Hoe raak je overtraind en wat zijn de symptomen? Lees het hier!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
hoe raak je overtraind en wat zijn de symptomen

Hoe raak je overtraind en wat zijn de symptomen? Dit is een belangrijk onderwerp waar je zeker uitgebreid bij stil moet staan en waar je ook zeker rekening mee dient te houden. Het kan namelijk ook jou overkomen! De meeste sporters staan er nauwelijks bij stil.

Overtraind raken is iets wat je liever wilt vermijden, het brengt namelijk hele vervelende kwalen met zich mee. Ik heb het zelf namelijk ook ervaren en kan je vertellen, dit wil je niet hebben!

Nu zal je denken wanneer kun je overtraind raken? Of wat zijn nu de symptomen ervan? Hoe kun je het voorkomen of minimaliseren? Allemaal logische vragen waar je natuurlijk een goed antwoord op wilt hebben.

Dus ik dacht: Hoogste tijd om dit bespreekbaar te maken in dit artikel en er dieper op in te gaan. Lees snel verder!

Inhoudsopgave

Hoe kun je overtraind raken?

Hoe kun je nu precies overtraind raken zal je je zelf afvragen? Je raakt overtraind als je simpel weg je lichaam geen herstel gunt na een intensieve sportactiviteit.

Overtraining kan bij veel sportactiviteiten voorkomen. Het komt vaak voor in duursport zoals de marathon rennen of wielrenners, maar ook andere intensieve sporten wat veel van je lichaam vraagt kan op langere termijn voor overtraining zorgen!

De kunst is om zelf zo goed mogelijk de signalen te herkennen van overtraind raken en zo je training of je gewoontes aan te passen. Om overtraining te voorkomen.

En daar ga ik verder in dit artikel meer over vertellen. Welke signalen je lichaam van te voren aangeeft wanneer je lichaam te zwaar belast wordt!

Overtraind raken door krachttraining!

Zoals ik net al heb besproken kunnen ook andere sportactiviteiten voor overtraining zorgen, als je niet naar je lichaam luistert!

Overtraining komt ook regelmatig voor in de sportschool onder andere door intensieve krachttraining te beoefenen. Maar om dit beter te begrijpen hoe dit tot overtraining kan leiden, moeten we terug gaan wat krachttraining nu precies doet met je lichaam.

In het kort, als je krachttraining beoefend maak je kleine microscheurtjes in je spierenweefsel, die gaan weer herstellen ook wel supercompensatie genoemd. Dit proces stelt je lichaam in werking tot je spierweefsel weer volledig herstelt is. De hersteltijd is gemiddeld 48 uur.

Belast je je lichaam te snel en gun je het niet voldoende rust, dan kun je overtraind raken. Ook als je regelmatig je lichaam te zwaar belast in combinatie met ongezonde voeding, kan ook tot overtraining leiden!

Leestip: Hoe bouw je krachttraining op? Wil je hier meer over weten? Dan is dit artikel interessant voor jou!

hier zie je de woorden stress en relax

Is elke sporter gevoelig om overtraind te raken?

Het antwoord hier op is nee: Elk lichaam heeft een andere grens van overbelasting, er zijn sporters die meerdere keren op een dag trainen en nergens last van hebben. Andere sporters kunnen al na een korte periode intensieve krachttraining last krijgen van overtraind raken of de symptomen ervan krijgen.

Het punt is dat elk lichaam nu eenmaal anders reageert en bepaalde belastbaarheid bezit. Op den duur leer jij steeds meer je lichaam kennen en herken je de signalen van je lichaam. En dan is het aan jou om actie te ondernemen!

Wat zijn de symptomen?

Wat zijn dan de symptomen van overtraind raken? Dit is zeker een belangrijke vraag, om zo vroegtijdig de signalen te herkennen!

Symptomen hiervan zijn: Je traint voor je gevoel heel goed maar ziet geen vooruitgang, altijd weinig motivatie om te gaan trainen, lang spierpijn, niet goed in slaap kunnen vallen, lusteloosheid, weinig/minder eetlust.

Deze symptomen ervaar je vaak als je overtraind bent of neigt om overtraind te raken. Als je een van deze symptomen opmerkt dan is het verstandig om een paar dagen of zelfs een week rust te pakken. Je zou ook kunnen kiezen om lichte cardio te doen in plaats van een intensieve krachttraining/sport.

Laat je lichaam bijkomen na een intensieve belasting, zodat je spieren kunnen herstellen!

Tips om overtraind raken te voorkomen!

Ik zal ook een aantal handige tips benoemen om overtraind raken te voorkomen, of in ieder geval te minimaliseren!

Tip 1: Hou genoeg rust tussen de spiergroepen. Hiermee bedoel ik je lichaam heeft gemiddeld 48 uur rust nodig om je spierweefsel volledig te herstellen. Gun je je lichaam deze tijd niet, dan loop je de kans om op langere termijn overtraind te raken.

Een voorbeeld hoe je een training kunt indelen en je spieren genoeg tijd hebben om te herstellen: Als je op maandag intensief je benen traint, herhaal dit dan weer intensief op donderdag. Je kunt dinsdag wel trainen maar train dan een andere spiergroep, bijvoorbeeld je borst en triceps.

Zo geef je je benen genoeg tijd om te herstellen en kun je ze weer intensief trainen. Zo raak je minder snel overtraind!

Tip 2: Eet gezonde voeding en eet gevarieerd. Als je niet de juiste voedingsstoffen beschikbaar stelt voor je lichaam, maar wel intensief traint dan kun je ook sneller overtraind raken. Want je lichaam heeft niet de juiste brandstoffen. Dus neem je voedingspatroon is onder de loep!

De belangrijkste tip: Luister naar je lichaam!

Tip 3: Een goede nachtrust is van essentieel belang om je lichaam optimaal te ontwikkelen en draagt ook zeker bij om op langere termijn niet overtraind te raken. Er word ook aangeraden om gemiddeld 8 uur nachtrust te hebben, voor optimaal herstel en om goed te functioneren.

Tip 4: Voer de oefeningen correct uit! Wat ik vaak zie in de sportschool is dat oefeningen niet goed uitgevoerd worden. Terwijl het heel belangrijk is om overtraining te voorkomen. Of nog erger een sportblessure oplopen en dit wil je zéker vermijden!

hier zie je een gewichtheffer

Let op je houding tijdens het uitoefenen van de oefeningen en ga niet extreem veel gewicht gebruiken. Door dit in acht te nemen minimaliseer je de kans ook om weer overtraining te voorkomen!

Tip 5: Stel haalbare doelen voor jezelf. Als je geen haalbare doelen stelt is de kans groot dat je té intensief traint. Je lichaam kan dit uiteindelijk niet aan en een gevolg hiervan kan overtraining zijn.

Conclusie

Kort samen gevat moet je proberen overtraining een stap voor te zijn, het brengt immers alleen maar vervelende kwalen met zich mee!

Je moet met meer factoren rekening houden om het zo te minimaliseren. Let op je houding, eet gevarieerd en gezond. Probeer vroegtijdig de signalen te herkennen van overtraining om meteen in actie te kunnen komen!

Krachttraining heeft een positieve werking voor je gezondheid en lichaam, als je met beleid met je lichaam om gaat en op een verantwoordde manier traint. Lees in dit artikel hoe je overtraining herkent en wat het inhoud en lees zorgvuldig de tips door om overtraining te voorkomen. Voorkomen is immers beter dan genezen!

Wil je meer waardevolle informatie over krachtraining, voeding en nog veel meer? Dat kan het succesvolle E-Book genaamd: Droog Trainen Protocol een uitkomst voor je zijn! Mijn ervaring is heel positief. Met dit E-Book heb ik mijn doelen kunnen waar maken op een verantwoordde manier.

Ik ga nu een stuk zelfverzekerder door het leven en mijn droomlichaam heb ik ook door dit E-Book waar kunnen maken. Door deze ervaren fitness coaches die dit E-Book samen hebben gesteld, ervaar het zelf!

Droog Trainen Protocol voor mannen

Wil jij op een verantwoorde manier eindelijk een getraind lichaam creëren? Dan is het Droog Trainen Protocol de oplossing voor jou!

Klik hier voor mannen>>
Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Wil jij op een verantwoorde manier eindelijk een getraind lichaam creëren? Dan is het Droog Trainen Protocol de oplossing voor jou!

Klik hier voor vrouwen>>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *