Train je benen voor meer spiergroei!

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
train je benen voor meer spiergroei

Train je benen voor meer spiergroei! Dit hoor ik nog regelmatig in de sportschool en zo gek is dat nog niet. De laatste jaren is namelijk steeds meer duidelijk geworden wat voor positieve ontwikkeling je benen trainen heeft op je algemene spiergroei!

Maar toch zie je het nog regelmatig in de sportschool, opgepompte lichamen maar de benen worden verwaarloost. Waarom wordt benen trainen oftewel (leg day) zo vaak over geslagen?

In dit artikel ga ik meer uitleg geven waarom juist je benen trainen nu zo belangrijk is en wat voor voordelen het met zich meebrengt. Dit om je te motiveren toch meer focus te leggen op je benen trainen en in je sportschema toe te voegen!

Inhoudsopgave

Train je benen voor meer spiergroei!

Je kent het wel, de populaire woorden ‘Never skip leg day’. Maar klopt het ook wat ze beweren om je benen nooit over te slaan?

Het antwoord hier op is ja, benen trainen heeft zeker een positieve invloed om een getraind lichaam te creëren. Maar wordt toch niet vaak intensief getraind, of veel te weinig. De meeste sporters kiezen liever om flinke armen te kweken of borstspieren.

Uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat als je intensief je benen traint dit je algemene spiergroei kan bevorderen. En dat is juist waar voor je traint, meer spiergroei toch?

Meer testosteron door benen trainen?

Wat is testosteron? Testosteron is een mannelijk geslachtshormoon dat je van nature al bezit, in bepaalde hoeveelheid en indirect verantwoordelijk is voor meer spiergroei.

Mannen bezitten meer testosteron dan vrouwen, daarom zie je dat mannen vaker meer gespierd zijn dan vrouwen en sneller spiergroei kunnen realiseren.

Je kunt op een natuurlijke manier ervoor zorgen dat je lichaam meer testosteron aanmaakt. Dat kan onder andere door intensief je benen te trainen!

Door je benen te trainen wordt groeihormoon aangemaakt. Testosteron heeft daar een belangrijke rol in, want je benen trainen is immers de helft van je lichaam en het zou zonde zijn als je dit ongetraind laat.

Buiten dat, het staat niet onder een goed ontwikkeld bovenlichaam om je benen ongetraind te laten. En je loopt ook nog eens een deel testosteron mis! Dus mijn advies is: Voeg zeker benen trainen aan je krachtschema toe voor meer resultaat!

Voordelen van je benen trainen!

We weten inmiddels dat door je benen te trainen je meer testosteron aanmaakt. Maar het brengt nog meer positieve voordelen met zich mee. Dus nog meer reden om benen trainen toe te voegen aan je krachtschema!

Ik zal een aantal voorbeelden benoemen die een positieve invloed hebben op je lichaam.

Een goede calorieën verbrander

Je benen trainen is een uitstekend hulpmiddel om ervoor te zorgen dat je sneller afvalt. Je benen trainen kost heel veel energie en kan veel van je lichaam vragen.

een man die getraind is

Maar dat betekend ook, mits je het intensief en gedisciplineerd uitvoert, dat je sneller afvalt en stukken meer calorieën verbrand. Want het is immers de helft van je lichaam, dan kun jij wel bedenken hoeveel calorieën je extra kunt verbranden!

Minder kans op blessures!

Door je benen te trainen werken er meer spiergroepen samen om dit te volbrengen en worden ook automatisch versterkt als jij je benen traint.

Als je Squats uitvoert moeten je buikspieren, heel je core en onderrug samen werken om de oefeningen goed te voltooien. Je voelt ook vaak na een intensieve benen work-out dat je spierpijn ervaart in je core en onderrug.

De blessure kans kan een stuk verminderd worden doordat andere spiergroepen ook worden vertrekt!

De beste oefeningen voor je benen!

Maar wat zijn nu de beste oefeningen voor het beste resultaat? Om de benen maximaal aan te spreken wordt er aangeraden om als basis de compound oefeningen uit te voeren en als aanvulling isolatie oefeningen!

Compound oefeningen zijn ook zwaarder om te trainen het vraagt veel meer energie. Maar wat ten goede komt voor je testosteron boost en om meer calorieën te verbranden!

Ik zal een aantal oefeningen opnoemen die je in je krachtschema kunt in lassen!

Advies: Ben jij geïnteresseerd in krachttraining? Dan raad ik het artikel Droog Trainen aan dat ik geschreven heb!

Compound oefening Squat

De meeste wel bekende oefening de squats, een uitstekende oefening om spiermassa en spierkracht mee op te bouwen. En wat een van de basis en krachtigste oefening is die niet in je krachtschema mag ontbreken!

Uitvoering: Pak een barbell of gebruik een Smith machine, ga met je voeten op schouderbreedte staan. Leg de barbell achter in je nek op je trapezius, kijk recht vooruit en zak rustig naar beneden totdat je bovenbenen parallel staan met de vloer, alsof je gaat zitten op een stoel en duw jezelf gecontroleerd weer omhoog en herhaal dit!

in deze afbeelding zie je squats

Advies: Hou het aantal herhalingen tussen de 6 a 12 en doe 3 a 4 sets voor maximaal resultaat!

Tip: Gebruik een barbell in plaats van een Smith machine. Met een barbell heb je meer bewegingsruimte en moeten de andere spieren samen werken om het evenwicht te zoeken. Dit om de oefening correct uit te voeren en hierdoor meer spieren gebruikt en getraind worden!

Let bij de squats op je veiligheid, vraag een fitness coach die je helpt met spotten of train met een trainingsmaatje.

Isolatie leg press

Dit is ook een bekende oefening en kun je uitvoeren op een seated leg press machine. Met deze oefening wordt voornamelijk de quadriceps bovenbenen geïsoleerd getraind.

Uitvoering: Je gaat op de seated leg press machine liggen, zet je benen op het platform. Zorg dat je let op de stand van je voeten wat belangrijk is bij deze oefening. Doe je voeten niet te dicht bij elkaar en niet te ver van elkaar af, zet je voeten op schouderbreedte dat is een goede richtlijn. Laat het platform rustig zaken en duw het in een vloeiende beweging weer naar boven.

Compound oefening lunges

Dit is een hele effectieve oefening die ik zeker aanbeveel in je krachtschema. Deze oefening past zeker in het plaatje krachtige been oefeningen. Met deze oefening wordt vooral de nadruk gelegd op de bovenbenen quadriceps, hamstrings, gluteus of terwijl je bilspieren.

Uitvoering: Sta rechtop, wat je vervolgens doet is uitstappen, zet één been naar voren en zak omlaag. Zorg ervoor dat beide knieën in een hoek van 90 graden staan, kom weer omhoog en zet je benen weer langs elkaar. Stap hierna weer met je ander been voorruit.

Let wel op bij deze oefening dat de knie waar je mee uitstapt niet verder dan je tenen komt. Is dit wel het geval dan moet je verder uitstappen. Let op bij de achterste knie, dat deze niet de vloer raakt maar net boven de vloer blijft.

Tip: Is het te licht? Verzwaar de oefening dan met bijvoorbeeld dumbbells. Pak 2 dumbbells in je hand, laat het rustig langs je lichaam hangen en voer de oefening uit.

Isolatie leg extensions

Een bekende en populaire beenspieroefening waarmee goed je benen in vuur en vlam kunt zetten. Met deze oefening isoleer je je benen en word op een leg extension machine uitgevoerd. De quadriceps worden bij deze oefening aangesproken.

Uitvoering: Ga op het apparaat zitten duw je borst na voren. Pak met je handen de zijkant van het apparaat de handvaten vast. Duw je benen onder tegen het stootkussen en breng vervolgens je onderbenen omhoog totdat je benen in zijn geheel gestrekt zijn. Laat je benen weer rustig zakken en herhaal dit  8 á 12 keer.

Advies: Het is van groot belang om de oefening correct en beheerst uit te voeren. Probeer niet zodanig veel gewicht te installeren dat je de oefening niet meer correct kunt uit voeren en de kans op blessures ook toeneemt!

De conclusie

Je benen trainen is dus van essentieel belang om een getraind lichaam te creëren. Probeer je benen zeker in je trainingsschema in te lassen voor nog betere resultaten.

Benen trainen worden vaak door vele smoesjes niet getraind. Een antwoord dat je regelmatig hoort in de sportschool is: Als ik op de loopband bezig ben, train ik mijn benen al. Dat is in dit opzicht niet effectief genoeg om er profijt van te hebben!

Een stevige benen work-out is nu eenmaal heel zwaar om te trainen en vraagt veel energie van je lichaam. Probeer er een begin mee te maken. Begin eerst ligt en bouw het zo rustig op. Na een tijdje ervaar je meer spiergroei en gaat je motivatie om benen te trainen vanzelf een stuk omhoog!

Tenslotte wil ik nog een waardevol E-Book met je delen, wat mij mijn doel heeft laten behalen om een getraind lichaam te krijgen. Het waardevolle E-Book waar ik het over heb heet: Droog Trainen Protocol.

Ik was er eerst sceptisch over, maar dit E-Book doet wat het belooft en is opgesteld door twee professionele fitness coaches genaamd, Henry en Rinus. Zij weten waar ze het over hebben. Ik heb het zelf mogen ervaren, vandaar dat ik dit E-Book van harte aanbeveel!

Droog Trainen Protocol voor mannen

Gaat jou training moeizaam en kom je niet meer vooruit? Dan is het Droog Trainen Protocol de ultieme oplossing voor jou!

Klik hier voor mannen>>
Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Gaat jou training moeizaam en kom je niet meer vooruit? Dan is het Droog Trainen Protocol de ultieme oplossing voor jou!

Klik hier voor vrouwen>>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *