Wat houd krachttraining in? Hier lees je wat krachttraining inhoud!
Krachttraining info.nl - De website over een droog getraind lichaam
krachttraining 11 november 2019
mm
Rico Geen reacties

Wat houd krachttraining in? In dit artikel kom je meer te weten over wat krachttraining precies inhoud. Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelelen, dit komt aan bod in dit artikel!

wat houd krachttraining inKrachttraining is iets wat je steeds vaker hoort en jou vast ook niet is ontkomen. Het is een trend om tegenwoordig de sportschool in te duiken, het is inmiddels reuze populair om flink te sporten en je leefstijl aan de passen om gezond te leven.

Krachttraining is daar een goed onderdeel van om dat in je gezonde leefstijl in te lassen. Want immers geeft krachttraining veel positieve voordelen met zich mee, je voelt je er energieker door, zit beter in je lijf etc.

In dit artikel bespreken we wat krachttraining nu precies is en wat het nou precies inhoudt!

Wat houd krachttraining nu precies in?

Als je het woord krachttraining hoort denk je waarschijnlijk meteen aan de sportschool. Vaak worden mensen al moe bij de gedachte om in de sportschool aan de gewichten te hangen. Voor een groot deel klopt dit ook, dat je met gewichten moet werken, maar krachttraining is een groot begrip.

Laten we bij het begin beginnen… Wat gebeurt en nou als je met gewichten werkt ? Als je je spieren/lichaam belast met gewichten dan krijg je scheurtjes in de spieren dat noemen we ook wel minuscule scheurtjes.

Hier reageert je lichaam op, je lichaam zorgt ervoor dat je spier gaat versterken dit wordt ook wel supercompensatie genoemd.

Dat doet die door je spier te helen en je spier weer dikker te maken hierdoor kun je de eerst volgende training meer gewicht op de stang erbij schuiven en word je weer wat sterker. Dit probeer je de volgende training weer te herhalen.

Dus geef je spieren ook zeker voldoende rust om ook echt te kunnen herstellen, anders maak je alleen maar meer spier kapot dan dat je opbouwt en je doel is natuurlijk om spieren op te bouwen.

Krachttraining en de gezondheid voordelen

Als je aan krachttraining denkt dan denken mensen vaak aan opgepompte mannen die uren in de sportschool door brengen.  Je hebt ze er natuurlijk wel bij zitten, maar krachttraining is meer dan uren aan de gewichten hangen,  je hebt er namelijk ook veel gezondheid voordelen van als je aan krachttraining doet.

Ik zal wat gezondheid voordelen benoemen!

1. Het kan osteoporose voorkomen

Osteoporose is een bot aandoening waarbij de sterkte van de botten afneemt. Uit verschillende studies is gebleken als je regelmatig aan krachttraining doet het botweefsel sterk blijft.

2. Het stimuleert de stofwisseling

Krachttraining stumileerd je stofwisseling op een positieve manier, ook in rust stand maak je meer spierweefsel aan, dan verbrand je ook weer meer calorieën.

3. Het verhoogt je flexibiliteit

Krachttraining is een goede optie om je spieren flexibel te houden. Veel mensen/sporters denken vaak dat krachttraining je spieren stijf maakt integendeel, het is net zo effectief als bijvoorbeeld je spieren stretchen.

4. Krachttraining geef je meer zelfvertrouwen

Krachttraining geeft je meer zelfvertrouwen, een boost, je zit er lekkerder door in je vel, voelt je fitter en je gaat met meer zelfvertrouwen door het leven.

5. Het geef je een betere nacht rust

Krachttraining zorgt er voor dat je slaap kwaliteit er op vooruit gaat en minder vaak snacht wakker word. Hierdoor voel je je overdag een stuk fitter.

6. Je verbrand een stuk meer calorieën

Krachttraining is voor tallozen dingen heel positief, maar wist je dat je met krachttraining veel calorieën kunt verbranden en zelfs na je training nog calorieën verbrand!

7. Het voorkomt ziektes want je lichaam is een stuk fitter

Krachttraining zorgt er in het algemeen voor dat je gezondheid verbeterd. Je voelt je fitter, dus je lichaam is meer in staat ziektes te weren.

8. Je heb een betere humor na lekker intensief sporten

Krachttraining maakt namelijk endorfine aan, dit is een stofje dat je gelukkiger en blijer laat voelen. Je gaat na intensief sporten ook beter slapen dus je levenskwaliteit gaat er zeker op vooruit!

9. Je krijgt er een gezonder hart en bloedvaten van

Krachttraining verlaagt je bloedruk en tegelijkertijd train je de conditie van je hart, wat er ook voor zorgt dat de kans op hart en vaatziektes kleiner is. Meerdere studies laten zien dat het cholesterol gehalte bij sporters over het algemeen lager is, dat verminderd ook weer hart en vaatziektes en problemen op latere leeftijd.

10. Minder kans op blessurekans

Beoefen je naast krachttraining nog een sport dan kan krachttraining zeker een uitkomst zijn, het versterkt namelijk je banden, spieren en je pezen. Hierdoor verminder je ook de kans op blessures. Leg je te veel belasting op je pezen dan creëer je daardoor scheuringen. Door krachttraining goed te gebruiken worden je pezen, banden en spieren versterkt.

een halter en fruit

Naast de vele voordelen heb je ook een aantal nadelen

1. Blessures

Krachttraining versterkt je spieren, banden en pezen op een positieve manier, maar heb je een verkeerde trainingshouding, rust je te weinig of train je te zwaar (overbelasting) dan kan je juist wel weer blessures oplopen, dus luister naar je lichaam!

2. Motivatie en discipline

Wil je een getraind lichaam krijgen dan zal je over een flinke dosis motivatie en discipline moeten beschikken. Je krijgt een getraind lichaam niet binnen een korte tijd. Er moet tijd overheen gaan en continu je spieren blootstellen aan weerstand en met regelmaat de sportschool bezoeken, dan bereik je je doel een stuk sneller!

3. De kosten en de tijd

Een sport kost geld, dat is ook het geval in de fitniss. Je betaalt niet alleen je sport abonnement maar gezonde voeding brengt ook kosten met zich mee, supplementen brengen kosten met zich mee en natuurlijk de tijd investering, want er gaat namelijk wel wat tijd in zitten om je doel te kunnen bereiken.

Kortom krachttraining is goed voor je!

Zoals je ziet kleven er ook wat nadelen aan vast. Ik kan niet vaak genoeg zeggen ‘luister naar je lichaam!’ Dan zal je niet snel blessures krijgen en train met beleid dan zullen je spieren, banden en pezen juist versterken.

Probeer ook je motivatie te triggeren en train een keer anders hoe je normaal traint, dan word het minder snel een sleur en blijft het leuk om te trainen. Zorg dat je discipline en regelmaat hebt, dan kun je er alleen maar voordelen mee hebben.

Kortom, krachttraining heeft een hele positieve werking op je lichaam en geest. Het is niet alleen aan de gewichten hangen, het heeft voordelen voor je gezondheid en lichamelijke balans dus begin zeker met krachttraining!

Begin eerst rustig en bouw het voorzichtig op, zodat je pezen, spieren en banden kunnen wennen aan het trek en duw belastingen.

Wil je meer te weten komen over dit onderwerp dankzij het E-Book van Droog Trainen Protocol?

Hier in dit artikel heb ik je meer informatie gegeven over wat krachttraining nu precies inhoud en wat de gezondheidsvoordelen en natuurlijk ook de nadelen ervan kunnen zijn!

Je kunt meer waardevolle informatie krijgen over krachttraining, de methodes en nog veel meer! Rinus en Henry hebben een E-Book ontworpen waarin ze alles uit leggen. Veel mannen zijn hierdoor al goed geholpen om hun droom lichaam waar te maken.

Wil jij meer te weten komen over krachttraining? Of is je doel een afgetraind lichaam te krijgen? Rinus en Henry helpen je graag met hun speciaal ontworpen E-Book!

Wil je meer informatie over dit populaire E-Book droog trainen protocol? Meer dan 1000 mannen zijn je voorgegaan!

Ja! Ik wil meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *