Eiwitten en eiwitshakes? Hier vind je waardevolle informatie en tips!
Krachttraining info.nl - De website over een droog getraind lichaam
eiwitrijk 25 november 2019
mm
Rico Geen reacties

Eiwitten en eiwitshakes? Hier in dit artikel vertel ik je meer over de werking van eiwitten en eiwitshakes. Je krijgt hier meer informatie en tips!

eiwitten en eiwitshakesEiwitten en eiwitshakes zijn een van de bekendste supplementen die in de sportbranche worden gebruikt. Het word vooral veel gebruikt in de fitniss wereld. Inmiddels zijn het al hele bekende supplementen voor het sporten, maar wat is nou precies de werking hiervan?

Hoe kan je dit het beste gebruiken, wat voor effect heeft het op je lichaam, gaan je sportprestaties er daadwerkelijk op voor uit? Er word hier veel over gevraagd maar vaak wordt er niet bij stil gestaan wat het met je lichaam doet.

In dit artikel gaan we het aan bod brengen. Wat is nu de werking van eiwitten en eiwitshakes? Er zullen ook waardevolle tips gegeven worden en nog veel meer over dit onderwerp!

Wat zijn eiwitten en eiwitshakes?

Dat gaan we hier bespreken. Wat houd het in en wat is de werking hiervan op je lichaam? Eiwitten en eiwitshakes zijn bijna onmisbaar geworden in de sport/fitniss wereld. Als je op een gemiddelde website over sport en/of supplementen komt dan vliegen de producten met eiwitten om je oren, ze zijn in alle vormen en maten te verkrijgen.

Om bij het begin te beginnen, je lichaam bestaat namelijk zo’n 15 tot 20 procent uit eiwitten. Eiwit is een bouwstof, eiwit zorgt ervoor dat je spiermassa vergroot en je spiermassa behoud. Het geeft je ook nog is meer energie. Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd, het heeft een hele positieve werking op je lichaam, hier noem ik een paar bewezen positieve effecten op:

Het ondersteund je hormoonbalans 

Het ondersteund je afweersysteem

Behoud je spiermassa

Het bouwt spieren op

Het versterkt je botten, huid en haar

Je raakt verzadigd door eiwitten

Kortom het is gewoon een goede bouwstof wat je lichaam nodig heeft om te functioneren, gezond en fit te blijven.

Waar kun je eiwit uit halen?

Maar waar haal je nu die goede bouwstoffen allemaal vandaan?  Je lichaam haalt eiwitten uit goede voeding, eet je gezond en eiwitrijk dan neemt je lichaam het op uit voeding.

Eiwit zit in veel dierlijke producten. Als je sport heeft je lichaam meer eiwit nodig want je lichaam verbruikt dan meer energie. Het is dan aan jou de taak om het zo snel mogelijk weer aan te vullen zodat je spieren goed kunnen herstellen. Hier noem ik een aantal producten die eiwitrijk zijn:

havermout                           melk

eieren                                    kaas 30+

hennepzaad                        biefstuk

kalkoen                                graanproducten

kipfilet                                  peulvruchten

kikkererwten                     rundvlees

kwark                                    pindakaas

vis                                           zilvervliesrijst

linzen                                    noten                                     

Zoals je ziet zijn er al wat producten op genoemd die eiwitrijk zijn. Als je aan intensieve sport doet verbruikt je lichaam dus een stuk meer energie, het is dan verstandig om dit op peil te houden. Een goede optie is dan om een eiwit shake te nuttigen.

gezonde voeding

Eiwit aanvullen met een eiwitshake

Je kunt dus als je een extra dosis eiwit wilt als optie een eiwitshake gebruiken. Je houd je eiwit behoeften mooi op pijl. Er zijn veel soorten eiwitten te koop, maar het eiwit dat ik je aan raad is whey eiwit. Dit is een van de beste eiwitten op de markt te verkrijgen en wat ook bewezen is.

Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die denken, ik drink de hele dag shakes en dan bouw ik meer spieren op. Integendeel, want krijgt je lichaam veel meer eiwitten binnen dan dat die verbruikt of nodig heeft, dan kan het juist weer opslaan in vet, dus hou het goed in verhouding.

Het beste is nog altijd, haal je eiwit zo veel mogelijk uit voeding. Een eiwitshake is een aanvulling!

En dan heb je ook nog een caseïne shake. Caseïne eiwit zorgt voor een langzame afgifte, dus ideaal voor het slapen gaan. Je lichaam heeft dan de hele nacht toevoer van eiwitten. Eet voor het slapen gaan magere kwark wat ook heel goed is, dat zorgt ook voor langzame afgifte.

Tip: vind je kwark niet zo lekker doe er een klein beetje siroop in voor de smaak, gebruikt het liefste suikervrije siroop, zoals slimpie.

Eiwit en krachttraining

Doe je aan krachttraining dan is eiwit heel belangrijk. Na een intensieve training heeft je lichaam weer eiwitten nodig om je spieren te herstellen van die minuscule scheurtjes, en zo bouw je weer meer spieren op.

Het advies is, eet gevarieerd en eiwitrijk. Want dan is het meer dan de helft al gedaan! Onthoud: Eiwitshake is een toevoeging, geen maaltijd vervanger!!

Doe je aan krachtraining? Dan is het best een hele opgave om voldoende eiwitten uit je voeding te halen. Hoeveel gram eiwitten wordt er eigenlijk geadviseerd als je aan krachttraining doet?

Een gemiddeld volwassen persoon heeft 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht nodig. Doe je aan intensieve sport ligt het een stuk hoger, dan moet je er voor zorgen dat je tussen 1,8  tot 2,2 gram per kilo lichaamsgewicht aan eiwitten moet nuttigen. Voor optimaal spier opbouw en resultaat!

Als je dit onthoud zit je altijd goed met je eiwit behoeften, kijk na hoeveel je weegt en dan zie je wat je lichaam nodig heeft.

Is teveel eiwitten slecht voor je gezondheid?

Eiwitten is het over het algemeen niet slecht voor je gezondheid maar krijg je er teveel van binnen kan het wel slecht zijn, want overal waar te veel voor staat is niet goed!

Als je overmatig eiwit gebruikt kan dan slecht zijn voor je nieren. Je nieren worden dan te zwaar belast door te veel eiwit.

En tenslotte, als je meer eiwit gebruikt dan je nodig hebt wordt het omgezet in vet. Je kunt hier dan van aankomen, dat is waarschijnlijk niet je doel.

Maar over het algemeen is het bevorderend voor je gezondheid. Dus hou je aan de richtlijnen en eet gevarieerd, dan zul je er alleen maar goede en positieve voordelen mee behalen!

Nog een aantal tips

1. Nuttig eiwitten zo snel mogelijk na je intensieve work-out, want dan neemt je lichaam het meteen op en begint het meteen met herstellen. Een goede optie een eiwitshake.

2. Probeer om de paar uur iets eiwitrijks te eten, zo is het makkelijker om aan je eiwit behoeften te komen.

3. Pak een caseïne shake of eet magere kwark voor het slapen gaan, dat ook s’nachts je spieren optimaal kunnen herstellen.

4. Eet gezond want je lichaam heeft ook andere belangrijke bouwstoffen nodig om spieren te kweken. In gezonde voeding zit ook veel eiwit, precies wat je lichaam nodig heeft!

Conclusie

Eiwitten zijn dus van groot belang voor een gezond lichaam en heeft een tal van positieve voordelen om gezond en fit te blijven. Vooral als je aan intensieve sport doet zoals krachttraining. Het is bijna onmisbaar, eet je bijna geen eiwit zal je niet snel vooruit gaan met krachttraining en herstel je minder snel.

Probeer dus je lichaam te voorzien van genoeg eiwitten, eet gevarieerd en het heeft een positief effect op je lichaam en je gesteldheid!

Wil je meer informatie over dit onderwerp, voeding, krachttraining en nog veel meer? Er zijn inmiddels al meer dan 1000 mannen je voorgegaan!

ja! Ik wil meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *