Wat is het jojo effect?

Een jojo effect is eigenlijk als je (veel) bent afgevallen en daarna weer aankomt en dat dit zich blijft herhalen. Vaak komt dit door een verkeerd dieet te volgen, bijvoorbeeld een crash dieet. Het is zelfs vaak dat je meer aankomt dan je van te voren woog.

Hoe kun je het jojo effect voorkomen?

Het jojo effect is te voorkomen door een goed dieet te volgen. Of door gewoonweg meer te bewegen en op je voeding te letten. Vaak als je op je voeding let en meer gaat bewegen val je al af. Genoeg eiwitten nuttigen is ook belangrijk, eiwitten geven je een langer vol gevoel zodat je niet snel de neiging hebt om te gaan ‘snaaien’. Tevens heb je eiwitten nodig voor spieropbouw. Probeer genoeg vezels te eten en ga voor volkorenbrood/pasta’s. En drink voldoende water!

Je creëert een nieuw eetpatroon/leefstijl en je lichaam went hieraan. Je zal minder snel afvallen dan met bijvoorbeeld een crash dieet maar dit is wel voor langere duur.

Nadelen van het jojo effect

  • Lichamelijke stress
  • Mentale stress
  • Verliezen van spiermassa
  • Veel honger
  • Slecht voor je gezondheid

Kortom: Het jojo effect kent op lange termijn alleen maar nadelen. Het is belangrijk om op een verantwoorde en gezonde manier af te vallen! Wil jij van het jojo effect af of er meer over weten? Dan raad ik aan om het artikel te lezen dat ik geschreven heb: 10 tips om het jojo effect te voorkomen.