Wat zijn eiwitten?

Wat zijn eiwitten

Eiwitten zijn een voedingsstof net zoals koolhydraten en vetten. Eiwitten worden ook wel proteïne genoemd. Ons lichaam bestaat zelfs voor zo’n 15 tot 20 procent uit eiwitten! Je lichaam heeft eiwitten nodig voor energie, maar ook om je spieren op te bouwen en sterk en gezond te houden.

Eiwitten bestaan uit aminozuren en die kun je weer opdelen in 2 categorieën. Namelijk de essentiële aminozuren, deze krijg je binnen via je voeding. En dan heb je de niet essentiële aminozuren, deze maakt je lichaam zelf aan.

Eiwitten gebruikt je lichaam als bouwstof voor je lichaamscellen. Je lichaam heeft voortdurend eiwitten nodig voor bepaalde processen in je lichaam zoals, je cellen te vernieuwen en om nieuwe cellen te maken. Eiwitten zijn eigenlijk onmisbaar voor ons lichaam!

Eiwitten en krachttraining

Eiwitten en krachtraining gaan hand in hand samen. Door voldoende eiwitten tot je te nemen zullen je spieren sneller kunnen herstellen na een intensieve training en kunnen opgebouwde spieren onderhouden worden. De meest gangbare eiwittensoort bij krachtraining zijn Whey eiwitten. Maar ook worden Caseïne eiwitten vaak gebruikt.

Caseïne eiwitten hebben de functie om gedurende de dag een langzame afgifte van eiwitten te geven. Zo wordt er vaak voor gekozen om kwark voor het slapen te consumeren, zodat je lichaam gedurende de nacht over voldoende eiwitten beschikt en kwark over het algemeen een mager voedingsproduct is!

Gemiddeld heeft een gezond persoon die niet sport per kilogram lichaamsgewicht 0,83 gram eiwit per dag nodig. Een sporter heeft meer eiwitten nodig dit varieert tussen de 1,2 tot maximaal 2 gram per kilo lichaamsgewicht per dag.

Welke voedingsmiddelen bevatten hoogwaardige eiwitten?

Welke voeding is nu belangrijk om tot je te nemen voor spieren te ontwikkelen en te behouden? Ook hier heb je 2 verschillende soorten van namelijk, dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten bevatten meer essentiële aminozuren dan plantaardige eiwitten. Hieronder een aantal voedingsmiddelen op een rijtje:

Dierlijke eiwitten:Plantaardige eiwitten:
Vette vis, zoals zalmPeulvruchten (groene groenten)
KipfiletSojabonen
Yoghurt/kwarkVolkoren brood
KaasZilvervlies rijst
Eieren(ongezouten) Noten
(rood) VleesLinzen

De voordelen van eiwitten!

Tot slot zijn eiwitten niet alleen goed voor sporters maar het brengt ook enorm veel voordelen met zich mee voor onze algehele gezondheid, denk aan: Gezonde sterke botten, werkt stress verlagend, zorgt voor een verzadigd gevoel, meer spieropbouw, sneller spierherstel, positieve werking op je haar huid en nagels, geeft energie, het stabiliseert de bloedsuikerspiegel, helpt tegen veroudering, het versneld je stofwisseling en werkt bloeddruk verlagend.

Lees ook de relevante blogs!