Hoe snel verlies je spierkracht en spiermassa?

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
hoe snel verlies je spierkracht en spiermassa

Staat de vakantie voor de deur? Of is de sportschool om de een of andere reden gesloten? Of heb je misschien een sportblessure opgelopen en maak je je daar druk om, dat je spiermassa of spierkracht zal verminderen of zelfs verdwijnen?

Dan kan ik je geruststellen! Want je spierkracht en spiermassa zullen niet meteen verdwijnen als je een periode zal stoppen met trainen. In dit artikel heb ik voor je uitgezocht hoe snel je spierkracht en spiermassa verliest. Dus lees snel verder!

Inhoudsopgave

Hoe snel verlies je spierkracht en spiermassa nu precies?

De vraag die voor vele sporters belangrijk is. Hoelang of hoe snel duurt het nu precies totdat je spierkracht of spiermassa verdwijnt? Ik heb het helemaal voor je uitgezocht en kan je antwoord geven op deze vraag. Maar eerst: Wat is mijn ervaring met spierkracht en spiermassaverlies?

Ik kan er zelf ook over mee praten. Ik beoefen al heel wat jaren krachttraining en alles wat erbij komt kijken. Vooral als de vakantie voor de deur stond kreeg ik het al warm, bij de gedachte dat ik de sportschool een tijdje moest missen! Ik was er altijd bang voor. Dat ik zo hard train en na een lange tijd rust te nemen het allemaal voor niets is geweest. Dat ik mijn spiermassa en spierkracht zou verliezen.

Maar achteraf bleek het uit eigen ervaring dat het reuze meevalt. En ik merkte gek genoeg toch een vooruitgang. En ik bezat een soort van nieuwe energie. Mensen zeiden dan in mijn omgeving; Ben je weer lekker bezig in de sportschool? Terwijl ik net terug was van vakantie en bijna 2 weken niks qua kracht had gedaan!

hier zie je een sporter met spierkracht en spiermassa

Maar wat zeggen de verschillende onderzoeken?

Ook uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat je spierkracht pas na 2 tot 3 weken ligt afneemt. Naarmate je langer stopt zal het versnellen. Na 2 tot 3 maanden zal de spierkracht en spiermassa sneller achteruitgaan.

Leeftijd speelt ook zeker een rol. Wanneer je ouder bent zal het sneller gaan dan dat je nog jonger bent.

Uit onderzoek is gebleken dat na 2 weken de spiermassa ligt zal afnemen. En na gemiddeld 3 maanden sneller zal afnemen! Dus waar het op neer komt is dat het eigenlijk wel meevalt en geleidelijk gaat.

Tip: Meer spiermassa en krachtopbouw? Dan kan het Spiermassa Protocol voor mannen wel eens interessant voor jou zijn! Klik hier voor meer informatie>>

Het verlies van je conditie

Als je veel cardio-duurtraining beoefend dan zal je conditie achteruit gaan na 3 weken. Als je je conditie op peil wilt houden is het aan te raden om minstens 1 keer per week duurtraining te beoefenen. Op deze manier behoud je de basisconditie. En als je dus je conditie of uithoudingsvermogen wilt verbeteren dan is het advies om meer dan 1 keer per week cardio te beoefenen voor meer resultaat en vooruitgang.

1 week rust voor meer spiergroei?

Het lijkt een beetje tegenstrijdig als ik nu zeg pak een keer 1 weekje rust! Maar het is zeker aan te raden. Je krijgt vaak geleerd dat je altijd hard moet trainen.

En dat is ook zeker waar! Maar wat veel sporters vergeten is dat je lichaam nu eenmaal geen machine is. En niet jaar in, jaar uit optimaal kan presteren. En het is van groot belang om je lichaam een keer goed te laten herstellen. Niet een paar dagen, maar 1 weekje of misschien iets langer nog!

Als je dit niet zal doen is de kans groot dat je vroeg op laat tegen een vervelende blessure aanloopt. Waardoor je helemaal een tijdje uit te running ligt!

Je pezen, aanhechtingen en spieren kun je overbelasten door constant je lichaam bloot te stellen aan zware belastingen. Het is dan dus aan te raden om ze een keer een weekje te laten rusten en volledig te laten herstellen. Vaak na 1 week rust beschik je over een nieuwe dosis energie en motivatie!

De kracht van het spiergeheugen!

Je heb er vast wel eens van gehoord, spiergeheugen! Er is uit verschillende onderzoeken gekomen dat spiergeheugen ook daadwerkelijk bestaat. Ik heb het zelf ook ervaren. Toen ik een vervelende peesblessure opliep. Mijn grootse nachtmerrie kwam uit, ik lag er een jaar uit.

Toen ik de draad weer rustig op kon pakken, merkte ik dat ik in na ongeveer 2 maandjes al snel op de goede weg was met mijn spierkracht en spiermassa.

En dat is zo magisch aan een mensenlichaam. Je spieren hebben nu eenmaal geheugen en als je een tijdje niet traint ben je zo weer op je oude niveau!

Wil je meer weten over het onderwerp spiergeheugen? Dan raad ik je het artikel aan dat ik erover geschreven heb: Bestaat zoiets als spiergeheugen>>

Bouw het rustig op!

Wat ook van essentieel belang is als je een tijd niet kan trainen. Bijvoorbeeld door een opgelopen blessure, of dat je enkele weken op vakantie bent geweest. Is het belangrijk om je training weer rustig op te pakken.

Juist dit zie ik vrij vaak mis gaan. Het is ook best moeilijk om met wat minder gewicht en intensiteit te trainen. Maar wel heel belangrijk voor je lichaam. Het kan je juist weer een blessure voorkomen om rustig de intensiteit op te bouwen.

hier zie je een vrouw die krachttraining uitvoert

Begin is met 50 procent minder gewicht te pakken wat je ervoor deed. en verhoog het geleidelijk aan. Om zo weer gecontroleerd op je oude niveau te komen.

Ben je geïnteresseerd hoe je een training kunt opbouwen? Dan is misschien het artikel dat ik geschreven iets voor jou: Hoe bouw je krachttraining op>>

Wat zijn je leefomstandigheden?

We weten nu hoe snel spierkracht en spiermassa kunnen afbreken. Maar wat zeker ook het proces kan versnellen is: Wat zijn je leefomstandigheden als je bijvoorbeeld op vakantie bent?

Op vakantie hoor je natuurlijk te genieten en dan ligt alcohol ook vaak op de loer. Wat juist zorgt voor sneller spierbraak. Dus probeer dit te matige en zorg er ook voor dat je je eiwitinname op peil houd. Eiwitten zijn verantwoordelijk voor je spieropbouw.

Gezonde voeding is ook van groot belang om een gezond, fit en sterk lichaam te behouden. Doordat op peil te houden zal de spierafbraak een stuk trager gaan.

Wil je meer weten over wat voor effect alcohol op je spieren heeft? Lees dan eens het artikel: Kun je alcohol en krachttraining combineren>>

Trainen op vakantie of thuis?

Besluit je op je vakantie of thuis toch te trainen? Dan is het aan te raden om een full body schema te volgen en minstens 1 keer per week te doen. Om de eventuele spierafbraak te vertragen.

Beschik je niet over fitnessapparatuur? Geen paniek! Met je eigen lichaamsgewicht en wat spullen om je heen kom je een heel eind!

Conclusie!

Zoals je ziet hoef je je niet zo snel druk te maken over eventuele spierkracht of spiermassa verlies.

Het verlies ga je namelijk pas na ongeveer 3 weken merken. Dus je kunt met een gerust hart op vakantie gaan. Het is juist goed om 1 á 2 weken je lichaam een keer rust te gunnen. En je zult merken dat je vooruitgang boekt.

Vergeet ook niet het handige spiergeheugen. Dat ervoor zorgt dat je na een lange tijd zo weer op je oude niveau terecht komt!

Tip: Wil jij weer je training oppakken of gewoon meer spierkracht en spieren kweken? Dan raad ik je het waardevolle E-Book aan genaamd: Droog Trainen Protocol. Hier lees je alles over spieropbouw, voeding, schema’s, oefeningen en nog veel meer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *