Waarom is sport goed voor de geest? De 5 redenen!

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
Waarom is sport goed voor de geest

Sporten is goed voor je, maar waarom is sport goed voor de geest? We weten natuurlijk eigenlijk allemaal dat sporten goed is voor je gezondheid, maar hierbij denken we vooral aan het lichaam.

Je kunt afvallen door te sporten, je figuur verbeteren, je conditie op peil houden… Allemaal lichamelijke zaken. Waarom is sport goed voor de geest? Krachttraininginfo.nl geeft je alle informatie over sporten en de effecten van bewegen op het lichaam.

Vandaag geef ik je antwoord op de vraag: Waarom is sport goed voor de geest? Ik ga hier graag dieper op in en geef je direct inzicht in 5 belangrijke mentale voordelen van sporten.

Inhoudsopgave

Sporten en mentale gezondheid

We weten allemaal dat sporten een effect heeft op de lichamelijke gezondheid. Wanneer je wilt afvallen of je spieren wilt versterken, dan is sporten dé manier om je doelen te bereiken. Toch weet niet iedereen dat sporten en mentale gezondheid ook nauw met elkaar verbonden zijn.

Wanneer je niet lekker in je vel zit, mentaal gesproken, dan kan sporten je helpen om je stemming te verbeteren. Je voelt je niet alleen gezonder, maar ook gewoon lekkerder. Dat is heel belangrijk voor de geestelijke gezondheid. Meerdere onderzoeken hebben al bewezen dat er een sterke connectie bestaat tussen sporten en mentale gezondheid.

Sociale voordelen van bewegen en de effecten

Een heel belangrijke invloed komt van de sociale kant. Er zijn veel sociale voordelen van bewegen te noemen. Het is namelijk zo dat je tijdens het sporten vaak in contact komt met anderen.

Je gaat naar de sportschool, meld je aan voor sportieve activiteiten bij het buurthuis of je gaat lekker sporten bij een vereniging. Op het sociale vlak ontstaan er zo meer contacten en uiteindelijk verbetert dit je mentale gezondheid.

De sociale voordelen van bewegen mogen dan ook niet vergeten worden. Toch beperken de voordelen zich niet tot het sociale gebeuren. Alleen sporten is namelijk ook goed voor je mentale gezondheid. Wil je bijvoorbeeld alleen aan cardiotraining doen en ga je lekker alleen fietsen of lopen? Dan heeft dit ook een positief effect op je mentale gezondheid.

Lichamelijke en mentale voordelen van sporten

Er zijn veel belangrijke lichamelijke en mentale voordelen van sporten te noemen. Kijken we naar de belangrijkste lichamelijke voordelen, dan zien we bijvoorbeeld dat het risico op diabetes mellitus, overgewicht en hart- en vaatziekten afneemt.

Daarnaast verbeter je met sporten je spieren, je huid en je botten. Kijken we naar belangrijke mentale voordelen van sporten, dan zien we dat het risico op psychische problemen en slaapmoeilijkheden afneemt.

Sporten en mentale gezondheid

We zien ook dat gevoelens van angst, depressie, stress, spanning en somberheid afnemen wanneer je sport. Zo zie je duidelijk dat de voordelen van sporten zeker niet alleen op het lichamelijke vlak te vinden zijn.

Waarom is sport goed voor de geest? 5 Redenen!

We weten allemaal dat sporten goed is voor het lichaam. Sporten houdt de lichamelijke gezondheid zo goed mogelijk, dus het is zeker ook goed voor mensen die een bepaalde (chronische) aandoening hebben.

Maar waarom is sport goed voor de geest? Hier zijn meerdere redenen voor te noemen, en die neem ik graag met je door. Overigens maakt het niet uit of je kiest voor krachttraining, cardiotraining of een andere vorm van bewegen.

Alle vormen van sport hebben een positief effect op lichaam én geest. Hieronder geef ik je graag inzicht in 5 belangrijke redenen waarom sport goed is voor de geest.

1. Sporten vermindert angst en depressies

Gevoelens van angst en depressie kunnen je dagelijks functioneren behoorlijk in de weg staan. Sport kan hier goed bij helpen. Lichaamsbeweging is een wetenschappelijk bewezen stemmingsverbeteraar en vermindert symptomen van zowel angst als depressie.

Lichamelijke activiteit verhoogt het endorfinegehalte, de beroemde ‘feel good’-stof van het lichaam, die wordt geproduceerd door de hersenen en het ruggenmerg. Deze stof veroorzaakt gevoelens van geluk en euforie.

Zelfs slechts matige lichaamsbeweging gedurende de week kan depressie en angst verbeteren, zelfs in die mate dat sommige artsen aanbevelen een oefeningsregime voor deze aandoeningen uit te proberen voordat ze medicijnen gebruiken. Steeds meer artsen raden aan om eerst te gaan ontdekken wat de effecten van sporten zijn voordat er ook maar aan medicatie wordt gedacht.

2. Door sporten ervaar je minder stress

Stress hebben we allemaal wel eens. Gezonde stress, voor korte duur, is dan ook helemaal niet erg. Dit is zelfs goed voor je. Wanneer stress langer aanhoudt en in ernstigere mate aanwezig is, dan wordt het wel een probleem, zowel voor lichaam als geest.

Het verhogen van je hartslag kan stress-gerelateerde invloed op de hersenen omkeren door de productie van neurohormonen, zoals noradrenaline, te stimuleren. Dit betekent dat je gedrag en je stemming verbeteren, dat je meer helder na kunt denken én dat je minder beïnvloed wordt door stressvolle gebeurtenissen en gevoelens. Sporten dwingt het sympathische en centrale zenuwstelsel met elkaar te communiceren, waardoor je beter in staat bent om met stress om te gaan.

3. Je zelfvertrouwen en eigenwaarde verbeteren

Eigenwaarde en zelfvertrouwen horen bij elkaar. Wanneer je een beter gevoel van eigenwaarde hebt, dan ervaar je ook meer zelfvertrouwen. Door te sporten kun je gewicht verliezen, je uithoudingsvermogen en conditie verbeteren, spieren opbouwen en gewoon je figuur verbeteren.

Je verandert hiermee als het ware het beeld dat je hebt van jezelf, en dit resulteert in een hogere eigenwaarde en een verbeterd zelfvertrouwen. Hoe meer je lichaam verandert door het sporten, hoe meer je geest in positieve zin mee verandert. Dit laat ook zien dat diverse mentale voordelen van sporten nauw verband houden met de lichamelijke voordelen van sporten.

4. Je slaapt beter als je sport

Wanneer je slecht slaapt, dan heeft dit een negatief effect op zowel lichaam als geest. Zeker als je langere periode achter elkaar slechter slaapt merk je steeds meer de negatieve effecten op je denken en doen.

Als je moeite hebt om een goede nachtrust te krijgen, dan helpt sporten je hierbij. Lichamelijke activiteit verhoogt de lichaamstemperatuur. Dit heeft kalmerende effecten op de geest, wat leidt tot minder schapen tellen en meer gesloten ogen.

Een slapende man

Lichaamsbeweging helpt ook bij het reguleren van je circadiaanse ritme, de ingebouwde wekker van ons lichaam die bepaalt wanneer we ons moe voelen en wanneer we ons alert voelen. Sporten helpt dus om een betere nachtrust te krijgen. Het is echter niet de bedoeling om vlak voor het slapen gaan te gaan sporten. Dit kan een goede slaap juist in de weg staan.

5. Sporten boost je hersenen

Wat doet sporten met je hersenen? Veel mensen denken dat sporten eigenlijk niet bijzonder veel invloed heeft op de functie van je hersenen, maar niets is minder waar. Er gebeurt zelfs heel veel met je hersenen als je sport, maar wat doet sporten precies met je hersenen? Je kunt het vergelijken met een boost.

Je verbetert eenvoudigweg de werking van je hersenen. Sporten zorgt ervoor dat je geheugen versterkt, dan je denkkracht verbetert en dat je gewoonweg wat meer bij de tijd wordt en / of blijft.

Het is dan ook aangetoond dat mensen met bepaalde hersenaandoeningen minder snel achteruit gaan wanneer zij sporten. Daarnaast stimuleert sporten ook je creatief denkvermogen, wat in alle vlakken van het leven mooi van pas kan komen.

Waarom is sport goed voor de geest én het lichaam?

Veel mensen vragen zich af waarom sport goed is voor geest en lichaam tegelijk. Er wordt dan ook vaak verwacht dat stevig sporten geen effect heeft op de geest. Daar staat tegenover dat er vaak wordt verwacht dat te ‘mager’ sporten geen effect heeft op het lichaam.

Niets is minder waar. Sporten is altijd goed voor lichaam én geest, allebei, en het maakt niet uit of je stevig of rustig aan sport. Elke vorm van beweging zorgt voor verbeteringen op het lichamelijke en het mentale vlak.

Vooral de sociale voordelen van bewegen wegen zwaar

Ik noemde het eerder al even. Het zijn voor veel mensen ook vooral de sociale voordelen van bewegen die ervoor zorgen dat het humeur verbetert en het zelfvertrouwen groeit. Het is dan ook zo dat mensen met veel sociale contacten zich over het algemeen gelukkiger en zekerder voelen in het leven dan mensen die weinig tot geen sociale contacten hebben.

Sport je toch liever alleen? Dan is het goed om te weten dat alleen sporten ook je sociale vaardigheden verbetert. Je kunt dus op den duur makkelijker contacten leggen en vriendschappen aan gaan. Dit staat dan weer vooral in verband met het groeiende zelfvertrouwen.

Sporten en mentale gezondheid werken voor iedereen samen

Een andere gedachte die ik vaker voorbij hoor komen is dat sporten en mentale gezondheid niet voor iedereen samen zouden werken. Ook dit is niet juist. Sporten heeft voor iedereen positieve effecten op de mentale gezondheid.

Wel is het zo dat de mate waarin deze mentale voordelen van sporten worden ervaren van persoon tot persoon kan verschillen. Ervaar je depressieve gevoelens? Dan zijn jouw depressieve gevoelens anders dan de depressieve gevoelens van een ander.

Iedereen is immers uniek. Dit betekent ook dat sporten een ander effect heeft op jouw depressieve gevoelens dan op die van een ander. De positieve effecten zijn er dus altijd, maar de mate waarin je die ervaart zijn vooral persoonlijk.

Waarom ook thuis sporten goed is voor de geest

Je kunt mentaal goed profiteren van de sociale voordelen van bewegen, maar dit is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Sommige mensen sporten gewoon liever alleen en sommige mensen sporten gewoon liever thuis. Dit is natuurlijk ook prima.

Het zijn zeker niet alleen de sociale aspecten die zorgen voor een positief effect van sporten op je mentale gezondheid. Het gaat om het sporten zelf, om het bewegen.

Ga je lekker thuis sporten, bijvoorbeeld met een loopband, een hometrainer of een crosstrainer? Dan ervaar je dus ook zeker de mentale voordelen van sporten.

Ontdek jouw ideale fitnessapparatuur voor thuis

Ben jij iemand die liever thuis sport, in het comfort van je eigen woning, maar heb je nog geen goede fitnessapparatuur in huis? Het is altijd goed om te ontdekken wat bij je past voordat je een aankoop doet.

Neem gerust eens een kijkje bij de reviews die ik eerder gedeeld heb. Je vindt hieronder meer complete reviews van hometrainers, crosstrainers en loopbanden.

Ontdek gemakkelijk wat goed bij je past én je weet direct waar je jouw favoriet het meest voordelig aan kunt schaffen. Zo kun jij zelf, in je eigen woning, gaan ontdekken waarom sport goed is voor de geest en het lichaam tegelijkertijd. Succes!


Lees ook mijn recente berichten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.