Kun je afvallen met wandelen? Lees hier de slimme tips!

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
Kun je afvallen met wandelen

Kun je afvallen met wandelen en, als je kunt afvallen door lopen, hoe pak je dit dan het beste aan? Veel mensen vragen zich af of het mogelijk is om af te vallen door alleen te wandelen. Logisch, want wandelen lijkt niet veel moeite te kosten. Hierdoor wordt vaak gedacht dat lopen niet effectief genoeg is om gewicht te verliezen.

Toch kun je afvallen met wandelen, zeker als je het goed aanpakt. Krachtttraininginfo.nl is natuurlijk dé plek om alle tips te vinden voor effectief en verantwoord afvallen. Vandaag geef ik je meer informatie over afvallen door lopen én ik geef je handige tips om beter af te vallen door te wandelen.

Inhoudsopgave

Hoe snel kun je afvallen met wandelen?

Je kunt afvallen met wandelen, maar hoeveel en hoe snel je precies af kunt vallen door te lopen kan niet goed worden bepaald. Er is namelijk geen eenduidige formule om te bepalen hoeveel je moet wandelen om gewicht te verliezen.

Dit geldt eigenlijk niet alleen voor wandelen, maar voor alle sporten. De snelheid waarmee je gewicht verliest is vooral heel persoonlijk en hangt samen met een aantal factoren.

Afvallen door lopen is persoonlijk

Wil je afvallen door lopen, dan is het resultaat vooral heel erg afhankelijk van jouw lichaam en van hoe je het aanpakt. Het aantal calorieën dat je verbrandt is namelijk afhankelijk van een aantal factoren. Zo spelen je lichaamstype, gewicht en spiermassa een belangrijke rol, maar ook hoe regelmatig je wandelt, hoe snel je wandelt en of je bergop loopt of gewoon vlak loopt.

In alle gevallen kun je afvallen met wandelen, maar hoe snel dit gaat is heel persoonlijk. Hierbij kan wel worden gesteld dat het afvallen sneller gaat bij mensen die een hoger vetpercentage en een hoger lichaamsgewicht hebben dan bij mensen die niet veel gewicht hoeven te verliezen om een gezond gewicht te bereiken.

Zorgt wandelen voor verantwoord afvallen?

Er zijn meerdere manieren om te werken aan gewichtsverlies. Ik kan je vertellen dat de ene manier een stuk gezonder is dan de andere manier. Zo zijn er bijvoorbeeld diëten die je kunt volgen of supplementen die je kunt innemen, die ronduit gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Het is dan ook een belangrijke vraag of je verantwoord kunt afvallen door lopen. Gelukkig is het antwoord op deze vraag: ja! Je kunt zeker verantwoord afvallen door te wandelen.

Afvallen en wandelen

Het afvallen gaat niet heel erg snel. Dit staat je misschien tegen, maar het is wel wat je nodig hebt om verantwoord af te vallen. Snel afvallen staat in veel gevallen gelijk aan onverantwoord en niet-permanent afvallen. Wil jij verantwoord afvallen en een betere kans hebben om het gewicht er ook af te houden? Dan is wandelen een uitstekende optie.

Moet je elke dag wandelen voor resultaat?

In de basis kun je afvallen met wandelen, maar dat werkt natuurlijk niet als je één keer in de week een wandeling van een paar kilometer maakt. Moet je elke dag wandelen voor resultaat? Het liefst wel natuurlijk! Toch is het ook begrijpelijk dat niet iedereen hier de tijd voor heeft. Een aardig stuk wandelen kost je toch al snel een uur en die tijd willen we niet allemaal dagelijks aan wandelen besteden.

Je kunt ook afvallen met wandelen door eens per week een stevige, lange wandeling te maken en op de andere dagen gewoon voldoende stappen te zetten. Een goed aantal stappen voor ‘onderhoud’ ligt tussen de 8.000 en 10.000 stappen, minimaal.

Hoeveel wandelen om af te vallen?

Hoeveel moet je nu wandelen om af te vallen? Dit is een interessante vraag die ik vaker hoor. Ook hier geldt vooral dat het persoonlijk is, maar ik kan je natuurlijk wel een voorbeeldberekening geven. Iemand die 60 kilo weegt en met een vaart van gemiddeld 5 kilometer per uur loopt zal per kilometer ongeveer 60 calorieën verbranden. Wanneer er dagelijks 5 kilometer wordt gewandeld, dan levert dit een verbranding van 300 calorieën per dag op.

Je moet gemiddeld 7.000 calorieën verbranden om 1 kilo af te vallen. Bij 300 calorieën per dag verbranden met 5 kilometer lopen, kom je maandelijks op een totaal van 8.400 calorieën. Dit betekent dat iemand van 60 kilo maandelijks 1 kilo af kan vallen door dagelijks 5 kilometer te lopen op een snelheid van gemiddeld 5 kilometer per uur.

Hoeveel kun je afvallen met wandelen?

Ook dit is afhankelijk van meerdere factoren. Op een bepaald moment kom je op een ‘plateau’ terecht, waarna je niet meer zo gemakkelijk afvalt. Wandelen valt onder cardiotraining. Hoe harder je je hart kunt laten werken door te lopen, hoe makkelijker je er gewicht mee verliest.

Toch, iemand die 150 kilo weegt kan wel 50 kilo verliezen door te lopen, uiteraard over langere periode. Dit geldt niet voor iemand die aan de start 70 kilo weegt. Je begrijpt het verschil. Hoeveel kilo je daadwerkelijk kunt afvallen met wandelen is dus vooral afhankelijk van je lichaam, je vetpercentage, je manier van lopen enz.

Afvallen door lopen: 6 slimme tips!

Wandelen is misschien niet de meest intensieve sport, maar toch kun je afvallen met wandelen. Er zijn meerdere manieren die je kunt toepassen om beter en effectiever af te vallen door te lopen. Natuurlijk geef ik je graag een aantal tips!

1. Wissel je snelheid

Elke dag wandelen voor resultaat is goed, maar wandelen kun je natuurlijk op verschillende snelheden doen. Op de eerste plaats is het altijd belangrijk om goed te luisteren naar je lichaam. Welke snelheid kun je goed aan? Ga niet over je eigen grenzen heen. Bedenk je dat je niet voortdurend op topsnelheid hoeft te lopen om af te vallen.

Het is goed om je hart lekker te laten werken. Dit doe je het best door je snelheid te wisselen. Loop een tijdje heel snel en breng het tempo dan weer tijdelijk terug, om vervolgens weer sneller te lopen. Zo houd je je hart goed bezig, en dat is het doel. Uiteraard helpen de delen op een rustiger tempo je ook om het wat langer vol te houden.

2. Blijf wel goed doorstappen

Het is belangrijk om wel goed door te blijven lopen. Wisselen van je snelheid betekent dan ook niet dat je op de rustigere delen van je wandeling gaat slenteren. Dit is niet de bedoeling. Het is ook niet de bedoeling om steeds te gaan zitten om uit te rusten na een sneller stuk, al moet je dit vooral wel doen als je lichaam dat echt aangeeft. Wissel je tempo regelmatig af, maar probeer er wel gedurende de hele wandeling voldoende tempo in te houden.

Snel wandelen

3. Maak het wandelen wat zwaarder

In principe kun je afvallen met wandelen alleen, maar je kunt het natuurlijk ook wat uitdagender maken voor jezelf, waardoor je ook meer calorieën verbruikt en dus wat sneller kunt afvallen door lopen. Zo zijn er gewichtjes die je om je enkels kunt binden, waardoor je stappen wat zwaarder worden.

Je kunt ook twee gevulde flesjes water in je handen houden tijdens het lopen. Deze fungeren als gewichten om het wat zwaarder te maken, maar dan heb je natuurlijk ook altijd voldoende water bij je om te kunnen drinken tijdens je wandeltocht.

4. Probeer elke dag te wandelen

Ik zie vaker dat mensen heel enthousiast beginnen met sporten en vervolgens weer lange tijd niets doen. Dit geldt voor alle sporten, dus zeker niet alleen voor wandelen. Juist als je ineens van niets naar heel intensief gaat, ben je eerder geneigd om er weer mee te stoppen.

Beter is het om langzaam op te bouwen. Het vergroot de kans dat je het dagelijks volhoudt en het is beter voor je lichaam. Probeer regelmaat op te bouwen om elke dag te wandelen.

5. Zorg voor hoogtevariaties

Heb je de keuze uit wandelen in de duinen of wandelen op straat? Kies dan altijd voor wandelen in de duinen. Hiermee wil ik zeggen: het is goed om te wandelen op plaatsen waar hoogteverschillen aanwezig zijn.

Wanneer je bergop of bergaf loopt, dan gebruik je je spieren anders en intensiever dan wanneer je recht toe – recht aan loopt. Door hoogteverschillen mee te nemen in je route zorg je voor een betere opbouw van spieren, waardoor je lichaam ook in rust meer calorieën gaat verbranden.

6. Een goede planning en gezelschap

Als laatste tip wil ik je meegeven: zorg voor een goede planning en een fijn gezelschap. Plan verschillende wandelroutes om het interessant te houden. Elke dag dezelfde route lopen wordt saai en gaat je op den duur tegenstaan. Dit wil je voorkomen.

Wandelen in gezelschap

Natuurlijk is het altijd fijn om goed gezelschap te hebben tijdens het wandelen. Gebruik het wandelen om direct je contacten te onderhouden. Wanneer je goed gezelschap hebt tijdens het lopen, dan ben je beter in staat om langer en intensiever te wandelen.

Afvallen met wandelen door het leuk te maken

Je kunt eigenlijk alleen afvallen met wandelen als je het wandelen leuk maakt voor jezelf. Lopen is iets dat je de hele dag door doet, vaak in kleinere stukjes, zoals van de bank naar het koffiezetapparaat of vanuit je woning naar de klikobak achter in de tuin.

Juist omdat wandelen niet ‘bijzonder’ is, kan het snel saai worden. Dit betekent over het algemeen dat je ermee stopt voordat je er resultaat van ziet. Maak het wandelen dus leuk voor jezelf. Eerder noemde ik al het voorbeeld van gezelschap, maar je kunt natuurlijk ook denken aan het luisteren van muziek onderweg of het beluisteren van een audioboek.

Let ook goed op wat je eet en drinkt

Afvallen door lopen heeft niet alleen met het wandelen zelf te maken. Het is natuurlijk ook belangrijk dat je goed let op wat je eet en drinkt. Het is altijd goed om aandacht te besteden aan eiwitrijke recepten als je wilt afvallen door middel van sporten, ongeacht welke sport. Daarnaast is het goed om veel water te drinken.

Overigens kun je afvallen met wandelen door niets aan je eet- of drinkpatroon te veranderen. Als je hetzelfde blijft eten en drinken dan gewoonlijk, dan val je af door het extra aantal calorieën dat je verbrandt. Toch, het gaat natuurlijk wel een stukje makkelijker en sneller als je ook gezond en verantwoord eet en drinkt.

Met een goed plan kun je afvallen met wandelen!

Ook jij kunt afvallen met wandelen, maar bedenk je wel dat lopen niet voor wonderen zorgt. Het is niet zo dat de kilo’s eraf vliegen. Wees voorbereid op een langduriger traject van gewichtsverlies. Het is goed om een plan voor jezelf te maken als je echt effectief en verantwoord wilt afvallen.

Neem je levensstijl onder de loep, zorg voor voldoende rust en een goede slaap, eet en drink gezond, bouw ritme op in de wandelingen die je maakt. Zo kun je afvallen met wandelen. Succes!


Misschien ook interessant?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.