De beste supplementen voor gewrichten: De top 7!

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
Supplementen voor gewrichten

De beste supplementen voor gewrichten zijn supplementen die zorgen voor het behoud van gezonde gewrichten, maar die ook zorgen voor het wegnemen van eventueel bestaande gewrichtspijnen.

Als sporter is het altijd belangrijk om goed te kijken naar wat jouw lichaam precies nodig heeft. Heb je gezonde gewrichten of ervaar je regelmatig gewrichtspijn, bijvoorbeeld door een aandoening of overbelasting?

Pas je keuze voor supplementen voor sporters hierop aan. Krachttraininginfo.nl biedt je veel informatie over de verschillende beschikbare supplementen voor sporters. Vandaag geef ik je meer inzicht in de beste supplementen voor gewrichten.

Inhoudsopgave

Heeft iedereen supplementen voor gewrichten nodig?

In de basis heb je geen supplementen voor gewrichten nodig, zeker niet als je gezonde gewrichten hebt. Als sporter kun je altijd zelf de keuze maken of je supplementen voor sporters neemt, of niet.

De één vindt het heel prettig ter ondersteuning, de ander kan prima zonder. Daarom wijs ik je er vooral op dat de keuze voor supplementen altijd optioneel is en in geen geval een verplichting.

Wil je je gewrichten goed beschermen of ervaar je sneller dan gemiddeld pijnklachten in gewrichten? Dan kan het wel aan te raden zijn om supplementen voor gewrichten te nemen.

Twee doelen supplementen speciaal voor de gewrichten

We kunnen de supplementen voor sporters in veel verschillende groepen indelen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook aparte supplementen voor spieropbouw te vinden, die je helpen om de spieren sneller krachtiger te laten worden.

Als het gaat om supplementen voor gewrichten, dan kunnen we deze in de basis opdelen in twee belangrijke groepen. Het gaat dan om de supplementen voor gezonde gewrichten en om de supplementen tegen gewrichtspijn.

Supplementen voor gezonde gewrichten

De supplementen voor gezonde gewrichten zijn puur bedoeld om de gewrichten goed te ondersteunen. Tijdens het sporten worden de gewrichten altijd in meer of mindere mate belast.

Supplementen voor gezonde gewrichten

De mate waarin je gewrichten worden belast hangt dus voor een groot deel af van de sport die je doet. Bij zwemmen worden de gewrichten bijvoorbeeld veel minder zwaar belast dan bij hardlopen. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld.

Als jij gezonde gewrichten hebt, en je wilt tijdens het sporten extra goed voor je gewrichten zorgen, dan kun je supplementen voor gezonde gewrichten gebruiken om je gewrichten sterk en gezond te houden. Deze supplementen voor gezonde gewrichten bieden extra zorg en onderhoud, dus zijn vooral bedoeld ter ondersteuning van je gewrichten.

Supplementen tegen gewrichtspijn

Op de tweede plaats zijn er supplementen tegen gewrichtspijn. Deze kunnen voor verschillende sporters voordeel bieden. Sporters die sneller last hebben van gewrichtspijnen kunnen baat hebben bij deze supplementen.

Daarnaast zijn de supplementen tegen gewrichtspijn ook ideaal voor mensen die in het dagelijks leven al vaker last hebben van gewrichtspijnen. Hierbij is er in de meeste gevallen sprake van een bepaalde aandoening, waarvan artrose een heel bekend voorbeeld is.

Ervaar je gewrichtsklachten, ook zonder zware belasting van de gewrichten door sporten? Dan kun je de pijnklachten verlichten door gebruik te maken van supplementen tegen gewrichtspijn.

Wanneer neem je supplementen voor gewrichten?

Het is altijd je eigen beslissing of je gebruik wilt maken van supplementen voor gewrichten. In geen geval is er sprake van een verplichting, ongeacht de sport die je beoefent. De overwegingen die je voor jezelf vooral moet maken hangen voor een groot deel af van wat je lichaam je vertelt.

Zijn je gewrichten gezond en ervaar je zelden tot nooit klachten? Dan neem je alleen supplementen voor gewrichten als je de gewrichten extra ondersteuning wilt bieden. Ervaar je wel vaker klachten in gewrichten en vormen deze klachten in bepaalde gevallen een belemmering tijdens het sporten? Dan kun je overwegen om supplementen tegen gewrichtspijn te nemen, zodat je er tijdens en na het sporten minder last van hebt.

Top 7 beste supplementen voor gewrichten

Er zijn veel supplementen voor sporters en alle supplementen hebben eigen doelen en werkingen. Als je supplementen voor gewrichten wilt gaan gebruiken, dan is het belangrijk om te weten welke varianten goed voor je zijn en welke niet.

We kunnen er eerlijk over zijn: niet alle supplementen voor sporters doen daadwerkelijk iets voor je lichaam. Bij de supplementen voor gewrichten is dit niet anders. Het is belangrijk om je keuze bewust te maken.

Hier help ik je natuurlijk graag bij. Ik geef je inzicht in de top 7 beste supplementen voor gewrichten.

1. Kurkuma

Kurkuma behoort tot de meest populaire supplementen tegen gewrichtspijn, onder meer veroorzaakt door artrose. Dit supplement biedt een specifieke chemische verbinding die zorgt voor een pijnstillend effect.

Supplement Kurkuma

Deze chemische verbinding staat ook wel bekend als curcumine. Het helpt niet alleen om gewrichtspijnen te verlichten, maar ook om ontstekingen te voorkomen.

Tijdens een onderzoek waarin mensen kurkuma, ibuprofen en placebo kregen kon worden vastgesteld dat kurkuma de pijn effectiever wegneemt dan ibuprofen.

2. Glucosamine

Glucosamine is een natuurlijk bestanddeel van kraakbeen, dat voorkomt dat botten tegen elkaar schuren en op die manier ontstekingen veroorzaken. Veel supplementen voor gewrichten bevatten glucosamine.

Het is één van de best bestudeerde supplementen die effectief zijn bij artrose, zoals visolie dat niet is. In supplementen komen twee soorten glucosamine voor, namelijk glucosaminehydrochloride en glucosaminesulfaat.

Deze supplementen voor gewrichten helpen ook om de afbraak van kraakbeen, wat voorkomt bij artritis, te voorkomen. Bij langdurig gebruik kan glucosaminesulfaat ook helpen om de progressie van artrose te vertragen.

3. Chondroïtine

In de basis is chondroïtine goed vergelijkbaar met glucosamine en zeker mensen die last hebben van artrose kunnen baat hebben bij het nemen van dit supplement. Net als glucosamine is chondroïtine een bouwsteen van kraakbeen.

Het kan ook helpen de afbraak van kraakbeen door artrose te voorkomen. Chondroïtine helpt bij het verminderen van gewrichtspijnen en gewrichtsstijfheid. Chondroïtinesulfaat kan ook de progressie van artrose vertragen bij langdurig gebruik.

Gewrichtssupplementen combineren vaak chondroïtine met glucosamine. Het is dus goed mogelijk dat je beide varianten tegenkomt in een specifiek supplement voor gewrichten of specifieke supplementen tegen gewrichtspijn.

4. SAMe

SAMe staat voor S-adenosyl-L-methionine en is een supplement dat vaak wordt gebruikt bij symptomen van depressie en artrose. In het lichaam zijn aminozuren aanwezig die belangrijk zijn voor het behoud van je gezondheid.

Je lever produceert van nature SAMe van een aminozuur dat methionine wordt genoemd. Het heeft verschillende functies, waaronder het helpen bij de productie en het herstel van kraakbeen. Wanneer SAMe als supplement wordt ingenomen, kan het helpen bij symptomen van gewrichtspijn veroorzaakt door artrose. Daarnaast werkt SAMe ontstekingsremmend.

5. Onverzeepbare avocado-sojabonen

De onverzeepbare extracten van soja- en avocado-olie staan ook wel bekend als ASU’s. Het gaat om een soort extract van avocado- en sojaolie dat de afbraak van kraakbeen helpt voorkomen. Daarnaast helpt een supplement met extract van avocado- en sojaolie ook bij het herstellen van kraakbeen dat beschadigd is geraakt.

Mensen met artrose, die extra last ervaren bij het sporten en bewegen, ervaren minder pijnklachten wanneer zij dit supplement nemen. In de meeste gevallen wordt dit supplement voor gewrichten dagelijks genomen, in een gemiddelde hoeveelheid van 300 mg per dag.

6. Visolie

Visolie is bij veel sporters bekend. De visolie supplementen voor sporters zijn dan ook populair, en dat is niet voor niets. Visolie bevat de omega-3 vetzuren, docosahexaeenzuur en eicosapentaeenzuur.

Visolie capsules

Samen zorgen zij voor een ontstekingsremmend effect, waardoor je aanzienlijk minder last hebt van je gewrichten tijdens en na het sporten. Zijn je gewrichten niet helemaal gezond? Dan kan visolie helpen, maar dit is niet altijd het geval.

Zo merken mensen met artrose geen effect, terwijl mensen met reumatoïde artritis wel ervaren dat de pijnklachten afnemen door de visolie.

Bekijk hier de beste visolie capsules>>

7. Duivelsklauw

Duivelsklauw staat ook wel bekend onder de naam harpagophytum. Dit supplement bevat een chemische stof genaamd harpogoside die ontstekingsremmende effecten heeft. Het nemen van duivelsklauw kan helpen bij gewrichtspijn door artrose, maar biedt ook een ondersteuning aan gezonde gewrichten.

Duivelsklauw is ontstekingsremmend en werkt beter dan de gemiddelde ontstekingsremmer die bij de apotheek wordt verkregen. Echter, het aantal onderzoeken naar de effecten van duivelsklauw bij mensen met vorderende artrose is nog beperkt. Er kunnen op dit moment dus geen garanties worden gegeven.

Supplementen voor gewrichten met je arts bespreken

Wanneer je goed gezond bent, en je hebt geen gewrichtsklachten, dan kun je zorgeloos de supplementen voor gezonde gewrichten nemen. Heb je last van gewrichtsklachten door een bepaalde aandoening, zoals artrose, en neem je hiervoor bepaalde medicijnen? Dan is het wel verstandig om de supplementen voor gewrichten eerst even met je huisarts te bespreken.

Het is altijd goed om zeker te weten dat er geen sprake is van mogelijke interacties. Sommige gewrichtssupplementen kunnen namelijk een wisselwerking hebben met bepaalde medicijnen, zoals bloedverdunners.

Slik je medicatie en wil je zeker zijn dat de supplementen voor gewrichten geen negatief effect hebben op de werking van deze medicijnen? Raadpleeg dan altijd even je arts. In veel gevallen is een telefonisch consult voldoende om de benodigde informatie te krijgen.

Ontdek meer gezonde supplementen voor sporters

Supplementen voor sporters bieden in veel gevallen zeker voordelen, maar het is wel belangrijk om je altijd bewust te zijn van wat je neemt. Niet alle supplementen op de markt zijn daadwerkelijk goed voor je en ook niet allemaal doen zij wat zij beloven te doen.

Haal je informatie altijd uit betrouwbare bronnen. Natuurlijk is Krachttraininginfo.nl hier een uitstekende bron voor. Je kunt meer informatie over gezonde supplementen vinden in de kennisbank/blogs.

Door de juiste supplementen te kiezen, zoals goede supplementen voor gewrichten, haal jij meer uit de sport. Succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.