Wat is spiermassa?

Spiermassa is als het ware de hoeveelheid spieren van je lichaam. Spiermassa wordt vaak gemeten in verhouding tot het vetpercentage. Om je spiermassa toe te laten nemen is krachttraining een enorme belangrijke factor die hier een rol in meespeelt.

Door regelmatig met gewichten te gaan trainen en ook te verzwaren zal je spierweefsel microscheurtjes oplopen en die zullen zich weer gaan herstellen. Waardoor hier een verdikking van de spieren optreed en de spiermassa zal gaan toenemen!

Zo kunnen mannen, maar ook zeker vrouwen spiermassa gaan ontwikkelen. Zo is het mogelijk dat mannen het eerste jaar gemiddeld 3 tot 5 kilogram spiermassa kunnen opbouwen. Bij vrouwen is dit ongeveer 2 tot 3 kilogram per jaar. Let wel op, in de jaren hierna zal je steeds minder snel en moeizamer spiermassa gaan ontwikkelen. Deze term word ook wel de verminderde meeropbrengst genoemd.

Spiermassa en voeding

Nu heb je kunnen lezen dat krachttraining belangrijk is om spiermassa te gaan ontwikkelen. Maar er spelen meer factoren een rol. Bijvoorbeeld je aanleg, leefomstandigheden, voldoende slaap, stress en het allerbelangrijkste je voeding! Zonder de juiste voeding zal je niet of minimaal spiermassa kunnen gaan ontwikkelen. Waar het op neer komt is dat je voedingspatroon van groot belang is!

De belangrijke voedingsstoffen zijn:

  • Eiwitten, zorgen voor toename van spiergroei en herstel.
  • Koolhydraten, zorgen voor voldoende energie waardoor prestaties toe zullen gaan nemen.
  • Essentiële vetten, zoals omega-3 vetten zorgen voor beter spierherstel en opbouw van je spierweefsel.

De voordelen van spiermassa!

Spiermassa draagt niet alleen bij aan een gespierd lichaam te creëren. Maar brengt over het algemeen nog veel meer voordelen met zich mee. Denk hierbij aan:

  • Sterke botten
  • Een betere houding
  • Je verbrand meer calorieën
  • Verlaging van je bloeddruk
  • Goed voor de hartconditie
  • Meer zelfvertrouwen
  • Verbeterde nachtrust
  • Verminderd stress

Ben je geïnteresseerd in het opbouwen van spiermassa? Lees dan ook de volgende artikelen: