Geen zin om te sporten?

Lees deze 10 tips voor meer motivatie!

Gemiddelde leestijd: 15 minuten
Geen zin om te sporten

Geen zin om te sporten? Komt het je bekend voor? Waarschijnlijk wel, want iedereen krijgt er wel eens mee te maken. Soms weet je waar het vandaan komt en soms ook gewoon niet wat tot frustraties kan gaan leiden.

Sporten is als je het mij vraagt het beste medicijn voor je lichaam en geest. Sporten brengt een tal van voordelen met zich mee. Je krijgt er bijvoorbeeld een beter humeur van, het werkt stress verlagend en het is goed voor je hart en bloedvaten. En zo zijn er nog een tal van meer voordelen waar sporten voor kan zorgen.

Een keer geen zin in sporten is helemaal niet erg en komt altijd wel eens voor. Maar als het steeds vaker voorkomt is het belangrijk om te kijken waar het nu precies vandaan komt om zo het probleem aan te pakken. En ervoor te zorgen dat je weer een flinke dosis zin krijgt om weer lekker te gaan sporten.

Komt dit je bekend voor? Dan raad ik je aan om zorgvuldig dit artikel door te lezen. Want hier krijg je 10 handige tips om meer motivatie te krijgen om te gaan sporten of om het weer op te pakken. Ik zou zeggen laten we snel beginnen!

Inhoudsopgave

Geen zin om te sporten, de mogelijke oorzaken!

Als je geen zin hebt om te sporten kan het enorm verschil maken om te kijken waar het precies vandaan komt. Bij de een is het van tijdelijke aard en bij de andere heeft het een duidelijke reden.

Om te kijken of het bij jou een oorzaak heeft zal ik de 3 meest bekende voorbeelden gaan benoemen. Zodat je zelf kunt analyseren of dat bij jou ook het geval is.

Slechte levensstijl!

Een verkeerde levensstijl kan enorm bepalend zijn voor je motivatie om te gaan sporten. Je kunt denken aan slaap te kort, teveel alcoholconsumptie of slechte voeding. Hierdoor kan ook weer stress ontstaan wat het hormoon cortisol stimuleert. Wat weer enorm slecht is voor je gezondheid en sporten is dan juist het beste medicijn dat stress verlagend werkt!

Alcohol en een ongezonde levensstijl

Verdiep je in gezonde voeding, zorg dat je voldoende nachtrust hebt, denk aan gemiddeld 8 uur per nacht als dat mogelijk is. Vermijd alcohol zoveel mogelijk als je toch iets wilt drinken drink met mate en hou het bij 1 a 2 drankjes. Dan zullen er niet of nauwelijks schadelijke effecten optreden. Als je rustig je levensstijl aanpast op een positieve manier dan zal je meer energie ervaren en zal je eerder zin krijgen om weer lekker te gaan sporten.

Lees ook: Kun je alcohol en krachttraining combineren

Geen vooruitgang!

Je sport maar je ziet geen progressie in je training. Dit kan enorm demotiverend werken, waardoor het lijkt dat je op hetzelfde punt blijft hangen! Als je weer vooruitgang boekt is het makkelijker om weer te gaan sporten.

Je kunt dit oplossen door bijvoorbeeld te variëren met je trainingen en de volgorde van oefeningen te veranderen. Hierdoor zal je lichaam weer blootgesteld worden aan nieuwe prikkels. Wat zal leiden tot nieuwe voortgangen in je workouts! Wat ook een goed hulpmiddel is, is dat je je vooruitgang ergens opschrijft. Zodat je kunt zien dat je bijvoorbeeld de volgende training een langere afstand kunt rennen of meer gewicht kunt tillen met krachttraining. Dit kan heel motiverend gaan werken!

Je stelt het uit!

Een van de meeste oorzaken van dat je geen zin in sporten hebt is dat je het uitstelt. Dit komt namelijk bij enorm veel mensen voor. Uitstellen is natuurlijk enorm makkelijk, actie ondernemen vergt nou eenmaal meer energie.

Door het uit te stellen is het makkelijk om het de volgende dag weer te doen. Wat zal leiden dat het steeds makkelijker word om excuses te zoeken om de volgende dag wéér niet te gaan! Zet de eerst stap en doorbreek dit patroon. Zet alle voordelen van wat sporten allemaal voor je op gaat leveren op een rij. En het belangrijkste voordeel, het is goed voor je gezondheid! Door toch te gaan sporten zal je de gelukshormonen: dopamine, serotonine en endorfine aanmaken waardoor je na het sporten je enorm goed zal voelen!

10 tips voor meer zin in te sporten!

Zojuist hebben we de 3 meest voorkomende oorzaken van dat je geen zin om te sporten hebt benoemd. Nu dat je weet waar het vandaan kan komen is het belangrijk om de oorzaak aan te gaan pakken.

Het is natuurlijk moeilijk om meteen zin te krijgen om te gaan sporten. Daarom zal ik nu 10 tips geven die jij handig kunt toepassen om zo weer meer zin te kunnen creëren om weer te gaan sporten!

1. Plan je trainingen

Plan je trainingen in! Wanneer je trainingen gaat plannen bereid je je lichaam en geest al voor op inspanningen die je gaat verrichten. Denk er bijvoorbeeld aan wat je tijdens je work-out gaat doen. Of neem je vooruitgang bij de hand als je dat hebt opgeschreven, zodat je kunt zien wat je doelen zijn voor deze training. Dit kan enorm motiverend werken!

2. Zoek de juiste sport

Er word altijd gezegd kies wat je leuk vind! Dat is bij sporten ook het geval. Vaak word je beïnvloed door personen die dicht bij je staan. Als de meeste personen in je vriendenkring doen hardlopen is de kans groot dat je ook mee gaat hardlopen.

En misschien is hardlopen niet jou ding en past fitness beter bij jou. Probeer dan eens andere sporten uit, zodat je uit kan vinden wat je leuk vind en de juiste sport kunt kiezen. Zo is het ook een stuk makkelijker om meer zin op te brengen om te gaan sporten.

3. Zoekt iemand om mee te gaan sporten

Met meerdere personen sta je sterk! Hiermee bedoel ik: Niet iedereen vind het fijn om alleen te gaan sporten. De een vind het fijn en de andere weer niet. En hier kom je alleen maar achter als je het een keer probeert om met iemand te gaan sporten. Zoekt iemand die dezelfde interesse heeft in een bepaalde sport.

Een man en een vrouw die samen sporten

Hierdoor kom je erachter of met zen 2e trainen voor jou helpt om meer gemotiveerd te raken. Het voordeel van met een sportmaatje te gaan trainen is dat je elkaar kunt motiveren om te gaan sporten. En samen doelen kunt gaan stellen om te gaan behalen en waar je dan ook weer samen naar toe kunt gaan werken.

4. Stel haalbare doelen

Er is niks zo demotiverend als je elke keer de doelen die je voor ogen had niet behaald! Het is aan jou de taak om je doelen iets bij te gaan stellen die wel realistisch zijn! Bijvoorbeeld we nemen krachttraining. Je hebt op je trainingsschema staan om te gaan bankdrukken (bench press). Je doel is om elke week 2.5kg meer gewicht te duwen. Dit zal als beginner de eerste tijd kunnen lukken. Maar naarmate je langer traint zal dit onrealistisch worden.

Je bent dan na elke training teleurgesteld waardoor je steeds minder zin krijgt om te gaan sporten. Als je dan je doelen bij gaat stellen naar haalbare doelen, zal je ook na een behaald doel steeds meer zin krijgen om te gaan knallen in de sportschool!

5. Slijt sporten in je vaste patroon

Niks werkt zo goed als vaste patronen. Het kost allen tijd voordat iets een gewoonte gaat worden. Probeer dit ook met sporten te doen, dat het bij je vaste patroon hoort om te gaan sporten.

  • Elke zaterdagochtend ga je een half uurtje hardlopen
  • Je gaat elke maandag, woensdag en vrijdag fitnessen
  • 1 dag in het weekend een potje voetballen met je vrienden

Dit zijn natuurlijk voorbeelden maar je kunt dit zelf helemaal invullen! Als je dit lang genoeg zal gaan aanhouden ga je hier in verloop van tijd aan wennen en word het een vast patroon, net zoals je elke dag je tanden poetst. Hierdoor zal je minder snel geneigd zijn om niet te gaan sporten. Want het hoort immers bij je vaste patroon!

6. Volg een trainingsschema

Onderschat niet de kracht van een trainingsschema. Trainingsschema’s zorgen voor duidelijkheid en tegelijkertijd voor motivatie. Vooral als je een beginnende krachtsporter bent kan een trainingsschema een uitkomst bieden.

Stel zelf een schema samen als je daar handig in bent. Er zijn ook genoeg coaches op internet te vinden of in je sportschool waar je sport. Die een goed sportschema voor jou in elkaar kunnen zetten!

