10 tips om het jojo effect te voorkomen!

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
Jojo effect voorkomen

Waarschijnlijk heb je er zelf mee te maken, het jojo effect. Heel frustrerend! Je hebt waarschijnlijk een (zwaar) dieet gevolgd en eindelijk je streefgewicht gehaald. Natuurlijk ben je hier hartstikke blij mee en terecht. Want het is een hele opgave, afvallen. Maar dan voordat je het weet kom je al die kilo’s weer aan en soms nog wel meer!

Je doet weer een poging om af te vallen en slaagt hier wederom in. Ondertussen zit je zonder dat je het misschien in de gaten hebt, midden in het jojo effect. Want waarschijnlijk kom je al deze kilo’s ook weer aan. Vaak komt dit door het volgen van een crash dieet.

In dit artikel ga ik uitgebreid vertellen hoe dit komt en wat je eraan kunt doen en geef ik je 10 tips! Lees snel verder.

Inhoudsopgave

10 tips om het jojo effect te voorkomen

Hieronder zal ik 10 tips beschrijven zodat je uit de sleur van het jojo effect kunt komen. Als je deze tips gebruikt zal je op een gezonde en blijvende manier afvallen.

Eet gezond en gevarieerd

Verdiep je in de voeding die je eet. Waarschijnlijk krijg je meer suikers en vetten binnen dat je denkt. Bekijk het etiket van de producten die je eet en je zult soms versteld staan hoeveel suikers producten bevatten. Vervang deze producten dan voor een gezondere variant of schrap ze volledig. Word dus bewust van wat je je lichaam geeft.

Drink voldoende water

Water is enorm belangrijk voor ons lichaam, het helpt je nieren afvalstoffen af te voeren tijdens het afvallen. Water hydrateert tevens ook ons lichaam. Als je te weinig water drinkt kun je last krijgen van hoofdpijn, duizeligheid en je krijgt een erg droge mond.

Een glas water

Als je twijfelt of je genoeg water drinkt kun je dit merken aan je urine. Is je urine donker van kleur en sterk van geur dan is dat een teken dat je te weinig vocht in je lichaam hebt. Het advies is om 2 tot 2,5L water per dag te drinken. Heb je moeite met het drinken van water, probeer dan eens of het beter gaat met citroen en/of munt in je water. Dit heeft een lekker frisse smaak en zo krijg je toch voldoende vocht binnen.

Beweeg genoeg

Bewegen is essentieel, naast voeding is beweging erg belangrijk. Het zorgt dat je calorieën verbrand en je voelt je hierna vaak lekker in je vel. Bouw dit altijd rustig op en ga niet meteen te hard trainen, dan verlies je snel je motivatie. Vaak is het leuker om samen met iemand te gaan sporten. Vraag een vriend of vriendin mee die misschien wel dezelfde doelen als jou heeft. Zo sta je er niet alleen voor en het geeft ook weer motivatie!

Doe aan krachttraining

Krachttraining brengt veel voordelen met zich mee. Met krachttraining verbrand je veel calorieën en je bouwt er spiermassa mee op. Als je aan krachttraining doet verbrand je ook langer calorieën, zelfs na je training blijft de verbranding door gaan. En je krijgt er een strakker lichaam van!

Tip: Wil je effectief beginnen met krachttraining en afvallen onder begeleiding van topcoaches door middel van een handig E-Book? Dan is het Droog Trainen Protocol wellicht interessant voor jou!

Droog Trainen Protocol voor vrouwen>>

Droog Trainen Protocol voor mannen>>

Weeg jezelf niet te vaak!

Ga niet iedere dag op de weegschaal staan, dit kan erg demotiverend werken. Als je genoeg beweegt/krachttraining beoefend bouw je spierweefsel op. Spierweefsel weegt zwaarder dan vetweefsel. Het kan daarom dus zijn dat de weegschaal meer aangeeft dan je hoopt. Weeg jezelf daarom max. 1 keer per 2 weken, dan krijg je een beter beeld. Je kunt er ook voor kiezen om je 1 keer in de maand te wegen of zelfs helemaal niet. Als je een gezond voedingspatroon hebt gevonden en regelmatig sport, zal je jezelf lekker in je vel gaan voelen. En dat is uiteindelijk waar het om draait!

Eet veel eiwitten

Alle cellen in je lichaam bevatten eiwitten. Eiwitten uit voeding worden afgebroken tot bouwstenen, dat noem je de aminozuren. Als je aan krachttraining doet is het tevens erg van belang om genoeg eiwitten aan je voedingspatroon toe te voegen. Eiwitten zorgen namelijk voor spieropbouw én ze zorgen voor een langer verzadigend gevoel. Je zal daarom ook minder snel naar ongezonde tussendoortjes grijpen.

Tip: Wil jij je eiwitbehoefte aanvullen met een eiwitshake? Dan raad ik het artikel aan de top 5 beste eiwitshakes>>

Snelle en langzame koolhydraten

Als je geen koolhydraten eet val je waarschijnlijk snel af, maar je zult je ook suf en futloos gaan voelen. Je lichaam heeft koolhydraten nodig voor energie! Koolhydraten worden verdeeld in 2 groepen, de snelle en de langzame koolhydraten. Snelle koolhydraten bevatten weinig vezels maar veel suiker, voorbeelden zijn: Snoep, koek, chips, witte rijst, pasta, kant en klare maaltijden en witbrood.

Vermijd deze producten en vervang dit door langzame koolhydraten. Van langzame koolhydraten heb je een langer verzadigd gevoel en deze bevatten vaak (veel) vezels. Voorbeelden hiervan zijn: Zilvervliesrijst, groente, fruit, havermout, quinoa, bruin brood, volkoren crackers en volkorenpasta.

Zorg voor voldoende slaap

Waarschijnlijk denk je ik eet gezond, gevarieerd en beweeg genoeg. Vaak sta je er dan niet bij stil dat slapen enorm belangrijk is tijdens het afvallen. Gemiddeld heeft een mens 8 uur slaap per nacht nodig. Er zijn 2 hormonen die tijdens je slaap actief zijn en met het hongergevoel te maken hebben, dat zijn: Leptine & Ghreline.

  • Leptine: Onderdrukt het hongergevoel. Slaap je niet genoeg, dan daalt de productie hiervan.
  • Ghreline: Stimuleert het hongergevoel. Slaap je niet genoeg, dan zal je lichaam hier meer van aanmaken. En je raad het al, je hebt meer behoefte aan voedsel en hebt sneller de neiging om even vlug iets te snacken, waar je later weer spijt van krijgt.
Een persoon die aan het slapen is

Cortisol is het stresshormoon. Als het cortisolgehalte laag is als je gaat slapen weet je lichaam dat je rustig kunt slapen. Is het cortisolgehalte hoog betekend dat dat je lichaam in stress verkeerd, hierdoor zal je ook niet kunnen slapen of moeilijk in slaap kunnen komen. Dit kan ook te maken hebben met teveel doen voor het slapen gaan. Zorg ervoor dat je rust kan nemen voordat je gaat slapen.

Eet genoeg groente

Groente is enorm belangrijk. Je weet waarschijnlijk wel als je gaat afvallen dat je veel groente moet gaan eten. Groente bevat goede voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Denk aan: Calcium, eiwitten, ijzer, vezels en vitamine. Tevens zorgen groente voor een verzadigd gevoel. Wil je dus graag nog wat opscheppen bij het eten ga dan voor nog een keer groente! Dit mag je in principe zoveel eten als je wilt.

Ik zal een aantal groente opnoemen die effectief zijn tijdens het afvallen: Bladgroente zoals spinazie, broccoli, bloemkool, asperges, wortels, pompoen en komkommer. Eet dit natuurlijk wel zonder sausjes.

Leer jezelf deze nieuwe gewoonte aan

Om jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren is de eerste tip om niet meteen alles drastisch om te gooien. Begin bijvoorbeeld om 3 keer in de week 20 min. te gaan wandelen. Neem je huidige eetpatroon onder de loep en vervang eerst iets ongezonds voor iets gezonds. En vervang de frisdrank voor water. Neem volkoren producten en laat bijvoorbeeld de witte rijst staan.

Zo leer je jezelf stap voor stap een nieuw voedingspatroon aan. Je zult je vanzelf beter gaan voelen en geleidelijk aan afvallen. Doordat je niet meteen alles drastisch veranderd en jezelf gaat ‘uithongeren’ zal je niet snel terugvallen. Het jojo effect waar je eerder mee te maken had zal niet of niet snel terugkeren. Je hebt het natuurlijk altijd zelf in de hand.

De nadelen van het jojo effect:

  • Lichamelijke stress
  • Geestelijke stress
  • Verlies van spiermassa
  • Veel honger
  • Het is niet goed voor je gezondheid

Conclusie

Het jojo effect is dus het afvallen en weer aankomen. Dit is steeds een hele aanslag op je lichaam. Je raakt er gefrustreerd door en kunt er behoorlijk gestrest van raken. Er moet een knop om om jezelf een nieuw voedingspatroon aan te leren. Als je dit eenmaal is gelukt zal je jezelf echt beter voelen. Je voelt je fit en vraag jezelf af, waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Natuurlijk heeft iedereen wel eens een keer trek in iets ‘lekkers’ gun jezelf dit dan ook. Maar houd dit bij kleine porties. Trakteer jezelf bijvoorbeeld in het weekend op een handje chips en één glaasje fris. Doe dit alleen als je mentaal sterk genoeg bent om het daar ook bij te laten.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt gehad en ik je heb gemotiveerd om hiermee aan de slag te gaan!

Veel succes.

Cover Afslank Receptenbijbel

Wil jij op een verantwoorde manier afvallen met blijvende resultaten? Dan is de Afslank Receptenbijbel iets voor jou!

Ja ik wil afvallen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *