10 tips om je testosteron te verhogen? Lees hier waardevolle informatie!
Krachttraining info.nl - De website over een droog getraind lichaam
krachttraining 23 september 2020
mm
Rico Geen reacties

10 tips om je testosteron te verhogen? Lees in dit artikel handige informatie en tips die je meteen kunt gebruiken!

10 tips om je testosteron te verhogen

Als je aan mannen denkt dan denk je ook vaak aan testosteron. En zo gek is dat niet, want testosteron zorgt juist voor de wel bekende mannelijke kenmerken. En dat maakt je ook juist mannelijk!

In de wereld van krachttraining en bodybuilding is het mannelijke geslachtshormoon ook zeker niet weg te denken. En heb je het hard nodig om een gespierd lichaam te creëren.

Maar wat als je nu denkt dat je een verlaagde testosteronwaarde hebt? Of wil je gewoon je testosteronspiegel op een natuurlijke manier verhogen? Dan is dit artikel interessant voor jou!

In dit artikel zal ik uitgebreid bespreken wat testosteron nu precies inhoud. En geef ik je handige tips om je testosteronwaarde een flinke boost te geven!

Wat is testosteron nu precies?

Ik heb net in het kort uitgelegd wat testosteron is. Maar nu zal ik dieper op dit onderwerp ingaan.

Testosteron is dus heel belangrijk voor de man. Het heeft invloed op de ontwikkeling en geslachtskenmerken van een man. En dus onmisbaar voor de huid, botten, hersens en de prostaat. En natuurlijk heel belangrijk voor je spierontwikkeling.

Testosteron is een samenstelling van steroïde en testis. Het is een belangrijke androgeen. Testosteron zorgt dus voor spiergroei en is dus de reden dan sporters vaak naar anabolen grijpen. Maar wat ik zeker ten strengste afraad! Het is immers heel slecht voor je gezondheid!

De testosteronwaarde in je bloed zal ook in de loop der jaren als je ouder word sneller afnemen. Onder je 25 levensjaar zit je vol met testosteron. Vanaf je 25 levensjaar zal het stabiliseren en vanaf je 30ste levensjaar zal het rustig aan gaan afbouwen. Onderzoeken tonen aan als je 75 jaar bent, de testosteronspiegel gemiddeld met 60 tot 65 procent daalt!

Vrouwen hebben het geslachtshormoon testosteron minder dan mannen. Vandaar ook dat mannen over het algemeen sneller groeien en groffer gebouwd zijn. Vrouwen bezitten onder andere het geslachtshormoon oestrogeen.

Wil je meer informatie over dit onderwerp? Dan kan het artikel dat ik geschreven heb wel eens interessant zijn voor jou! Het gebruik van spierversterkende middelen>>

De voor en nadelen van testosteron!

Waar het op neer komt is dat testosteron onmisbaar is voor mannen. En veel voordelen met zich meebrengt. Maar wat zijn nu allemaal de voordelen en eventueel de nadelen? Ik zal het voor je op een rijtje zetten!

De voordelen!

  • Verlichting depressieve gevoelens
  • Laag cholesterol gehalte
  • Je voelt je lekker
  • Verbetert je concentratie en geheugen
  • Maakt je hart sterker
  • Lagere kans op vroegtijdige sterfte
  • Goed voor je libido
  • Goed voor je erectie
  • Spierontwikkeling
  • Goed voor je botten

De nadelen!

Een overschot aan testosteron kan ook weer voor nadelige effecten zorgen! Denk aan het gebruik van anabolen-steroïde. Ik zal hieronder een aantal nadelen benoemen van een overschot aan testosteron.

  • Kan voor verlies van hoofdhaar zorgen
  • Verstoring van de hormoonbalans
  • Verhoogde kans op prostaatkanker en teelbalkanker
  • Agressiviteit
  • Verhoogde bloeddruk
  • Hartritmestoornissen
  • Huidklachten (acne, puisten, irritatie, ontstekingen)
  • Erectieproblemen
  • Inkrimping van de teelballen
  • Vergroting van de prostaat

Zoals je ziet heeft het veel nadelen als je een overschot aan testosteron bezit. En is het verstandig om geen testosteron verhogende middelen (anabolen) te gebruiken. Ga dan voor de natuurlijke testosteron verhogende middelen!

10 tips om je testosteron te verhogen!

Nu zal ik je waardevolle tips geven hoe je testosteron op een natuurlijke wijze kunt verhogen. Pas deze tips toe wanneer je ouder word en je testosterongehalte is gedaald. Of je het vermoeden hebt dat je te weinig testosteron bezit. Of je wilt gewoon je testosteronniveau opkrikken om zo meer spieren te ontwikkelen.

1. Begin aan krachttraining!

Krachttraining is een van de belangrijkste bron om op een natuurlijke wijzen je testosteron een flinke boost te geven! Als je minstens 2 keer per week aan de gewichten hangt, dan zal je wel met gemiddeld 40 procent meer testosteron aanmaken!

Door krachttraining reageert je lichaam erop om afgifte van testosteron te produceren. Advies: Ga eerst voor de compound oefeningen omdat je zo meer spiervezels activeert, wat weer gunstig is voor je testosteron! Goede oefeningen zijn: bankdrukken, squats, deadliften, schoulder press, lunges, optrekken, barbell bent over row, triceps dips. En ga daarna voor de kleinere spiergroepen ook wel isolatie oefeningen genoemd.

hier zie je een man en vrouw krachttraining beoefenen

Tip: Wil je effectief starten met krachttraining en alles wat erbij hoort? Dan raad ik het wel bekende E-Book aan, genaamd: Droog Trainen Protocol! Heel veel sporters zijn positief over de behaalde resultaten, inclusief ikzelf. Ik zal zeggen ervaar het zelf!

Droog Trainen Protocol voor mannen klik hier>>

Droog Trainen Protocol voor vrouwen klik hier>>

2. Train kort maar krachtig!

Krachttraining is goed voor je testosteron. Maar niet als je 2 uur in de sportschool staat te trainen. Dan kan het zelfs nadelig voor je werken en je spieren afbreken! Als je je spieren te lang belast komt het stresshormoon cortisol vrij. Wat slecht is voor je testosteron en dus invloed heeft op je spierontwikkeling.

Probeer dus je trainingssessies kort te houden, 60 minuten is een goed uitgangspunt. Duurt je training een keer langer? Maak je dan niet meteen druk! Als het maar niet met regelmaat 2 uur lang duurt.

3. Zoek de zon regelmatig op!

Vitamine D en testosteron staan in verbinding met elkaar. Heb je genoeg aan vitamine D, dan zal je testosteronspiegel ook stijgen! Ga lekker naar buiten met mooi weer, zonlicht is een goede bron van vitamine D.

4. Slaap genoeg!

Slaap is ook heel belangrijk, je lichaam maakt namelijk juist s’nachts veel hormonen aan. Dit is een makkelijke manier om je testosteron te verhogen. Door gebrek aan voldoende nachtrust zal ook je energieniveau flink dalen en zullen je sportprestaties ook uitblijven! 8 uur slaap is een goede richtlijn.

5. Vermijd stress

Het is algemeen bekend dat stress niet goed is voor ons lichaam. En bij je testosteronspiegel werkt het ook zo. Door stress komt cortisol vrij, wat een negatieve invloed op je testosteronspiegel heeft. Dus het is een goede zaak om stress te vermijden. Of in ieder geval te minimaliseren om je testosteron te verhogen.

Tips om je testosteron te verhogen door middel van voeding!

6. Eet eieren

Eieren bevatten belangrijke voedingsstoffen onder andere eiwitten, wat zorgt voor spieropbouw. Maar uit onderzoek is gebleken dat het je testosteronspiegel positief beïnvloed. Het blijkt als je elke dag een ei eet je testosteron met wel 400% kan stijgen!

hier zie je een aantal eieren

Vond je dit een interessant onderwerp? Dan raad ik het artikel aan dat ik geschreven heb, genaamd: Eieren voor spieropbouw>>

7. Spinazie

Iedereen kent het wel, het verhaal dat je sterk word van spinazie. Maar is dit waar? Het antwoord hierop is, ja! Door regelmatig spinazie te eten, kan je meer testosteron ontwikkelen. De reden hierachter is dat spinazie magnesium bevat wat een belangrijke rol speelt in het ontwikkelen van je testosteronspiegel!

8. Vermijd slechte suikers!

Suikers, het is tegenwoordig moeilijk te vermijden. Maar met een beetje inzet kun je het links laten liggen. En dat is zeker belangrijk om te doen! Want er is gebleken dat suikers je testosteronniveau uitput. En juist dit is wat je wilt vermijden!

9. Knoflook

Altijd lekker om eten mee te bereiden. Maar knoflook heeft nog een belangrijke eigenschap, namelijk dat het de stof diallyl sulfide bevat. Wat een positief effect heeft op je testosteronspiegel. Houd er wel rekening mee dat je omgeving er iets minder enthousiast over zal zijn.

10. Eet gezonde vetten!

Wat ook zeker niet mag ontbreken aan een gezond voedingspatroon zijn gezonde vetten. Mannen met een te lage testosteronspiegel kunnen dit vaak wijten aan verkeerde voeding. Denk aan junkfood en onnodige koolhydraten. Door gezonde vetten te nuttigen kun je je testosteronspiegel een flinke boost geven en op een natuurlijke wijze verhogen!

Gezonde vetten kun je vinden in onder andere: Zalm, amandelen, olijven, avocado, noten, lijnzaadolijfolie, chia zaden.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt gehad. Heb je nog vragen? Of vond je het een interessant artikel? Laat hieronder gerust een reactie achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *