Eiwitten en krachttraining? Lees hier belangrijke informatie!
Krachttraining info.nl - De website over een droog getraind lichaam
eiwitrijk 25 november 2019
mm
Rico Geen reacties

Eiwitten en krachttraining? In dit artikel zal je handige informatie lezen over de combinatie van eiwitten en krachttraining!

Eiwitten en krachttraining

Waarom heb je eiwitten nodig bij krachttraining? Als je voor het eerst de sportschool induikt zal je snel kennis maken met eiwitten.

Eiwitten zijn een van de belangrijkste voedingsstoffen die zorgen dat je spieren op kunt bouwen. Hierdoor zullen je spieren sneller herstellen. Je kunt dan de volgende training je spieren weer volledig belasten.

Het is dus van essentieel belang om bij krachttraining genoeg eiwitten te nuttigen. Maar eiwitten zijn ook heel belangrijk voor de vitale functies en de rest van je lichaam.

In dit artikel zal ik meer informatie met je delen over waarom je precies eiwitten nodig hebt tijdens krachttraining/fitness. En waarom eiwitten goed zijn voor ons lichaam!

Wat zijn eiwitten precies?

Om bij het begin te beginnen: Je lichaam bestaat zo’n 15 tot 20 procent uit eiwitten. Eiwit is een bouwstof, eiwit zorgt ervoor dat je spiermassa vergroot en je spiermassa behoud.

Het geeft je ook nog eens meer energie. Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd, het heeft een hele positieve werking op je lichaam. Hier noem ik een paar bewezen positieve effecten op:

Het ondersteund je hormoonbalans 

Het ondersteund je afweersysteem

Behoud je spiermassa

Het bouwt spieren op

Het versterkt je botten, huid en haar

Je raakt verzadigd door eiwitten

Kortom, het is gewoon een goede bouwstof die je lichaam nodig heeft om te functioneren, gezond en fit te blijven.

Waar kun je eiwit uit halen?

Maar waar haal je nu die goede bouwstoffen zoals eiwitten allemaal vandaan? Je lichaam haalt eiwitten uit goede voeding. Eet je gezond en eiwitrijk dan neemt je lichaam het op uit voeding.

Eiwit zit in veel dierlijke producten. Als je sport heeft je lichaam meer eiwit nodig, want je lichaam verbruikt dan meer energie. Het is dan aan jou de taak om het zo snel mogelijk weer aan te vullen, zodat je spieren goed kunnen herstellen. Hier noem ik een aantal producten die eiwitrijk zijn:

havermout                           melk

eieren                                    kaas 30+

hennepzaad                        biefstuk

kalkoen                                graanproducten

kipfilet                                  peulvruchten

kikkererwten                     rundvlees

kwark                                    pindakaas

vis                                           zilvervliesrijst

linzen                                    noten                                     

Zoals je ziet zijn er al wat producten op genoemd die eiwitrijk zijn. Als je aan intensieve sport doet verbruikt je lichaam dus een stuk meer energie. Het is dan verstandig om dit op peil te houden. Een goede optie is dan om een eiwitshake te nuttigen.

Tip: Wil je heerlijke eiwitrijke recepten maken om aan je eiwitbehoefte te komen? Dan raad ik je het Proteïnerijke Recepten Pakket aan! Klik hier voor meer informatie>>

gezonde voeding

Eiwit aanvullen met een eiwitshake

Je kunt dus als je een extra dosis eiwit wilt als optie een eiwitshake gebruiken. Je houd je eiwit behoefte mooi op pijl. Er zijn veel soorten eiwitten te koop, maar het eiwit dat ik je aanraad is Whey eiwit. Dit is een van de best bewezen eiwitten op de markt te verkrijgen.

Ben je geïnteresseerd in eiwitshakes? Dan kan dit artikel wel eens interessant voor jou zijn! De top 5 beste eiwitshakes>>

Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die denken, ik drink de hele dag shakes en dan bouw ik meer spieren op. Integendeel, want krijgt je lichaam veel meer eiwitten binnen dan dat die verbruikt of nodig heeft, dan kan het juist weer opslaan in vet. Dus hou het goed in verhouding.

Het beste is nog altijd, haal je eiwit zoveel mogelijk uit voeding. Een eiwitshake is een aanvulling!

En dan heb je ook nog de caseïne shake. Caseïne eiwit zorgt voor een langzame afgifte, dus ideaal voor het slapen gaan. Je lichaam heeft dan de hele nacht toevoer van eiwitten. Eet voor het slapen gaan magere kwark wat ook heel goed is, dit zorgt ook voor langzame afgifte van eiwit.

Tip: Vind je kwark niet zo lekker doe er een klein beetje siroop in voor de smaak. Gebruik het liefst suikervrije siroop, zoals slimpie.

Eiwitten en krachttraining

Als je intensief krachttraining beoefend zijn eiwitten zeker geen overbodige luxe. Integendeel, je zult eiwitten hard nodig hebben om spierweefsel op te kunnen bouwen.

Door je spierweefsel te belasten zullen er microscheurtjes ontstaan. En die moeten weer volledig hersteld worden voordat je weer je spieren kunt belasten. Door eiwitten te nuttigen zullen je spieren sneller gaan herstellen. En zullen ze daarop reageren door spierweefsel aan te maken!

Waar het in het kort op neer komt is dat eiwitten van essentieel belang zijn om spieren te kunnen kweken. Hou er wel rekening mee dat je spieren niet alleen moet voorzien van de bouwstof eiwitten.

Maar ook koolhydraten en goede vetten zijn van essentieel belang. Je moet immers ook energie beschikbaar stellen voor je spieren, om een training vol te kunnen houden.

De gemiddelde verhouding tussen de bouwstoffen zijn: 50% koolhydraten, 30% eiwitten en 20% vet, of 40 – 30 – 30. Als je dit onthoud zit je altijd goed qua verhoudingen!

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Doe je aan krachtraining? Dan is het best een hele opgave om voldoende eiwitten uit je voeding te halen. Hoeveel gram eiwitten wordt er eigenlijk geadviseerd als je aan krachttraining doet?

Een gemiddeld volwassen persoon heeft 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht nodig. Doe je aan intensieve krachttraining ligt het een stuk hoger, dan moet je er voor zorgen dat je tussen 1,2 tot 2 gram per kilo lichaamsgewicht aan eiwitten moet nuttigen. Voor optimaal spieropbouw en resultaat!

Als je dit onthoud zit je altijd goed met je eiwit behoefte. Kijk na hoeveel je weegt en dan zie je wat je lichaam nodig heeft.

Zijn teveel eiwitten slecht voor je gezondheid?

Eiwitten zijn over het algemeen niet slecht voor je gezondheid, maar krijg je er teveel van binnen kan het wel slecht zijn. Want overal waar te voor staat is niet goed.

Als je overmatig eiwit gebruikt kan dat slecht zijn voor je nieren. Je nieren worden dan te zwaar belast door te veel eiwit.

En tenslotte, als je meer eiwit gebruikt dan je nodig hebt wordt het omgezet in vet. Je kunt hier dan van aankomen, dat is waarschijnlijk niet je doel.

Maar over het algemeen is het bevorderend voor je gezondheid. Dus hou je aan de richtlijnen en eet gevarieerd, dan zal je er alleen maar goede en positieve voordelen mee behalen!

Nog een aantal tips

1. Nuttig eiwitten zo snel mogelijk na je intensieve work-out. Dan neemt je lichaam het meteen op en begint het meteen met herstellen. Een goede optie is een eiwitshake.

2. Probeer om de paar uur iets eiwitrijks te eten, zo is het makkelijker om aan je eiwit behoefte te komen.

3. Pak een caseïne shake of eet magere kwark voor het slapen gaan, dat ook s’nachts je spieren optimaal kunnen herstellen.

4. Eet gezond want je lichaam heeft ook andere belangrijke bouwstoffen nodig om spieren te kweken. In gezonde voeding zit ook veel eiwit, precies wat je lichaam nodig heeft.

Conclusie

Eiwitten zijn dus van groot belang voor een gezond lichaam en heeft een tal van positieve voordelen om gezond en fit te blijven. Vooral als je aan intensieve sport doet zoals krachttraining. Het is bijna onmisbaar, eet je bijna geen eiwit zal je niet snel vooruit gaan met krachttraining en herstel je minder snel.

Probeer dus je lichaam te voorzien van genoeg eiwitten, eet gevarieerd en het heeft een positief effect op je lichaam en je gesteldheid!

Tip: Wil je effectief beginnen met krachttraining? Misschien ben je er al mee begonnen en wil je meer vooruitgang boeken en je lekker fit voelen? Dan raad ik je het E-Book aan van fitness coaches Henry en Rinus. Er zijn hier al enorm veel resultaten mee behaald! 

Droog Trainen Protocol voor mannen>>

Droog Trainen Protocol voor vrouwen>>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *