Krachttraining met losse gewichten of apparaten?

Kom erachter wat het effectiefst werkt!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
Krachttraining met losse gewichten of apparaten

Krachttraining met losse gewichten of apparaten? Dit is een vraag die ik nog regelmatig hoor vallen in de sportschool. Wat is nu beter om mee te trainen? Apparaten of toch met losse gewichten?

Krachttraining is inmiddels een populaire sport geworden en word steeds vaker beoefend. Maar als je krachttraining beoefend zal je jezelf regelmatig afvragen hoe kan ik het beste trainen? Wanneer kan ik het beste trainen? Wat moet ik eten? En je kunt jezelf afvragen, kan ik beter met losse gewichten of met apparaten trainen.

In dit artikel zal ik het bespreekbaar maken en meer informatie delen. Wat is nu het beste voor je spierontwikkeling en wat voor voordelen brengt het met zich mee.

Inhoudsopgave

Krachttraining met losse gewichten of apparaten?

Als je aan krachttraining begint wil je natuurlijk vooruitgang boeken en zoek je tal van manieren op het te versnellen. En dan kan het een logische vraag zijn. Wat is nu beter om je spierontwikkeling te maximaliseren? Met losse gewichten of toch met apparaten trainen?

Ik zal je een aantal voorbeelden benoemen waar je onderscheid in kunt maken!

Met losse gewichten trainen wordt onder andere bedoeld: Kettlebells en dumbells, die liggen vaak op een rek in de sportschool. Of met een barbell.  Dat is een losse stang waar je schijven gewicht aan kunt hangen en dan klem je de uiteindes om ervoor te zorgen dat het gewicht er niet vanaf schuift. 

Met apparaten trainen kun je onder andere verstaan met machines. Die jou bewegingen in een vloeiende beweging kunnen laten uitvoeren. De apparaten leiden jou als het ware. Jou taak is alleen kracht uit te oefenen.

“Uit enkele onderzoeken is gebleken dat als je met losse gewichten traint, je trainingsprikkel effectiever is dan als je met apparaten traint!

Trainen met losse gewichten

Maar wat is nu het voordeel om met losse gewichten te trainen?

Uit onderzoek is dus gebleken dat als je met losse gewichten aan de slag gaat je waarschijnlijk meer vooruitgang boekt. De reden hierachter luidt…

Met losse gewichten heeft je lichaam meer bewegingsruimte en kun je de spieren natuurlijker trainen. Bij apparaten word je lichaam als het ware geleid en hoef je niet of nauwelijks op je houding te letten. Wat met losse gewichten wel weer heel belangrijk is!

Door met losse gewichten te trainen moeten heel veel spieren samen werken om de balans te vinden (spiercoördinatie). Hierdoor gebruik je dus meer spieren en train je ook meer spieren. En zo dien je weer een effectieve trainingsprikkel toe!

Het nadeel van met losse gewichten trainen is dat je blessure kans groter is dan als je met apparaten gaat trainen. Door met losse gewichten te trainen kun je zelf je houding bepalen, wat met apparaten voor een groot deel word overgenomen. Dus een correcte houding is dus van essentieel belang, ook om sportblessures te voorkomen!

Als je kiest voor met losse gewichten te trainen hou er dan rekening mee dat het aan te raden is om een spotter/coach bij te hebben, om ervoor te zorgen dat deze bij kan springen. Als je de oefening niet meer correct kunt uitvoeren. En om mee te kijken naar je houding en hoe je de oefeningen uitvoert.

Trainen op apparaten

Wat is het voordeel om met apparaten te trainen?

Het positieve voordeel van met apparaten te trainen is, dat je je volledig kunt concentreren op spierkracht. Dat is heel interessant voor beginners!

Het is ook nog tijdbesparend door dat je makkelijker van gewicht kan veranderen en bij de meeste apparaten geen gewicht hoeft op te ruimen.

Een ander voordeel is, dat je als je alleen bent toch maximale kracht kunt trainen. Doordat apparaten vaak ondersteuning hebben, wat met losse gewichten niet het geval is en een spotter wel aangeraden wordt!

Een goed voorbeeld is: Als je een bankdruk oefening op een Smith machine uitvoert (die afgebeeld word op de afbeelding hier linksonder). Dan worden als het ware je bewegingen geleid door het apparaat. Jou taak is alleen om kracht te zetten.

hier zie bankdruk apparaat

Als je bench press (bankdruk, hierboven rechts afgebeeld) met een losse barbell (stang) uitvoert, moet je er ook voor zorgen dat je de stang in balans houd. En dat het in evenwicht blijft. Anders kun je blessures oplopen. Door je evenwicht te houden spreek je meer spieren in je lichaam aan! 

Het nadeel is dus als je met machines traint je minder spieren activeert. Dus het kan invloed hebben op je spierontwikkeling en je bouwt geen spiercoördinatie op door met apparaten te trainen.

Dus het komt er op neer dat zonder machines trainen effectiever kan zijn voor je spierontwikkeling!

Conclusie:

Maar wat kun je hier nu uit halen als je de onderzoeken bekijkt. Losse gewichten hebben een positieve werking op je spierontwikkeling. Maar het zijn maar enkele onderzoeken van korte periode, dus heel hard bewijs staat nog niet vast!

Er wordt vaak aangeraden aan een beginnend sporter, om te beginnen met machines te trainen. En als je gevorderd bent met losse gewichten te trainen. Omdat met losse gewichten een stukje techniek van de oefeningen om de hoek komt kijken. Dit is ook belangrijk om blessures te voorkomen.

Als je met apparaten traint is het voordeel dat je vaak alleen kunt trainen. Je kunt je dan volledig focussen op je spierkracht. De spiercoördinatie komt niet of nauwelijks van pas.

Je kunt eigenlijk de conclusie trekken, met losse gewichten staat vast dat je meer spieren aanspreekt doordat je je evenwicht moet vinden, om de oefeningen correct uit te voeren.

Als je met losse gewichten traint en je houding en uitvoering is goed, dan kleven er niet echt nadelen aan vast. Het brengt juist voordelen met zich mee.

Het belangrijkste is: Kijk wat voor jou het beste werkt en waar jou lichaam het beste op reageert. Wissel af en toe af met losse gewichten en apparaten. Bepaal zelf waar jij je goed bij voelt en wat het beste werkt!

Wacht er is nog meer!

Wil je meer weten over krachttraining, apparaten, gewichten & voeding? Dan kan het Droog Trainen Protocol misschien iets voor jou zijn! Het Droog Trainen Protocol is een E-Book dat opgericht is door de bekende coaches Henri en Rinus. Zij werken al jaren in de sport en voeding en weten waar ze over praten. Dat is ook weer terug te zien in dit E-Book.

Ik heb er ook gebruik van gemaakt en mooie resultaten mee behaalt. Waar ik tot op de dag van vandaag de coaches heel dankbaar voor ben. Er zijn ook heel veel positieve reacties van resultaten die behaalt zijn, een echte aanrader dus! Ze hebben 2 E-boeken ontworpen die specifiek gericht zijn op mannen en vrouwen! Ik zou zeggen ervaar het zelf en begin meteen te werken aan je zelfvertrouwen en een mooi getraind lichaam!

Droog Trainen Protocol voor mannen

Wil jij nu echt mooie resultaten gaan behalen? Wacht dan niet te lang en start direct met het Droog Trainen Protocol en ervaar het zelf!

Klik hier voor mannen>>
Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Wil jij nu echt mooie resultaten gaan behalen? Wacht dan niet te lang en start direct met het Droog Trainen Protocol en ervaar het zelf!

Klik hier voor vrouwen>>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *