Sporten na de bevalling: hoe en wanneer begin je?

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
mm
Sporten na de bevalling

Sporten na de bevalling is voor veel vrouwen een punt van onzekerheid. Dit is ook logisch. Een zwangerschap heeft een grote impact op je lichaam, evenals het ter wereld brengen van de baby. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen, waardoor direct sporten na de bevalling afgeraden wordt.

Je kunt na verloop van tijd rustig aan beginnen met thuis sporten na de bevalling, waarna je weer kunt toewerken naar volop sporten zoals jij dat wilt. Maar hoe en wanneer begin je nu precies? Waar moet je rekening mee houden? Krachttraininginfo.nl vertelt je meer over (thuis) sporten na de bevalling. Daarnaast geef ik je handige tips om mee aan de slag te gaan.

Inhoudsopgave

Direct sporten na de bevalling wordt afgeraden

Zwangerschap en sporten is loodzwaar. Op een bepaald moment zit de buik in de weg en wordt de belasting op de rug gewoonweg pijnlijk. Voor veel vrouwen gaat zwangerschap en sporten niet meer samen wanneer de eindfase van de zwangerschap wordt bereikt. Hierdoor krijgen veel vrouwen snel na de bevalling het gevoel dat zij al veel te lang niet hebben gesport en dit is een trigger.

Sommige vrouwen moeten er direct na de bevalling voorlopig niet aan denken, maar andere dames willen het liefst direct weer naar de sportschool. Dit laatste wordt sterk afgeraden. Zowel de zwangerschap als de bevalling heeft een zware impact op je lichaam en het is belangrijk om je lichaam de rust te gunnen om hier goed van te herstellen. Direct naar de fitness na de bevalling is dus niet aan te raden.

Je wilt zo snel mogelijk weer afvallen na de bevalling

Vrouwen komen aan tijdens de zwangerschap en sporten helpt slechts deels om de gewichtstoename te beperken. Er groeit nu eenmaal een kindje in je buik en dat heeft gevolgen voor je gewicht. De ene vrouw komt slechts 5 kilo aan, de andere vrouw komt wel 30 kilo aan. Het kan soms oneerlijk verdeeld zijn.

Natuurlijk wil je weer zo snel mogelijk afvallen na de bevalling. Er blijft bij verreweg de meeste vrouwen een ‘buikje’ over na de zwangerschap en veel vrouwen willen hier zo snel mogelijk vanaf. Dit kan door te sporten, maar wel pas ná de herstelperiode. Ga je al snel sporten na de bevalling, dan heeft dit eerder een negatief dan een positief effect op je lichaam.

Wanneer mag je weer sporten na de bevalling?

Laat ik voorop stellen dat ieder lichaam anders is. De ene vrouw voelt zich al heel snel weer volledig hersteld van de bevalling, de andere vrouw heeft hier aanzienlijk langer de tijd voor nodig. Ga dus nooit uit van iemand anders en luister naar je eigen lichaam.

Sporten na de zwangerschap

Kijken we echt uitsluitend naar de herstelperiode, dan kun je aanhouden dat je zes weken na de bevalling weer mag gaan sporten. Het is dus belangrijk om je lichaam minimaal anderhalve maand rust te gunnen om te herstellen van de zwangerschap en de bevalling.

Ga niet meteen aan de slag met fitness na de bevalling

Was je voor je zwangerschap gewend om intensief te fitnessen? Deed je volop aan krachttraining of zorgde je voor een goed schema met cardio en krachttraining gecombineerd? Het is logisch dat je hier zo snel mogelijk weer naar terug wilt. Toch is het sterk af te raden om direct aan de slag te gaan met fitness na de bevalling, of eigenlijk nadat je de zes weken rust hebt aangehouden.

Voor veel vrouwen gaat het einde van de zwangerschap en sporten niet samen. Vervolgens komt hier de zes weken herstelperiode bij. Je hebt dus al langere tijd niet gesport en je lichaam is het niet meer gewend. Het is belangrijk om het sporten na de bevalling weer op te bouwen. Dus, niet direct volop aan de slag met fitness, krachttraining of cardio, maar rustig aan opbouwen naar je oude niveau.

Begin met thuis sporten na de bevalling

Zeker als je gewend was om veel te sporten in de sportschool voor je zwangerschap en / of bevalling is het heel verleidelijk om na zes weken de sportschool weer in te stappen. Helaas betekent dit ook dat het heel verleidelijk is om direct te veel te doen en daar doe je je lichaam geen plezier mee. Het is dus aan te raden om te beginnen met thuis sporten na de bevalling.

Thuis doe je het toch even wat rustiger aan en je wordt niet getriggerd door alle sporttoestellen om je heen. Je kunt natuurlijk ook thuis gebruik maken van sportapparaten, zoals een hometrainer, een crosstrainer of een loopband. Lees mijn reviews om het beste apparaat voor bij jou thuis te vinden.

Beginnen met sporten na de bevalling: handige tips!

Je voelt hoe je lichaam zich herstelt na de bevalling, maar je voelt ook dat je lichaam anders aanvoelt. Veel vrouwen sporten niet of veel minder tijdens de zwangerschap en in de herstelperiode heb je alles ook heel rustig aan gedaan. Het is echt belangrijk om het sporten na de bevalling weer op te bouwen en de tijd te nemen om weer op je oude niveau te komen. Weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? Dan help ik je graag op weg met 5 handige tips!

1. Doe het rustig aan

In alle gevallen geldt dat je rustig aan begint. We houden een hersteltijd van zes weken na de bevalling aan, maar deze tijd kan veel korter zijn. Dit is ook afhankelijk van de manier waarop de bevalling is verlopen. Een keizersnede zorgt vaak voor een wat langere herstelperiode, terwijl een natuurlijke en probleemloze bevalling meestal zorgt voor een aanzienlijk kortere herstelperiode.

Kun je weer gaan sporten na de bevalling, begin dan in alle gevallen rustig aan. Start bijvoorbeeld met een eindje wandelen elke dag, waarbij je de baby natuurlijk ook lekker mee kunt nemen. Je kunt ook beginnen met yoga of met een paar baantjes trekken in het zwembad.

2. Volg een progressief programma

Er zijn verschillende standaard programma’s beschikbaar voor vrouwen die weer willen gaan sporten na de bevalling. Zo zijn er bijvoorbeeld apps die je hierbij kunt gebruiken. Je kunt natuurlijk ook zelf een programma ontwikkelen om weer te starten.

Maak dan in alle gevallen een progressief programma, dus een vooruitstrevend programma waarbij je opbouwt. ‘Opbouwen’ is echt het sleutelwoord. Luister voortdurend goed naar je lichaam en zet de volgende stap binnen de opbouw pas als jouw lichaam aangeeft dat je daar fit genoeg voor bent.

3. Wees lief voor jezelf!

Als kersverse moeder maak je veel veranderingen door. Het is natuurlijk niet zo dat alleen je lichaam en je conditie veranderd zijn. Je bent vooral ook moeder geworden. Je hebt een ander ritme, een extra leventje om voor te zorgen, veranderde emoties. Dit zijn slechts voorbeelden.

Alles staat in het teken van verandering en dat heeft de nodige impact. Een heel belangrijke tip is dan ook om vooral lief te zijn voor jezelf. Bedenk je dat het niet allemaal in één keer hoeft. Vraag niet te veel van jezelf en raak niet gefrustreerd als iets niet lukt. Neem je tijd en wees trots op elke prestatie die je na de bevalling weer bereikt op sportgebied.

4. Zorg voor oefeningen die niet te veel tijd kosten

De baby voeden, de baby verschonen, natuurlijk even knuffelen en spelen.. Maar ook extra wassen draaien, kraamvisite ontvangen, eten koken, boodschappen doen, onderbroken nachten… Eerlijk is eerlijk, als kersverse moeder heb je gewoon niet veel tijd over in een dag.

Zwanger en sporten

De tijd die je over hebt zal je je sneller moe voelen. Dit is heel normaal en niets om je zorgen over te maken. Met het oog hierop is het wel belangrijk om oefeningen voor handen te hebben die niet veel tijd kosten. Je hoeft niet uren per week te sporten na de bevalling. Tien minuutjes per dag maakt al een verschil in hoe je je voelt.

5. Met andere moeders sporten na de bevalling

Veel vrouwen vinden het prettig om na de bevalling in contact te komen met andere kersverse moeders. Het is fijn om ervaringen en kennis te delen, om met elkaar te praten over de veranderingen in het leven met de komst van de baby en, ja, ook om af en toe even lekker tegen elkaar aan te kunnen zeuren. Dat hoort er ook bij!

Je kunt dit mooi combineren met sporten na de bevalling. Er zijn veel initiatieven op sportgebied voor kersverse moeders, zoals speciale yogalessen die bedoeld zijn voor vrouwen die net zijn bevallen. Het is een goede manier om weer te beginnen met sporten na de bevalling, terwijl je direct ook leuke nieuwe contacten opdoet.

Twijfel je of jij alweer mag sporten na de bevalling?

Zeker na een eerste zwangerschap en bevalling ontstaat er bij veel vrouwen onzekerheid. Dit is logisch en zeker niet iets om je voor te schamen. Elke kersverse moeder gaat hier doorheen. Vind je het lastig om te bepalen wanneer jij weer mag gaan sporten na de bevalling of vind je het gewoon wat eng om weer te beginnen, omdat je voelt dat je lichaam veranderd is?

Aarzel dan niet om een bezoekje aan de huisarts te brengen. Deze kan je precies vertellen of jij alweer klaar bent om te gaan sporten na de bevalling, of dat je beter nog eventjes kunt wachten. Kun jij weer gaan sporten na de bevalling? Doe het rustig aan en dan komt de rest vanzelf. Succes!

De cover van fit en gezond tijdens en na je zwangerschap

Wil jij meer tips over sporten tijdens en na je zwangerschap met de juiste handleiding en informatie? Dan is het boek Fit en Gezond ideaal voor jou!  

Bekijk hier het boek>>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.