Voeding voor spieropbouw en vetverbranding?

Lees hier de top 10!

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
Voeding voor spieropbouw en vetverbranding

Goede voeding voor spieropbouw en vetverbranding biedt je eigenlijk het beste van beide werelden. Wanneer mensen op zoek gaan naar gezonde producten om op te nemen in een dieetplan, dan zoeken zij meestal naar de juiste soorten voeding voor spieropbouw óf naar de juiste soorten voeding voor vetverbranding.

Waarom zou je niet gewoon kiezen voor de beste voeding voor spieropbouw en vetverbranding? Dan weet je in elk geval zeker dat je écht het maximale uit je dieetplan haalt. Krachttraininginfo.nl biedt je alle informatie over sporten, afvallen, supplementen en meer. Vandaag geef ik je inzicht in de beste soorten voeding voor spieropbouw en vetverbranding

Inhoudsopgave

Dezelfde soorten voeding voor spieropbouw en vetverbranding

Ik benoemde het net al even. Mensen gaan vaak op zoek naar goede voeding voor spieropbouw óf naar goede voeding voor vetverbranding. Je wilt je spieren laten groeien óf je wilt de vetverbranding stimuleren.

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat je ook kunt kiezen voor dezelfde soorten voeding voor spieropbouw en vetverbranding. Het is eigenlijk het ideale scenario: vet verliezen terwijl je spieren opbouwt. Het kan, maar alleen met de juiste voedingsmiddelen in je dieetplan.

Vetverlies en spiergroei combineren

Spiergroei is goed, vetverlies is goed, maar tegelijkertijd is het nog veel beter! Door voeding voor spieropbouw en vetverbranding op te nemen in je dieet, kun je daadwerkelijk spieren laten groeien terwijl je vet verliest. Om gewicht te verliezen moeten we meer calorieën verbranden dan we eten, maar dit calorietekort is alleen nodig als je wilt afvallen.

Wil je vet verliezen en tegelijk spieren kweken? Dan moet je een andere aanpak kiezen. Vet verliezen gaat namelijk niet per definitie over afvallen, maar het gaat om het wegwerken van vet en dit op de plaats zetten van ‘magere’ spieren.

Neem je te weinig calorieën, dan verlies je niet alleen vet en dus gewicht, maar ook spiermassa. Dit is precies wat je eigenlijk niet wilt. Daarom kies je voor voeding voor spieropbouw en vetverbranding tegelijkertijd.

De 10 beste soorten voeding voor spieropbouw en vetverbranding

Je wilt voorkomen dat je niet alleen vet en gewicht maar ook spiermassa verliest. Het is juist daarom belangrijk om voeding voor spieropbouw en vetverbranding op te nemen in je dieetplan. Denk hierbij onder meer aan eiwitten, koolhydraten, goede vetten en vezels.

Het doel is dus om te streven naar vetverlies, maar tegelijkertijd naar spiergroei. Wat zijn nu de beste soorten voeding voor spieropbouw en vetverbranding? Ik geef je een top 10 waarmee je direct aan de slag kunt. Met onderstaande producten voor spieropbouw kun je direct ook je vetverbranding stimuleren.

1. Appelciderazijn

Appelciderazijn kennen we ook als ACV, van de Engelse term ‘apple cider vinegar’. De beste kwaliteit van appelciderazijn is dat het een honger verlagend product is. Je hebt dus minder trek. Ik raad je aan om appelciderazijn aan je dieetplan toe te voegen om te voorkomen dat je last krijgt van een hongergevoel.

Hierbij is het goed om zeker te zijn dat je ook voldoende water drinkt. Het azijnzuur in het product vermindert de ophoping van vet rond de maag, waardoor je je lichaam meer kans biedt om vet te verliezen.

2. Vlees

Wanneer je zoekt naar voeding voor spieropbouw en vetverbranding, dan mag je vlees zeker niet overslaan. Wel is het goed om bewust te zijn van de soorten vlees die wel goed zijn en welke varianten je beter kunt laten staan. Het best is mager rundvlees of kippenborst, maar je kunt ook kiezen voor kalkoen als je dat liever eet.

Voeding voor spieropbouw

Deze soorten vlees zijn essentieel bij het laten groeien van de spieren, vooral omdat er veel vitamine B6 in zit. Deze vitamine verhoogt je uithoudingsvermogen, waardoor je beter in staat bent om de spieren op te bouwen. Je lichaam wordt gestimuleerd door de eiwitten die in het vlees aanwezig zijn, terwijl de caloriebelasting minimaal is.

3. Quinoa

Quinoa is een koolhydraat dat voorziet in de voeding die nodig is om je energie op peil te houden tijdens het sporten en gedurende de dag in het algemeen. Je lichaam heeft als het ware brandstof nodig om op het sportieve vlak optimaal te kunnen presteren.

Quinoa kan worden gezien als een uitstekende brandstof voor je lichaam, waarmee je je uithoudingsvermogen een boost geeft. Ga je voor een goede cardiotraining? Dan heb je voldoende brandstof nodig om het lang genoeg vol te kunnen houden. Quinoa mag dan eigenlijk niet aan je voedingspatroon ontbreken.

4. Bruine rijst

Het eerste waar je aan denkt bij bruine rijst is waarschijnlijk eiwit. Er zit inderdaad eiwit in bruine rijst, maar dat is niet de enige reden waarom het een goede soort voeding voor spieropbouw en vetverbranding is.

Bruine rijst is namelijk ook een nuttige bron van koolhydraten, het is glutenvrij en bevat veel mineralen en vitamines die je lichaam van energie voorzien. Door veel sporters wordt bruine rijst gezien als één van de beste producten voor spieropbouw, met kwaliteiten die in de buurt komen van die van whey eiwit.

5. Bonen en peulvruchten

Bonen en peulvruchten behoren zonder twijfel tot de beste soorten voeding voor spieropbouw en vetverbranding. Dit heeft vooral te maken met de eiwitten die erin zitten, maar er zijn meer voordelen. Edamame bevat bijvoorbeeld het allerbelangrijkste foliumzuur, dat helpt bij het verhogen van de spierkracht.

Bruine bonen en zwarte bonen bevatten veel fosfor en ijzer, voor een goede opbouw van eiwitten. Kikkererwten zijn ook perfect om op te nemen in je dieetplan. Ze helpen je onder meer om meer uit je krachttraining te halen.

6. Noten

Wie zoekt naar voeding voor vetverbranding komt meestal niet snel uit bij noten. Dit heeft vooral te maken met het feit dat noten relatief veel calorieën bevatten. Toch is het een uitstekende voeding voor spieropbouw én vetverbranding, vooral omdat er ook andere belangrijke componenten in zitten, zoals fosfor. Dit helpt het lichaam om eiwitten op te bouwen en koolhydraten te gebruiken voor energie.

Essentiële verschillende noten

Daarnaast zit er ook magnesium in noten, wat de spierfunctie reguleert en eveneens eiwitten opbouwt. Noten zijn dus ook prima producten voor spieropbouw. Ik raad je aan om te kiezen voor een combinatie van pinda’s (ongezouten) en amandelen.

7. Zuivel

Wanneer je vooral wilt focussen op voeding voor vetverbranding, dus om de vetverbranding te stimuleren, dan kom je vooral uit bij Griekse yoghurt. Het bevat geconjugeerd linolzuur, waarvan bekend is dat het vet verbrandt en gewichtsverlies bevordert.

Kijken we naar voeding voor spieropbouw, dan zien we dat langzaam verteerbare zuiveleiwitten bijdragen aan de spiergroei. Met het oog hierop is kwark een goede keuze voor een met proteïne gevulde snack.

8. Eieren

Eieren horen eigenlijk altijd thuis in een goed dieetplan, of je nu vooral spieren wilt laten groeien of juist vooral gewicht wilt verliezen. Er zitten veel aminozuren in eieren en die heb je nodig om de spiergroei te stimuleren.

Daarnaast is er natuurlijk het eiwit, dat ervoor zorgt dat je een meer gevuld gevoel hebt. Je kunt dus een hongergevoel voorkomen en eet vanzelf iets minder. Eieren behoren zonder twijfel tot de beste voedingsmiddelen om vet te verliezen en spieren op te bouwen.

9. Vis

Van vis is natuurlijk bekend dat er veel Omega 3 vetzuren in zitten. Deze vetzuren helpen je om ontstekingen te verminderen, maar hebben als bijkomend voordeel dat ze je ook helpen vet te verliezen. Vis verlaagt namelijk de productie van cortisol, het stresshormoon dat zorgt voor een toename van de vetopslag in het lichaam.

Essentiële vissoort zalm

Door vis te eten verlaag je dus dit stresshormoon, maar je zorgt ook voor een betere gezondheid van je hart en je spieren. Ik raad je aan om vooral zalm en tonijn mee te nemen in je dieetplan voor spieropbouw en vetverlies.

10. Whey eiwit

Whey eiwit, ook wel wei-eiwit genoemd, is vooral heel bekend onder topsporters. Het is gemakkelijk aan sportdrankjes, voedingsdrankjes en smoothies toe te voegen.

Whey eiwit beschermt je spieren, geeft je een vol gevoel en kan de vetverbranding stimuleren. Wil jij focussen op voeding voor spieropbouw én vetverbranding, dan is whey eiwit dus zeker ook aan te raden.

Je bord aanvullen met de juiste groenten

Natuurlijk is het altijd goed om bovenstaande soorten voeding voor spieropbouw en vetverbranding te combineren met groenten. Je kunt je bord het best aanvullen met groenten die je een echte boost geven. Goede groenten om in je dieetplan op te nemen zijn bijvoorbeeld spruiten, wortelen, boerenkool, erwten, broccoli en spinazie.

Welke producten moet je uit de weg gaan?

Je wilt spiergroei en vetverbranding stimuleren met bovenstaande producten. Dan is het ook goed om te weten welke producten je daarnaast uit de weg moet gaan. Vermijd bewerkt voedsel. Bewerkte voedingsmiddelen bieden geen voeding, enkel lege calorieën. Ze doen echt helemaal niets voor je lichaam, maar staan vetverlies en spiergroei wel in de weg.

De makkelijkste manier om bewerkte voedingsmiddelen uit de weg te gaan is je gewoon goed bewust te zijn van wat je precies eet. Kijk goed op de verpakking als je het niet zeker weet. Producten met verborgen suikers, ongezonde vetten en ingrediënten die je niet begrijpt of zelfs niet uit kunt spreken kun je het best vermijden.

Meer tips voor spieropbouw en vetverbranding

Probeer altijd de beste voeding voor spieropbouw én vetverbranding op te nemen in je dieetplan, in plaats van alleen voeding voor spieropbouw of alleen voeding voor vetverbranding. Zorg dat je het beste van beide samenpakt. Natuurlijk geef ik je meer tips voor spieropbouw en vetverbranding via Krachttraininginfo.nl, zodat jij makkelijk leert hoe je het best voor je lichaam zorgt.

Cover Afslank Receptenbijbel

Ligt je focus om je vetverbranding te gaan versnellen mét resultaat? Dit kan een stuk makkelijker en effectiever met de Afslank Receptenbijbel. Hierin staan tips, meer dan 140 overheerlijke recepten en nog veel meer!

Ja ik wil afvallen!
Proteïnerijke Recepten Pakket cover

Ligt je focus op spieropbouw? Dan is het Proteïnerijke Recepten Pakket met 155 makkelijke eiwitrijke recepten de ideale oplossing om effectief je spieren op te gaan bouwen!

Ja ik wil spieren opbouwen!

Lees ook…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.