Krachttraining thuis: hoe pak je dat slim aan?

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
Krachttraining thuis

Wil je krachttraining thuis gaan uitvoeren in plaats van in de sportschool? Dat kan zeker! Wel is het dan zo dat je rekening moet houden met een aantal zaken, want krachttraining thuis ziet er anders uit dan krachttraining in de sportschool.

Steeds meer mensen willen thuis sporten en op Krachttraininginfo.nl heb ik daar natuurlijk ook al vaker aandacht aan besteed. Dit keer wil ik vooral focussen op krachttraining thuis, op de voordelen van krachttraining en op het starten met krachttraining in je eigen huis.

Inhoudsopgave

Waarom krachttraining thuis uitvoeren?

Veel mensen willen thuis sporten in deze tijd. Daar zijn meerdere redenen voor. Een belangrijke reden is dat we gewoon veel meer thuis zijn gaan doen. Zo is het voor veel mensen tegenwoordig heel gewoon om geheel of gedeeltelijk thuis te werken.

Dan is het prettig om ook het sporten in je eigen huis te doen. Het bespaart reistijd, bijvoorbeeld. Wel moet je er met thuis sporten op letten dat je vasthoudt aan de discipline. Je kunt in je eigen omgeving zowel cardiotraining als krachttraining uitvoeren.

Er zijn veel redenen te noemen om te starten met krachttraining thuis. Je hebt er niet veel apparatuur voor nodig, waardoor je er ook niet veel ruimte voor hoeft vrij te maken. Sterker nog, je kunt beginnen met krachttraining zonder apparatuur. Je kunt namelijk ook enkel je lichaamsgewicht gebruiken voor krachttraining thuis!

Thuis sporten of toch in de sportschool?

Als we thuis sporten eens tegenover sporten in de sportschool zetten, dan zien we dat er aan allebei een aantal voor- en nadelen kleven. Het is dan ook vooral persoonlijk. Wil je beginnen met krachttraining, dan kan krachttraining thuis de voorkeur hebben.

Krachttraining opdrukken

Je kunt dan op je gemak en in je vertrouwde omgeving kennismaken met deze tak van sport. Een belangrijk voordeel van krachttraining thuis is dat het makkelijker in je schema te passen is. Daarnaast is het gratis.

Een nadeel kan wel zijn dat het moeilijker is om de motivatie vast te houden. Een belangrijk voordeel van krachttraining in de sportschool is natuurlijk dat je toegang hebt tot een breed scala aan apparatuur en machines. Anderzijds brengt dit ook kosten met zich mee en ben je vaak afhankelijk van de openingstijden van de sportschool.

Bereik je wel resultaat met krachttraining thuis?

Veel mensen vragen zich af of je wel echt resultaat kunt bereiken met krachttraining thuis. Goed nieuws, want dit kan zeker! Je kunt krachttraining volledig laten bestaan uit lichaamsgewichtoefeningen zoals opdrukken, maar je kunt aanvullend ook aan de slag met gymnastiekoefeningen en fitnessapparatuur als je daar de ruimte voor hebt.

De sleutel tot vooruitgang en het boeken van resultaat ligt in het volgen van een goed trainingsschema, waarin voldoende variatie te vinden is. Wil je geen apparatuur of hulpmiddelen gebruiken? Enkel lichaamsgewichtoefeningen helpen je ook zeker om je uithoudingsvermogen te verbeteren en je kracht op te bouwen.

Lees ook: Biceps trainen zonder gewichten

Starten met krachttraining is de makkelijkste stap

Beginnen met krachttraining thuis is niet moeilijk. We kunnen dit dan ook eigenlijk zien als een eerste stap en die eerste stap is het makkelijkst van alle stappen die je gaat zetten.

Starten met krachttraining wordt gevolgd door een periode van consequent stappen zetten, steeds een stukje verder. Onthoud hierbij dat Rome ook niet in één dag gebouwd is. Het kost tijd om resultaat te zien en te merken. Met elke stap die je zet bouw je een gewoonte op, namelijk de gewoonte van het doen van krachttraining.

Zodra lichaamsbeweging een gewoonte wordt en je je zelfverzekerder en ervarener voelt, kun je leren hoe je de juiste mate van waargenomen inspanning kunt selecteren om jezelf uit te blijven dagen en je trainingsvoordelen te vergroten. Stap voor stap, dat is de sleutel tot resultaat!

Meer uit je krachttraining thuis halen

Als je gaat starten met krachttraining in je eigen huis, dan is het belangrijk om er goed bij stil te staan dat het bereiken van resultaat samenhangt met meer zaken dan enkel de sport.

Wil jij het beste uit je krachttraining thuis halen, dan is het op de eerste plaats heel belangrijk om goed rekening te houden met herstel. Ga niet van de ene op de andere dag elke dag met krachttraining aan de slag.

Thuis krachttraining

Dit verhoogt het risico op blessures en het zorgt ervoor dat je de motivatie snel kwijtraakt. Je spieren hebben de tijd nodig om te herstellen. Dat is dé manier om kracht op te bouwen. Daarnaast helpt ook de juiste voeding bij het effectief opbouwen van kracht en spieren. Pas dus ook je voedingsschema aan als deze nog niet goed is ingesteld op een sportief leven.

Wat zijn de voordelen van krachttraining thuis?

Thuis sporten levert je veel voordelen op, of je nu aan de slag gaat met krachttraining of toch liever gaat focussen op cardiotraining. Wil jij starten met krachttraining in je eigen huis, dan ga je meerdere soorten voordelen ervaren. Deze voordelen kunnen we onderverdelen in drie hoofdgroepen, welke ik hieronder kort beschrijf.

1. Fysieke voordelen

Krachttraining kan je lichaamssamenstelling en spiermassa verbeteren, maar ook je spierkracht en uithoudingsvermogen optimaliseren. Het kan je zelfs helpen de botdichtheid te verhogen en te behouden.

Met meer spierkracht ga je merken dat andere vormen van lichaamsbeweging, zoals powerwalking of joggen, gemakkelijker worden. Dit merk je ook zeker in de bewegingen die onderdeel uitmaken van je dagelijkse routine, thuis en op het werk. Fysiek voel je je gewoon veel gezonder, fitter en sterker wanneer je thuis aan krachttraining doet. Daar heb je de hele dag door profijt van.

2. Trainingsvoordelen van krachttraining

Voor veel mensen is thuis trainen een recept voor een geweldige training en de sleutel tot een meer consistente routine. Je kunt dingen in je eigen tempo doen, met minder afleiding, in de omgeving waarin je je het prettigst voelt.

Bovendien hoef je nooit te wachten tot iemand klaar is met het gebruik van de apparatuur die je nodig hebt, of druk te voelen van iemand anders die op je wacht! Juist omdat je je thuis het meest op je gemak voelt kun je je vol inzetten zonder je ergens zorgen over te maken.

Trainingen in je eigen woning kun je vormgeven zoals ze het best bij jou passen. Dat zijn de trainingen waarmee jij uiteindelijk het beste resultaat gaat bereiken, zolang je maar vast kunt houden aan de motivatie en discipline.

Leestip: Motivatie om te sporten

3. Voordelen voor je levensstijl

Voor je levensstijl kan krachttraining thuis heel nuttig zijn, vooral omdat de meeste gewoonten thuis ontstaan. Jouw levensstijl wordt voor een heel groot deel bepaald wat je thuis doet, van sporten tot eten, van herstellen tot slapen.

Je doet het allemaal thuis. In je eigen woning ligt dan ook de sleutel tot het veranderen van je levensstijl. Daar kun jij jouw levensstijl gezonder en beter maken, meer verantwoord en fitter.

Wanneer het je met krachttraining thuis lukt om je hele levensstijl aan te passen, dan merk je hier meerdere voordelen van, zowel fysiek als mentaal. Je zit lekkerder in je vel!

Hoe vaak moet je trainen per week?

Laat ik voorop stellen dat er geen sprake is van ‘moeten’. Je kunt zelf bepalen hoe vaak jij aan krachttraining wilt doen thuis. Als je echt goede resultaten wilt bereiken, dan is het natuurlijk wel belangrijk om te zorgen voor goede regelmaat.

Een vrouw met gewichten

Hoe vaak je hiervoor moet trainen in de week is afhankelijk van een aantal zaken, zoals de conditie waarin je begint en de spiermassa die je al bezit.

Uiteindelijk gaat het erom dat je de balans vindt tussen het uitdagen van je lichaam en het niveau dat je lichaam aan kan. Dit heeft niet alleen betrekking op het aantal trainingen in de week, maar ook op de duur en de intensiteit van elke training.

Zorg voor het opbouwen van krachttraining thuis

Het allerbelangrijkst wat je voor ogen moet houden bij het starten met krachttraining thuis is de noodzaak om op te bouwen. Loop je te hard van stapel? Dan heb je er volgende week geen zin meer in. Alles doet pijn en dat neemt al je motivatie weg.

Begin met twee dagen in de week en train voor maar een paar minuutjes. Zie hoe jouw lichaam daarop reageert en ga aan de hand daarvan opbouwen. Luister altijd naar je lichaam, want jouw lichaam weet wat het best voor jou is.

Voelt het niet goed? Neem dan een extra rustdag. Opbouwen is altijd dé manier om te bereiken wat je wilt bereiken. Snelle resultaten bestaan niet, dus neem je tijd om de resultaten te bereiken die jij voor ogen hebt.

Succes met het beginnen met krachttraining!

Ga jij starten met krachttraining thuis? Dan wens ik je natuurlijk heel veel succes en vooral ook veel plezier, want dat is ook belangrijk. Wil jij krachttraining combineren met cardiotraining en ben je hiervoor op zoek naar goede apparatuur, zoals een loopband, een spinner of een hometrainer? Check dan zeker even de reviews die ik eerder geschreven heb. Dat maakt het makkelijker om een juiste keuze te maken. Succes!

Laat hier je mail achter!

En ontvang direct 20 waardevolle tips in je mailbox!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *