De beste sportdrank voor het sporten?

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
Beste sportdrank

Wat is de beste sportdrank voor het sporten? Veel mensen vragen zich dit af, en terecht. Het feit dat er ‘sportdrank’ op de verpakking staat betekent namelijk niet per definitie dat het drankje ook echt gezond voor je is.

Evengoed zegt de term lang niet altijd iets over wat de sportdrank wel of niet voor je sporttrainingen of je spieren doet. Ik vertel je hier meer over de beste sportdrank voor het sporten en geef je inzicht in wat deze drankjes nu wel en niet voor je doen.

Inhoudsopgave

Haal je de beste sportdrank in de supermarkt?

Ik krijg vaker vragen gesteld over drankjes, en dan met name over sportdrankjes. Dit is ook logisch. Een gezond dieet volgen is belangrijk als jij het maximale uit je sport wilt halen, en een dieet draait niet alleen om voeding, maar ook om wat je drinkt.

Vaker krijg ik de vraag gesteld of je de beste sportdrank in de supermarkt kan kopen. Het antwoord op deze vraag is niet zo simpel als ‘ja’ of ‘nee’. Ja, er zijn inderdaad sportdrankjes in de supermarkt te vinden die goed voor je zijn. Diverse varianten van Aquarius en IsoStar zijn hier een goed voorbeeld van.

 Een Isotone sportdrank

Maar, nee, niet alle sportdrankjes in de supermarkt zijn daadwerkelijk goed voor jou en / of je sportprestaties. Waar het vooral om gaat, is dat je goed kijkt naar wat er precies in het drankje zit.

De beste sportdrank voor het sporten: wat zit daarin?

Het is dus belangrijk om vooral goed te kijken naar wat er precies in een sportdrank zit, zodat je aan de hand daarvan kunt bepalen of het een goede keuze is of niet. Je kunt prima sportdranken in de supermarkt kopen, maar dan moeten ze wel de juiste ingrediënten bevatten. In de basis zijn er drie dingen die je terug vind in alle goede sportdranken. Natuurlijk vertel ik je welke drie dat zijn.

1. Elektrolyten

Als je zweet, dan verliest je lichaam vocht en elektrolyten. De beste sportdranken bevatten elektrolyten, waaronder kalium, natrium, magnesium en calcium, om uitdroging tegen te gaan. Ze werken samen met je lichaam om de opname van vocht te verbeteren en de minerale verliezen aan te vullen. Zoek naar een sportdrank die ten minste natrium en kalium bevat. Zit dit er niet in? Dan is het geen goede sportdrank.

2. Calorieën

Als je je bezighoudt met uithoudingsactiviteiten of inspannende sporten, dan heb je mogelijk het meest behoefte aan een sportdrank met veel calorieën. Houd bij het kiezen van een sportdrank rekening met je activiteitenniveau, calorieverbruik en energiebehoeften. Je kunt een sportdrank kiezen die hoger is in calorieën als je aan het trainen bent voor een marathon bijvoorbeeld.

Als je echter meer dan een uur aan het sporten bent en je wilt afvallen, dan is het eigenlijk het best om de elektrolyten aan te vullen zonder dat je extra calorieën consumeert. Kijk dus naar het aantal calorieën in sportdrank om te bepalen welke het best bij jouw doelen past.

3. Suiker

Veel sportdranken bevatten suiker om sporters te helpen bij het snel vervangen van koolhydraten die verloren gaan tijdens het sporten. Als je op je suikerinname let, of liever een suikervrije optie kiest, bevatten sommige tabletten en poeders weinig suiker.

Vermijd suikervrije sportdranken die potentieel schadelijke kunstmatige zoetstoffen bevatten. Ook voor suiker geldt natuurlijk dat het deels persoonlijk is. Tijdens het sporten verlies je koolhydraten en deze worden ‘goedgemaakt’ door de suikers in sportdranken.

Toch, als je bijvoorbeeld diabetes hebt, dan zijn de suikers natuurlijk een extra punt van aandacht in de sportdranken. Je wilt dan liever kiezen voor een ondersteuning waar geen of heel weinig suiker in zit.

Waarom zijn elektrolyten zo belangrijk?

In de basis zijn de elektrolyten het meest belangrijk. De beste sportdranken voor het sporten bevatten elektrolyten, dus dit is het belangrijkste aandachtspunt bij het bewust uitkiezen van je drankjes. Elektrolyten zijn mineralen, zoals natrium, kalium, calcium, magnesium en fosfaten.

Het zijn mineralen die zich in ons bloed en andere lichaamsvloeistoffen bevinden. Ze hebben elektrische ladingen en werken om de elektrische weefsels van ons lichaam te activeren, inclusief spieren en zenuwen. De meeste belangrijke organen helpen bij het reguleren van onze elektrolytniveaus. Wanneer ze correct in balans zijn, werkt onze bloedchemie zoals het hoort.

Diverse soorten sportdranken voor het sporten

We kunnen de beste sportdranken voor het sporten onderverdelen in drie soorten, namelijk de isotone sportdranken, de hypotone sportdranken en de hypertone sportdranken. Het belangrijkste verschil tussen deze drie is te vinden in de zogenaamde osmolariteit.

Hiermee wordt ook wel de deeltjesdichtheid aangeduid, ofwel de concentratie van de diverse delen in de sportdrank, zoals mineralen en koolhydraten. En hogere hoeveelheid deeltjes, dus een hogere osmolariteit, heeft invloed op de snelheid waarmee de sportdrank wordt opgenomen. Hoe lager de osmolariteit, hoe sneller de sportdrank door je lichaam wordt opgenomen.

Isotone sportdranken

Beste isotone sportdrank

Het gaat in de basis dus vooral om de osmolariteit en de verhouding hiervan tot de lichaamseigen deeltjesconcentratie. De isotone sportdranken bevatten over het algemeen per 100 milliliter tussen de 4 en 8 gram koolhydraten.

Deze sportdranken voor het sporten hebben een concentratie deeltjes die ongeveer gelijk is aan de concentratie die gewoonlijk in lichaamseigen vocht aanwezig is. Dit zorgt voor een relatief makkelijke en snelle opname van het sportdrankje door het lichaam.

Hypotone sportdranken

In de hypotone sportdranken voor het sporten vinden we een aanzienlijk lagere concentratie koolhydraten. Per 100 milliliter hebben we het dan over maximaal 4 gram. Dit betekent dat de osmolariteit lager ligt dan de verhouding in het lichaamseigen vocht, waardoor de sportdrank sneller door het lichaam wordt opgenomen.

De hypotone sportdranken zorgen ervoor dat je lichaam vrijwel direct wordt voorzien van koolhydraten en vocht. Afhankelijk van de variant wordt je lichaam ook direct van mineralen voorzien. Voor een snelle opname van een sportdrank door het lichaam is de hypotone sportdrank dus de beste keuze.

Hypertone sportdranken

De hypertone sportdranken zijn eigenlijk het tegenovergestelde van de hypotone sportdranken. Van alle drie de varianten die ik hier heb benoemd is de hypertone sportdrank de variant die het minst snel door het lichaam wordt opgenomen.

Deze sportdranken hebben dus een hoge osmolariteit. Alle sportdranken die per 100 milliliter meer dan 8 koolhydraten bevatten vallen onder de hypertone sportdranken.

Sportdranken en energiedranken: hoe zit het precies?

Er wordt wel eens gedacht dat sportdranken en energiedranken hetzelfde zijn. Meer dan eens wordt RedBull bijvoorbeeld genoemd als één van de beste sportdranken voor het sporten. Niets is minder waar. Sterker nog, energiedranken horen over het algemeen helemaal niet thuis in het dieet van een sporter.

De beste sportdranken zijn gearomatiseerde dranken die koolhydraten, mineralen en elektrolyten en soms andere vitamines en voedingsstoffen bevatten. Energiedranken bevatten doorgaans stimulerende middelen, zoals cafeïne, met wisselende hoeveelheden suikereiwit, vitamines, natrium en andere mineralen.

Sportdrank voor het sporten

Sportdranken zijn dus gearomatiseerde dranken die vaak koolhydraten, mineralen en elektrolyten en soms andere vitamines en voedingsstoffen bevatten. Ze bieden vooral voordeel voor de sporter die regelmatig deelneemt aan duursporten of sporten met hoge intensiteit wanneer ze worden gebruikt naast gewoon water voor hydratatie.

De beste sportdranken ondersteunen sporters door tekorten, die door het lichaam ontstaan door het sporten, direct aan te vullen. Het is niet aan te raden om de hele dag door sportdranken te drinken, vooral door het hogere caloriegehalte en het gebruik van citroenzuur.

Energiedrank voor het sporten

Energiedranken bevatten dus in de meeste gevallen stimulerende middelen, zoals cafeïne, met wisselende hoeveelheden suikereiwit, vitamines, natrium en andere mineralen. Sommige energiedrankjes kunnen maar liefst 14 maal de hoeveelheid cafeïne bevatten die we in cola aantreffen.

Energiedrankjes zijn echt bedoeld om de energie te boosten, maar mogen in geen geval teveel worden gedronken. Dit leidt tot serieuze gezondheidsproblemen, waaronder hoofdpijnen, slaapproblemen, concentratieproblemen, een onregelmatige hartslag en angsten.

Een sterk teveel aan energiedranken kan zelfs leiden tot vergiftiging, en kan in bepaalde gevallen een fatale afloop hebben. Sporters zouden geen gebruik moeten maken van energiedranken.

Bestaan er wel gezonde sportdrankjes?

Hypertone sportdrank

Er bestaan zeker wel gezonde sportdrankjes, maar je moet altijd goed opletten wat je koopt. Je kunt gezonde sportdrankjes kopen bij een sportzaak, maar ook in de supermarkt als je dat liever doet. Koop jij je sportdrank in de supermarkt? Check dan altijd wat er precies in zit en verwar sportdrank nooit met energiedrank.

Door goed te letten op de ingrediënten kun je makkelijk gezonde sportdrankjes vinden die je echt helpen tijdens het sporten. Bepaal welke variant jij nodig hebt, want een merk zegt niets over wat er precies in zit.

Als voorbeeld kunnen we kijken naar de sportdrankjes van het merk AA. De AA High Energy is een hypertone sportdrank, de AA Isotone en AA Iso Lemon varianten zijn isotone sportdrankjes, en de AA Drink Hydration Zero is een hypotone sportdrank. Kijk dus niet alleen naar het merk, maar vooral ook naar de specifieke variant.

Wat zijn de voordelen van de beste sportdranken?

Sportdrankjes voor het sporten, en dan heb ik het echt over de beste sportdrankjes die er te vinden zijn, helpen je om je lichaam van brandstof te voorzien. Tijdens het sporten worden koolhydraten afgebroken tot glucose, de belangrijkste energievorm van ons lichaam.

Wanneer je energieverbruik wordt verhoogd, zoals tijdens het sporten, heb je extra ‘brandstof’ nodig. Deze zogenaamde brandstof haal je uit de beste sportdrankjes voor het sporten. Sportdrankjes kunnen je helpen bij krachttraining, maar zijn ook zeker effectief bij cardiotraining.

Het gaat erom dat je de juiste variant van hoge kwaliteit kiest en geen gebruik maakt van sportdranken die alleen maar het label ‘sportdrank’ dragen en verder niets voor je doen.

Kies de beste sportdranken voor het sporten bewust!

Het kiezen van de beste sportdranken voor het sporten doe je altijd door goed te kijken naar wat erin zit. Zoals ik eerder al heb aangegeven zijn er sportdrankjes in de supermarkt te vinden die letterlijk niets goeds voor je doen. Toch staat er op het label dat het om een sportdrank gaat.

De beste tip die ik je kan meegeven voor het kiezen van de beste sportdranken voor het sporten is dan ook: kijk niet naar de naam of het merk, maar kijk naar wat erin zit. Het lijstje ingrediënten vertelt je alles wat jij moet weten om een bewuste keuze te maken!

Veel succes!


Lees ook mijn recente berichten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.