Hoe kun je cardio en krachttraining combineren?

Gemiddelde leestijd: 8 minuten
hoe kun je cardio en krachttraining combineren

Hoe kun je cardio en krachttraining combineren? Dit is een vraag die sporters zich regelmatig afvragen en zo gek is dat nog niet. Want de meeste sporters willen spieren opbouwen en tegelijkertijd het vetpercentage verlagen.

Vroeger werd er gedacht dat cardio en krachttraining niet samen konden. Cardio en krachttraining, ook wel concurrent training genoemd gaan niet samen. Maar klopt dit nog wel? Of zijn er andere onderzoeken die juist het tegenovergestelde beweren.

Ik heb het voor je uitgezocht. En zal in dit artikel uitgebreid uitleggen wat nu verstandiger is, voor de beste resultaten te behalen en waar je juist rekening mee dient te houden!

Inhoudsopgave

Hoe kun je cardio en krachttraining combineren?

Voor dat we gaan kijken hoe je het kunt combineren is het verstandig om eerst antwoord te geven of het überhaupt wel samen kan. Het korte antwoord hierop is ja, het kan samen worden gecombineerd!

Maar wel met bepaalde intensiteit en wat voorop staat is: Wat is je doel? Wat wil je bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer focus leggen op je conditie te verbeteren? Wil je meer spiermassa kweken? Of wil je juist droog trainen of toch meer richten op je spierkracht ontwikkelen?

Allemaal doelen waar je vooraf al over na moet denken. Zo kun je jezelf volledig focussen op je doel!

Elk doel heeft namelijk een andere benadering en aanpak nodig. En is van grote invloed van de intensiteit waarmee je traint en welke volgorde je het beste kunt hanteren!

Spiermassa en spierkracht opbouwen

Als jou doel ligt om meer spiermassa te ontwikkelen, dan is het aan te raden om krachttraining voorop te stellen. En duurtraining te minimaliseren. Je focus meer op je leefstijl te richten en het belangrijkste, je voedingspatroon!

De verklaring hierachter luidt: Als je spiermassa optimaal wilt ontwikkelen is het verstandig om al je energie in krachttraining te steken. Je lichaam heeft namelijk een trainingsprikkel nodig om je spieren te blijven ontwikkelen.

Wil je er toch duurtraining bij toevoegen? Zorg er dan voor dat er ongeveer 24 uur tussen krachttraining en duurtraining zit. Beperk duurtraining tot 2 a 3 keer per week en houd er rekening mee als je de volgende dag zware krachttraining op de planning hebt staan. Plan dan geen intensieve duurtraining de dag ervoor! Probeer zo zorgvuldig mogelijk je trainingen in te plannen.

Een goed voorbeeld is dat je start met een warming-up die bestaat uit 5 a 10 minuten cardio. En daarna je focus op krachttraining train 2 spiergroepen per training. Het is dus niet aan te raden om eerst een intensieve duurtraining uit te voeren van bijvoorbeeld 1 uur. En dan nog voor de maximale resultaten wil gaan voor je krachttraining, dat zal juist je vooruitgang belemmeren!

Let wel op: Er word onderscheid gemaakt met duurtraining of warming-up.

Een warming-up is altijd aan te raden om zo je harslag te verhogen en de kans op blessures te minimaliseren. Een goede warming-up is dus noodzakelijk. Begin met 5 tot 10 minuten op een cardio apparaat, bijvoorbeeld een crosstrainer, fiets of loopband!

Met duurtraining word bedoeld: Intensief cardio beoefenen vanaf 20 a 30 minuten.

Afvallen en uithoudingsvermogen

Als je wilt afvallen en je conditie wilt verbeteren dan is het net andersom wat hier boven werd benoemd. Nu is het belangrijk om eerst je energie en focus op duurttraining te leggen.

Om zo je conditie te bevorderen en om af te vallen. Toch is het aan te raden om lichte krachtoefeningen na je duurtraining te doen. De reden hierachter is: Als je krachttraining beoefend verbrand je ook weer meer calorieën, dus dat helpt weer om af te vallen. Maar leg de focus dan op duurtraining!

Hiit training

Het is dus van groot belang om de goede volgorde te volgen. Het is niet aan te raden om intensief duurtraining en krachttraining te doen. Een goede training die je kunt toevoegen als je spierkracht wilt vergroten en cardio wilt doen is de hiit training. Een uitstekende intervaltraining van hoge intensiteit en van maximaal 20 minuten.

hier zie je een afgetraind persoon

Droog trainen

Als droog trainen je doel is dan is het van groot belang om cardio en krachttraining goed samen te doseren. Je wilt immers spieren opbouwen en je vetpercentage verlagen.

Begin eerst met een goede warming-up en focus op je krachttraining. Probeer 2 a 3 keer per week duurtraining op aparte trainingsdagen in te lassen en zorg ervoor dat je voeding op orde is.

Het combineren van krachttraining en duurtraining is vaak voor beginners heel belangrijk en vaak het moeilijkste. Beginners beginnen vaak te fanatiek en willen heel snel resultaat zien.

Maar in de fitness is het een kwestie van geduld en discipline. Een van de grootste factoren waar je rekening mee dient te houden. Als je een beginnend sporter bent is het aan te raden om geleidelijk krachttraining en duurtraining op te bouwen. Geef je lichaam de tijd om aan de belastingen te wennen!

En voorkom zo vervelende sportblessures en vervelende pijntjes. En bouw zo naar je doel op een gezonde en verantwoordde manier!

Wil je meer informatie weten over droog trainen? Lees dan dit artikel dat ik erover geschreven hebt.

Conclusie cardio en krachttraining!

Zoals je ziet is het dus mogelijk om cardio en krachttraining samen goed te combineren. Wat in het verleden absoluut werd afgeraden. Nu komt juist naar voren dat het helemaal geen kwaad kan. Tenzij je het goed combineert en de juiste volgorde hanteert!

Zorg ervoor dat je van te voren weet welke doelen je wilt behalen. En pas zo de juiste volgorde toe. Zo kan je perfect cardio en krachttraining combineren. Vergeet niet: De juiste leefstijl en voeding spelen een grote rol om je doel te behalen en moet je zeker niet onderschatten!

Tip: Wil je meer weten over deze onderwerpen? Onder ander over krachttraining, voeding, je vetpercentage verlagen en nog veel meer? Dan raad ik het waardevolle E-Book genaamd: Droog Trainen Protocol zeker aan. Deze 2 ervaren fitness coaches hebben al veel doelen laten uitkomen van verschillende sporters. Ze behandelen waardevolle informatie, ik zal zeggen, ervaar het zelf!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *