Kun je trainen met spierpijn?

Is het verstading of toch niet?

Gemiddelde leestijd: 7 minuten
kun je trainen met spierpijn

Spierpijn en trainen kan dat nou wel of niet? Dit zal menig sporter zich regelmatig afvragen. Ik heb dat mezelf namelijk ook afgevraagd toen ik een aantal jaren geleden met krachttraining begon! En hoorde dan ook vaak tal van verschillende meningen die ver uit elkaar liepen.

Het belangrijkste wat je jezelf af kunt vragen kan zijn: Heeft het invloed op je spieren om te trainen met spierpijn? In positieve of eventueel negatieve zin?

In welke soorten spierpijn kun je onderscheid maken? En natuurlijk de belangrijkste vraag, moet je nu wel of niet trainen? Deze vragen zullen in dit artikel besproken worden om jou te helpen wat je het beste kunt doen!

Inhoudsopgave

Wat houd spierpijn in?

Maar eerst, wat houd spierpijn nu precies in? Spierpijn treed op als je zware belastingen uitvoert. Je spieren worden hierdoor beschadigd wat eigenlijk als positief gezien kan worden!

Je kunt het omschrijven als kleine scheurtjes in je spierweefsel. Die worden dan weer herstelt door genoeg rust te nemen, eiwitrijke en gezonde voeding te nuttigen.

Je lichaam reageert als het ware op de microscheurtjes en zo kan je spierpijn ervaren. Wat ook wel een lichamelijke ontstekingsreactie is.

Je lichaam is eigenlijk iets moois, want je lichaam gaat over na herstel van je weefsel. En zorgt ervoor dat je spier dikker word om zo de volgende belasting aan te kunnen. Wat ook wel supercompensatie word genoemd.

En daarom word er altijd aangeraden om zwaarder te trainen of je schema om te gooien. Om als het ware je lichaam van een andere kant te laten prikkelen en zo weer meer spiergroei te realiseren. Want je lichaam gaat wennen aan bepaalde belastingen.

Kun je trainen met spierpijn?

Een oude bekende uitspraak: No pain, no gain oftewel (wie mooi moet zijn moet pijn leiden) kloppen die wel? Of ligt het in de praktijk toch anders. Om hier een duidelijk antwoord op te geven moet je met meer factoren rekening houden.

Wat ik hiermee bedoel is: Ja, je zou kunnen trainen met spierpijn maar je moet voor jezelf wel kunnen vaststellen wat voor soort spierpijn het is.

Je heb acute spierpijn wat je ervaart tijdens je training. Als je dit ervaart dan is er eigenlijk niks aan de hand. Dit is een natuurlijk verschijnsel van je lichaam op krachttraining. En is lactaatopstapeling in je spieren, maar zal na de inspanning als snel weer verdwijnen.

En dan heb je verlate spierpijn, wat later optreed. Dat je na zo’n 6 tot 8 uur al kan ervaren. En op de tweede dag vaak als ergste word en zo weer steeds wat minder word.

Let op: Het kan soms moeilijk zijn om onderscheid te maken met verlate spierpijn. Het kan immer ook gewrichtspijn zijn. Als je de signalen van je lichaam niet goed herkend of onderscheid kunt maken en weer snel gaat trainen, kan dit leiden tot blessures.

hier zie je iemand met gewrichtspijn

Zoals je ziet is acute spierpijn een normaal proces van het lichaam. De verlate spierpijn is ook een normaal proces, maar zal veel langer aanhouden. En dit kun je dus zo snel mogelijk verminderen door je lichaam te laten herstellen van een zware training.

Slaap, voeding en stress heeft een invloed op je herstelproces. Stress zorgt ervoor dat je lichaam juist trager herstelt. Het zorgt voor een verkeerde cortisol verhoging en dus meer spierafbraak als gevolg!

Wanneer kun je wel trainen met spierpijn?

Ja kunt dus gewoon trainen als je spierpijn ervaart. Wel word er afgeraden om te trainen als je extreme spierpijn ervaart. Je kunt dan het beste die spiergroep laten rusten en volledig herstellen. Je kunt immers wel een andere spiergroep trainen.

Als je je spieren intensief traint, hebben ze namelijk 48 tot 72 uur nodig om volledig te herstellen. Wat voor cardiovasculaire 24 uur bedraagt! Houd hier wel rekening mee dat elk lichaam anders met herstel omgaat. Er spelen meer factoren mee.

Ervaar je lichte spierpijn? Dan kun je de spiergroep wel trainen, maar doe dit met beleid. En train dan niet te zwaar. Voorbeeld: Train met de helft van het gewicht waar je normaal gesproken mee traint.

Ervaar je gewrichtspijn of andere pijn in je spierweefsel wat je niet als spierpijn kunt plaatsen, dan is het aan te raden om je training tijdelijk stil te leggen. En je lichaam rust te gunnen, om zo blessures te voorkomen. En raadpleeg een arts/deskundige.

Cardiotraining en spierpijn!

Als je extreme spierpijn ervaart, maar toch wilt bewegen doe dan is aan cardio. Dat zorgt er namelijk voor dat je doorbloeding verbeterd word, wat weer een positieve reactie heeft op je spierherstel.

Doordat namelijk je doorbloeding verbetert, komen de waardevolle voedingstoffen/bouwstoffen die je spieren nodig hebben om te herstellen sneller naar je spierweefsel. Wat er weer voor zorgt dat het gunstig is voor je herstel!

Wat ook nog belangrijk is: Als je toch lichte krachttraining wilt beoefenen, om ten alle tijden een goede warming-up te doen. Zo bereid je je spieren voor op belastingen en word de spierstijfheid als minder ervaren.

Kun je spierpijn voorkomen?

Op de vraag of je nu spierpijn kunt voorkomen is het antwoord kort, nee. Het zit namelijk zo, spierpijn krijg je als je spierweefsel intensief belast. En om spiergroei te kunnen realiseren is het genoodzaakt om intensief te trainen. Om zo vooruitgang te blijven boeken!

Je kunt spierpijn namelijk wel verminderen, wil je daar meer over weten? Dan kan het artikel spierpijn verminderen na krachttraining wel is interessant voor jou zijn.

De conclusie!

Je kunt de conclusie trekken dat je opzich wel kunt trainen met spierpijn. Maar overweeg voor jezelf hoe voelt de spierpijn aan? Is het extreem of voelt het niet goed aan? Ervaar je lichte spierpijn? En pas dan hierop een gepaste overweging aan!

Het draait immers altijd om je lichaam en daar moet je met beleid mee omgaan. Herken je lichaamssignalen en luister naar je lichaam. Liever 1 dag extra rust, dan 1 dag te veel overbelasten!

Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten en bouwstoffen tot je neemt om spierpijn te verminderen. En zo sneller weer met volle intensiviteit kunt trainen. En pak voldoende rust, je spieren groeien immers in je rustperiode!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *