaring was?

Bekijk dan hier mijn artikel dat ik geschreven heb over de Keto Revolutie review>>

Conclusie

Het Keto dieet is voor iedereen anders. De een vind het te moeilijk om het vol te houden en daar past wellicht een andere dieet beter bij. Je hebt in dit artikel informatie kunnen lezen over wat een Keto dieet nu precies allemaal inhoud.

Persoonlijk heb ik er wel een positieve ervaring mee en heb ik mijn streefgewicht kunnen behalen. Let er overigens wel op dat als je gezondheid problemen ervaart of bepaalde medicijnen gebruikt om eerst een arts te raadplegen voordat je eraan begint.

Als je diabetes type 1 hebt dan is het Keto dieet ook niet aan te raden. Ook als je maar een paar kilo gewicht wilt verliezen dan raad ik het Keto dieet ook niet aan. Want je kunt er dan gemakkelijk met de juiste voeding en genoeg beweging ook komen!

Overweeg je of dit ook iets voor jou is? Ben je wel geïnteresseerd om een Keto dieet te volgen? Dan raad ik aan om de Keto Revolutie te volgen van Mitchel van Duuren. Voor de juiste begeleiding en beste resultaten te behalen!

hier zie je de cover van de Keto Revolutie

Wil jij nu effectief de overtollige kilo’s kwijt raken? Dan kan de Keto Revolutie zeker een oplossing voor jou zijn!

Ja ik wil afvallen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *