Het gebruik van spierversterkende middelen!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
het gebruik van spierversterkende middelen linksboven

Het gebruik van spierversterkende middelen. Tussen krachttraining en spierversterkende middelen zit een hele dunne scheidingslijn. Het word vaak gebruikt op verschillende manieren om sportprestaties te verbeteren.

Elke sporter wil het uiterste uit zijn trainingen en lichaam halen, om maximaal spieropbouw te realiseren. Voor de meeste sporters gaat het proces naar een getraind lichaam te traag en grijpen naar spierversterkende middelen.

Spierversterkende middelen zijn er in verschillende vormen en maten. Hier wordt vaker gebruik van gemaakt dan je zult denken.

Maar werkt het ook allemaal wel? Heeft het echt een positief effect op je spieropbouw of juist negatief? Dat zijn allemaal vragen die in dit artikel beantwoord gaan worden en waar we dieper op ingaan!

Inhoudsopgave

Het gebruik van spierversterkende middelen!

Spierversterkende middelen kun je eigenlijk in 2 categorie├źn opsplitsen. Je hebt de natuurlijke spierversterkers zoals, super food en sportsupplementen. En je hebt synthetische spierversterkers zoals, anabolen stero├»den.

Gebruik van spierversterkende middelen gebeurt nog vaak in de sportschool, veel fabrikanten beloven vaak wonderen. Heel veel van deze beweringen kloppen vaak niet.

Bepaalde spierversterkers zijn ook nog is schadelijk voor je gezondheid, dus LET OP! En ga er zorgvuldig mee om. Laat je er goed over informeren voordat je het tot je neemt!

Houd altijd in je achterhoofd dat het het beste is om natuurlijk te trainen. Eet gezonde gevarieerde voeding, neem voldoende rust tussen je trainingen door voor optimaal herstel van je spieren. En ja, dat kost veel tijd en discipline maar het is wel een verantwoorde manier om met je lichaam om te gaan. Zo houd je er plezier in!

Wat zijn nu precies de spierversterkende supplementen?

Er zijn natuurlijke spierversterkende sportsupplementen waar je zeker baat bij hebt. Die je spieren sneller laten herstellen en je spieropbouw versnellen.

Als je veel aan krachttraining doet is het verstandig om je eetpatroon hierop aan te passen. De behoeften van bepaalde voedingstoffen die je lichaam nodig heeft te voorzien en om die weer aan te vullen. En daar kunnen sportsupplementen je in steunen. Maar houd er altijd rekening mee dat het een toevoeging is op je gezonde voedingspatroon!

Er zijn een aantal spierversterkers op de markt die een steentje kunnen bij dragen aan de spieropbouw en herstel. En die ook bewezen effectief zijn, hier een aantal bewezen sportsupplementen.

Creatine

Creatine is een bewezen werkzame stof. Het is een lichaamseigen stof die we dagelijks uit onze voeding halen. Creatine zit voornamelijk in vissoorten zoals: haring, zalm, tonijn maar ook in kip, biefstuk en varkensvlees is het te vinden.

Van creatine krijg je meer spierkracht bij korte intensieve inspanningen. Door dat grotere hoeveelheden glycogeen in je spieren komen kun je hierdoor meer herhalingen maken en heb je meer kracht waardoor de spiergroei versnelt.

Eiwitten

Ook een van de bekendste spierversterkers zijn eiwitten. Eiwitten kunnen voor meer spieropbouw en herstel zorgen na een intensieve work-out.

Let op eiwitten zijn een toevoeging, probeer altijd gezond en gevarieerd te eten. Dan krijg je vaak al een hoop goede voedingstoffen binnen, ook eiwitten dus! Wil jij heerlijke recepten bereiden vol eiwitten? Dan raad ik het Proteïnerijke Recepten Pakket aan!

eieren

 De spierversterkende voeding!

Heb je besloten om geen supplementen te nuttigen en wil je zoveel mogelijk uit je voeding halen om toch optimaal kunnen presteren? Dan komt dat goed uit!

Want hier worden een aantal spierversterkende voedingsproducten besproken, die een positieve bijdrage leveren aan je sportprestaties en je spieren kunnen versterken!

Eieren

Een van de meest bekendste voedingsmiddel dat vol hoogwaardige eiwitten zit en die een hoop goede voedingstoffen bevat. Eieren bevatten namelijk vitamine D en belangrijke vetzuren wat ten goede komt voor je spierfunctie en spierweefsel. Ideaal voor sporters!

Leestip: Ben je geïnteresseerd in eiwitten? Dan raad ik het artikel aan dat ik geschreven heb over eiwitten en krachttraining>>

Zuivel

Zuivel hoort ook bij de spierversterkende voedingsmiddelen en is heel populair onder fanatieke sporters. Melk bijvoorbeeld, bevat ook veel eiwitten en calcium, net als kwark. Zuivel bevat ook onder andere caseïne-eiwit, wat voor langzame afgifte zorgt van het eiwit en het bevat calcium, wat ook weer goed is voor sterke botten, de spierfunctie en de zenuwen.

Haring

Is een hele goede bron van voedingstoffen wat je lichaam goed kan gebruiken bij krachttraining. Haring bevat namelijk het wel bekende creatine wat een positieve werking heeft op je spierkracht en energie voorzieningen. Het is een goede bron van eiwitten en vitmanie D, wat weer een goede werking heeft op je spierfunctie.

Biefstuk

Een van de bekendste voedingsmiddel wat bekend staat als krachtvoer is natuurlijk het wel bekende stukje biefstuk. Maar waarom heeft het de naam van krachtvoer gekregen? Biefstuk bevat namelijk hoogwaardige eiwitten en ook bevat het creatine. Biefstuk is ook nog is rijk aan ijzer wat bijdraagt bij de zuurstofvoorziening van je spieren!

De synthetische spierversterker anabolen steroïde

Anabolen steroïde is waar heel veel mensen aan denken als ze aan krachttraining denken, het is een bekende spierversterker. Wat zijn anabolen steroïde nu precies?

Anabolen steroïde is de chemische variant van het mannelijke geslachtshormoon testosteron. Mannen maken testosteron namelijk al van nature aan. Maar als je anabolen steroïde gebruikt, zijn de testosteron waardes aanzienlijk een stuk hoger in je lichaam. Dit komt zeker niet ten goede voor je gezondheid!

Het is een prestatie verhogend middel, wat ten goede komt van je uithoudingsvermogen en het ontwikkelen van spierkracht en tegelijkertijd voor minder spierafbraak zorgt. En je daardoor een stuk meer spiermassa en spierkracht kunt opbouwen in een relatief korte tijd. Maar LET OP, het heeft ook hele vervelende bijwerkingen zoals verslaving. Je gezondheid komt het ook zeker niet ten goede!

een spuit en pillen

De negatieve effecten van anabolen steroïde!

We weten dat anabolen steroïde explosief je spierkracht en spiermassa vergroten. Maar dat het ook een negatieve kant heeft en heel veel bijwerken kent, wat je beter niet kunt oplopen.

Om je er van bewust te maken wat de vervelende bijwerkingen kunnen zijn gaan we een aantal bijwerkingen benoemen…

haaruitval, puisten op je rug en schouders (acn├ę), depressieve gevoelens, prikkelbaar, krimpen van je testikels, weinig zin in seks, erectieproblemen, problemen met plassen door prostaat vergroting, misselijkheid, hoofdpijn, kans op borstvorming door extra aanmaak vrouwelijk geslachthormoon oestrogeen, agressie, spier en peesscheuringen, leverproblemen en nierstoornissen.

Zoals je ziet kun je heel veel negatieve effecten oplopen door het gebruik van anabolen steroïde. Als je het in het begin gebruikt krijg je meer energie, meer zin in seks en je zit lekkerder in je vel. Je hebt een stuk meer zelfvertrouwen en je krijgt meer spierkracht en spiermassa.

Maar als je ermee stopt dan slaat alles om. Je kunt dan de boven genoemde bijwerkingen oplopen waardoor je depressief en lusteloos word. Verslaving ligt dan op de loer.

De conclusie!

Er zijn verschillende soorten spierversterkers besproken, maar wat voor conclusie kun je hier nu uittrekken? Het word eigenlijk al duidelijk over de spierversterkende middelen.

Er zijn verschillende spierversterkers op de markt. Maar het beste voor je lichaam is gezond en gevarieerd te eten, voldoende rust nemen en gedisciplineerd en intensief krachttraining beoefenen.

Supplementen kunnen een uitkomst zijn, maar houd het met mate en onthoud; het is een toevoeging, niet de basis van een gezonde leefstijl. Vermijd anabolen steroïde, het lijkt te mooi om waar te zijn maar dat is voor korte duur. Je zult er op langere termijn alleen maar meer last van ervaren en je lichaam gaat eronder lijden.

Ten slot, train hard en eet gezond, dan kom je er ook, maar wel op een verantwoorde manier. Want je traint immers om fit en gezond te zijn. Vergeet niet, je lichaam moet nog je hele leven mee!

Spiermassa Protocol cover mannen

Wil jij op een natuurlijke en gezonde manier effectief spiermassa ontwikkelen? Dan is het Spiermassa Protocol de oplossing voor jou!

Ja! Ik wil meer informatie>>