Kwark voor het slapen?

Wat jij er zeker over moet weten!

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
Kwark voor slapen

Kwark voor het slapen gaan is dat een goed idee? Dit is één van de vragen die ik regelmatig gesteld krijg over kwark. Hierover bestaat namelijk nog veel onduidelijkheid. Op welk moment kun je kwark nu het beste eten?

Kwark is een van de favoriete zuivelproducten dat populair is onder sporters en voornamelijk voor krachtsporters. Maar waarom is dat nu precies? Op al deze vragen en onduidelijkheden zal ik in dit artikel meer duidelijkheid geven! Zodat al je vragen over kwark beantwoord zullen worden. En je optimaal gebruik kunt gaan maken van de populaire voeding. Laten we snel beginnen!

Inhoudsopgave

Wat is kwark?

Kwark is als het ware verse kaas wat wordt gemaakt van melk, melkzuurbacteriën en stremsel waardoor de melk zal gaan verdikken. Zo ontstaat er de kwark die wij kennen die we in de winkel kunnen verkrijgen. Melkzuurbacteriën worden ook wel culturen of fermenten genoemd.

De wat zuurdere smaak van kwark komt door de melkzuurbacteriën die er aan toegevoegd zijn! Dit is iets wat niet iedereen lekker vind aan kwark. Dit kun je namelijk wel goed minder zuur en lekkerder maken. Hoe je dit doet zal je verderop in dit artikel lezen.

Wat zijn de voordelen van kwark?

Er wordt in het algemeen vaak voor kwark gekozen of het word wel aanbevolen. De reden is dat kwark relatief veel gezondheidsvoordelen met zich mee brengt. Waardoor het een populair voedingsproduct is voor iedereen die gezond en bewuster wilt gaan leven. Hieronder zal ik enkele voordelen van kwark gaan benoemen:

  • Het bevat weinig vet
  • Geeft een verzadigd gevoel
  • Het is goedkoop
  • Een bron van eiwitten en aminozuren
  • Langzame afgiften van eiwitten
  • Bevat weinig koolhydraten
  • Bevat calcium en vitamine K2
  • Het versterkt je botten

Waarom kwark eten voor het slapen gaan?

Je zal jezelf nu kunnen afvragen, waarom kwark eten net voordat je gaat slapen? Dit komt doordat kwark veel eiwitten bevat. Maar de voornaamste reden is dat het over de langzame eiwitten variant gaat. Namelijk Caseïne eiwitten, die zorgen ervoor dat de eiwitten geleidelijk afgegeven worden gedurende de nacht. Zo zorg je ervoor dat je lichaam s’nachts over genoeg eiwitten beschikt!

Daarom is kwark zo’n populair voedingsproduct voor krachtsporters. Eiwitten dragen bij aan spieropbouw en onderhoud daarvan. Vandaar dat eiwitten niet te missen zijn om spieren te kunnen ontwikkelen. Wanneer je slaapt herstellen je spieren.

Door kwark te eten net voordat je gaat slapen kunnen je spieren s’nachts profiteren van de caseïne en zich verder gaan herstellen! Een bakje kwark bevat 500 gram en de voedingswaarde zijn gemiddeld 9 gram eiwit per 100 gram!

Ook wordt kwark gekozen voor als het doel is om af te vallen. Dit doordat het vaak niet goed uitpakt om in de avond helemaal niets meer te kunnen eten. En kwark bevat ook aminozuur tryptofaan dit draagt weer bij aan dat je een verzadigd gevoel zal hebben. Tevens bevat het ook weinig calorieën. Het zal je ook helpen als je weer wakker word, je zult dan een minder hongergevoel ervaren.

Kies voor magere kwark voor het slapen gaan!

Zoals je net kon lezen brengt kwark dus voordelen met zich mee als je het neemt voordat je gaat slapen. Maar dan het is wel van belang om de juiste kwark soort te gaan kiezen. Zo wordt er vaak gekozen voor magere kwark of volle kwark. Hierin is de magere kwark de beste en bewuste keuze.

Magere kwark en volle kwark

Volle kwark geeft wel net iets meer een verzadigt gevoel dan de magere kwark. Alleen daar tegenover staat wel dat volle kwark veel meer vetten bevat. Hieronder zal je de verschillen in voedingswaarde zien.

  • Volle kwark: Heeft 8,6 gram vetten en 7,6 gram eiwitten.
  • Magere kwark: Heeft 0,5 gram vetten en 9,0 gram eiwitten.

Zoals je kunt zien bevat volle kwark aanzienlijk meer vet dan de magere kwark. En het eiwitgehalte is bij de magere kwark ook net iets meer! Vandaar ook dat magere kwark de beste keus is en vooral natuurlijk net voordat je gaat slapen!

Kwark eten na 8 uur wel verstandig?

Is eten na 8 uur wel verstandig? Dit is nog steeds niet helemaal duidelijk. Het punt wat wel duidelijk is, het is belangrijk dat je weet wat je calorieënbehoeften zijn gedurende de dag. Als je daarover heen gaat dan kan je lichaam vet gaan opslaan. Als je dit nog niet bereikt hebt zou je best iets kunnen eten na 8 uur. Het is namelijk zo dat je lichaam ook energie verbruikt om je lichaamsprocessen op gang te houden dit werkt ook zo tijdens je slaap!

Het is dus belangrijk dat je je calorieënbehoeften weet en als je na 8 uur iets eet is het niet verstandig om te kiezen voor een zak chips. Kies in plaats daarvan altijd voor een gezonde snack met goede voedingsstoffen en dan is kwark een van de juiste keuzes!

Is kwark alleen geschikt voor spieropbouw?

Kwark is dus een enorm populair voedingsproduct voor krachtsporters die voornamelijk spieren willen opbouwen. Maar hoe zit het nu als je niet sport? Heeft kwark eten dan ook nog een toegevoegde waarde? Het korte antwoord hierop is ja!, kwark is ook goed voor je als je niet sport!

Dit is doordat eiwitten ook goed zijn voor meer lichaamsfuncties in ons lichaam! Ook heeft magere kwark een laag vetgehalte wat weer goed past in een gezond voedingspatroon. Kwark is eigenlijk een uitstekende voedingsbron voor ons lichaam!

Tips om kwark meer smaak te geven!

Kwark vind niet iedereen heel lekker om te eten vooral de wat zuurdere smaak valt niet in de smaak. Om die reden kan het een keus zijn om het links te laten liggen wat natuurlijk enorm zonde is! Om het voor iedereen lekkerder te maken zal je nu enkele tips lezen hoe je een kommetje kwark een stuk smakelijker kunt maken!

  • Een handige oplossing om je kwark wat smaak te geven is om een beetje slimpie siroop toe te voegen aan je kwark. Slimpie siroop is in de supermarkt te verkrijgen en bevat ook geen suikers, waardoor je kwark een gezond tussendoortje blijft met een lekker smaakje!
  • Wat je ook kunt doen is appel met kaneel toevoegen of (diepvries) frambozen/blauwe bessen, net waar je voorkeur naar uitgaat! Maar vergeet ook niet zaden en noten, die bevatten gezonde vetten zoals omega 3!
Magere kwark met fruit
  • Voor extra smaak en eiwitten kun je er ook voor kiezen om eiwitpoeder met een smaakje aan je kwark toe te voegen. Zo krijg je een extra dosis eiwitten binnen!
  • De laatste tip om je kwark lekkerder te gaan maken is om Natural Flavouring toe te voegen. Dit zijn druppels speciaal gemaakt voor extra smaak toe te voegen. Dit bevat 0 suiker en 0 calorieën!

Zijn er ook nog andere alternatieven?

Wat als je kwark niet lekker vind om wat voor reden dan ook, zijn er dan ook nog eventuele alternatieven? Die zijn er wel! Je kunt namelijk ook kiezen voor Caseïne eiwitshakes. Dit zijn ook de langzame eiwitten variant die je net als in kwark terug kunt vinden, maar dan in eiwitshake vorm!

Een ander gezond alternatief is om voor het Proteïnerijke Recepten Pakket te kiezen! Dit zijn enorm lekkere eiwitrijke & gezonde recepten waar je voldoende eiwitten en andere goede voedingsstoffen van binnen krijgt! Het E-Book bevat in totaal 155 heerlijke eiwitrijke recepten voor de gehele dag die ook nog eens makkelijk te bereiden zijn! Wil je iets anders dan kwark? Dat ook veel eiwitten bevat, waar je spieren mee op kunt bouwen of je vetverbranding mee kunt versnellen? Dan is het Proteïnerijke Recepten Pakket een uitstekend alternatief!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *