Zijn eiwitshakes noodzakelijk bij krachttraining?

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
zijn eiwitshakes noodzakelijk bij krachttraining

Zijn eiwitshakes noodzakelijk bij krachttraining? Dit is een vraag die intensieve krachtsporters zich regelmatig afvragen. En die vraag krijg ik regelmatig gesteld in de sportschool.

Een eiwitshake is tenslotte het eerste waar je vaak aan denkt bij supplementen of krachttraining. En zo gek is dat natuurlijk niet, want eiwitshakes zijn zo wat bij elke sport/fitness winkel te verkrijgen

En ze worden ook altijd door fabrikanten aangeraden. Waarschijnlijk is de kans groot dat je vrienden en/of je fitnesscoach dit ook adviseren. Maar is dit wel terecht? Hebben we echt eiwitshakes nodig om vooruitgang te boeken? Allemaal vragen die ik in dit artikel zal bespreken!

Inhoudsopgave

Wat zijn eiwitshakes precies?

Eiwitshakes worden in eiwitpoeder aangeboden en vervolgens kun je het mengen met water of melk, om het drinkbaar te maken. Eiwitten zijn heel gunstig voor ons lichaam. We hebben ze nodig om optimaal te kunnen functioneren en te presenteren.

Eiwitten zijn als het ware bouwstenen voor je lichaam en zorgen ervoor dat je spiermassa behoud en spieren opbouwt! Maar wist je ook dat eiwitten een positieve werking hebben voor je botten, huid en andere weefsels en organen in ons lichaam.

Eiwitten zijn dus van essentieel belang voor je lichaam, maar vooral als je krachttraining beoefend zijn eiwitten noodzakelijk. Wat je eet speelt dus een belangrijke rol over de inname van eiwitten.

Het advies is ook: Eet gevarieerde en eiwitrijke voeding. Een eiwitshake is als het ware een aanvulling op een gezond voedingspatroon!

Wil jij heerlijke eiwitrijke recepten bereiden? Dan is het Proteïnerijke Recepten Pakket misschien wel interessant voor jou! Klik hier voor meer informatie>>

Denk met eiwitrijke voeding aan: Eieren, zuivelproducten, dierlijke vleesproducten, vissoorten, noten en sojaproducten. Wil je meer informatie over eiwitrijke voedingsproducten? Lees dan het artikel dat ik er over geschreven heb!

Zijn eiwitshakes noodzakelijk bij krachttraining?

Of je nou bij krachttraining eiwitshakes moet nuttigen ligt aan bepaalde factoren. Onder andere hoe intensief sport je? Eet je genoeg eiwitten gedurende de dag? Hoe is je leefstijl?

Eiwitshakes zijn niet noodzakelijk als je 2 a 3 keer per week sport, gevarieerd eet en daarbij eiwitrijke voeding nuttigt. Dan zal je voldoende eiwit beschikbaar stellen voor je lichaam.

Als je intensief sport. Laten we zeggen 4 a 5 keer per week, dan kan het nog is moeilijk zijn om voldoende eiwitten te nuttigen gedurende de dag. Een eiwitshake kan dan een uitkomst voor je zijn en zul je er wel baat bij hebben.

Let wel op: Zorg ervoor dat je een eiwitshake gebruikt als aanvulling op je dagelijkse behoeften en niet gebruikt als maaltijdvervanger. Anders loop je ook een hoop essentiële bouwstoffen mis die je lichaam nodig heeft om te presteren. En om een getraind lichaam te ontwikkelen!

Welke eiwitshakes zijn het meest gebruikt?

Op de sportmarkt zijn er een hoop eiwitshakes te verkrijgen. Allemaal beweren ze dat het beter is of beter werkt. Whey-eiwitshake en micellar caseïne-eiwitshake zijn het bekendst en het meeste gebruikt in de sportwereld. Beide hebben ze hun goede eigenschappen. Het is niet voor niks de meest gebruikte eiwitshake.

Whey-eiwit: Je hebt whey-eiwit in verschillende varianten. Je kunt het opsplitsten in 3 soorten. Je hebt de whey-concentraat, die bestaat gemiddeld uit 70 tot 80 procent eiwitten.

Whey-isolaat bevat gemiddeld 85 tot 95 procent eiwitten, maar bevat minder lactose en vet. Er ontbreken wel een aantal voedingsstoffen die de whey-concentraat wel bevatten!

Whey-hydrolysaat word sneller opgenomen door je lichaam. Het gevolg hiervan is dat je insulinepiek hoger is dan bijvoorbeeld bij de whey-isolaat variant. En dat ligt zo gemiddeld tussen de 29 tot 44 procent hoger.

De meest gekozen whey is de whey-concentraat. Omdat die meer voedingsstoffen en ook nog is een hoog eiwitpercentage bevatten. Tevens is deze ook voordelig qua prijs!

Micellar caseïne eiwitshake is ook een van de meest gebruikte eiwitshake. Dat komt doordat caseïne-eiwit langzame afgifte geeft en dus een uitstekende shake is voor het slapen gaan.

En zo minder snel over gaat in katabool effect wat zorgt voor afbraak. Zo kun je in de nacht je lichaam voorzien van eiwitten. En herstel je weer sneller van een intensieve training!

Tip: Magere kwark bevat caseïne eiwit en is dus ook een uitstekende keuze voor het slapen gaan!

Hoeveel eiwitten heeft je lichaam nodig?

Wat geadviseerd word is dat je gemiddeld 0,8 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht per dag moet eten. Als je 85 kilo weegt komt dat er op neer dat je 68 gram ewitten per dag moet eten om aan je eiwit behoeften te voldoen.

Dit is haalbaar als je dus eiwitrijk en gevarieerd eet. En dus is een eiwitshake niet nodig! Als je intensief sport ligt de eiwit inname een stuk hoger. Dan word geadviseerd: 1.4 tot 2.0 gram per kilo lichaamsgewicht per dag te eten om je lichaam van genoeg eiwitten te voorzien.

hier zie je man die intensief sport

En dat kan best een lastige opgave worden om dat voor elkaar te krijgen en dat zo elke dag. Dan kan juist wel een eiwitshake een goede uitkomst voor je zijn.

Een eiwitshake bevat gemiddeld 30 gram eiwit per shake. Dit hangt natuurlijk ook af of je het mengt met melk of water en hoeveel eiwitten je erin doet.

Ben je geïnteresseerd in eiwitten en wat de invloed hiervan is bij krachttraining? Dan raad ik het artikel aan dat ik geschreven heb over eiwitten en krachttraining>>

Eiwitshake voor of na je training?

Wanneer is nu het beste moment om een eiwitshake te nuttigen. Dat is een vraag die veel krachtsporters zich afvragen. Want er is nog wel wat onduidelijkheid over. De een zegt voor en de ander zegt na je trainingen.

Het antwoord hierop ligt eigenlijk bij jezelf . Het gaat er namelijk om dat je je lichaam voorziet van genoeg eiwitten. Je lichaam heeft dit nodig om te kunnen herstellen.

Het is aan jou om ervoor te zorgen dat je gedurende de dag genoeg eiwitten binnen krijgt via je voeding. Het advies is ook om de 2 a 3 uur iets eiwitrijks te eten om zo genoeg eiwitten binnen te krijgen!

Als je genoeg eiwitten binnen krijgt dan maakt het eigenlijk niet uit wanneer je een eiwitshake drinkt. En als je je lichaam van genoeg eiwitten voorziet dan is een eiwitshake zelfs helemaal niet nodig.

Dan vraag je jezelf natuurlijk af en na je training? Dan word er beweert dat het een lichte positieve werking zou hebben, omdat je spieren dan juist eiwitten nodig hebben. Om van een intensieve training zo snel mogelijk te herstellen.

Een eiwitrijke maaltijd na je training is natuurlijk het beste. Maar ik kan me voorstellen dat je net na je training geen zin hebt in een maaltijd. Dan kan een eiwitshake een uitstekende oplossing voor je zijn!

Conclusie

Eiwitshakes kunnen dus een uitkomst voor je zijn als je intensief sport en niet aan je eiwitbehoefte kunt komen. Als je 2 a 3 per week sport kun je als je gevarieerd en eiwitrijk eet wel aan je eiwit behoeften komen!

Eiwitshakes moet je ook zien als een aanvulling op een goed voedingspatroon en niet als een maaltijdvervanger. Het is ook niet aan te raden om bijvoorbeeld 3 a 4 shakes te nuttigen. Te veel is immers nooit goed en je kunt dan in vet aankomen!

Micellar caseïne eiwitshake heeft wel een positieve werking, als je die nuttigt voor het slapen gaan. En zo je lichaam voorziet van genoeg eiwitten die nacht.

Je kunt het natuurlijk af en toe afwisselen, met magere kwark voor het slapen gaan. Onthoud altijd: Een goed gevarieerd en eiwitrijk voedingspatroon is altijd de basis voor een gezond lichaam!

Tip: Wil jij meer informatie over eiwitshakes? Bekijk dan eens de top 5 beste eiwitshakes>>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *