Snel van spierpijn af? Lees de 6 effectieve tips!

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
Snel van spierpijn af

Iedereen wil snel van spierpijn af, maar velen weten eigenlijk niet zo goed wat je eraan moet doen. Helaas is het niet zo dat je van het ene op het andere moment van je spierpijn af komt. Je kunt de spierpijn verminderen, door vooraf aan het sporten én daarna het juiste te doen.

Toch, als je spierpijn hebt, dan is er geen wonderpil die ervoor zorgt dat je snel van je pijnlijke spieren af komt. Krachtttraininginfo.nl is natuurlijk jouw online kennisbron voor alles wat met sporten, bewegen en voeding te maken heeft. Wil jij snel van spierpijn af of wil je andere dingen weten over spierpijn? Je vind hier alle informatie terug!

Inhoudsopgave

Waarom heb je spierpijn na het sporten?

Laat ik bij het begin beginnen, want waarom heb je pijnlijke spieren na het sporten? Uiteraard heeft dit te maken met de extra belasting die je op je spieren uitoefent tijdens het sporten. Hoe werkt dit precies? Wanneer je intensief sport, dan krijg je tijdens het sporten al last van je spieren. Dit noemen we ook wel het verzuren van de spieren.

In dit geval is het zo dat de belasting op je spieren van die mate is dat je spieren niet meer in staat zijn om de afvalstoffen af te voeren. Bij afvalstoffen kun je denken een melkzuur, en daarom noemen we dit het verzuren van de spieren. Het is vooral dit melkzuur dat ervoor zorgt dat je na het sporten met spierpijn te maken krijgt. Naast spierpijn kun je ook last krijgen van stijfheid en kramp.

Snel van spierpijn af: drie soorten spierpijn

Je wilt natuurlijk snel van je spierpijn af, maar dit kan niet altijd. De ene soort spierpijn duurt langer dan de andere soort spierpijn. Zo kom je relatief snel van spierpijn af als het om acute of verlate spierpijn gaat in vergelijking tot de tijd die het in beslag neemt om van blessure spierpijn af te komen.

Het maakt dus verschil wat voor soort spierpijn je hebt of je snel van spierpijn af kunt komen of niet. Er zijn in de basis dus drie soorten spierpijn, die ik hieronder verder uit zal leggen.

Acute spierpijn

Op de eerste plaats is er acute spierpijn. Ben je aan het sporten en krijg je tijdens het sporten last van pijnklachten in de spieren die je op dat moment belast? Dan noemen we dit acute spierpijn. Dit is de verzuring die optreedt in je spieren tijdens het sporten.

Je kunt snel van deze spierpijn af komen door te stoppen met sporten. De verzuring neemt dan vlot af. Overigens betekent dit niet dat je helemaal van de spierpijn af bent. Na acute spierpijn volgt namelijk vaak verlate spierpijn. Heb je last van acute spierpijn? Luister goed naar je lichaam en weet waar je grenzen liggen om te voorkomen dat het zich vormt tot blessure spierpijn.

Verlate spierpijn

Verlate spierpijn is de vorm van spierpijn die ruime tijd na het sporten optreedt. Wanneer je tijdens het sporten al last hebt gehad van acute spierpijn, dan is het risico op verlate spierpijn groter. Toch, je kunt zeker ook last krijgen van verlate spierpijn als je tijdens het sporten nergens last van hebt gehad.

Voel je tijdens je krachttraining niet echt dat je spieren moe of verzuurd raken? Dan doe je iets niet goed. Over het algemeen voel je dat je spieren het zwaarder krijgen naar mate je langer bezig bent.

Verlate spierpijn wordt in de meeste gevallen na ongeveer 24 uur voelbaar, maar dit kan ook een stuk sneller zijn. In de meeste gevallen geldt dat de spierpijn de tweede dag erger is. Waarom dit zo is, dat leg ik je later uit.

Blessure spierpijn

Wil je snel van spierpijn af en heb je blessure spierpijn? Dan is de enige remedie om vooral rust te nemen. Dan nog kan het een aardige tijd duren voor je van deze spierpijn af bent. Blessure spierpijn is spierpijn door overbelasting, spierscheuring of bijvoorbeeld kneuzing.

We hebben het dan over een beschadiging aan je spieren, omdat je iets verkeerd hebt gedaan (zoals een verkeerde draai maken), omdat je de spieren te ver overbelast hebt of bijvoorbeeld omdat je een ongelukje hebt gehad tijdens het sporten.

Blessure spierpijn neemt in de regel de meeste tijd in beslag. Je komt er dus niet zomaar van af. Wordt het niet vanzelf minder na verloop van tijd? Dan is het verstandig om naar een fysiotherapeut te gaan.

Hoe kun je spierpijn verminderen?

Als je veel last hebt van spierpijn, dan wil je snel van de spierpijn af. Wat kun je dan doen? Er zijn een aantal dingen die helpen om al ontstane spierpijnen te verlichten. Op de eerste plaats is het belangrijk om voldoende te rusten. Dit betekent niet dat je zo stil mogelijk moet blijven zitten.

Acute spierpijn

Beweging is goed, te zware belasting meestal niet. Dus, heb je spierpijn in je armen? Probeer je armen dan rustig aan te strekken en goed in beweging te houden, maar ga geen zware dingen tillen, bijvoorbeeld.

Een spiermassage helpt ook om de ergste scherpte van de pijnlijke spieren af te halen en, in bepaalde gevallen, helpt een ijskompres. Anderzijds helpt warmte ook. Een sauna, een warme douche of een lekker heet bad helpt dus ook spierpijn te verminderen.

Hoe kom je sneller van spierpijn af? De 6 tips!

Je wilt snel van spierpijn af na het sporten, maar hoe ga je dan precies te werk? Het is belangrijk om niet alleen na het sporten aandacht te besteden aan je spieren. Als jij snel van spierpijn af wilt, dan moet je eigenlijk al voorafgaande aan je sporttraining de nodige maatregelen nemen.

Een goede voorbereiding is het halve werk, en een goede voorbereiding kan een deel van de spierpijn voorkomen. Ik geef je graag 6 handige tips om snel van spierpijn af te komen.

Warm je spieren altijd op

Zoals gezegd is het goed om voorafgaande aan het sporten, zoals voor je cardiotraining, al aandacht te besteden aan het voorkomen van veel spierpijn. Begin niet zomaar aan je training, maar zorg altijd voor een goede opwarming van je spieren.

Je kunt zo een deel van de spierpijn voorkomen, doordat je je spieren als het ware wakker maakt met een goede warming-up. Doe lichte oefeningen, zorg voor voldoende rekken en strekken, begin even met lichte gewichten. Hoe je het doet is niet zo relevant. Het gaat erom dat je je spieren even wakker maakt met wat lichte oefeningen voordat je ze aan het zwaardere werk zet.

Drink voldoende water

Water drinken helpt je snel van spierpijn af, maar helpt ook om spierpijn te voorkomen. Door water te drinken zorg je ervoor dat je lichaamstemperatuur goed onder controle blijft tijdens het sporten.

Glas met water

Daarnaast worden voedingsstoffen beter getransporteerd om in energie omgezet te worden en helpt het water om je gewrichten los te maken. Uiteindelijk kun je op deze manier vermoeidheid en spierkrampen voorkomen. Veel spierpijnen worden veroorzaakt door spierkrampen.

Neem genoeg rust

Rust is belangrijk. Zoals ik eerder al noemde betekent ‘rust’ iets anders dan helemaal niets doen. Wacht ongeveer 48 uur voordat je dezelfde spiergroepen op dezelfde manier (met dezelfde intensiteit of even lang) traint.

Beperkte of lichtere oefening van dezelfde spieren kan daadwerkelijk helpen. Als je bijvoorbeeld pijn hebt na het hardlopen, kan een lichte wandeling of fietstocht de komende dagen helpen. Blijf dus wel in beweging, maar doe het rustig aan. Vermijd volledige rust en immobilisatie.

Gebruik de juiste technieken

Weet je dat spierpijn ook kan worden veroorzaakt door het toepassen van verkeerde technieken tijdens het sporten? Het is daarom heel belangrijk om tijdens het sporten de juiste technieken toe te passen. Door oefeningen op de juiste manier te doen, bescherm je jezelf tegen spierspanning of blessures.

Als je lid bent van een sportschool of gezondheidsclub, vraag dan een trainer of instructeur om hulp als je niet zeker weet of je een oefening wel correct uitvoert. Dit is bijvoorbeeld vooral belangrijk bij het doen van oefeningen met gewichten.

Ken je eigen grenzen!

Het is heel belangrijk om altijd goed te luisteren naar wat je spieren je vertellen tijdens het sporten. Je komt misschien in de verleiding om jezelf te pushen, maar vergeet niet om langzaam vooruitgang te boeken met lichaamsbeweging.

Na verloop van tijd kun je de hoeveelheid gewicht die je optilt of de tijdsduur die je rent, verhogen. Als je te snel probeert te verhogen, dan verhoog je het risico op ernstige spierpijn of blessure spierpijn. Dan kom je niet gemakkelijk snel van spierpijn af. Luister dus altijd goed naar je lichaam en ken je grenzen.

Zorg voor een goede cool down

De cool down, of cooling-down, is minstens even belangrijk als de warming-up. Als je hebt gesport, dan is het belangrijk om even goed te stretchen. Wanneer je spieren warm zijn, dan zijn ze flexibeler en meer ontspannen dan wanneer ze koud zijn.

Een sporter die aan het stretchen is

Zorg voor voldoende rekken en strekken na het sporten. Dit helpt ook je bloed weg te voeren van je spieren en terug naar je hart om te helpen bij het herstellen van je spieren.

Lees ook: Stretchen voor of na krachttraining

Mag je gewoon sporten met spierpijn?

Is sporten met spierpijn goed voor je, of kun je beter even wachten met sporten tot je spierpijn verdwenen is? Er wordt wel eens gezegd dat het goed is om te sporten met spierpijn, omdat dit ervoor zou zorgen dat je spierpijn juist verdwijnt. Helaas, niet alles wat je hoort is waar.

Je kunt zeker gewoon sporten met spierpijn, maar het is niet zo dat je spierpijn verdwijnt als je gewoon weer gaat sporten. De spierpijn komt terug in ernstigere mate. Wil je gaan sporten met spierpijn? Dan is het dus heel belangrijk om je training aan te passen en het vooral wat rustiger aan te doen. Om je spieren goed te laten herstellen moet je een goede balans vinden tussen rust en lichte beweging.

Hoe lang duurt spierpijn?

Iedereen wil snel van spierpijn af, maar helaas is er geen methode om direct van spierpijn verlost te worden. Je kunt behoorlijk last hebben van spierpijn en het is dan ook logisch dat je je afvraagt: hoe lang duurt spierpijn eigenlijk?

Hoe lang het duurt is van meerdere factoren afhankelijk, waaronder van het soort spierpijn en van de mate waarin je er last van hebt. Spierpijn treedt op na ongeveer een dag en voelt het meest pijnlijk na 48 uur. Daarna wordt het minder.

Spierpijn duurt in de meeste gevallen een paar dagen en kan aanhouden tot wel een week. Wordt het daarna niet minder, dan is het verstandig om even langs de huisarts te gaan. Mogelijk is er sprake van blessure spierpijn.

Waarom is spierpijn de tweede dag erger?

Spierpijn is de tweede dag erger dan de eerste dag na het sporten. Als je na een dag denkt dat het wel meevalt, dan kan je op de tweede dag zwaar teleurgesteld worden. De spierpijn is ineens veel pijnlijker! Waarom is spierpijn de tweede dag erger?

Dit heeft te maken met het herstel van je spieren. Spierpijn wordt eigenlijk door scheurtjes in het spierweefsel veroorzaakt. Deze scheurtjes zijn tijdens het sporten ontstaan. De dag na het sporten begint je lichaam met het herstellen van deze scheurtjes.

Dit herstelproces vindt in fases plaats en het hoogtepunt van het herstelproces wordt na ongeveer 48 uur bereikt. Op dat punt heb je de meeste last van je spierpijn. Je spierpijn is de tweede dag dus erger omdat het herstelproces dan het meest actief is.

Bonustip: snel van spierpijn af met eiwitten!

Als je snel van spierpijn af wilt, dan is het niet alleen belangrijk om maatregelen te nemen voor, tijdens en na het sporten. Het is ook goed om te letten op je voeding en dat is iets dat vaak vergeten wordt. Wil je snel van spierpijn af, dan is het belangrijk om eiwitrijk voedsel te eten.

Eiwitten worden meer dan eens ‘bouwstenen’ genoemd en dat is niet voor niets. Ze ondersteunen onder meer het herstelproces na het sporten. Het is dus goed om een dieet te volgen met eiwitrijke recepten, zodat je voldoende eiwitten binnenkrijgt en ervoor zorgt dat je minder snel en minder lang last hebt van spierpijn.

Succes!!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.