Geen motivatie om naar de sportschool te gaan?

Lees hier de 10 tips voor meer motivatie

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
Geen motivatie om naar de sporschool te gaan

Geen motivatie om naar de sportschool te gaan? Het is voor veel mensen toch nog een moeilijke opgave, om lekker even te sporten en je gedachtes te verzetten.

Sport kan voor iedereen iets anders betekenen. Je kan sporten ervaren als ontspanning, om meer zelfvertrouwen te krijgen of om bepaalde doelen te realiseren.

Maar waarom kan het zo moeilijk zijn? Waarschijnlijk heb jij er zelf ook veel moeite mee, of af en toe. Want anders kwam je niet op dit artikel, maar maak je niet druk! Want hier zal het besproken worden en krijg je handige tips die je helpen om toch die stap richting de sportschool te zetten!

Inhoudsopgave

Geen motivatie om naar de sportschool te gaan?

Sporten is over het algemeen een gezonde bezigheid en past goed bij een gezonde levensstijl, dat weet iedereen inmiddels wel. Maar sporten kan toch een moeilijke opgave zijn.

Vooral als je na een lange drukke werkdag lekker thuis komt en lekker op de bank wil ploffen. Iedereen kent dit fenomeen wel. Je denkt, ik ga morgen wel, en zo stel je het alleen maar uit. Van uitstel komt meestal afstel!

Er kan altijd wel een dag bij zitten dat je even geen zin hebt en je motivatie ver te zoeken is. Zelfs gevorderde sporters hebben dit! Maar we zijn hier om jou een duwtje in je rug te geven en je motivatie helpen terug te vinden!

Daarom bespreken we enkele tips, om het net even een stukje makkelijker te maken om naar de sportschool te gaan.

Wat gebeurt er met je lichaam als je sport?

Als je sport zal je lichaam bepaalde aanpassingen doen. Het kan in spierdefinitie zijn, meer spiermassa, meer spierkracht, meer conditie opbouwen of je lichaam versterken om medische redenen.

Maar wat gebeurt er in je hersens? Welke stoffen worden in gang gezet door het sporten?

Endorfine: Is een stofje die in je hersens word aangemaakt als je bezig bent met sporten. Je ervaart hierdoor een gelukkig euforisch blij gevoel. Het stofje zorgt er ook voor dat bepaalde pijn word verminderd, dat de pijnprikkel blokkeert. Doordat dit stofje vrij komt kan het sporten ook verslavend werken!

Dopamine: Deze stof zorgt ook voor een blij en gelukkige gevoel en zorgt ervoor dat je hierdoor meer gemotiveerd bent om door te gaan met sporten! Deze stof komen tussen de 20 a 30 minuten vrij!

Serotonine: Ook dit stofje versterkt je geluksgevoel, ook wel het gelukshormoon genoemd. Deze stof neemt in meerdere maten toe wanneer je sport. Het geef je een goede nachtrust en een verhoogde gezonde eetlust, ook zal je meer energie ervaren!

10 essentiële tips!

Nu dat je weet welke stofjes er vrij komen en dat het een geluksgevoel geeft, word het tijd om jou te motiveren om naar de sportschool te gaan. Daarom komen hier 10 essentiële tips die jou een duwtje in je rug geven en je met meer motivatie richting de sportschool gaat!

1. Kies de juiste sport

Het belangrijkste om mee te beginnen is kies zorgvuldig de juist sport, wat bedoel ik hiermee? Hou je niet van cardio of krachttraining, kies iets waar jij je goed bij voelt en doelen in wilt behalen of gewoon lekker wilt bewegen.

Als je ergens met goede zin heen gaat en leuk vind, is de helft van het werk al gedaan. Je kunt bijvoorbeeld krachttraining ook in verschillende groepssessies doen om je de motivatie erin te houden!

Welke sport je ook kiest het gaat tenslotte om dat je lekker bezig bent met sport, om zo lekker in je vel te zitten en er een gezonde levensstijl aan over te houden!

Leestip: heeft krachttraining jou interesse gewekt? Lees dan in dit artikel hoe je krachttraining kunt opbouwen>>

2. Zoek de juiste muziek!

Met de juiste muziek ga je al met positieve energie en met de juiste stemming naar de sportschool. Zoek muziek die jou oppept of maak een playlist en ga ervoor!

hier zie je muziek

3. Praat jezelf motivatie in!

Praat jezelf moet in. Vaak als je lekker op de bank zit, is het heel makkelijk om jezelf moe te denken en denken hoe vermoeiend sporten kan zijn. Doe het anders, denk alleen maar aan positieve dingen en wat sport voor jou kan opleveren. Ga met een goed gevoel na de sportschool.

4. Zoek een sportmaatje

Een sportmaatje kan voor een flinke nieuwe dosis motivatie zorgen, kijk om je heen in de sportschool, kijk wie dezelfde interesses heeft en probeer samen met diegene tijden af te spreken om zo elkaar te motiveren om te gaan sporten.

5. Gebruik een sportschema

Een sportschema kan een hele goede uitkomst zijn, sport kan al vermoeiend werken. En als je ook nog elke dag moet denken wat je nu weer moet doen werkt het niet motiverend. Stel een sportschema op om zo doelgericht te kunnen trainen en maakt het zo een stuk leuker om te sporten!

6. Gooi alles een keer om!

Sport kan na een tijdje als een sleur worden ervaren, je voert dagelijks dezelfde oefeningen uit. Dezelfde volgorde van oefeningen, een handige tip: Gooi alles een keer om.

Probeer een keer andere oefeningen, stel je lichaam bloot aan uitdagingen. Je bent vaak zelf nog wel geneigd om niet af te wijken van je routines die je nu eenmaal gewend bent, maar probeer dit wel! Je zult ervaren dat dit een boost kan geven in je trainingsroutine en sporten weer uitdagend wordt!

Tip: wissel van routine om de 6 weken, hierdoor zal je lichaam weer geprikkeld worden en versterkt je lichaam weer!

7. Hou je vooruitgang bij!

Wanneer je daadwerkelijk vooruitgang ziet geeft dit een flinke boost aan je training en ben je een stuk gemotiveerder. Hou bijvoorbeeld bij hoeveel gewicht je kunt tillen of hoelang je op de loopband, hometrainer volhoud, of meet je vetpercentage. Dit kun je allemaal doen om zo de vooruitgang bij te houden, dit werkt ook weer motiverend.

Tip: Wat ook heel motiverend kan werken is om foto’s te maken van jezelf.  Je ziet jezelf vaak in de spiegel, waardoor je de kleine veranderingen niet zo goed opmerkt. Door foto’s te maken kun je eerder de veranderingen zien!

8. Vermijdt de weegschaal!

De weegschaal waar je regelmatig op staat kan juist je vijand worden en demotiverend werken. Probeer zo veel mogelijk de weegschaal te vermijden!

Je kunt namelijk een tijdje op hetzelfde gewicht blijven hangen of zelfs zwaarder wegen maar dat betekend niet direct dat je geen vooruitgang boekt. Er spelen namelijk meer factoren een rol, je kunt door creatine bijvoorbeeld vocht vasthouden waardoor je enkele kilo’s kunt aan komen. Of juist meer spiermassa hebt opgebouwd en spieren wegen nu eenmaal zwaarder dan vet!

Wat je het beste kunt doen is om regelmatig je vetpercentage op te meten, om beter inzicht op je prestaties te hebben.

hier zie je een weegschaal

9. Denk aan het gevoel wat sport oplevert

Als je even geen zin hebt om te gaan sporten, probeer te denken wat voor voordelen sport met zich meebrengt. Na het sporten komt er namelijk het gelukshormoon vrij en ervaar je een voldaan gevoel. Probeer daar aan te denken, wat je na het sporten voelt.

10. Sport als je stress ervaart!

Zoals algemeen bekend is, is sport heel goed voor je gezondheid en brengt het voordelen met zich mee. Het is goed voor je lichaam en geest. Maar wist je dat sport ook helpt als je stress hebt, om het te verminderen?

Als je stress ervaart neemt het stofje cortisol toe, door regelmatig te sporten word het stofje dat verantwoordelijk is voor stress een stuk verminderd. Zo kom je weer lekker tot jezelf. Het helpt ook om even lekker je hoofd leeg te maken en je hoeft even nergens aan te denken!

Kort samengevat

Sport is een gezonde bezigheid en heeft een positieve werking op je gesteldheid. Ook geestelijk brengt het veel voordelen met zich mee. Je kunt sport als tijdverdrijf zien, lichamelijke prestaties te verbeteren, conditie te verbeteren of om meer zelfvertrouwen te krijgen.

Maar dat betekent niet dat je altijd maar zin hebt om naar te sportschool te gaan of om er mee bezig te zijn. Het kan altijd af en toe voorkomen. Maar als het regelmatig gebeurt moet je toch proberen om jezelf er toe te zetten en jezelf te motiveren, dat kan moeilijk zijn.

Als je weer in zo’n situatie terecht komt probeer dan deze essentiële tips wat in het artikel word besproken eens door te nemen. En neem deze tips mee om zo met een goed gevoel na de sportschool te gaan, met een flinke dosis motivatie!!

Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *