Thuis werken en sporten: hoe blijf je fit?

Lees hier de 7 tips!

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
Thuis werken en sporten

Thuis werken en sporten blijkt voor velen een lastige combinatie. Het is dan ook zo dat veel mensen die nog steeds thuis werken het sporten laten zitten. Hierdoor merken ze dat ze zwaarder worden en zich minder fit voelen. Zonde, want je kunt thuis werken en sporten heel goed combineren, ook als je het erg druk hebt.

Krachttraininginfo.nl vormt natuurlijk jouw inspiratiebron voor alle sporten en vormen van sport, ook als je thuis wilt sporten. Vandaag laat ik je zien hoe je thuis werken en sporten goed combineert, hoe je fit blijft en goed blijft bewegen. Natuurlijk geef ik je ook 7 praktische tips om direct mee aan de slag te gaan.

Inhoudsopgave

Thuis werken is inmiddels heel gewoon geworden

Thuis werken is voor veel mensen inmiddels heel gewoon. Een aantal jaren geleden moesten werkgevers er niet aan denken om hun werknemers thuis te laten werken. Ik hoef je natuurlijk niet uit te leggen wat er gebeurd is. De laatste jaren hebben ervoor gezorgd dat zowel werkgevers als werknemers hebben ontdekt dat thuis werken ook voordelen heeft.

Veel werkgevers staan nu toe dat werknemers geheel of gedeeltelijk thuis werken. Dit levert praktische voordelen op, zoals een betere werk-privébalans, een besparing op de reiskosten en tijdsbesparing. Toch, thuis werken en sporten blijkt een minder goede combinatie en dat brengt negatieve effecten met zich mee.

Het thuis werken laat de conditie afnemen

Veel mensen die nu thuis werken vinden het lastig om een sportschema voor thuis te realiseren. Voorheen gingen zij lopend of misschien op de fiets naar het werk, of zij gingen direct voor of na het werk even langs de sportschool. Naar je werk lopen is bijvoorbeeld al een goede cardiotraining en dat geldt ook voor fietsen.

Dit ‘uitje’ komt te vervallen nu er niet meer dagelijks in een bedrijf gewerkt wordt. Meer bewegen thuis en thuis sporten blijkt een lastige opgave voor velen. Hierdoor worden mensen zwaarder door thuis werken. Het laagje vet groeit, de conditie gaat achteruit en de weegschaal laat een steeds hoger getal zien.

Thuis werken biedt veel voordelen, maar voor de slanke lijn is het wat minder aangenaam. Gelukkig zijn er zeker wel dingen die je kunt doen om fit te blijven als je thuis werkt.

Zorgen voor een combinatie van thuis werken en sporten

Het spreekt voor zich dat het belangrijk is om een combinatie te maken van thuis werken en sporten. Je kunt thuis sporten, maar dit kun je ook prima buiten de deur doen. Het feit dat je thuis voor je werkgever aan de slag gaat betekent natuurlijk niet dat je vastgeketend zit in je eigen woning.

Het belangrijkst is om een sportschema voor thuis te ontwikkelen en je daar goed aan te houden. Thuis werken en sporten kun je op meerdere manieren met elkaar combineren om fit en gezond te blijven, niet aan te komen en je conditie op peil te houden.

7 tips voor slim thuis werken en sporten om fit te blijven

Wil jij thuis werken en sporten wel combineren, maar kom je er niet uit hoe je dit precies moet doen? Voelt het ineens alsof je thuis altijd met je werk bezig moet zijn? Dan gaat er iets niet goed. Een eerste belangrijke tip is dan ook om je werkplek ergens in huis te realiseren waar je in je vrije tijd geen zicht op hebt.

Ga niet met je laptop op de bank zitten, want als je dan in de avond op de bank een filmpje kijkt associeer je dit met je werk. Dus, probeer ergens in huis een werkplek te creëren in een ruimte waar je geen vrije tijd doorbrengt. Verder geef ik je natuurlijk graag 7 tips voor slim thuis werken en sporten om fit te blijven.

1. Train korter en vaker als je thuis werkt

Veel mensen plannen minimaal een uur in om te trainen, of dit nu thuis of ergens anders gebeurt. Wie thuis werkt heeft makkelijk het gevoel dat dit uur helemaal niet meer overblijft. Eigenlijk is dit gek, want je bespaart de tijd die je normaal gesproken onderweg bent naar je werk. Je zou dus eigenlijk tijd over moeten houden.

Thuis sporten met een fitnessmat

Toch, veel mensen werken gewoon meer en maken langere uren als ze thuis werken, en sporten schiet er dan makkelijk bij in. Heb je het gevoel dat je geen uur in kunt plannen om te trainen? Plan dan kortere momenten in om meer te bewegen thuis. Sta elk uur even op om twee keer de trap op en neer te lopen, bijvoorbeeld.

2. Zet een wekker voor korte inspanning

We kennen het eigenlijk allemaal. Als je eenmaal aan het werk bent, dan ben je gefocust en vergeet je de tijd. Je raakt in een soort van staat van hypnose en ineens vraag je je af waar de tijd is gebleven. Dit betekent ook dat je gemakkelijk een paar uur achter elkaar op je kont zit.

Hierdoor word je zwaarder door thuiswerken. Zet een wekkertje op elk half uur of elk uur om even op te staan en wat te bewegen. Je hoeft echt geen volledige krachttraining te doen om gewoon goed in conditie te blijven. Een paar keer per dag voor 30 seconden planken doet al heel veel, bijvoorbeeld.

3. Bewegen terwijl je wacht

Als je thuis werkt, dan heb je meerdere ‘wachtmomenten’ per dag. Een mooi voorbeeld is wanneer je in de keuken wacht tot de waterkoker voor je thee of het koffiezetapparaat klaar is. Je wacht, dus je bent even niet aan het werk.

Gebruik deze wachtmomenten om te bewegen. Even rekken en strekken, even een paar squats, even planken.. Het maakt niet veel uit wat je doet, maar span je in terwijl je wacht. Het is een makkelijke manier om meer te bewegen thuis zonder dat er werktijd verloren gaat.

4. Thuis werken en sporten in je lunchpauze

Ook wanneer je thuis werkt heb je recht op pauze. Onthoud dit, want veel mensen slaan pauzes over wanneer zij thuis werken. Onzin! Je hebt op je werk recht op pauze, dus thuis ook. Je kunt thuis werken en sporten goed combineren door in je lunchpauze lekker naar buiten te gaan.

Ga joggend naar het park en eet daar je lunch op een bankje, zodat je daarna weer joggend naar huis kunt. Of je pakt gewoon lekker de fiets! Het kan allemaal! Thuis werken betekent niet dat je de hele dag aan je bureau vastgeketend moet zitten. Plan je pauzes in, zorg dat je de pauzes ook echt neemt en gebruik ze voor wat lichaamsbeweging.

5. Maak het jezelf niet te gemakkelijk met thuis werken

Het is heel verleidelijk om het jezelf steeds makkelijker te maken als je thuis werkt. Je begon met een leeg bureau, maar inmiddels heb je alles om je heen verzameld om niet steeds op te hoeven staan en bijvoorbeeld naar de keuken te lopen. Je hebt water en een glas bij de hand, een goed gevulde thermoskan met koffie of thee, suiker of zoetjes… Alles waarvoor jij in het begin nog op moest staan heeft zich nu rond je werkplek verzameld.

Een laptop thuis op de bank

Comfortabel, natuurlijk, maar niet echt goed als je fit wilt blijven. Het zijn juist die momenten waarop je op moet staan om iets te gaan halen in de keuken die zorgen voor meer beweging thuis. Maak het jezelf niet te gemakkelijk om zwaarder te worden door thuis werken!

6. Kies voor een telefoongesprek in plaats van een video call

We moeten natuurlijk hier en daar wel contact onderhouden met de werkgever, met collega’s of met opdrachtgevers en klanten. We hebben er een gewoonte van gemaakt om dit via een video call te doen, maar eigenlijk is dit niet voordelig.

Tijdens een video call moet je namelijk stil blijven zitten voor de camera. Het is beter om te bellen, want je kunt rondlopen en goed bewegen met een telefoon aan je oor. Plan daarom telefoongesprekken in en beweeg, in plaats van dat je op je kont voor de camera blijft zitten.

7. Zet je wekker iets vroeger om te gaan sporten

Je kunt natuurlijk ook gewoon elke morgen iets vroeger opstaan om de dag te beginnen met een sportmomentje. Het hoeft geen uur te zijn. Sta een half uur vroeger op en ga een half uur lopen, een half uur fietsen (kan ook op een hometrainer) of ga een half uur met gewichten aan de slag.

Dit kun je natuurlijk zelf invullen. Je went snel aan het vroeger opstaan en aan je nieuwe routine van sporten in de ochtend. Een ander voordeel is ook dat je je de rest van de dag energiek voelt en dat je je geen zorgen meer hoeft te maken of je na je werk nog wel tijd hebt om te sporten.

Veel mensen worden zwaarder door thuis werken

We hoeven er niet omheen te draaien. Veel mensen worden zwaarder door thuiswerken. Zij hebben geen tijd, of maken geen tijd om te sporten. De beweging die zij op het werk hadden, hebben zij nu niet meer. Tja, 1 + 1 = 2. Je wordt zwaarder.

Op een bepaald moment gaat dit je tegenstaan en wil je weer afvallen, maar dan ontdek je dat de motivatie ontbreekt. Je bent nu immers gewend geraakt aan de weinige mate van beweging door thuis te werken.

Een man die ligt te werken op de bank

Opstarten is lastig en afvallen blijkt moeilijker dan aankomen. Bedenk je dat thuis werken en sporten makkelijk te combineren is, ook als je je woning niet wilt of kunt verlaten. Blijf bewegen en houd je conditie op peil.

Thuis sporten is makkelijker dan je denkt!

Er wordt vaak gedacht dat het heel lastig is om meer te bewegen thuis, maar eigenlijk is het heel makkelijk. Je kunt een hometrainer aanschaffen of een ander fitnesstoestel dat je in je eigen huis kunt gebruiken.

Lees eens mijn reviews om je te laten inspireren. Heb je hier geen ruimte voor? Gebruik dan de trap in huis om fit te blijven, of de trap in de portiek als je in een flat woont. Koop halters om daarmee oefeningen uit te voeren. Halters nemen weinig ruimte in. Gebruik de vloer om te planken.. Je hebt echt niet veel nodig om goed fit te blijven. Thuis sporten is echt makkelijker dan je denkt! Het gaat erom dat je wilt!

Een sportschema voor thuis opstellen

Elk begin is lastig, zeker als je al een tijdje thuis werkt en veel minder beweegt dan voorheen. Daar raak je snel aan gewend. Stel voor jezelf een sportschema voor thuis op.

Let erop dat het schema echt haalbaar is. Je kunt altijd opbouwen na verloop van tijd. Door een schema voor jezelf op te stellen maak je het voor jezelf makkelijker om daadwerkelijk elke dag te sporten thuis.

Maak van thuis werken en sporten een gewoonte!

Het belangrijkst is dat je van de combinatie van thuis werken en sporten een nieuwe gewoonte maakt. Wanneer iets eenmaal een gewoonte is, dan gaat het je heel gemakkelijk af. Gebruik een sportschema voor thuis om de gewoonte op te bouwen en ‘eigen’ te maken.

Je zal zien dat je er na een tijdje zo aan gewend bent dat het helemaal vanzelf gaat. Op die manier blijf je fit en gezond, en je voorkomt dat je zwaarder wordt door thuis werken. Succes!


Lees ook mijn recente berichten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.