Top 10 ongezonde voeding voor sporters

Lees hier wat je zeker MOET vermijden!

Gemiddelde leestijd: 17 minuten
Top 10 ongezonde voeding

De top 10 ongezonde voeding voor sporters bestaat vooral uit voedingsmiddelen die een effectieve opbouw van spieren in de weg staan. Wil jij vooral sporten om af te vallen? Dan is het zeker ook aan te raden om de top 10 ongezonde voeding eens door te nemen en deze producten te skippen uit je voedingspatroon.

Krachttraininginfo.nl biedt je alle informatie over gezonde voeding. Toch is het ook belangrijk om te weten welke producten je vooral uit de weg wilt gaan. Daarom deel ik vandaag de top 10 ongezonde voeding voor sporters.

Inhoudsopgave

Gezonde en ongezonde voeding voor sporters

Veel sporters willen een zogenaamd sportdieet volgen om maximaal resultaat te halen uit de trainingen. Logisch. Als je traint, dan wil je er ook een zo goed mogelijk resultaat mee bereiken. Je wilt je sportprestaties steeds verder verhogen en lichamelijk steeds meer verbetering zien én ervaren.

Dan is het belangrijk om rekening te houden met gezonde en ongezonde voeding voor sporters. De gezonde voeding is voeding die je helpt om spieren op te bouwen. Dan denk je bijvoorbeeld aan eieren. Veel sporters weten precies welke voeding gezond is.

Toch weet niet elke sporter wat nu precies valt onder ongezonde voeding voor sporters. Dit zijn voedingsmiddelen die een opbouw van de spieren in de weg staan. Deze voedingsmiddelen vind je terug in mijn top 10 ongezonde voeding. Daarnaast deel ik ook de meest ongezonde drankjes voor sporters.

Moet je een dieet volgen als sporter?

Ja en nee. Dit is eigenlijk maar net hoe je het bekijkt. Over het algemeen wordt een dieet gezien als iets tijdelijks, bijvoorbeeld voor afvallen of om te ontgiften. Als sporter wil je eigenlijk niet tijdelijk beter eten. Je wilt een gezond voedingspatroon integreren in je levensstijl, dus permanent.

Het lichaam van een sporter krijgt vaak te maken met stress en spanning. Juist daarom heeft het lichaam de juiste voedingsstoffen, vitamines en mineralen nodig, zodat de intense fysieke activiteit doorgezet kan worden.

De meest ongezonde voeding voor sporters verlaagt niet alleen de sportprestaties, maar zorgt ook voor meer pijn en stijfheid na het sporten, en verhoogt zelfs het risico op blessures. Je wilt een permanent sportdieet volgen om blijvend het maximale uit de sport te halen én het maximale aan je lichaam te bieden.

Top 10 ongezonde voeding voor sporters

Meerdere soorten voeding zijn erg ongezond voor sporters. Zo is het verstandig om geen plantaardige oliën te gebruiken en ook wit zout (natriumchloride) wordt afgeraden binnen het sportdieet.

Gebruik liever zeezout in plaats van tafelzout, en liever kokosolie, avocado-olie of olijfolie in plaats van plantaardige oliën. Neem deze tips mee als je een sportdieet wilt volgen. Natuurlijk geef ik je graag inzicht in de top 10 ongezonde voeding voor sporters.

1. Wit brood

Witte broden zijn sterk bewerkt, onnatuurlijk en bevatten geen echte voedingsstoffen om het lichaam te ondersteunen en aan te vullen. Wit brood zorgt ervoor dat je je gevuld voelt, terwijl je dat niet bent. Dat is een duidelijk teken dat wit brood niet goed voor je is en daarmee zeker thuishoort in de top 10 ongezonde voeding.

Wit brood

Dit soort voedsel leidt tot tekortkomingen, ontstekingen, problemen met de spijsvertering, hormonale onevenwichtigheden, problemen met de bloedsuikerspiegel en nog veel meer. Vooral na het sporten richten deze voedingsmiddelen nog meer schade aan, omdat ze niet voldoen aan de voedingsbehoeften van een actief lichaam.

2. Gebakken producten en desserts

We houden over het algemeen erg van gebakken producten en desserts. Denk aan koekjes, gebakjes, ijs en soortgelijke producten. Met mate kun je er natuurlijk best van genieten, maar houdt rekening met de negatieve effecten van deze voedingsmiddelen.

Het zijn namelijk producten die geen echte voedingsstoffen bevatten, die sterk worden bewerkt en die meestal grote hoeveelheden geraffineerde bloem en suiker bevatten.

3. Witte suiker

Suiker is in de basis natuurlijk al een product waarvan je niet te veel tot je wilt nemen. Witte suiker haalt mineralen uit de botten, en voor een sporter is het juist belangrijk om sterke botten te behouden. Daarnaast verhoogt het risico op ontstekingen na het sporten wanneer je veel witte suiker gebruikt.

Overigens geldt dit niet alleen voor witte suiker, maar ook voor niet-voedzame zoetstoffen. Het vervangen van suiker door zoetjes is daarmee niet erg effectief. Het best is om je koffie of thee te leren drinken zonder suiker of zoetstof.

4. Snoep

Eigenlijk weten we natuurlijk allemaal dan snoepgoed niet erg gezond is, al verschijnen er wel steeds meer snoepsoorten op de markt die het stempel ‘gezond’ of ‘gezonder’ meekrijgen. We zien bijvoorbeeld meer soorten snoep die geen suiker bevatten of waarin geen kleurstoffen aanwezig zijn.

Toch, snoep valt gewoon onder de ongezonde voeding voor sporters. Het bevat over het algemeen kleurstoffen, conserveermiddelen, geraffineerde suiker, glucosestroop en andere veel voorkomende ongezonde ingrediënten. Snoep verstoort de hormonale balans, zorgt voor insulinepieken en verhoogt het risico op ontstekingen.

5. Gefrituurde producten

Heerlijk, een patatje met of een lekkere hamburger! Natuurlijk, op zijn tijd willen we er allemaal van genieten. Als sporter hoef je dan ook niet zo streng voor jezelf te zijn dat je helemaal nooit iets uit de frituur eet.

Ongezonde gefrituurde voeding

Toch, beperk het eten van gefrituurde producten tot een minimum. Gefrituurd voedsel, inclusief frietjes en gefrituurd vlees, is erg opruiend, bevat geen echte voedingsstoffen en bevat giftige vetten die inwendige schade veroorzaken.

6. Conventionele eiwitpoeders

Veel sporters maken gebruik van eiwitpoeders of eiwitshakes om de spieren te ondersteunen en het herstelproces van de spieren te versnellen. In de basis is hier niets mis mee. Waarom staan eiwitpoeders dan toch in de top 10 ongezonde voeding voor sporters?

Het gaat hierbij vooral om de zogenaamde conventionele eiwitten, welke sterk verwerkt en geïsoleerd zijn. Deze bevatten doorgaans giftige ingrediënten, zoals conserveermiddelen, kleurstoffen, niet-voedzame zoetstoffen en andere schadelijke elementen die afbreuk doen aan de gezondheid en de uiteindelijke sportprestaties.

Als je eiwitpoeders wilt gebruiken, kies ze dan bewust. Alleen de juiste supplementen helpen je verder in de sport. Het best is het om te kiezen voor een plantaardig, biologisch eiwit. Whey-eiwit is bijvoorbeeld heel effectief, verantwoord én gezond om te gebruiken.

7. Alle voedingsmiddelen die transvet bevatten

Deze oliën, ook bekend als gehydrogeneerde olie, zijn zeer giftig voor de sporter, vooral omdat ze zorgen voor een verstoring van het cellulaire functioneren. Als sporter moet je altijd kunnen rekenen op de goede werking van je organen.

Wanneer je lange periode veel voedingsmiddelen met veel transvet eet, dan kunnen je interne organen beschadigd raken. Transvet komt van nature in lage mate voor in vlees en bijvoorbeeld melk. Dergelijke lage hoeveelheden zijn niet erg.

Het gaat echt om producten met een hoge mate van transvet. Je kunt dan denken aan diepvriesproducten, pizza’s, croissants, pistoletjes en instant sausjes. Transvet is nog slechter voor de gezondheid dan verzadigd vet.

8. Conventioneel vlees en dierlijke producten

Biologische producten zijn altijd beter dan conventionele producten. Dit geldt niet alleen voor vlees en dierlijke producten, waar ik het nu over heb, maar voor alle producten. Zo is al eens bewezen dat biologische tomaten een veel grotere waarde hebben op het gebied van gezondheid dan conventionele tomaten.

Er is niets mis met het eten van vlees, als je je keuzes bewust maakt, maar verkies altijd biologisch vlees boven conventioneel vlees. Conventioneel vlees bevat conserveermiddelen, antibiotica, hormonen en andere dergelijke verontreinigingen die intern grote schade aan kunnen richten. Uiteindelijk kan dit het lichaam van een sporter sterk verzwakken.

9. Dieet- of energierepen

Velen zullen het misschien vreemd vinden om de dieet- en energierepen terug te vinden in de top 10 ongezonde voeding voor sporters. Toch, deze vallen zeker onder de meest ongezonde voeding voor zowel sporters als mensen die een dieet volgen om af te vallen.

De meeste repen bevatten grote hoeveelheden suiker (toegevoegd en natuurlijk), geraffineerde koolhydraten, conserveermiddelen en zeer verfijnde ingrediënten. Ze bevatten weinig echte voedingswaarde, tenzij je een reep kunt vinden – of zelf kunt maken – die volledig bestaat uit biologische ingrediënten.

10. Granen

Onder de meest ongezonde voeding vinden we ook granen, en ook dit zal voor veel mensen een verrassing zijn. De meeste granen zijn ook sterk verwerkt of geraffineerd. Ze bevatten voornamelijk suiker, verwerkte koolhydraten, kleurstoffen, conserveermiddelen en andere ongezonde ingrediënten die de gezondheid of sportprestaties zeker niet ondersteunen.

Ben je gewend om in de ochtend granen te eten, zoals meer mensen dat doen? Schrap dit dan direct uit je sportdieet. Het zorgt voor een stijging van de bloedsuikerspiegel en de insuline, wat je als sporter echt niet wilt.

Moet je ook letten op wat je drinkt?

Zeker is het ook belangrijk om te letten op wat je drinkt. Je kunt een goed sportdieet volgen als het om je voeding gaat, maar als je ongezonde drankjes drinkt dan bereik je niet het gewenste resultaat.

Gezond flesje water

We weten natuurlijk allemaal dat water gewoon het best is om te drinken, maar niet iedereen wil de hele dag water drinken. Dat is ook begrijpelijk. Naast de top 10 ongezonde voeding voor sporters geef ik je ook graag inzicht in de top 5 ongezonde drankjes voor sporters.

Wat zijn de slechtste drankjes voor sporters?

We weten eigenlijk allemaal dat alcohol niet goed is voor je lijf. Het beschadigt de lever en bevat geen voedingsstoffen die gezonde lichaamsfuncties ondersteunen.

Alcohol heeft gewoon een slechte invloed op al je prestaties, en zeker ook op sportprestaties. Wil je een sportdieet volgen, dan is alcohol dus het eerste dat je uit de weg moet gaan. Hieronder deel ik nog 5 ongezonde drankjes voor sporters.

1. Conventionele koffiedrankjes

Conventioneel verwerkte koffiedranken met toegevoegde suikers, conventionele zuivel en andere schadelijke ingrediënten veroorzaken ontstekingen, hormonale onbalans en suikerpieken.

Als je cafeïne hard nodig hebt om je dag te beginnen, probeer dan koude koffie of matcha-thee. Ze bevatten allebei cafeïne, maar zonder de schadelijke ingrediënten van conventionele koffiedranken.

2. Sappen

Sappen worden vaak gepresenteerd als gezonde drankjes, maar behoren helaas toch tot de ongezonde drankjes voor sporters, en eigenlijk gewoon voor iedereen. Hoewel sommige sapjes beter zijn dan andere, worden de meeste sappen verwerkt en gepasteuriseerd.

Suikersap kan je suikerspiegel doen stijgen, terwijl het een relatief beperkte hoeveelheid voeding levert om die pieken uit balans te brengen. Het persen van je eigen groenten en fruit is één van de gezondste manieren om vitamines en mineralen aan te vullen na een inspanning. Wil je dus sapjes drinken tijdens of na het sporten? Maak je sapjes dan zelf met uitsluitend pure, gezonde producten.

3. Sportdrankjes

Je zou verwachten dan sportdrankjes goed zijn voor de sporter. Ze worden immers niet voor niets ‘sportdrankjes’ genoemd, zou je denken… Traditionele, conventionele sportdranken zijn niet goed voor het lichaam. Ze bevatten synthetische voedingsstoffen, kleurstoffen en andere sterk bewerkte ingrediënten.

Ze beloven hydratatie te bieden en elektrolyten aan te vullen, maar ze zijn in werkelijkheid gevuld met synthetische stoffen die schadelijk kunnen zijn voor je gezondheid. Ook bevatten ze veel suiker en geen echte voeding.

Een aantal suikerklontjes

Er zijn wel drankjes die goed zijn als vervanging voor sportdrankjes uit de supermarkt. Kies bijvoorbeeld voor rauw kokoswater, dat de elektrolyten aanvult, maar niet de schadelijke ingrediënten van sportdrankjes bevat.

4. Energiedrankjes

Energiedrankjes zijn niet beter dan sportdrankjes. Tegenwoordig zijn we al aardig op de hoogte van de nadelen van energiedrankjes, maar voorheen dronken veel sporters er aardig wat van om ‘lekker bezig te blijven’. Wil je een goed sportdieet volgen, dan moet je energiedrankjes uit de weg gaan.

Ze veroorzaken interne stress en schade, ontstekingen, hormonale onbalans en specifieke orgaanstress. Deze dranken bevatten ook toegevoegde ingrediënten zoals conserveermiddelen en onnatuurlijke zoetstoffen die inwendige schade kunnen veroorzaken.

Het drinken van energiedrankjes, vooral tijdens het sporten, kan niet alleen tekortkomingen veroorzaken, maar kan ook ernstige orgaan- en cardiovasculaire schade veroorzaken.

5. Frisdrank

Frisdrank bevat absoluut geen voedingswaarde, maar doet veel af aan de echte gezondheid. Veel mensen zijn gewend om behoorlijk wat frisdrank op een dag te drinken. Er zijn erbij die meer dan een liter cola drinken op een dag, bijvoorbeeld. Dit is zeker niet aan te raden, het beschadigt botten en organen.

Een teveel aan frisdrank staat het optimaal functioneren van de sporter in de weg. Ze zijn gevuld met kunstmatige zoetstoffen die ervoor kunnen zorgen dat je aankomt en zelfs problemen krijgt met je bloedsuikerspiegel. De light versie van frisdrank is geen goed alternatief.

Vermijd de top 10 ongezonde voeding voor sporters

Ik heb je inzicht gegeven in de top 10 ongezonde voeding voor sporters. Daarnaast heb ik je ook meer verteld over de meest ongezonde drankjes voor sporters.

Je weet nu welke producten je uit je sportdieet moet schrappen als jij het maximale uit je trainingen wilt halen, of je nu doet aan krachttraining of aan cardiotraining. In de basis zijn de genoemde producten voor niemand gezond, dus zeker ook niet voor sporters.

Ontdek de beste voedingstips bij Krachttraininginfo.nl

Een gezonde voeding is essentieel voor elke sporter, maar natuurlijk ook voor iedereen die wil afvallen, die een gezondere levensstijl wil aanleren en gewoon lekkerder en fitter in zijn of haar vel wil zitten.

Natuurlijk bied ik je nog veel meer handige voedingstips via mijn blogs. Wil jij alles weten over voeding en wil je geen tip missen? Houd mijn blog dan zeker in de gaten, want er komt nog veel meer interessants aan!

Cover Afslank Receptenbijbel

TIP! Wil je nu weten wat hoogwaardige voedingsmiddelen zijn? Of de lekkerste en gezonde recepten? Dan is de Afslank Receptenbijbel dé ultieme uitkomst! Ontdek meer dan 140 overheerlijke recepten voor iedereen!

Ja ik wil meer weten!

Bekijk ook meer relevante blogs!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.