De 10 beste manieren om je vetverbranding te versnellen!

Gemiddelde leestijd: 15 minuten
Vetverbranding versnellen

Hoe kun je het beste je vetverbranding versnellen? Dit is toch een van de meeste vragen die ik regelmatig gesteld krijg. Dit is een onderwerp wat een groot deel van de bevolking toch dagelijks bezig houd!

Je kunt je vetverbranding versnellen om verschillende reden. Het meest voor de hand liggende is om af te gaan vallen. Maar je kunt ook je vetverbranding versnellen om je algehele gezondheid te verbeteren om zo een stuk fitter door het leven te gaan!

Wat je doel ook is, in dit artikel zal je de 10 effectieve tips gaan lezen! Waarmee je als je het goed toepast ook je vetverbranding daadwerkelijk zult gaan versnellen!

Inhoudsopgave

Hoe werkt het vetverbrandingsproces in ons lichaam?

Voordat je de 10 effectieve tips zult lezen is het handig om eerst in het kort uit te leggen hoe het vetverbrandingsproces in ons lichaam werkt. Het vetverbrandingsproces is een vrij ingewikkeld proces. Om het duidelijk en niet te ingewikkeld te laten klinken zal ik proberen om het gemakkelijk uit te gaan leggen.

Het proces begint wanneer we voeding tot ons gaan nemen. Door voeding tot je te nemen krijg je calorieën binnen. Wat ook omschreven wordt als energie en wat de term energiebalans draagt.

Kort samengevat, wanneer we als het ware meer energie (calorieën) binnen krijgen en we bewegen bijvoorbeeld te weinig, dan slaat je lichaam de overgebleven energie op als wit lichaamsvet. Het gevolg hiervan is dat je zult aankomen.

Waar het op neer komt is dat wanneer je dus wilt gaan afvallen je minder energie binnen moet krijgen dan je verbruikt. Hiervan is het gevolg dat je af zult vallen. Misschien handig om te weten is dat een man dagelijks gemiddeld 2.500 kcal nodig heeft en voor vrouwen is dit gemiddeld 2.000 kcal. Let op: Dit is gemiddeld, elk persoon heeft een ander lichaam en samenstelling!

Het verschil tussen wit en bruin vetweefsel!

Mensen met overgewicht en dus te zwaar zijn hebben (te) veel wit vet. Wit vet wordt niet omgezet maar opgeslagen door ons lichaam rond je organen en achter je huid. Bruin vet daar in tegen zet energie om in warmte en verbrand juist het overtollige vet! Dit bruine vet is vooral te vinden in onze hals, sleutelbeen en rond je wervelkolom. Als je wit vet wilt omzetten naar bruin vet ga dan simpelweg meer bewegen!

De 10 effectieve tips om je vetverbranding te versnellen!

Nu is het tijd om de 10 effectieve tips te geven die ook daadwerkelijk zullen zorgen dat je je vetverbranding kunt gaan versnellen op een natuurlijke manier!

1. Doe aan HIIT training!

HIIT training oftewel High Intensity Interval Training is een trainingsvorm die ervoor zorgt dat je vetverbranding een flinke boost krijgt in een relatief korte tijd en hierdoor je vetpercentage kunt verlagen.

HIIT training is als het ware een training waarbij je korte periodes van bijvoorbeeld 30 seconde heel intensief traint en vervolgens een korte rustpauze neemt of een oefening op een lage intensiteit van 20 seconde. Dit zal ervoor zorgen dat je lichaam tot het uiterste gepusht wordt.

HIIT training

HIIT training kan je in verschillende trainingsvormen gaan toepassen! Zoals bij cardiotrainingen maar ook door verschillende krachtoefeningen te gaan doen. Buiten de voordelen om dat je ermee effectief af kunt gaan vallen, zal je ook meerdere gezondheidseffecten kunnen gaan verbeteren.

Het andere voordeel is dat een HIIT training vaak maar tussen 20 en 30 minuten zal duren. Waardoor je meer tijd overhoud maar toch in een korte periode je vetverbranding kunt gaan versnellen!

2. Drink minder alcohol!

We weten het waarschijnlijk allemaal, teveel alcohol is slecht voor ons lichaam en geest. Maar alcohol heeft ook een negatieve invloed op je vetverbranding en misschien toch wel meer dan je denkt.

Het eerste negatieve effect is dat alcohol zorgt voor een vertraagde vetverbranding. De calorieën die in zich in alcohol bevinden zijn lege calorieën waar zich totaal geen goede voedingstoffen in bevinden. Dit heeft als gevolg dat je lichaam de lege calorieën snel kwijt wilt raken. Doordat je lichaam dit in werking stelt stopt tegelijkertijd ook je vetverbranding. Dit is juist niet te bedoeling, we willen de vetverbranding gaan versnellen!

Ook zorgt alcohol ervoor dat je remmingen worden verlaagt waardoor je eetgewoonte sterk word beïnvloed. Een goed voorbeeld is wanneer je na een avond kroeg hangen je daarna in de meeste gevallen zin hebt in een vette hap. Waar je vaak ook nog eens meer van eet dan wat je normaal zou doen.

Nog een nadelig effect is dat van alcohol je nachtrust niet ten goede komt. Het zorgt ervoor dat je slaapritme compleet verstoord word. Terwijl nachtrust enorm belangrijk is voor je functioneren maar ook om je vetverbranding optimaal te houden! Kortom, drank past niet in het plaatje om je vetverbranding te gaan versnellen.

Leestip: Benieuwd naar wat de effecten van alcohol zijn op je spieren en of je het kunt combineren? Dan is het artikel kun je alcohol en krachttraining combineren wellicht interessant om te lezen!

3. Neem voldoende nachtrust!

De volgende belangrijke tip is, zorg ervoor dat je 7 a 8 uur nachtrust per nacht krijgt. Dit zal er namelijk voor zorgen dat je af kunt gaan vallen. Ja je leest het goed! Dit heeft als reden dat tijdens je slaap 2 belangrijke hormonen worden gestimuleerd! Het eerste hormoon is ghreline, dit is het hongerhormoon. En het hormoon leptine, die regelt het verzadigd gevoel.

Door voldoende nachtrust zullen deze hormonen in de juiste balans zijn. Slaap je te weinig uren dan gaan de hormonen uit balans, het gevolg: Je verzadigt gevoel zal in de war gaan en tegelijkertijd zal je hongergevoel ook gaan toenemen!

Een ander nadeel, tijdens je slaap word je spierweefsel hersteld en dit kost ook energie. Slaap je te weinig dan zal je minder calorieën gaan verbranden tijdens je nachtrust!

4. Eet pittig

Om je vetverbranding een duwtje in de rug te geven kan regelmatig pittig eten goed van pas komen! Dit komt doordat pittig eten je lichaamstemperatuur zal verhogen. Wat weer zal zorgen voor meer vetverbranding en dit kan zelfs toenemen met 20 procent!

Rode peper

Zo kun je pittig gaan eten door rode of groene chilipepers aan je eten toe te voegen. Zo hebben bijvoorbeeld sambal en mosterd ook een vet verbrandende werking. Wat ook nog handig is om te weten is dat pittige kruiden/specerijen ook zorgen voor het gewenste vetverbrandingseffect!

5. Bouw meer spiermassa op

Door je te gaan richten om meer spiermassa te gaan ontwikkelen zal je niet alleen veel positieve effecten voor je gezondheid gaan behalen. Het zorgt er ook voor dat je je vetverbranding kunt gaan versnellen!

Dit doordat spiermassa ongeveer 3 keer meer calorieën verbrand dan vetmassa. Hierbij is het wel belangrijk om te vermelden in hoeverre je calorieën verbrand. Dit is namelijk ook grotendeels afhankelijk van hoe intensief je krachttraining beoefend. Maximale inzet betekend ook meer calorieën verbranding.

Een ander gunstige bijkomstigheid is dat je kunt profiteren van het afterburn-effect. Je lichaam heeft tijdens het sporten meer zuurstof nodig als in ruststand. Door dat extra zuurstofverbruik stijgt ook je calorieënverbranding. En dit effect houd ook nog na je training aan en dit kan tot maar liefst 24 uur aanhouden! Dit principe wordt de afterburn genoemd.

Leestip: Wil je het gunstige effect van spiermassa en de vetverbranding ook gaan ervaren? Dan is het artikel hoe bouw je spiermassa op wellicht interessant voor jou!

6. Drink veel water

Als je gaat afvallen is voldoende water drinken van essentieel belang! Zo wordt er aangeraden om gemiddeld 1,5 tot 2 liter per dag te drinken. Maar als je ook nog aan sporten doet dan is het advies iets hoger, dan wordt er geadviseerd om 2 tot 3 liter te drinken. Dit is wel afhankelijk van enkele factoren zoals: De duur van de training, de temperatuur waar je in sport, welke sportkleding je draagt en de intensiteit van het sporten zelf.

Maar waarom is dat eigenlijk? Ik zal een aantal belangrijke punten benoemen:

  • Langer vol gevoel
  • Je krijgt minder snel dorst, dus zal je minder snel naar frisdranken neigen.
  • Voert afvalstoffen af
  • Houd de vetverbranding op gang
  • Helpt mee om vet om te zetten naar energie

7. Vermijd onnodige suikers

Dit is voor vele toch wel een voor de hand liggend advies, vermijd onnodige suikers oftewel snelle suikers. En vind ik dat deze tip niet in het rijtje mag onderbreken! Het simpele antwoord is, van teveel onnodige suikers kom je aan!

Een aantal suikerklontjes

Als je je lichaam teveel suikers en koolhydraten toedient dan is je lichaam constant bezig om de suikers te verbranden inplaats van je vetreserves. Doordat je lichaam de hele tijd bezig is met de suikers te verbranden ervaart je lichaam dit ook als stress. En ervaar je teveel stress dan heeft dit weer een slechte invloed op je gele gesteldheid. Kortom, er kan een kettingreactie op gang komen die alleen maar in jou nadeel werkt!

8. Beweeg dagelijks voldoende!

Bewegen is wat we toch nog onbewust minder vaak doen dan we denken. Zo is het advies ook om minimaal een half per dag te gaan bewegen, zoals een wandeling bijvoorbeeld. Hierbij komt er ook nog bij dat er wordt aangeraden 2,5 uur per week matig intensief inspanning te verrichten.

Heb je veel zittend werk? Probeer dan eens als dat mogelijk is om tijdens de pauzes een stukje te gaan wandelen. Of sta na elk uur even 5 minuten op om je handen en voeten los te schudden, alle kleine beetjes helpen immers! Als je je hier aan zult houden zal dit zeker ten goede komen om je vetverbranding te versnellen.

9. Eet gezonde vetten!

Vaak wordt er gezegd dat je vetten grotendeels moet gaan vermijden waar mogelijk is! Dit klopt deels ook, dat gaat dan om de verzadigde vetten. Maar wat met gezonde vetten wordt bedoelt zijn de onverzadigde vetten.

Onverzadigde vetten zorgen er namelijk voor dat je metabolisme wordt gestimuleerd waardoor je zult afvallen. Daarom is het goed mogelijk om een dieet uit vetten en eiwitten te laten bestaan. Verder hebben gezonde vetten nog veel meer gezonde eigenschappen wat ten goede zal komen voor ons lichaam!

Om je lichaam van goede hoogwaardige bouwstoffen te voorzien en je stofwisseling op gang te brengen, is het belangrijk om de dag te beginnen met een goed ontbijt vol met gezonde voedingsstoffen.

Gezonde vetten kun je voornamelijk vinden in producten zoals: Avocado’s, verschillende notensoorten, lijnzaad, olijven, vette vissoorten, vloeibare plantaardige oliën, hummus, chiazaad en eieren. Dit is een greep uit de verschillende producten die gezonde vetzuren bevatten.

10. Drink gemberthee!

Gemberthee staat er bekend om dat het de stoelgang bevorderd en dus de spijsvertering versnelt. Maar tevens brengt dit nog meer voordelen met zich mee, zoals: Het werkt bloeddruk verlagend, verlaagd je cholesterolgehalte, het verkleint de kans op een beroerte en het werkt ook nog eens ontstekingsremmend!

Buiten deze gezondheidseffecten om helpt gember uitstekend bij de vetverbranding. Wil je je vetverbranding versnellen en je gezondheid een boost geven? Voeg gember dan zeker toe aan je dagelijkse gewoontes!

Verse gemberthee

Bereidingstip: Maak gemberthee gemakkelijk zelf door water te koken en hier stukjes gember in te doen. Zo heb je lekkere verse thee die erg goed voor je gezondheid is. Maar ook zeker om je vetverbranding te versnellen!

De conclusie!

Het mag vrij duidelijk zijn, je vetverbranding versnellen lukt wel degelijk. Zoals je kon lezen spelen er uiteraard meer factoren een belangrijke rol als alleen maar bewegen. Zo zijn er meer manieren om vet actief te gaan verbranden.

Vandaar deze 10 effectieve tips die je zonet hebt kunnen lezen. Deze tips zijn bedoelt ter ondersteuning om ook voor jou het vetverbrandingsproces te gaan versnellen. Het is nu aan jou om deze tips toe te gaan passen.

Mijn advies, probeer zoveel mogelijk tips te gaan gebruiken en toe te passen in je dagelijkse gewoontes. Dit zal uiteindelijk gaan leiden dat ook jij mooie resultaten zult gaan behalen. En je zal merken dat je je vetverbranding ook daadwerkelijk kunt gaan versnellen. Veel succes!

Heb je eventueel nog vragen of toevoegingen? Stel ze dan gerust onderin in dit artikel!

Cover Afslank Receptenbijbel

Je vetverbranding versnellen begint altijd bij de juiste voeding! Wil jij meer dan 100 heerlijke & gezonde recepten waar je gegarandeerd vanaf kunt vallen? Dan is de Afslank Receptenbijbel dé ultieme uitkomst!

Ja ik wil nu starten!

Misschien ook interessant!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *