Wat is supercompensatie?

Supercompensatie is je lichaam door een zware trainingsprikkel uit balans te brengen. Hierdoor ontstaan er microscheurtjes die in de rustperiode worden hersteld. Rust is enorm belangrijk, door je lichaam voldoende rust te geven kan je lichaam zich volledig herstellen. Het advies is om tussen de 48-72 uur rust te nemen, je kunt in deze dagen wel andere spiergroepen trainen.

Je zult merken dat je sterker word en meer spierkracht/spiermassa creëert. Supercompensatie is een natuurlijk lichamelijk proces dat dus in gang word gezet als je spierweefsel genoeg belast wordt.

Ook bij duursport is supercompensatie belangrijk, door te gaan hardlopen zal er spierverzuring op gaan treden. En door vervolgens voldoende te gaan rusten treed er supercompensatie op. Hierdoor zal je bij de volgende hardloop sessie minder snel uitgeput raken. Er zal steeds later verzuring optreden, waardoor je het langer vol zult gaan houden.

Om supercompensatie te creëren is het belangrijk om je lichaam de juiste trainingsprikkel toe te dienen. Maar ook voeding draagt daar een steentje aan bij. Eiwitten zijn een van de belangrijkste voedingsstoffen, die zorgen voor spierherstel en zo creëer je supercompensatie. Zodat je elke training vooruitgang kunt blijven boeken en niet tegen een plateau aanloopt.

Lees meer over: Hoe doorbreek je een krachttraining plateau

Progressieve overload!

De juiste trainingsprikkel toedienen word ook wel progressieve overload genoemd. Progressieve overload is enorm belangrijk bij zowel beginnende als gevorderde sporters. Voor beginners zal het makkelijker zijn om voldoende trainingsprikkels te creëren, omdat je lichaam nog niet aan de belasting is gewend.

Naarmate je getrainder word zal je steeds creatiever moeten gaan trainen om supercompensatie te creëren. Er zijn verschillende methodes om effectief je spierweefsel te belasten.