sportblessures door krachttraining?

Ontdek hoe jij sportblessures voorkomt

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
voorkom sportblessures door krachttraining

Sportblessures door krachttraining. In de sportschool duiken is de laatste jaren een trend geworden, of je nou aan Zumba, cardio, groepslessen of krachttraining doet noem maar op.

Iedereen kent wel iemand die regelmatig in de sportschool te vinden is en zo gek is het nog niet, om regelmatig lekker te gaan sporten. Het is goed voor je lichaam en geest en het zorgt ook nog voor de nodige ontspanning na je trainingssessie.

Maar door intensief te sporten liggen er ook andere gevaren op de loer zoals, een sportblessure en dat moet je proberen te minimaliseren. In dit artikel gaan we er dieper op in wat de gevaren nu precies zijn, hoe je het kunt voorkomen, waar je rekening mee dient te houden en je krijgt ook handige tips!

Inhoudsopgave

Sportblessures door krachttraining

Krachttraining is ook een van het meeste beoefende sport en word door veel mensen uitgeoefend. Maar van krachttraining kun je ook vervelende sportblessures oplopen die je liever niet wilt hebben.

Door een blessure kun je sportprestaties negatief beïnvloeden en ben je in sommige gevallen niet meer in staat de bewegingen goed te voltooien. Nog erger, je moet noodgedwongen een periode stoppen met sporten.

Om dit zo klein mogelijk te willen houden moet je met een aantal factoren rekening houden en in acht nemen. Het belangrijkste van die factoren is: LUISTER GOED NAAR JE LICHAAM!

Hoe loop je sportblessures op door krachttraining?

Sportblessures kun je heel snel en eenvoudig oplopen door niet goed naar je lichaam te luisteren. Je lichaam is heel bijzonder, het lichaam geeft al vaak ruim van te voren signalen af als er een blessure op de loer ligt. Negeer je deze signalen dan zal je snel tegen een sportblessure aanlopen.

De algemene blessure die regelmatig optreed in de sportschool, wat je waarschijnlijk al eens gehoord hebt is; overbelasting. Veel te zwaar trainen, verkeerde houding noem maar op. Maar blessures kunnen ook heel specifiek zijn.

Sportblessures kun je in 2 opzichten opsplitsen: de acute blessure en de chronische blessure. Allebei heel vervelend, blessures die je absoluut niet wilt oplopen om je lichaam optimaal te laten functioneren. In dit artikel komt dit aan bod.

Een acute blessure door krachttraining

Een acute blessure erken je direct en voel je ook meteen opkomen. Vaak gaat het om een spierscheur, een verrekte spier, verstuikte enkel, botbreuk of door een verkeerde beweging/houding.

Het is aan te raden om de plek waar de pijn op komt te koelen en meteen je trainingssessie te beëindigen. Een blessure heeft tijd nodig om te kunnen herstellen!

Blijf je er langere tijd last van houden? Informeer dan even bij je huisarts voor meer duidelijkheid, dit om zo de juiste behandelingen te kunnen treffen voor sneller herstel en je de trainingssessie weer op kunt pakken. Maar in de meeste gevallen kan rust al wonderen doen!

Let dus goed op je bewegingen en probeer het correct uit te voeren. En nogmaals luister naar je lichaam, een acute blessure kan iedereen overkomen zelfs een ervaren sporter.  Maar wees er zelf ook bewust van, wat je kunt doen om het te minimaliseren.

EHBO koffer

Een chronische blessure door krachttraining

Dit is de vervelendste blessure waar je tegenaan kunt lopen en waar je vaak nog niet zo snel vanaf komt. Een chronische blessure word ook wel overbelasting genoemd. Door constant je spieren té zwaar te belasten, elke keer verkeerde bewegingen maken, waardoor je gewrichten en pezen constant verkeerde belastingen moeten weerstaan.

Op den duur kan het verkeerd en vervelend uitpakken. Vaak met een paar dagen rust ben je er nog niet zo snel van genezen. Dus let op, hou dit goed in de gaten en probeer de oefeningen zo correct en beheerst mogelijk uit te voeren.

Voel je een beginnende pijn constant op dezelfde plek, negeer het dan niet en onderneem actie door je trainingssessie goed nader te bekijken. Pas het aan waar nodig is om zo nog met veel plezier en een lange periode het sporten te kunnen beoefenen!

De meeste voorkomde sportblessures door krachttraining?

Wat zijn nu de meest voorkomende blessures? Er is nog een categorie die we nog niet besproken hebben de ‘algemene’ blessures.

Je zult je nu afvragen wat het inhoud, dit soort blessures. Je ziet nog regelmatig in de sportschool sporters met lastige pijntjes, verrekkingen, noem maar op. Deze blessures kunnen handig deels voorkomen worden.

Door goed op te letten wat je eigenlijk precies aan het doen bent. Neem af en toe je training routine onder de loep. Let bijvoorbeeld goed op je houding of je wel voldoende tijd investeert in een goede warming-up en een goede cooling-down. Het kan voor sommige mensen een goede uitkomst zijn.

Maar let ook bijvoorbeeld op je leeftijd en hoe getraind je lichaam is. De meeste sporters trainen te hard en willen té snel vooruitgang boeken. Dit gaat vaak ten koste van je lichaam en levert onnodige blessures op.

Een aantal tips om blessures te minimaliseren!

Er zijn al een aantal voorbeelden genoemd om blessures deels te voorkomen. Er zijn nog een aantal meer factoren waar je rekening mee dient te houden om blessures zo klein mogelijk te houden en te beperken.

1. voeding

Voeding word te veel onderschat. Voeding speelt een grote rol om blessures te minimaliseren. In voeding zitten belangrijke voedingsstoffen die je lichaam echt nodig heeft om beschadigde spieren te kunnen herstellen, of juist energie te leveren. Zonder voeding zou je krachttraining nauwelijks vol kunnen houden en optimaal herstellen van spierschade. Je verkleint zo natuurlijk weer de kans op spierblessures.

2. train liever goed als te veel

Veel sporters die beginnen met krachttraining beginnen in de meeste gevallen te actief en te intensief. Krachttraining kan heel verslavend werken door het gelukshormoon dat vrij komt, genaamd endorfine. Probeer het in beperken te houden, te veel sport kan je juist gaan tegen werken en kans op blessures een stuk aanzienlijker maken.

3. bouw krachttraining rustig op

Het belangrijkste is om krachttraining geleidelijk op te bouwen en hier mee word bedoelt dat je niet meteen moet beginnen met heel zwaar trainen. Doe je dat wel regelmatig word je kans op blessures een stuk groter en ligt de kans op een chronische blessure op de loer.

4. vergeet een warming-up niet!

Een warming-up word nog door veel sporters als saai en zonder doel beschouwd, maar onderschat een goede warming-up zeker niet. Een goede warming-up draagt bij aan een positieve doorbloeding van je spieren. Je bereid je spieren voor op een actieve training, je schud als het ware je spieren wakker en bereid ze voor om weerstand te verrichten.

een warming-up

5. maak gecontroleerde bewegingen

Let goed op tijdens je trainingssessie hoe je een beweging uitvoert tijdens oefeningen. Het is nooit slecht om af en toe een zelf evaluatie in te lassen over hoe je de oefeningen uitvoert. Neem het onder de loep en verbeter het indien nodig. Ongecontroleerde bewegingen kunnen leiden tot vervelende blessures als gevolg.

De conclusie!

De conclusie mag al duidelijk zijn. Bij krachttraining komt nog aardig wat techniek bij kijken waar de meeste niet bij stil staan. Alleen met krachttraining kom je niet ver. Krachttraining kan blessure gevoelig zijn, mits je niet verantwoord met je lichaam omgaat!

Er spelen toch nog wat meer factoren mee om een getraind lichaam te ontwikkelen. Het vergt veel energie en discipline, er liggen ook nog is blessures op de loer waar je rekening mee moet houden en proberen te beperken.

Als je met beleid traint kun je nog heel lang plezier in krachttraining beleven. Neem de tips in acht en verklein zo de kans op blessures en het belangrijkste, heb er plezier in!

Misschien ook interessant!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.