7. De juiste muziek

Kijk eens om je heen in de sportschool of buiten in het park waar hardlopers sporten. De kans is groot dat ze een koptelefoon of oordopjes in hun oren hebben om muziek te luisteren. Dat heeft namelijk een motiverende werking op je sportprestaties. Het is bewezen dat muziek ervoor kan zorgen dat je net iets meer kunt geven tijdens het sporten en ook zo het sporten een stuk leuker kan maken. Ook vóór het sporten kan opzwepende muziek zin opwekken om te gaan sporten.

Sporten met muziek

Tip: Zorg ervoor dat je voor je training je favorieten playlist samenstelt zodat je niet hele tijd onder je trainingen onderbroken wordt!

8. Bekijk motiverende sportvideo’s

Door kort voor het sporten een motiverende sportvideo te bekijken van je favoriete sporter, krijg jezelf ook meer zin om te gaan sporten. Bekijk eens op YouTube hoeveel sportfilmpjes er te vinden zijn, er zal vast wel ook iets voor jou bij zitten!

9. Beloon je zelf!

Ook wel het beloningsysteem genoemd. Het word vaak ook in het dagelijks leven toegepast. Dit kun je ook toepassen om gemotiveerd te raken om te gaan sporten. Je kunt bijvoorbeeld jezelf belonen met een nieuwe sportbroek, sportschoenen of een nieuwe bidon. Zodat je het sporten als een positieve bezigheid gaat zien. Bepaal voor jezelf wat jij leuk vind als beloning en wat haalbaar is.

Wat je ook jezelf als een beloning kunt gunnen is na een intensieve training jezelf belonen met je favoriete zoete lekkernij. Maar doe dit uiteraard niet te vaak en eet niet teveel in een keer. Je wilt natuurlijk niet dat het je sportprestaties in de weg gaat zitten!

10. Hulp van een ervaren coach!

Om meer motivatie te krijgen om te gaan sporten kan een coach jou enorm motiveren en je zin om te sporten vergroten. Er zijn wel in elke sport ervaren sportcoaches te vinden. Ook zijn er genoeg boeken of E-Boeken op de markt te vinden die door professionele coaches geschreven zijn. En die waardevolle adviezen bevatten en die je motivatie ook een enorme boost kunnen geven!

Persoonlijk heb ik het ook morgen ervaren. Ik beoefen al een lange periode fitness. En wou meer spiermassa opbouwen en dat ging vrij moeizaam, waardoor ik gedemotiveerd raakte. Toen hoorde ik van een E-Book dat geschreven was door professionele coaches en ik waagde het erop! En ik had door de motiverende benadering en nieuwe inzichten enorme progressie gemaakt.

Dit kan voor jou misschien ook heel positief gaan werken. Ook kun je kiezen voor een personal trainer alleen die kunnen overigens wel vrij prijzig zijn. Een boek of E-Book kan dan ook een goede uitkomst zijn. Die zijn weer een stuk goedkoper maar het is natuurlijk aan jou wat bij jou past. Ben je ook geïnteresseerd in spiermassa opbouwen? Dan raad ik aan om mijn uitgebreide review te lezen die ik geschreven heb over het E-Book Spiermassa Protocol>>

Conclusie!

Sport is nu eenmaal enorm gezond voor ons lichaam en geest. Het brengt vele voordelen met zich mee. Het kan ook voorkomen dat je regelmatig moeite krijgt om te gaan sporten. Vaak is dit normaal, de boog kan immers niet altijd gespannen staan! Komt dit echter vaker voor dan is het belangrijk om te kijken wat de eventuele oorzaken ervan kunnen zijn. En dat je actie gaat ondernemen en niet blijft uitstellen.

Of je nou een beginnende of gevorderde sporter bent en je wilt meer motivatie en achter de oorzaak komen om zo weer meer zin te krijgen in het sporten? Dan raad ik aan om deze handige tips rustig door te nemen en toe te passen waar mogelijk is. Gebruik de tips die jou aanspreken zodat je weer meer zin krijgt om ervoor te gaan om lekker te gaan sporten!

Succes!

Droog Trainen Protocol voor mannen

Wil jij meer motivatie om aan een gezond en getraind lichaam te werken met behulp van een E-Book gemaakt door 2 ervaren fitness coaches? Dan is het Droog Trainen Protocol iets voor jou!

Klik hier voor mannen>>
Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Wil jij meer motivatie om aan een gezond en getraind lichaam te werken met behulp van een E-Book gemaakt door 2 ervaren fitness coaches? Dan is het Droog Trainen Protocol iets voor jou!

Klik hier voor vrouwen>>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *