Eieren voor spieropbouw? Lees hier de voordelen!

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
eieren voor spieropbouw lees hier de voordelen!

Eieren voor spieropbouw? Dit is een belangrijk onderdeel. En is een van de belangrijkste voedingsproducten die door veel krachtsporters genuttigd worden. Dit is natuurlijk niet voor niks.

Eieren zitten vol eiwitten, maar dat is niet het enige voordeel wat eieren met zich meebrengen. Eieren bevatten meer essentiële voedingstoffen die je lichaam in het algemeen nodig heeft om goed te kunnen functioneren!

Kortom, tijd om er meer over te vertellen. Wat voor voordelen brengt het met zich mee om spieropbouw te realiseren? In dit artikel komt het uitgebreid aan bod.

Inhoudsopgave

Eieren voor spieropbouw en de voordelen!

Eieren beschikken over een hoge dosis eiwitten. En we weten dat eiwitten bij dragen aan meer spieropbouw en sneller herstel. Dit komt doordat er microscheurtjes gemaakt worden bij krachttraining. Dit wordt weer herstelt door het eiwit dat je nuttigt. Maar daarnaast bevatten eieren ook nog eens belangrijke voedingsstoffen die je lichaam dus nodig heeft!

Een ei bevat namelijk gemiddeld 7 gram eiwit waarvan 3 gram zich in de eidooier bevind (eigeel). Eieren bevatten ook omega-3 vetzuren, wat onder goede vetten valt. Goede vetten hebben een positieve bijdrage aan een gezond en sterk lichaam.

Maar wat zeker belangrijk is om te weten als je krachtsport beoefend is, dat goede vetten testosteron aanmaak stimuleert. Wat indirect invloed heeft op je spiergroei!

Ben je geïnteresseerd in opbouw van spiermassa? Klik hier voor meer informatie>>

Gemiddelde voedingswaarde per hard gekookt ei:

  • 75 kcal
  • vet 5,2 g
  • koolhydraten 0,7 g
  • eiwitten 5-6 g

Eigeel wel of niet eten?

Eieren eten is nu eenmaal heel gezond, maar ze hebben vaak ook een slechte naam door het eigeel. Daar zit namelijk cholesterol in. Dus de vraag die je jezelf af kan vragen: Moet ik het hele ei eten of alleen het eiwit?

Het antwoord hier op is: Dat je het beste het hele ei kunt eten! Het eigeel is namelijk heel gezond en bevat veel belangrijke voedingsstoffen zoals: Vitamine A, vitamine D, vitamine B12, mineralen, foliumzuur, ijzer, zink, antioxidanten en vetzuren.

In het eiwit zit dit nauwelijks. Dus als je alleen altijd het eiwit zou eten, gooi je hele belangrijke voedingsstoffen weg. Wat je juist heel goed kunt gebruiken.

Nog een belangrijk weetje is: In eieren zit het stofje choline. choline heeft een positieve werking op je hersenen!

Of je een heel ei kunt eten is natuurlijk de volgende logische vraag en de cholesterol dat het bevat.

Het klopt namelijk dat een ei voornamelijk eigeel cholesterol bevat. Vandaar ook dat veel mensen voorzichtig met eieren eten zijn. Vaak willen mensen dit zo minimaal nuttigen maar is dat wel nodig?

Een te hoog cholesterol gehalte kan lijden tot hart en vaatziektes. Dus vermijd zoveel mogelijk voedingsproducten die veel verzadigde vetten bevatten!

Twee soorten cholesterol

Voor de duidelijkheid kun je cholesterol in twee soorten opsplitsen. Je hebt namelijk de goede cholesterol genaamd HDL-cholesterol en de slechte variant LDL-cholesterol.

In eieren komt de goede HDL-cholesterol voor! Als je een hoger gehalte HDL-cholesterol in je bloed hebt en minder LDL-cholesterol, dan zou dat juist de kans op hart- en vaatziekten verkleinen!

Hoeveel eieren kun je verantwoord eten?

Als je serieus krachttraining beoefend en spieropbouw wilt realiseren, zijn eieren een uitstekende toevoeging in je voedingspatroon. Maar hoeveel eieren eten is nu verantwoord?

Wat er altijd geadviseerd werd is, 2-3 eieren per week te eten. En voor vegetariërs 3-4 eieren per week. Met het idee dat het je cholesterol anders te veel zou beïnvloeden.

Maar uit de wetenschap van nu is duidelijk geworden dat het niet of nauwelijks invloed op je cholesterol niveau heeft. En kunnen gezonde mensen met een gerust hart 3 eieren per dag eten. Wat voor een krachtsporter gunstig uitkomt!

Dit advies geld voor gezonde mensen. Elk lichaam is anders, sommige mensen kunnen bijvoorbeeld niet tegen eieren of bepaalde voedingsstoffen!

hier zie je een bodybuilder

Droog trainen en spieropbouw kies voor eieren!

Eieren zijn een uitstekende toevoeging in je voedingspatroon als je wilt droog trainen, ook wel cutten genoemd. Omdat eieren veel eiwitten bevatten en zo de spieropbouw stimuleren.

Eieren bevatten ook nog is gezonde vetten. Dit zorgt ervoor dat de hormonen die voor vetverbranding zorgen, je helpen in balans te blijven. Waardoor ze dus optimaal kunnen blijven werken.

Een voordeel wat er nog boven opkomt is dat eieren een verzadigd gevoel geven, door de hoge voedingswaarde wat een ei bevat. En zo krijg je minder trek. En nuttig je minder calorieën, wat weer gunstig is voor je vetverbranding!

Nog een positieve uitkomst van een recent onderzoek: Na voren kwam is, dat als je heel ei eet de spiereiwitsynthese met 40% meer stimuleert dan je als je alleen het eiwit zou eten.

Dit werd gedaan met een gelijke inname van 18 gram direct na de training. Spiereiwitsynthese is het proces dat ervoor zorgt dat het eiwit word opgebouwd in je spieren. Om ze te herstellen na een krachttraining en ze zo groter te maken.

Dit onderzoek werd uitgevoerd met 10 jong getrainde mannen na een enkele training. Dit zijn bevindingen op korte termijn. Wat het op lange termijn doet voor je spiergroei is nog niet helemaal duidelijk.

Conclusie

Eieren hebben al heel lang een donker kantje over dat het de slechte variant cholesterol zo verhogen. Echter laat de wetenschap van nu zien dat dat helemaal niet het geval is. En dat het veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Een goede uitkomst is en dat het tal van voordelen met zich meebrengt als je krachttraining beoefend.

Eerst werd geadviseerd om 2-3 eieren per week te nuttigen. Maar nu blijkt dat gezonde mensen 3 eieren per dag kunnen eten. En er geen negatieve invloed te zien is op de slechte variant LDL-cholesterol.

Je hoeft natuurlijk niet elke dag 3 eieren te eten. Varieer met voedingsproducten om zo ook andere essentiële bouwstoffen tot je te nemen! Eind conclusie: Ga dus voor het hele ei!

Vond je dit een interessant artikel? Dan raad ik je zeker het waardevolle E-Book genaamd, Droog Trainen Protocol aan. Dit boek is van 2 fitness coaches, Henry en Rinus. Deze 2 ervaren fitness coaches weten alles op het gebied van krachttraining, vetpercentage verlagen en de juiste gezonde voeding tot je te nemen.

Zij hebben al veel mensen geholpen. Ikzelf en vele andere hebben er mooie resultaten door behaalt. Ik zou zeggen ervaar het zelf!

Droog Trainen Protocol voor mannen

Wil jij effectief spieren opbouwen en meer weten over de juiste voeding? Dan is het Droog Trainen Protocol de oplossing voor jou!  

Klik hier voor mannen>>
Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Wil jij effectief spieren opbouwen en meer weten over de juiste voeding? Dan is het Droog Trainen Protocol de oplossing voor jou!

Klik hier voor vrouwen>>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *