Kun je alcohol en krachttraining combineren?

Lees er hier meer over!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
kun je alcohol en krachttraining combineren

Kun je alcohol en krachttraining combineren? Dat vraagt de gemiddelde sporter zich nog regelmatig af. Wat voor invloed heeft alcohol op je lichaam en op je sportprestaties?

We kennen het allemaal wel, na een harde week werken en intensief sporten kan de verleiding hoog zijn om een keer lekker een avondje te ontspannen met alcoholische drankjes.

Maar wat doet alcohol nu precies met je lichaam? Welke processen gaan in werking? Beïnvloed het je sportprestaties? Dit zijn allemaal logische vragen die je jezelf kunt afvragen als je intensieve krachttraining beoefend.

En op deze vragen zal ik antwoorden in dit artikel. Om jou duidelijkheid te geven wat alcohol met je lichaam doet en wat dat betekend voor je sportprestaties!

Inhoudsopgave

Kun je alcohol en krachttraining combineren?

Je bent waarschijnlijk aan krachttraining begonnen om je spiermassa of spierkrachtconditie te verbeteren. En je past je levensstijl er al op aan. Want een getraind lichaam krijg je natuurlijk niet zomaar, er moet echt hard aan gewerkt worden.

Je past je voeding erop aan, traint hard en gedisciplineerd, ga zo maar door. Om regelmatig een avondje een keer lekker te ontspannen met een alcoholisch drankje kan heel ontspannend en fijn zijn.

Want we leven namelijk in een wereld waar regelmatig alcohol gedronken word en op een feestje hoort het er vaak bij. Vaak maak je jezelf wijs dat het wel mee zal vallen die paar drankjes.

Maar ik kan je zeggen, alcohol en krachttraining gaan niet goed samen. En werkt alleen maar ontzettend tegen om je doel te bereiken.

Nu je weet dat je alcohol beter kan minderen of helemaal uit je systeem kan halen, leg ik je eerst uit welke processen er gaan werken in je lichaam. En waarom het nu zo slecht samen gaat met krachttraining.

Je testosteron niveau neemt af!

Een van de grootste nadelen van het nuttigen van alcohol is dat je mannelijke hormoon, testosteron aanzienlijk afneemt. En testosteron is juist verantwoordelijk voor de toename van spierkracht en het opbouwen van spiermassa!

Uit een onderzoek naar alcohol en testosteron kwam naar voren als je matig alcohol drinkt, 1 a 2 glazen, zal het weinig invloed op je testosteron hebben. Maar vanaf 3 a 4 glazen alcohol, daalt je testosteron met maar liefst 7%!

Houd hier ook rekening mee dat leeftijd een belangrijke rol speelt. Na mate je ouder wordt, daalt je testosteron meer waardoor je weer minder snel vooruitgang boekt in spierkracht en spiermassa!

Leestip: Wil je meer informatie over hoe je testosteron kunt verhogen? Dan raad ik je dit artikel aan!

Word je van alcohol dik?

De andere negatieve effecten die alcohol met zich mee brengt zijn; onnodige calorieën die je lichaam niet kan gebruiken. En als je een dieet volgt bereik je alleen het tegenovergestelde. Je kunt er dik van worden wat juist niet je doel is!

Om je een idee te geven hoeveel calorieën bepaalde dranken bevatten zal ik er een aantal benoemen:

  • 1 glas bier van 250 ml bevat 100 kcal
  • 1 glas droge witte wijn van 100 ml bevat 67 kcal
  • 1 glas zoete wijn van 100 ml bevat al 96 kcal

Sterke dranken variëren, het ligt eraan wat je drinkt. Gemiddeld bevat sterke drank 100 kcal per borrelglas! Houd er ook nog rekening mee als je drank mixt met bijvoorbeeld frisdrank, de calorieën flink omhoog schieten.

En dan heb je ook nog de cocktails. Bepaalde cocktails bevatten vaak tussen 300 tot 400 calorieën. Bijvoorbeeld een glaasje koffielikeur, kom je al snel bij de 120 calorieën uit. Dus flinke calorieën bommen!

Zoals je ziet zijn het een hoop onnodige calorieën die je tot je neemt en je lichaam niet kan gebruiken. Je lichaam heeft juist goede bouwstoffen nodig!

Tip: Probeer een alcohol vrij drankje. Tegenwoordig zijn er allerlei verschillende alcoholvrije drankjes op de markt en ze bevatten meestal ook nog is minder calorieën als drankjes met alcohol!

Alcohol en je ververbranding!

Wist je dat alcohol je vetverbranding deels kan vertragen?

Als je alcohol nuttigt zorgt het ervoor dat je vetverbranding met wel 70% kan dalen of helemaal stopt. Maar dat is nog niet alles, alcohol zorgt ervoor dat je meer honger ervaart.

alcohol en vetverbranding

En dat komt door dat alcohol het hormoon leptine vermindert. Dit hormoon is verantwoordelijk voor een verzadigd gevoel. Tegelijkertijd stimuleert het ghreline wat weer zorgt voor meer zin in eten.

We kennen het allemaal na een avondje stappen, een lekkere vette hap naar binnen werken. Want je zult op dat moment geen zin hebben in een stuk fruit! Je ervaart de volgende dag vreetbuien wat ook weer voor onnodige calorieën zorgt!

Alcohol maakt meer cortisol aan!

Het welbekende stresshormoon genaamd: Cortisol neem in grotere maten toe wanneer je alcohol nuttigt. Cortisol is juist een boosdoener voor je spieren, het breek namelijk je spieren af en remt tegelijkertijd ook je spierherstel!

Cortisol maken we van nature al aan in ons lichaam en zorgt ervoor dat we stress beter kunnen verdragen. Maar door alcohol word het een stuk verhoogd. Je spieren worden dan juist afgebroken.

Alcohol zorg voor uitdroging!

Nog een bekende slechte eigenschap van alcohol is dat het je lichaam uitdroogt. Je kent het wel na een avondje stevig drinken. En de volgende ochtend ervaar je hoofdpijn en hebt de hele dag dorst.

Alcohol onttrekt het vocht uit je lichaam. Je spieren hebben juist vocht nodig. Het menselijk lichaam bestaat namelijk voor 70% uit water. En door te weinig vocht is de kans groot dat het je sportprestaties beïnvloed op een negatieve manier!

Alcohol verslechterd het spierherstel

Als je denkt dat het mee valt dat alcohol invloed heeft op je spierherstel, moet ik je teleurstellen. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je spieren minder goed herstellen na een intensieve work-out.

Als je krachttraining beoefend word er melkzuur aangemaakt en dit voelt vaak later aan als spierpijn. Alcohol is als het ware vergif voor je lichaam. Je lever kiest er namelijk voor om eerst de alcohol af te breken in plaats van het melkzuur.

Dat kan na een aantal drankjes flink oplopen, voordat je lever alles heeft afgebroken. Je lever doet er namelijk 1 tot anderhalf uur over om één glas alcohol af te breken!!

hier zie iemand die vermoeid is

Alcohol zorgt er ook meteen voor dat je de volgende dag vermoeid bent. Je slaapt namelijk een stuk slechter. Vaak denken mensen dat je door drank beter slaapt, niks is minder waar. Door alcohol slaap je juist minder goed en minder diep!

En daardoor beschik je de volgende dag over een stuk minder energie en voel je je futloos. Lekker intensief sporten zit er dan niet in en als je pech hebt hou je er ook nog is een flinke kater aan over!

De conclusie!

Zoals je ziet heeft alcohol geen enkele positieve invloed op je sportprestaties, herstel of spierkracht. Ze gaan gewoon niet goed samen. Je kunt beter met mate drinken, of het liefst natuurlijk helemaal geen alcohol nuttigen.

Ben jij serieus met krachttraining bezig? Dan is alcohol uit den bozen en kun je het beter links laten liggen. Wil je toch alcohol nuttigen? Dan raad ik je aan om tussendoor na 1 of 2 drankjes een glas water te drinken. Zo voorkom je deels uitdroging van je spierweefsel!

En hou het met mate. Een paar drankjes (2 a 3) of een heleboel, daar zit natuurlijk verschil in. Wil jij dus een getraind lichaam creëren? Laat alcohol dan links liggen. En ga voor de juiste bouwstoffen die voor meer spiergroei en herstel zorgen!

Droog Trainen Protocol voor mannen

Wil jij waardevolle informatie over krachttraining waar je zeker resultaten mee gaat behalen? Dan is het populaire E-Book: Droog Trainen Protocol dé oplossing voor jou!

Start direct mannen>>
Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Wil jij waardevolle informatie over krachttraining waar je zeker resultaten mee gaat behalen? Dan is het populaire E-Book: Droog Trainen Protocol dé oplossing voor jou!

Start direct vrouwen>>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *