Spierpijn verminderen na krachttraining? 10 handige tips!

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
Spierpijn verminderen na krachttraining

Spierpijn verminderen na krachttraining? In dit artikel beschrijf ik wat je kunt doen om spierpijn na een intensieve training te verminderen of grotendeels te voorkomen. Er komen ook handige tips aan bod!

Je heb het vast wel eens een keer ervaren, gruwelijke spierpijn. Dat je veel te fanatiek aan de gewichten hebt gehangen. Voor je gevoel een goed teken dat je goed getraind hebt.

Extreme spierpijn is voor de meeste sporters geen fijn gevoel. Je word belemmerd in je dagelijkse bezigheden en je kan de komende dagen ook niet goed je trainingen uitvoeren.

En ik weet als geen ander hoe het voelt, extreme spierpijn. Dus ik dacht, hoogste tijd om handige tips te beschrijven om de spierpijn wat dragelijker te maken!

Inhoudsopgave

Spierpijn verminderen na krachttraining!

Spierpijn is een natuurlijk proces en elke fanatieke krachtsporter zal het regelmatig ervaren. Het is een reactie van je lichaam!

Doordat je je lichaam zwaar hebt belast, gaat je lichaam in werking om je spieren weer zo snel mogelijk te laten herstellen.

Na een intensieve training maak je kleine microscheurtjes in je spieren. Je lichaam reageert er meteen op en gaat beginnen met het herstellen van die kleine scheurtjes.

Spierpijn kan toch vervelend uitpakken. Je kunt het niet uit de weg gaan, het hoort nu eenmaal bij het proces in je lichaam. Maar je kan het wel dragelijker maken om het te verminderen. En die handige tips zal ik in dit artikel allemaal bespreken!

Ben je geïnteresseerd in spierpijn en krachtraining? Dan is het artikel dat ik geschreven heb over kun je trainen met spierpijn iets voor jou!

Handige tips om spierpijn te verminderen!

Tip 1: Eet voldoende eiwitten!

Eiwitten zijn heel belangrijk als je krachttraining beoefend. Het zijn de beste bouwstoffen die je spieren repareren. Door voldoende eiwitten te nuttigen herstellen je spieren sneller.

Maar ook je spierpijn verminderd dan sneller. Probeer zo snel mogelijk na een intensieve training je spieren te voorzien van genoeg eiwitten. Eet eiwitrijke producten of gebruik een eiwitshake. Wil jij hier meer over weten? Bekijk dan de top 5 beste eiwitshakes>>

Onderschat koolhydraten ook niet. Koolhydraten vullen je glycogeen voorraad in je spieren aan, zodat je snel weer kunt trainen. Zorg er dus voor dat je meteen na je training eiwitten en koolhydraten nuttigt. Na je training heeft je lichaam juist deze bouwstoffen nodig.

Tip 2: Doe lichte cardio oefeningen

Door cardio oefeningen uit te voeren gaat je bloedsomloop sneller. Eiwitten worden sneller opgenomen, hierdoor herstellen je spieren sneller. De spierpijn verminderd en het is ook nog is goed voor de spierstijfheid. Let wel op; doe je cardiosessie niet te intensief, je spieren moeten herstellen en moeten niet te zwaar belast worden!

Tip 3: Masseer je spieren

Door je spier plaatselijk te masseren waar je spierpijn ervaart, wordt de doorbloeding verbeterd. En wat weer zorgt voor sneller herstel van je spieren. Advies: je kan ook een foamroller gebruiken voor je spieren te masseren.

Tip 4: Neem een warm bad of douche

Als je een warm bad of douche neemt, word je bloedsomloop ook versneld. Dit is ook weer goed voor je herstel en afvalstoffen verlaten je lichaam sneller. En het kan nog is een mooi ontspannen momentje voor je zijn!

Tip 5: Een warming up en een cooling down

Besteed tijd aan een goede warming-up. Door een goede warming up voor je training te doen zou de spierpijn verminderd worden. Je spieren verzuren minder snel bij de training. Dit omdat je je spieren al voorbereid op de inspanningen die gaan komen.

Een cooling-down zorgt dat je bloedsomloop verbeterd en zo minder spierpijn ervaart. Nog een voordeel van een cooling down is dat je spieren van intensief, naar ruststand gaan en zo sneller kunnen herstellen!

Tip 6: Drink water en koffie

Water is goed voor je lichaam. Je lichaam bestaat immers zo gemiddeld uit 65 procent water. Maar water zorgt er ook voor dat de afvalstoffen sneller weer je lichaam verlaten na een intensieve training. Er wordt aangeraden om gemiddeld 2 liter water per dag te drinken. Als je intensief sport dan word er zelfs aangeraden om ongeveer 3 liter water te drinken!

hier zie je een glas water

Door koffie te drinken kan je spierpijn ongeveer 50 procent verminderen. Maar onthoud, te veel is nooit goed! Nog een plus punt, cafeïne stimuleert je energieniveau wat goed uitkomt bij je training.

Tip 7: Slaap voldoende

Ze zeggen dat je spieren groeien als je slaapt en rust, dat is zeker waar! Tijdens je trainingen maak je microscheurtjes in je spieren en die moeten weer hersteld worden. Dus een goede nachtrust is van groot belang om zo ook je spierpijn te verminderen. Het advies is om gemiddeld 8 uur per nacht te slapen.

Tip 8: Drink kersensap

Uit een onderzoek is gebleken dat kersensap zou helpen om je spierpijn te verminderen. De reden hierachter is door de antioxidanten. Het heeft namelijk een ontstekingsremmende werking waardoor je minder spierpijn ervaart. Het zou ook krachtverlies tegen gaan.

Tip 9: Train hard maar niet te hard!

Je kunt je spierpijn deels voorkomen door niet te hard te trainen en rustig je training op te bouwen. Te hard trainen zorgt voor een flinke aanslag op je lichaam. Vooral als beginnende sporter is het van groot belang om het rustig op te bouwen. Dit scheelt je ook een hoop blessures!

Tip 10: Neem een koude douche of bad

Deze methode is uit onderzoek gebleken dat het ook zou werken. De reden hierachter is: Als je in een koude douche of bad gaat, gaan je bloedvaten zich vernauwen. En als je lichaam na het douche weer warm wordt, zou de bloedomloop een stuk sneller gaan. En zo weer invloed hebben op je spierherstel en de spierpijn.

Zoals je ziet zijn er hier een aantal tips genoemd die jou kunnen helpen om je spierpijn te verminderen of deels te voorkomen. Spierpijn hoort nu eenmaal bij krachttraining, lichte spierpijn is nog vaak te verdragen, extreme spierpijn is een stuk moeilijker te negeren. Als je te veel last ervaart, pas dan deze handige tips toe en op naar de volgende training!

PS: Wil jij krachttraining effectief en verantwoord opbouwen? Dan raad ik het Droog Trainen Protocol van fitness coaches Henry en Rinus aan! Er zijn al heel veel mooie resultaten mee behaalt!

Droog Trainen Protocol voor mannen

Wil jij meer waardevolle informatie over krachttraining en alles wat erbij komt kijken? Wacht dan niet te lang en neem meteen actie!

Start direct mannen>>
Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Wil jij meer waardevolle informatie over krachttraining en alles wat erbij komt kijken? Wacht dan niet te lang en neem meteen actie!

Start direct vrouwen>>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *