Krachttraining voor vrouwen!

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
Krachttraining voor vrouwen

Als je het woord krachttraining hoort is de kans groot dat je meteen aan grote gespierde mannen denkt. En als ik krachttraining voor vrouwen zeg is de kans groot dat je er raar van opkijkt. Over krachttraining bestaan immers enorm veel fabels en als je kijkt naar krachttraining en de combinatie vrouwen dan zijn er nog meer misvattingen over te vinden.

En dat is juist enorm zonde, want krachttraining is helemaal niet alleen voor mannen, integendeel zelfs. Krachttraining wordt zeker aangeraden als je als vrouw bijvoorbeeld wilt gaan afvallen! Krachttraining voor vrouwen brengt heel veel voordelen met zich mee. In dit artikel zal ik dieper op het fenomeen krachttraining voor vrouwen in gaan. En zal je de voordelen gaan lezen en de misvattingen, zodat krachttraining misschien ook wel iets voor jou word!

Inhoudsopgave

Krachttraining voor vrouwen!

Krachttraining voor vrouwen is een uitstekende sport om aan je gezondheid te werken of om je lichaam is shape te krijgen. Maar toch schikt het voor sommige vrouwen af als ze krachttraining horen. Dit is doordat krachttraining toch nog vaak met mannen word geassocieerd. En deels dat er nu eenmaal vrij veel misvattingen en onduidelijkheden over krachttraining en vrouwen bestaan. Om de onduidelijkheden uit te wereld te helpen zal ik nu de meest voorkomende misvattingen gaan benoemen.

De misvattingen

  • Je zou net zo gespierd worden als een man: Als je op een natuurlijke wijze gebruik maakt van krachttraining en geen gebruik maakt van anabolen steroïde, dan zal je NIET zo gespierd worden als een man. De reden hierachter is vrij simpel. Een man heeft nu eenmaal meer vetvrije massa als een vrouw. Maar ook beschikken mannen van nature meer over het mannelijk geslachtshormoon testosteron. En juist testosteron is verantwoordelijk voor spieropbouw!
  • Je zou er lelijk van worden: Dit is een misvatting die je vrij vaak voorbij hoort komen en juist het tegenovergestelde is waar. Door krachttraining kun je effectief aan je vrouwelijke vormen gaan werken. Zoals je billen en benen strakker en beter uit laten komen. Ook kun je de gevreesde kipfilets weg trainen. Dit is met krachttraining uitstekend mogelijk!
  • Van krachttraining kun je niet afvallen: Van krachttraining kun je wel degelijk afvallen! Krachttraining helpt mee aan een snellere stofwisseling. Je spieren hebben energie nodig om te kunnen herstellen. Dus zelfs na het trainen kun je nog calorieën verbranden, mits je intensief aan krachttraining doet!
  • Door krachttraining kom je aan in gewicht: Dit is deels waar, maar dit zit toch net iets anders in elkaar. Dit zit namelijk zo, als je voor een langere periode krachttraining beoefent zullen je spieren gaan versterken en toe gaan nemen. Je spierweefsel weegt nu eenmaal zwaarder dan vetweefsel. Dit betekend wanneer je spiermassa vergroot dat je lichaamsgewicht ook zal gaan stijgen. Let je op je voeding en sport je regelmatig? Dan hoef je je er niet druk om te maken. Want dan is het gewicht toe te schuiven aan je spieren en niet aan een verhoogd vetpercentage!

De 7 voordelen van krachttraining!

Nu dat je de meeste misvattingen weet over krachttraining, is het ook belangrijk wat nu precies allemaal de voordelen zijn. Het volgende kun je gaan verwachten als je als vrouw aan krachttraining doet:

1. Je versnelt je vetverbranding!

Door effectief aan krachttraining te gaan beginnen is het goed mogelijk om je vetverbranding te gaan versnellen! Dit komt doordat krachttraining veel energie van je lichaam kan vragen wat weer calorieën kost. Maar ook kun je profiteren van het naverbrandingseffect, ook wel afterburn genoemd! Het kost energie om je spieren te laten herstellen. Hier ga je dan ook meer calorieën door verbranden. In de eerste 24 uur verbrand je gemiddeld 100 kcal en dat terwijl je rust, ideaal toch!

Een vrouw die afgevallen is

Ook heeft krachttraining als voordeel dat het ten goede komt voor een snellere stofwisseling. Je spieren verbruiken namelijk veel energie en tegelijkertijd zal ook je spiermassa toe gaan nemen, wat zal leiden dat het gevreesde jojo effect kan worden voorkomen!

2. Meer zelfvertrouwen

Wil je meer zelfvertrouwen? Dan is krachttraining een van de beste sporten die voor een flinke dosis zelfvertrouwen kan gaan zorgen! Door krachttraining kun je aan je lichaam en doelen werken. En als je die ook nog eens behaald zal je een overwind gevoel ervaren! Tegelijkertijd zit je goed in je vel als je regelmatig sport. Dit samen zorgt ervoor dat je dus meer zelfvertrouwen zal gaan krijgen!

3. Je word er gelukkiger van!

Ja, je kunt jezelf echt gelukkiger sporten door dus regelmatig de sportschool in te duiken! Door aan de gewichten te gaan hangen komt er endorfine, dopamine, serotonine en adrenaline vrij. Deze gelukshormonen zullen ervoor gaan zorgen dat jij je minder moe voelt en meer energie zal gaan ervaren. Wat zorgt voor een gelukkig gevoel!

Een sportende vrouw die gelukkig is

4. Het gaat veroudering tegen

Vaak wordt er van alles gedaan om veroudering tegen te gaan. Er zij een tal van crèmes en verschillende dingen op de markt te verkrijgen die vaak niet of nauwelijks helpen! Een goede oplossing is vrij simpel. Door namelijk 2 a 3 keer per week krachttraining te gaan doen. Hierdoor kun je al effectief veroudering vertragen! Naarmate je ouder word zal je huid minder elastisch worden het gevolg, de gevreesde rimpels. Als je dit wilt vertragen en zolang mogelijk een stralende huid wilt behouden dan is krachttraining dé oplossing!

5. Sterker in je dagelijkse bezigheden

Door regelmatig aan krachttraining te doen zal je sterker gaan worden wat enorm goed in jou voordeel kan gaan werken. Je zult dit bijvoorbeeld merken aan bijvoorbeeld je kind optillen of een zwaardere boodschappentas. Dit zal je een stuk makkelijker afgaan. En zo kan het bij je dagelijkse bezigheden in jou voordeel gaan werken! Enorm handig toch?

Een sterke vrouw met spieren

6. Een verbeterende hormoonbalans

Krachttraining heeft als voordeel dat het goed is voor je hormoonbalans. Het geeft namelijk het groeihormonen en testosteron een boost. Dit kan voor de vrouwen die elke maand PMS ervaren een fijne bijkomstigheid zijn! Om je hormoonbalans optimaal te verbeteren is een mix van krachttraining en cardio aan te raden!

7. Goed voor je algemene gezondheid

Het is inmiddels al voor de meeste mensen bekend dat sporten goed is voor onze algemene gezondheid. Maar ook door regelmatig krachttraining te doen verbeter dit je gezondheid, denk aan: Een gezonder hart, bloedruk verlagend, betere bloedsomloop, verminderen van een te hoog cholesterolgehalte, verbeterende longcapaciteit, sterke botten, betere nachtrust en een verbeterde mentale gesteldheid. Dit zijn de beste voordelen om aan krachttraining te gaan beginnen als je het mij vraagt!

Nog een aantal belangrijke tips!

Zoals je kon lezen brengt krachtraining juist enorm veel voordelen met zich mee! Maar voordat je dadelijk vol enthousiasme aan krachttraining wilt gaan beginnen zijn er nog wel een aantal belangrijke tips. Deze tips zijn van belang en houd hier zeker rekening mee om zo eventuele sportblessures of teleurstellende doelen te gaan voorkomen!

Bouw krachttraining rustig op!

Als je nu besloten hebt om te beginnen met krachttraining dan is het niet verstandig om meteen 5 dagen in de week met gewichten te gaan trainen! Het is van groot belang om het rustig op te gaan bouwen. Begin met 2 keer in de week en bouw het geleidelijk op naar 3 of 4 keer per week, als dit mogelijk is. Dit is belangrijk om sportblessures te voorkomen die je als een beginnende snel op kunt gaan lopen.

Begin ook altijd eerst met een goede warming -up van te voren om zo je spieren voor te gaan bereiden voor de inspanningen.

Let ook op de vaak gemaakte beginners fout door meteen uren in de sportschool door te gaan brengen. Dit kan juist tegen gaan werken. Er komt dan namelijk het stresshormoon cortisol vrij, wat weer kan leiden tot spierafbraak. Een goede richtlijn is om ervoor te zorgen dat je trainingen nooit langer dan 90 minuten zijn. 60 minuten is een goede richtlijn!

Tip: Wil je je gehele lichaam trainen in een korte workout? Dan kan een full body training een uitstekende en effectieve trainingsmethode zijn!

Combineer krachttraining en cardio

Als je je specifiek wilt richten op je vetpercentage te verlagen, dan is het aan te raden om cardio en krachttraining samen te combineren! Dit is samen namelijk goed te combineren om het zo mogelijk te maken om meer calorieën te verbranden.

De combinatie krachttraining en cardio

Voeg cardio 2 a 3 keer per week toe aan je krachttraining. Let er wel op als je op de dag zelf een intensieve krachttraining op de planning hebt staan om dan niet op dezelfde dag ook nog intensief cardio te gaan doen. De kans is dan groot dat je te veel van je lichaam vraagt wat weer kan leiden tot overtraining.

Een goede cardio training is om intervaltraining te gaan doen wat ook wel HIIT training wordt genoemd. Dit zijn korte intensieve intervallen van ongeveer 12 minuten en dit kan je ook opbouwen tot wel maximaal 45 minuten. Houd er wel rekening mee dat die vooral in het begin erg zwaar kunnen zijn!

Voldoende eiwitinname

Je heb het vast wel eens vaker gehoord dat eiwitten een essentiële rol spelen bij het ontwikkelen van spierweefsel en het herstel ervan. Het is belangrijk als je intensief sport op dit goed op peil te houden. Dit kun je doen door eiwitrijke voeding te nuttigen, denk aan: zuivelproducten, gevogelte, vlees en vis.

Een vrouw heeft gemiddeld 46 gram eiwitten per dag nodig. Als je intensief sport kan dit gemiddeld tussen de 112 en maximaal 154 gram per dag liggen. Gezonde voeding is hier enorm belangrijk, zo krijg je ook andere essentiële bouwstoffen binnen. Heb je moeite met voldoende eiwitteninname? Dan kan je ook kiezen voor eiwitshakes ter aanvulling!

Zorg voor voldoende hersteltijd

Trainen is belangrijk om spieren te ontwikkelen, maar je spieren te laten herstellen is misschien nog wel belangrijker! Door je lichaam de gelegenheid te geven om te herstellen zal je ook sneller resultaat gaan zien. Zorg ervoor dat je altijd 42 tot 72 uur rust neemt tussen je trainingen. Zodat je spieren zich ook volledig kunnen herstellen. Ook speelt nachtrust een hele belangrijke rol. Het wordt ook geadviseerd om gemiddeld 8 uur per nacht te slapen voor optimale prestaties en herstel!

Krachttraining voor vrouwen, conclusie!

De conclusie is vrij kort en krachtig. Krachttraining is niet alleen enorm goed voor mannen, maar ook zeker voor vrouwen! Er zijn veel misvattingen over krachtraining die vaak niet juist zijn of deels waar zijn. Waardoor het zorgt dat sommige vrouwen krachttraining links laten liggen, wat enorm zonde is. Want door effectief aan krachttraining te gaan beginnen zal je er heel veel profijt van hebben!

Als je besloten hebt om toch met krachttraining te starten, dan raad ik aan om de tips die je hebt gelezen zorgvuldig door te nemen. Houd hier dan ook rekening mee zodat je optimaal de voordelen kunt gaan ervaren en nog lang sportplezier zal hebben!

Ik hoop dat je iets aan dit artikel hebt gehad en zo meer informatie te weten bent gekomen over krachttraining voor vrouwen. De belangrijkste tip is altijd, luister goed naar de signalen van je lichaam!

Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Wil je effectief en met de juiste begeleiding met krachttraining gaan starten? Dan is het Droog Trainen Protocol voor vrouwen de ultieme oplossing! Leer de juiste stappen over krachttraining, voeding en afvallen in een handig E-Book!

Ja ik wil direct beginnen>>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *