Bootcamp voor beginners: wat is het en wat zijn de voordelen?

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
Bootcamp voor beginners

Bootcamp voor beginners kan loodzwaar zijn. Dit is dan ook eigenlijk het principe van bootcamp. Het gaat erom dat je jezelf flink uitdaagt en vooral ook veel gebruik maakt van ‘attributen’ voor de sport die gewoon in de natuur te vinden zijn.

Bij bootcamp draait het dan ook niet om het gebruik van fitnessapparaten, maar om het gebruik van zaken die als fitnesstoestel kunnen dienen. Zo wordt er ook gebruik gemaakt van vrachtwagenbanden, om maar een voorbeeld te noemen. Bootcamp voor beginners is aanpoten, dat is zeker. Maar wat is bootcamp precies en wat zijn de voordelen van bootcamp? Krachttraininginfo.nl biedt je alle informatie!

Inhoudsopgave

Bootcamp voor beginners: wat is bootcamp?

Wat is bootcamp nu precies? Bootcamp wordt ook wel fitness bootcamp of gewoon een bootcamp workout genoemd. Toch weet niet iedereen wat bootcamp nu precies is. Deze vorm van sport richt zich op het opbouwen van zowel je kracht als je uithoudingsvermogen. Daarnaast komt ook je behendigheid aan bod.

Het is goed om te weten dat bootcamp voor beginners er in diverse varianten is. De meest lichte vorm biedt bootcamp oefeningen die voor een groot deel vergelijkbaar zijn met oefeningen van yoga of pilates. De meest zware vorm biedt bootcamp oefeningen die vergelijkbaar zijn met de oefeningen uit een militaire training. Bootcamp voor beginners kan zeker al heel zwaar zijn, maar is dus deels ook afhankelijk van de vorm die je kiest.

Verschillende soorten bootcamp oefeningen

Er zijn veel verschillende soorten bootcamp oefeningen. ‘Wat is bootcamp?’ is dan ook een vraag die geen eenduidig antwoord kent. Het licht aan de variant. Kijken we naar de gemiddelde bootcamp, dan zien we bootcamp oefeningen die een intense mix tonen van aerobe, krachttraining en snelheidselementen.

Bootcamp oefeningen

In de meeste gevallen kun je fitness oefeningen verwachten, zoals pullups, pushups, squats, lunges en crunches, evenals oefeningen en sprints. Sommige workouts bevatten specifieke weerstands- of krachttrainingstrainingen. Het soort bootcamp voor beginners kun je dan ook aanpassen op je eigen verwachtingen én je eigen mogelijkheden.

Bootcamp is in feite een HIIT

In alle gevallen kunnen we stellen dat bootcamp een HIIT is. HIIT staat voor Hoge Intensiteit Interval Training. Deze trainingen kennen uitbarstingen van intense activiteit afgewisseld met intervallen van lichtere activiteit. Een bootcamp training kan ook functionele fitness omvatten, zoals het gebruik van oefeningen voor het hele lichaam met meerdere gewrichten die bewegingen simuleren die mensen in het leven doen.

Bootcamp voor beginners is eigenlijk een nieuwe uitdaging voor mensen die wel al gewend zijn aan sport. Mensen die nooit eerder hebben gesport en relatief weinig kracht en uithoudingsvermogen hebben, vinden bootcamp oefeningen vaak te zwaar. Wel wordt bootcamp gezien als één van de meest leuke en afwisselende sporten die vaak in de natuur plaatvinden.

Wat zijn de voordelen van bootcamp?

Bootcamp oefeningen bieden veel interessante voordelen, voor iedereen. Er zijn veel mensen die bootcamp prijzen om het feit dat alle spiergroepen kunnen worden aangesproken, maar er zijn ook mensen die bootcamp prijzen om het feit dat het eenvoudigweg nooit saai wordt. Uiteindelijk zijn er zo tal van bootcamp voordelen te noemen. Ik benoem graag de 5 meest gehoorde voordelen van bootcamp.

1. Je geniet altijd van een gevarieerde workout

Als je iemand bent die zich snel verveelt, dan is bootcamp ideaal voor jou. Elke workout is namelijk anders. Bootcamp biedt een uitdagende, gevarieerde en leuke workout die er elke keer weer anders uitziet.

Hierdoor is het makkelijker om er plezier in te blijven houden en dus ook makkelijker om ermee door te gaan. Juist omdat er zo veel verschillende bootcamp oefeningen zijn, kun je meer dan voldoende afwisselen en zorg je er eenvoudig voor dat je met elke workout meer uit jezelf kunt halen.

2. Je hebt geen fitness apparatuur nodig

Tijdens een bootcamp training kan er zeker wel gebruik worden gemaakt van fitness apparatuur, maar dit hoeft niet. Dit is afhankelijk van de vorm die je kiest. Veel bootcamp workouts vinden in de natuur plaats, waarbij gebruik kan worden gemaakt van een trainingsveld, maar ook van zaken die in de natuur te vinden zijn.

Zo kan het rennen met een stuk boomstam op de schouder een goede bootcamp oefening zijn waarvoor je niets méér nodig hebt dan een stuk boomstam uit de natuur. Bootcamp is een vorm van sport waarbij alles wordt gezien als mogelijk object om oefeningen mee uit te voeren. Hierdoor is het niet noodzakelijk om zelf fitness apparatuur aan te schaffen.

3. Er ontstaan heel snel vriendschappen tijdens bootcamp

Vaak worden bootcamp trainingen in groepen gedaan. Juist omdat de trainingen zo uitdagend en ronduit uitputtend zijn, ontstaat er snel een echt groepsgevoel. Er zijn ook bootcamp workouts waarbij er samengewerkt moet worden om een parcours af te kunnen leggen. Echter, je kunt ook altijd zelfstandig aan de slag met bootcamp. Het is dus geen vereiste.

Sporten in teamverband

Veel mensen die bootcamp in een groep doen ervaren dat er snel vriendschappen binnen de groep ontstaan. Eén van de belangrijkste voordelen van bootcamp in een groep is dan ook dat het een ideale manier is om je sociale leven een boost te geven. Overigens kun je ook met een personal trainer aan de slag met bootcamp. Diverse personal trainers bieden bootcamp op individueel niveau en op groepsniveau.

4. Je kunt jezelf blijven uitdagen

Bootcamp oefeningen zijn echt bedoeld om het uiterste uit jezelf te halen. Dit betekent dat je steeds een stap verder kunt zetten in de uitdaging, waardoor je jezelf blijft pushen om betere prestaties te bereiken.

Hierdoor merk je dat je snelle vorderingen maakt en dat je ook beter in staat bent om je sportdoelen en / of gezondheidsdoelen te bereiken. In de wereld van bootcamp sta je nooit stil. Bootcamp voor beginners is eigenlijk al relatief zwaar om mee te starten. Dit is slechts de basis. Hoe langer je je met bootcamp oefeningen bezighoudt, hoe meer je jezelf én je lichaam ontwikkelt.

5. Je ervaart belangrijke gezondheidsvoordelen

Eén van de belangrijkste voordelen van bootcamp is wel de positieve impact op je gezondheid. Doordat het om een training op hoge intensiteit gaat, kun je bijvoorbeeld sneller afvallen en sneller spieren opbouwen dan bij de meeste andere vormen van sport. Je merkt diverse belangrijke gezondheidsvoordelen. Zo worden je longen sterker en verlaag je effectief het risico op hartaandoeningen.

Is bootcamp geschikt voor iedereen?

Nee, bootcamp oefeningen zijn niet voor iedereen geschikt. Op de eerste plaats zijn het vooral de mensen die zoeken naar hoge intensiteit trainingen die aangetrokken worden door bootcamp. De bootcamp oefeningen zijn dan ook niet geschikt voor mensen die, bijvoorbeeld door een aandoening, niet in staat zijn om het maximale van het lichaam te vragen.

Over het algemeen wordt geadviseerd om eerst een arts te raadplegen als je langere tijd niet hebt gesport, als je ouder dan 40 jaar bent, als je zwanger bent of als je gezondheidsproblemen hebt. Een arts kan je adviseren om een andere sport dan bootcamp te kiezen.

Wat levert bootcamp je nu precies op?

Bootcamp oefeningen helpen je om meer kracht en conditie op te bouwen. Dit type aerobe intervaltraining met hoge intensiteit verbrandt ook meer calorieën in minder tijd in vergelijking met matige aerobe activiteiten, en kan daarom je cardiovasculaire gezondheid verbeteren.

HIIT kan ook de hoeveelheid spier versus vet in je lichaam, dus de specifieke lichaamssamenstelling, en de snelheid waarmee je calorieën verbrandt (metabolisme) verbeteren. Weerstands- of krachttraining kan de bloedsuikerspiegel, een hoog cholesterolgehalte en een hoge bloeddruk verbeteren, en ze kunnen je helpen gewicht te verliezen.

Kun je bootcamp ook thuis uitoefenen?

In bepaalde gevallen is het zeker mogelijk om bootcamp oefeningen thuis uit te voeren. Veel mensen werken nog altijd thuis en vinden het daarom prettig om ook in de eigen omgeving te bewegen. Je kunt op meerdere manieren thuis sporten, uiteraard mede afhankelijk van jouw specifieke soort woning.

Een home workout

Vooral als je een goede tuin bij je woning hebt is het goed mogelijk om bootcamp oefeningen bij je eigen huis uit te voeren. Om zeker te zijn dat je alles goed doet kan het wel verstandig zijn om ook hier te starten onder begeleiding, bijvoorbeeld van een bootcamp coach of een personal trainer. Uiteraard is dit je eigen keuze.

Let altijd goed op wat bij jou past

Het belangrijkst om op te letten is dat je bootcamp oefeningen doet die bij je passen. Ben jij iemand die snel rugklachten ontwikkelt, bijvoorbeeld? Dan is het belangrijk om hier rekening mee te houden bij het kiezen van het soort bootcamp oefeningen dat je wilt gaan doen. Bootcamp trainingen zijn zwaar en je lichaam moet het wel allemaal goed aan kunnen.

Daarnaast is het ook goed om te ontdekken in welk verband bootcamp het best bij jou past. Wil je dit bijvoorbeeld alleen gaan doen, samen met een professional of in een bootcamp groep? Er zijn veel verschillende mogelijkheden. Het is goed om de tijd te nemen om te ontdekken wat goed bij jou past.

Start altijd met bootcamp voor beginners

Start nooit met bootcamp op hoog niveau, want dat kan je duur komen te staan. Bootcamp is zwaar, ook voor ervaren sporters, en als je het niet gewend bent dan is er een verhoogd risico op blessures en flinke spierpijnen achteraf. Dit wil je voorkomen.

Bouw het op, waar bootcamp ook voor bedoeld is. Start altijd met bootcamp voor beginners en daag jezelf steeds verder uit. Op die manier haal jij het maximale uit jezelf met bootcamp op het juiste niveau. Succes!

Laat hier je mail achter!

En ontvang direct 20 waardevolle tips in je mailbox!


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.