Krachttraining en de inname van koolhydraten

Lees hier waarom het zo belangrijk is!

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
krachttraining en de inname van koolhydraten

Krachttraining en de inname van koolhydraten. Krachttraining en koolhydraten gaan hand in hand met elkaar. Net als andere voedingstoffen, zoals eiwitten en goede vetten.

Maar wat doen koolhydraten met je lichaam en met je energievoorraad? Wat voor soorten koolhydraten zijn er precies? Wanneer kun je ze het beste nuttigen, voor of na het sporten?

Zoals je kunt zien zijn er genoeg vragen over te stellen en er is ook veel over te zeggen. Er is nog vaak onduidelijkheid hoe het nu precies in elkaar steekt en hoe het in zijn werk gaat.

Dus ik dacht, hoogste tijd om er meer informatie over te delen en er een goed artikel over te schrijven!

Inhoudsopgave

Wat houd krachtraining en de inname van koolhydraten in?

Krachttraining in combinatie met koolhydraten, waarom is dat nodig en wat doet het met je? Koolhydraten heeft je lichaam nodig om je dagelijkste activiteiten te kunnen volbrengen.

Praktisch voor bijna alles vraagt je lichaam om koolhydraten, of je nou duursport krachttraining of een andere intensieve sport beoefend.

Het is een brandstof die je energie geeft en die jou in staat stelt om krachttraining uit te voeren. koolhydraten kun je in meer categorieën plaatsen.

Je kan het in het volgende verdelen: snelle koolhydraten en langzame koolhydraten. Hier zit wel degelijk verschil in en daar gaan we dan ook dieper op in.

Snelle koolhydraten

Wat houden snelle koolhydraten in? Het zijn zoals het woord al zegt snelle suikers, wat piekt in je bloedsuiker en snel wordt opgenomen. Maar dat betekend ook dat je suikergehalte snel weer zakt, dus krijg je sneller weer trek. Je krijgt de neiging om ook weer snelle suikers te eten, ook wel vreetbuien genoemd. Maar waar zitten die snelle suikers in?

Het zit in onder andere in de volgende producten:

  • snoep
  • jam
  • witte rijst
  • witte pasta
  • gebak
  • frisdrank
  • vruchtensappen
  • honing
  • ontbijtgranen, onder andere cornflakes muesli etc.
  • ijs

Zoals je ziet zijn dit een aantal etenswaren wat snelle koolhydraten bevat. Wat ook wel enkelvoudige koolhydraten word genoemd. Kortom samen gevat, het geeft je even snelle energie maar daalt dus ook weer snel. Je ervaart dus een dip en verlang je er weer naar.

Het advies vooral als je serieus een droog getraind lichaam wilt of krachttraining beoefend, vermijd zoveel mogelijk snelle suikers of probeer het te beperken!

hier zie je honing

Langzame koolhydraten

Wat houden langzame koolhydraten nu precies in? Het zijn zoals je leest langzame suikers, dus eigenlijk het tegenovergestelde van de snelle suikers. Deze variant wordt ook als gezond beschouwd.

Het komt langzaam in je bloedsuikerpeil, dus het komt er op neer dat je ook langere tijd over energie bezit en je suikergehalte ook langzamer daalt.

Het zit in onder andere in de volgende producten:

  • zilvervliesrijst
  • volkoren pasta
  • groente
  • noten
  • zoete aardappelen
  • volkoren brood
  • fruit
  • havermout
  • melk
  • yoghurt

Zoals je ziet zijn er een aantal producten benoemd wat langzame suikers bevat. Oftewel ook wel complexe koolhydraten word genoemd. Het advies is om zo veel mogelijk complexe koolhydraten te nuttigen vooral als je aan sport doet en gezond wilt leven is dit een uitkomst. Het voorkomt ook dat je snel aankomt en zo minder kans hebt op onder andere obesitas en diabetes!

Let op spierafbraak!

Wat ook een belangrijk onderdeel is: spierafbraak. Waar je ook zeker bij stil moet staan, wat word met spierafbraak bedoelt? De afbraak van spieren in combinatie met te weinig goede koolhydraten nuttigen. Met goede koolhydraten bedoelen we dus de langzame variant, vermijd de snelle koolhydraten zo veel mogelijk.

Sport je veel en je stelt te weinig koolhydraten beschikbaar voor je lichaam, dan kan dit leiden tot spierafbraak. Dit is juist het tegenovergestelde van wat je doel is.

Je lichaam heeft brandstof nodig om het om te kunnen zetten in energie. Zo bouwt je lichaam spieren op. Heeft je lichaam hier te kort aan is de reactie van je lichaam verbranding van de spieren. Je lichaam heeft dan niet genoeg brandstof beschikbaar om te gebruiken. Je voelt je futloos en hebt geen energie.

Hou hier rekening mee en zorg dat je op tijd de nodige brandstoffen zo goed mogelijk aanvult om zo optimaal te kunnen presteren!

Hoeveel koolhydraten heeft je lichaam nodig?

Wat zijn de richtlijnen om koolhydraten te kort te voorkomen? Het is moeilijk om te kunnen zeggen hoeveel iemand nodig heeft, elk lichaam is anders er spelen meer factoren mee die bepalen hoeveel iemand nodig heeft.

Maar er zijn natuurlijk wel richtlijnen waar je rekening mee kunt houden. Je lichaam moet gemiddeld tussen de 40 a 60 procent je energie uit koolhydraten halen. Dit zijn dan natuurlijk de goede koolhydraten.

Sport je intensief dan is het verstandig om dichter bij de 60 procent te zitten. Ben je minder intensief dan ga je wat lager zitten, probeer goed te luisteren naar je lichaam!

Doe je intensief en serieus aan krachttraining en wil je van alles de goede verhoudingen binnen krijgen? Je kunt dan de koolhydraten, vetten en eiwitten uitrekenen. Dit kun je zelf doen met behulp van handige tools of laat je fitness-coach dit voor je uitrekenen!

Koolhydraten voor of na de krachttraining?

Daar is nog veel onduidelijkheid over. De een zweert erbij de ander raad het niet aan maar wat is nu waar? Laten we bij het begin beginnen, wat doen koolhydraten? De koolhydraten vullen de glycogeenvoorraad in de spieren aan, het is een energie die word gebruikt als je bijvoorbeeld krachttraining beoefend.

Dus uiterst belangrijk natuurlijk want met te weinig koolhydraten heb je weinig energie. En dat moet je juist hebben, om een zware work-out te vol brengen.

hier zie je spaghetti

Eet je dus regelmatig koolhydraatrijke maaltijden, de langzame variant dan zullen je spieren over genoeg koolhydraten beschikken. Het wordt opgeslagen in je spieren. Kort samengevat, het is niet noodzakelijk om net voor je training een koolhydraatrijke maaltijd te nuttigen. Op een volle maag trainen is ook niet aan te raden, zorg ervoor dat je ruim van te voren een goede maaltijd genuttigd hebt.

Wil je wel even over snelle energie bevatten eet dan voor de training een banaan, die bevat snelle suikers om je zo even een energie boost te geven.

Koolhydraten direct na je training is uit verschillende studies niet bewezen dat het voor een anabool werking zou zorgen. Maar voel je je er goed bij kun je het zeker wel doen. Maar voor een extra spiergroei is hier geen bewijs voor. Nuttig liever na de training een eiwitshake of eiwitrijk eten, dat zou wel een lichte positieve werking hebben op je spiergroei!

De conclusie

Kort samen gevat, krachttraining en koolhydraten moeten niet onderschat worden. Het is zeker een van de belangrijkste voedingstoffen om zware inspanningen te verrichten.

Probeer dit op peil te houden, dat geld immers ook voor gezonde vetten en eiwitten. Beschikt je lichaam over te weinig koolhydraten dan zal je ook geen goede voortuitgang gaan boeken en je energielevel is dan heel laag.

Let ook op welke koolhydraten je nuttigt, kies liever voor de langzame variant als de snelle, dat zijn suikers die geen goede voedingsstoffen bevatten en eigenlijk alleen maar nutteloos zijn voor je lichaam. Vooral als je serieus bezig bent met een sport en/of krachttraining!

Voor of na je training koolhydraten nuttigen is niet bewezen dat het helpt met het versnellen van spieropbouw, een banaan voor een energie boost kun je wel nuttigen.

Eet je regelmatig koolhydraatrijke maaltijden dan zit je wel safe met je koolhydraten. Direct na je training kun je wel een eiwitrijke maaltijd of eiwitshake nuttigen dat zou wel wat ik eerder al beschreef, een lichte positieve werking hebben op je spiergroei!

Meer informatie over voeding en krachttraining, bekijk het waardevolle E-Book van Henry en Rinus!

Zoals je ziet hebben we in dit artikel al wat waardevolle informatie gegeven over krachttraining en de inname van koolhydraten, maar er is nog veel meer waardevolle informatie over de vinden!

Henry en Rinus zijn namelijk gespecialiseerd in krachttraining en alles wat hierbij komt kijken. Het zijn twee ervaren fitness-coaches en beschikken over jarenlange ervaring. Ze weten waar ze over praten om jou erbij de helpen om zo een getraind lichaam te krijgen. Al hun kennis delen ze in het waardevolle E-Book genaamd Droog Trainen Protocol wat ze samen hebben samengesteld.

En de resultaten liegen er niet om, er zijn al veel mannen en vrouwen met het E-Book geholpen om zo hun doelen waar te maken. Ervaar het zelf, ik raad dit E-Book van harte aan!

Droog Trainen Protocol voor mannen

Jij wilt toch ook een gezond en getraind lichaam? Wacht dan niet te lang en start vandaag nog met het succesvolle Droog Trainen Protocol!

Klik hier voor mannen>>
Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Jij wilt toch ook een gezond en getraind lichaam? Wacht dan niet te lang en start vandaag nog met het succesvolle Droog Trainen Protocol!

Klik hier voor vrouwen>>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.