Sporten met longemfyseem: hoe verbeter je de longfunctie?

Gemiddelde leestijd: 16 minuten
Sporten met longemfyseem

Sporten met longemfyseem kan een behoorlijke uitdaging zijn. Toch is het wel belangrijk. Wanneer je te maken hebt met longemfyseem, dan geldt dat je minder kunt naar mate je minder doet. Hoe zwakker je spieren worden, hoe meer zuurstof ze nodig hebben.

Dit betekent dat je op den duur al kortademig kan worden van jezelf aankleden na het douchen of even naar de winkel lopen. Dit wil je voorkomen en dit doe je door middel van sporten met longemfyseem.

Krachtttraininginfo.nl biedt veel oefeningen voor sporters, maar veel van deze sporten kunnen door mensen met longemfyseem niet worden uitgeoefend. Daarom besteed ik dit keer graag aandacht aan mensen met deze longaandoening, zodat ook zij voordeel kunnen halen uit de sport.

Inhoudsopgave

Wat is longemfyseem precies?

Emfyseem is een longaandoening die kortademigheid veroorzaakt. De aandoening valt onder COPD. Bij mensen met emfyseem zijn de luchtzakjes in de longen (alveoli) beschadigd. Na verloop van tijd verzwakken de binnenwanden van de luchtzakken en scheuren ze, waardoor grotere luchtruimten ontstaan in plaats van veel kleine.

Dit verkleint het oppervlak van de longen en, op zijn beurt, de hoeveelheid zuurstof die de bloedbaan bereikt. Als je uitademt, dan werken de beschadigde longblaasjes niet goed en komt oude lucht vast te zitten, waardoor er geen ruimte is voor verse, zuurstofrijke lucht. Longemfyseem is een ongeneeslijke aandoening die door de jaren heen verslechtert.

Waarom is sporten met longemfyseem belangrijk?

Je spieren hebben zuurstof nodig om goed te presteren. Bij longemfyseem wordt er minder zuurstof door het lichaam opgenomen. Naar mate de aandoening vordert gaat de saturatie, dus het percentage zuurstof in het bloed, steeds verder omlaag. Hoe lager dit zuurstofgehalte, hoe meer kortademigheid en benauwdheid wordt ervaren.

Zwakke spieren hebben meer zuurstof nodig dan sterke spieren. Ga je sporten met longemfyseem, dan maak je de spieren sterker en hebben zij dus minder zuurstof nodig. Dit betekent dat je ook minder benauwdheid ervaart. Je kunt dus uiteindelijk je longfunctie verbeteren door te sporten met longemfyseem.

Wat maakt sporten met longemfyseem zo moeilijk?

Mensen die te maken hebben met longemfyseem hebben vaak moeite met sporten, waardoor zij het minder vaak doen. Sporten met longemfyseem zorgt voor extra benauwdheid. Toch, wil je de benauwdheid bij COPD verminderen – en in het bijzonder ook bij longemfyseem, dan moet je de longinhoud verbeteren.

Dit kan door je spieren te versterken. Het mag duidelijk zijn dat sporten voor mensen met deze longaandoening een veel grotere uitdaging is dan voor mensen met een goede gezondheid. Toch zijn er zeker wel oefeningen die de longfunctie verbeteren en die door veel mensen met longemfyseem in meer of mindere mate uitgevoerd kunnen worden. Daar vertel ik je graag meer over.

Oefeningen die de longfunctie verbeteren

Als je een beetje bekend bent met wat sporten met je lichaam doet, dan weet je dat je sneller gaat ademen naar mate je hart sneller gaat kloppen. Dit kan voor iemand met longemfyseem een flinke uitdaging zijn.

Zware cardiotrainingen zijn dan ook meestal niet mogelijk, omdat ze de longen te zwaar belasten. Toch hebben mensen met deze longaandoening wel cardiotraining nodig om de longen juist te versterken. Er moet dus een middenweg worden gevonden: cardiotraining in een juiste mate, waarbij de ademhaling goed in de gaten gehouden wordt.

Denk eraan dat het bij sporten met longemfyseem niet gaat om hoe zwaar een training is. Het gaat erom hoe goed een training is voor het versterken van je spieren. Dit kun je ook op een lager niveau doen. Ik geef je graag inzicht in een aantal oefeningen bij longemfyseem waar je rustig aan mee kunt beginnen.

1. Wandelen

Wandelen is een goede optie als je wilt gaan beginnen met sporten met longemfyseem. Je kunt rustig aan lopen en het tempo opvoeren wanneer je aanvoelt dat dit kan. Met wandelen kun je de longfunctie verbeteren en de benauwdheid bij COPD verminderen.

Een persoon die wandelt

Je kunt de longinhoud verbeteren door jezelf steeds iets verder uit te dagen. Loop steeds iets verder en sneller. In het begin is het verstandig om dichtbij huis te blijven, want de afstand die je heen loopt moet je ook nog terug lopen.

Het is belangrijk om bij het sporten met longemfyseem heel langzaam op te bouwen, zeker als je geen beweging (meer) gewend bent. Probeer elke dag 30 seconden langer of 100 meter verder te lopen.

2. Fietsen

Fietsen is voor veel mensen met longemfyseem al een stuk uitdagender dan wandelen. Hier komt nog bij dat deze mensen vaak makkelijk een gevoel van schaamte hebben. Wanneer zij van de fiets stappen, dan kunnen zij zeer kortademig zijn.

Voor sommige mensen veroorzaakt dit een gevoel van schaamte en dat is heel vervelend. Vind jij het ook lastig als mensen zien dat je benauwd bent? Start dan met fietsen op een hometrainer. Ik heb meerdere reviews gepubliceerd over diverse hometrainers om je te helpen een goede keuze te maken.

Ook voor het fietsen met longemfyseem geldt dat rustig opbouwen heel belangrijk is. Red je het maar twee minuten? Prima! Stop even als je voelt dat je te kortademig wordt en trap weer rustig door als je merkt dat je weer wat meer lucht hebt. Probeer het elke dag op te bouwen met 30 seconden.

3. Gewichten liften

Hoe sterker je schouders zijn, hoe beter het is voor je longen. Het is daarom goed om extra te focussen op het versterken van de spieren in je schouders. Een zware krachttraining is voor mensen met longemfyseem vaak geen optie. Het is goed om te weten dat dit ook echt niet nodig is om wel resultaat te merken.

Gewichten van 1 kilo zijn prima om mee te beginnen. Sta rechtop met de gewichten in de handen en breng de gestrekte armen naar voren tot je schouderhoogte bereikt. Houd de gewichten daar even vast en laat je armen dan weer langzaam zakken.

Je voelt dat dit effect heeft op je spieren en door de relatief rustige beweging merk je ook dat je er niet snel benauwd van wordt. Let er wel op dat je je adem niet inhoudt tijdens het uitvoeren van de oefening!

4. Traplopen

Wil je de longfunctie verbeteren, dan is het nodig om je longen af en toe voor een uitdaging te stellen. Het beklimmen van een trap is voor veel mensen met longemfyseem een uitdaging, en deze uitdaging wil je aan gaan.

Het is fijn als je een woning met een trap hebt, zodat je deze oefening gewoon op je eigen tempo uit kunt voeren zonder dat je gestoord wordt door andere mensen op de trap. Heel belangrijk: neem je tijd om boven te komen.

Traploop oefening bij longemfyseem

Het is niet nodig om de trap als het ware op te rennen. Daarmee leg je een te grote belasting op je longen. Neem je tijd en loop de trap zo vaak als je kunt op en af. Hiermee verhoogt je hartslag en kun je uiteindelijk de longinhoud verbeteren.

5. Je diafragma trainen

Deze beweging versterkt een belangrijke ademhalingsspier, het middenrif. Ga liggen met je knieën gebogen of ga in een gemakkelijke stoel zitten. Plaats één hand op je borst en één onder je ribbenkast. Adem langzaam in door je neus, zodat je maag één hand opheft.

Adem uit met getuite lippen en span je maag aan. De hand op je borst mag niet bewegen. Doe dit gedurende 5 tot 10 minuten, drie of vier keer per dag. Op deze manier ademen wordt gemakkelijk en automatisch.

Het is een makkelijke oefening die zorgt voor een versterking van de ademhalingsspier. Het fijne is ook wel dat je het er niet erg benauwd van krijgt, terwijl je er toch veel voordeel van ondervindt.

6. De stoelendans

Sporten met longemfyseem is lastiger als het hele lichaam in beweging is dan wanneer een deel van het lichaam beweegt. Gewoon dansen op muziek kan een te grote uitdaging zijn voor mensen met deze longaandoening.

Het belangrijkst is om de spieren in je bovenlichaam te versterken. Zet een fijn muziekje aan en neem plaats op je stoel. Beweeg vervolgens je bovenlichaam op het ritme van de muziek. Probeer zoveel mogelijk verschillende bewegingen met elkaar te combineren, zoals naar de zijkanten buigen, naar voren buigen, met de armen zwaaien en de schouders optrekken.

Leef je uit op de muziek en je werkt direct goed aan het versterken van je spieren om de longfunctie te verbeteren. Gaat het steeds beter? Dan kun je deze oefening ook gaan doen met gewichtjes in de handen.

7. Tai Chi

Tai Chi is een oude Chinese praktijk van zachte, vloeiende bewegingen. Deze rustige vorm van bewegen is ideaal voor mensen met verschillende soorten COPD. Je kunt hiermee de benauwdheid bij COPD verminderen zonder dat je een zware belasting op het lichaam legt.

Het is mogelijk om Tai Chi lessen te volgen op een locatie bij jou in de buurt, maar er zijn ook veel video’s online te vinden met Tai Chi lessen, zodat je de oefeningen gewoon in het comfort van je eigen woning kunt doen.

Let op je ademhaling bij sporten met longemfyseem

Sporten versnelt de ademhaling. Dit geldt voor iedereen, ook voor optimaal gezonde en ervaren sporters. Het is dan ook heel gewoon. Ga je sporten met longemfyseem, dan is het wel belangrijk om erop te letten dat je niet gaat ‘hijgen’.

Je kunt snel het gevoel krijgen dat je lichaam onvoldoende zuurstof krijgt, waardoor je makkelijk te snel gaat ademen. Hiermee maak je het erger, vooral omdat je longen dan niet meer in staat zijn om de lucht na inademen weer naar buiten te krijgen.

Longinhoud verbeteren

Zo gaat er ‘oude lucht’ ophopen en dat zorgt voor extra benauwdheid. Houd je ademhaling altijd in de gaten en adem zo rustig mogelijk tijdens het sporten. Adem in door je neus, met je mond dicht. Dit verwarmt en filtert de lucht. Adem twee keer zo lang uit door je mond als je inademt. Ga je te snel ademen? Stop dan en rust!

Stretchen voor en na het sporten met longemfyseem

Een goede warming-up en een cooling-down is voor elke sporter belangrijk, zeker ook voor mensen met een longaandoening. Rek zachtjes voor en na een training. Leg je handen plat op een muur op armlengte en schouderhoogte.

Stap naar voren en buig je rechterknie. Buig je linkerknie tot je een lichte rek in je kuit voelt. Het zou geen pijn moeten doen. Houd 10 tot 30 seconden vast en herhaal met het linkerbeen. Blijf van been wisselen voor drie tot vijf herhalingen op elk been.

Ontdek welke sporten je aankunt

Longemfyseem komt voor in diverse maten van ernst. Als je milde longemfyseem hebt, dan kun je vaak skaten, roeien en joggen. Is de longemfyseem ernstiger, dan zijn sporten als aqua-aerobics of banen zwemmen vaak een betere optie.

Test hierbij wel altijd wat de chloorlucht met je longen doet. Bepaalde mensen ervaren meer benauwdheid door de chloorlucht in een zwembad. Merk je dat jij hier ook last van hebt en worden de klachten na een paar keer in het zwembad niet minder? Dan is dit niet de beste optie voor jou.

Bij de meest ernstige vormen van longemfyseem is wandelen de beste vorm van sporten. Ontdek zelf welke sporten je aankunt en ga daarmee aan de slag om je spieren te versterken.

Je kunt sporten met zuurstof

Mensen die een ernstigere mate van longemfyseem hebben, worden vaak al ondersteund door zuurstof door middel van een slangetje in de neus. Het is goed om te weten dat je ook hiermee prima kunt sporten.

Wel is het belangrijk om de sport aan te passen op je conditie en wat je aan kunt. Trainen op een hometrainer is vaak een sport die goed te doen is voor mensen die met zuurstof worden ondersteund, vooral omdat er op een vaste plaats wordt getraind.

Dit is praktischer, gezien de vaak korte lengte tussen de neus en de zuurstoftank. Het sporten met zuurstof levert geen gevaren op, maar je moet natuurlijk wel extra goed opletten dat je je longen niet te zwaar belast.

Wanneer kun je niet sporten met longemfyseem?

In bepaalde gevallen is het niet verstandig om te sporten met longemfyseem. Mensen met deze longaandoening hebben vaker last van longontstekingen. Heb je last van een longontsteking? Ga dan niet sporten.

Ga ook niet sporten als je voelt dat je een slechte dag hebt, dus wanneer je ademhaling wat piept en kraakt of wanneer je gewoon in rust al benauwder bent dan gewoonlijk. Neem een dagje rust.

Extra tip: zorg voor een sportmaatje!

Zeker voor mensen met longemfyseem is doorzetten vaak een hele uitdaging. De benauwdheid zorgt ervoor dat alles zwaar aanvoelt en het kan aanvoelen alsof je jezelf aan het ‘pesten’ bent. Toch, de resultaten zijn het meer dan waard!

Door het jezelf moeilijk te maken, maak je het uiteindelijk makkelijker voor jezelf. Ben je bang dat je het niet volhoudt? Zorg dan voor een sportmaatje die weet van jouw lichamelijke conditie. Dit maakt het sporten met longemfyseem prettiger en het is makkelijker vol te houden.

Succes!


Lees ook mijn recente berichten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.