Is krachttraining goed voor vrouwen?

Krijg hier antwoord op je vraag!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
krachttraining voor vrouwen

Is krachttraining goed voor vrouwen? De meeste mensen denken dat krachttraining alleen iets voor mannen is. En dat vrouwen meer aan cardio doen.

Maar ook voor vrouwen is krachttraining ontzettend goed voor het lichaam. En nee, je word niet meteen zo gespierd als een man. Het heeft heel veel positieve voordelen om aan krachttraining te doen!

In dit artikel zal ik informatie met je delen wat krachttraining met je doet, als je vrouw bent. Tevens komen ook de voordelen aan bod. Zo krijg je als vrouw een beter beeld over de werking van krachttraining. En waarom je hier juist mee moet starten!

Inhoudsopgave

Is krachttraining goed voor vrouwen?

Je ziet het steeds vaker, vrouwen die ook aan krachttraining doen. En zo gek is dat niet. Want als je als vrouw krachttraining op een goede manier uitoefent, zul je er juist heel veel profijt van hebben! Het is goed voor je lichaam en gesteldheid.

Vroeger zag je juist bijna alleen maar mannen in het krachthonk trainen en waren vrouwen nauwelijks krachttraining aan het beoefenen. Maar met de jaren is dit veranderd. Het is juist populair geworden om aan krachttraining te doen als je vrouw bent.

Nu is het ook steeds duidelijker geworden wat voor voordelen krachttraining allemaal teweeg brengt voor vrouwen. En kunnen de misvattingen van tafel geveegd worden.

De misvattingen over krachttraining

Vrouwen zag je in sportschool vaak alleen op de loopband, crosstrainer of hometrainer en vermeden krachttraining. Vaak werd er ook verkeerd gedacht over krachttraining en wat het met je zou doen als je vrouw bent.

Cardio is natuurlijk uitstekend om lekker fit te blijven en om of te vallen. Alleen wist je dat je juist door krachttraining meer kunt verbranden!

Ik zal hier de 3 meeste misvattingen over krachttraining en vrouwen benoemen!

1. Je zou er te gespierd van worden

Hier hoef je je niet druk over te maken. Vrouwen kunnen namelijk niet zo gespierd worden als een man. De reden hierachter is dat mannen meer testosteron bezitten dan vrouwen.

Mannen hebben namelijk zo tussen de 7,7 tot 29,4 nanomol en bij de gemiddelde vrouw ligt het percentage tussen de 0,12 tot 1,79. Dus zo als je ziet een aanzienlijk stuk minder dan bij mannen. Vandaar dat je niet zo gespierd als een man kan worden.

hier zie je de spieren van een vrouw

En nu denk je misschien: Ik zie wel eens vrouwen verschijnen die wel heel gespierd zijn. Dit is dan niet op een natuurlijke manier verkregen. Maar door anabolen steroïden te nemen, is het wel mogelijk om zo gespierd te worden.

Door anabolen steroïden te gebruiken dien je als het ware meer testosteron toe. En zo maak je het wel mogelijk om als vrouw extreem gespierd te worden. Maar dat raad ik je zeker af, doordat het gezondheidsrisico’s met zich meebrengt!

2. Je komt aan in gewicht door krachttraining

Dit is deels waar, je kunt meer gaan wegen. Maar dat is als je goed traint, voldoende rust en op je voeding let niet aan vet toe te schuiven, maar aan je spieren.

Spieren wegen namelijk zwaarder dan vet en als je krachttraining doet gaan je spieren natuurlijk steeds iets sterker worden. En als je spieren wat groter worden weeg je natuurlijk iets meer!

Maar maakt je niet druk, krachttraining kan een goede vetverbrander zijn. Dus je zult ook weer vet gaan verliezen!

3. Cardio is beter voor vet te verbranden dan krachttraining

Het is een logische gedachten als je de link legt van afvallen en cardio. Maar wist je dat krachttraining effectiever kan zijn dan cardio!

Door krachttraining bouw je spiermassa op en dat is juist noodzakelijk om vet kwijt te raken. Spiermassa speelt namelijk een belangrijke rol in je stofwisseling. Door spiermassa heb je een hogere stofwisseling.

En nog een belangrijke rol wat krachttraining met zich meebrengt is: Dat je energieverbranding na een intensieve krachttraining hoger is dan bij cardio.

Bij cardio duurt je hogere energieverbranding ongeveer tussen de 30 tot 60 minuten. Wat bij krachttraining ongeveer 48 uur is! Dus een stuk langer extra vet verbranding dan als je cardio doet. Dus laat krachttraining zeker niet links liggen!

Wil je cardio ook inzetten om vet te verbranden dan is intervaltraining aan te raden, hiermee kun je wel goed je vet verbranden!

De 6 belangrijkste redenen om aan krachttraining te doen!

1. Je zelfvertrouwen krijgt een flinke boost!

Door krachttraining te doen kun je sneller afvallen en kun je werken aan je lichaamsdelen waar je het minst enthousiast over bent. Hierdoor ga je een stuk zelfverzekerder door het leven en je voelt je prettiger in je eigen lichaam. Je zult je ook een stuk fitter voelen wat natuurlijk een fijn voordeel is!

2. Krachttraining stimuleert het gelukshormoon

Door aan krachttraining te doen stimuleer je het gelukshormoon endorfine. Dit zorgt voor een gelukkig en energierijk gevoel. Als je krachttraining doet komen er nog meer gelukstoffen vrij die jou gelukkig maken zoals; dopamine, serotonine en adrenaline.

Als jij je gelukkig wilt voelen kun je dus krachttraining inzetten om je als het ware gelukkig te trainen!

3. Verhoogde vetverbranding!

Een heel gunstig voordeel wat krachttraining teweeg brengt is, dat je vetverbrandig hoger is na je krachttraining dan na een cardiosessie.

Doordat je krachttraining doet zullen je spieren beschadigd worden. Wat ook wel microscheurtjes word genoemd. Die moeten natuurlijk ook herstelt worden.

En om dit voor elkaar te krijgen heeft je lichaam energie nodig. Het gevolg hiervan is dat je dan meer vet zult verbranden, wat zelfs uren na je krachttraining door gaat! Kort samengevat; Hoe meer spieren je ontwikkeld, hoe meer vet je zult verbranden na je krachttraining.

Tip: Wil je meer informatie en tips over hoe je vet kunt verliezen? Bekijk dan het artikel dat ik geschreven heb over je vetpercentage verlagen>>

een vrouw die afgevallen is

4. Je word sterker in je dagelijkste taken

Wat je ook zult ervaren als je regelmatig krachttraining beoefend, is dat je dagelijkste taken je makkelijker afgaan. Wat natuurlijk heel gunstig kan zijn!

Je kracht kan namelijk tussen 30-50% toenemen! Je zult merken dat bijvoorbeeld een boodschappen tas een stuk makkelijker tillen is. En je energie hoger zal zijn dan je gewend was.

5. Krachttraining gaat veroudering tegen!

Door 2 a 3 keer per week gemiddeld 30 minuten te trainen, ga je de veroudering al tegen. En zal je op latere leeftijd onder andere een betere huid ervaren. En hierdoor weer een stralende uitstraling krijgen.

6. Je hormoonbalans zal verbeteren worden!

Door regelmatig krachttraining te beoefenen zal je hormoonbalans een stuk verbeterd worden. En geef je je groeihormoon en testosteron een korte maar krachtige boost! Een mix van krachttraining en cardio van gemiddeld 30 tot 45 minuten kan je hormonen al in balans brengen.

Conclusie

Krachttraining is dus niet alleen voor mannen weggelegd integendeel, het brengt ook als je vrouw bent een tal van gezondheidsvoordelen met zich mee. Mits je gecontroleerd en met beleid traint. Dan kan het alleen maar positief voor je uitpakken. Het is een gezonde toevoeging voor je lichaam en geest!

Een grote voordeel is dat krachttraining kan zorgen dat je sneller je vetpercentage omlaag kunt brengen. En je zo een mooi slank en getraind lichaam kunt ontwikkelen en hierdoor een stuk meer zelfvertrouwen krijgt. Zo ga je fijner en positiever door het leven en je voelt jezelf sterker. Daardoor raad ik krachttraining zeker aan!

Nog een tip: Wil je nu met krachttraining beginnen om je beter te voelen en een gezond lichaam te ontwikkelen? Dan raad ik je dit waardevolle E-Book genaamd Droog Trainen Procotol aan.

Dit is een E-Book die al veel vrouwen heeft geholpen. Het zijn 2 ervaren fitness coaches die dit E-Book ontworpen hebben. En alles op het gebied weten van krachttraining, voeding, afvallen en nog veel meer! De resultaten liegen er niet om vandaar dat ik dit E-Book van harte aanraad!

Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Wil jij nu ook effectief beginnen met krachttraining en een getraind lichaam creëren? Al veel vrouwen hebben de stap genomen, nu jij nog!

Ja ik wil direct beginnen>>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *