Bestaat er zoiets als spiergeheugen?

Lees hier of het WEL of NIET bestaat!

Gemiddelde leestijd: 7 minuten
bestaat er zoiets als spiergeheugen

Je heb er vast wel eens van gehoord, spiergeheugen. Er word vaak beweerd dat spiergeheugen bestaat. Als je een tijdje zou stoppen met krachttraining en het na een tijdje weer oppakt, dat je spieren in relatief korte tijd weer op je oude niveau zouden zitten.

Maar klopt dit ook, bestaat zoiets wel? Of is dit en fabel? Om hierachter te komen moeten we kijken hoe je spier en spiervezels te werk gaan als je je spieren belast.

In dit artikel zal aan bod komen of spiergeheugen bestaat of toch niet!

Inhoudsopgave

Bestaat er zoiets als spiergeheugen?

Je bent natuurlijk benieuwd of er zoiets als spiergeheugen bestaat, anders was je waarschijnlijk niet op dit artikel terecht gekomen.

Om even kort door de bocht te gaan. Het antwoord of spiergeheugen bestaat is zeker waar!

Als je intensief krachttraining beoefend zal je er heel veel profijt van ervaren qua spieropbouw. Als je voor een langere tijd de gewichten neer zou leggen. En vergeet niet dat krachttraining altijd een goede toevoeging op een gezonde en verantwoorde levensstijl is. Als je immers verantwoord traint en met beleid met je lichaam omgaat.

Uit eigen ervaring!

Ikzelf beoefen al jaren onder andere krachttraining en heb zelf al heel wat ervaring opgedaan. En ik kan je uit mijn ervaring zeggen dat spiergeheugen wel degelijk bestaat!

Wanneer ikzelf met spierverlies te maken kreeg was dat ik na jaren intensief trainen, een vervelende sportblessure opliep tijdens krachttraining. Waardoor ik er bijna 1 jaar uit lag!

Dus inmiddels was er al heel wat spierkracht en spiermassa verloren gegaan. Maar toen ik de gewichten weer op begon te pakken, merkte ik merkbaar dat ik ongeveer, naar pak weg 2 maanden weer terug op mijn oude niveau was!

Maar ook om mij heen in de sportschool, toen ik sporters begeleiden. Als ze om de een of andere reden niet of nauwelijks meer konden sporten voor een tijd. Na een tijdje werd de training weer opgepakt en zag je opvallend snel dat ze weer terug waren op hun oude niveau. Dus voor mij was het in de praktijk al snel duidelijk dat spiergeheugen wel degelijk bestaat!

Hoe werkt spiergeheugen?

Om dit proces beter te begrijpen moet je terug naar de celkernen in je spieren. Je spiervezels bevatten namelijk meerdere celkernen, het zijn eigenlijk de eiwitcentrales van je spieren.

Je kunt het zo zien, celkernen geven het eerste seintje om eiwitten te produceren. Spieren reageren daarop. En groeien als de hoeveelheid opgebouwde eiwitten groter is dan de afbraak van eiwitten.

En als jij met regelmatig een goede trainingsprikkel toedient en je lichaam genoeg essentiële bouwstoffen beschikbaar stelt. Zullen ze in omvang toenemen oftewel, kun je meer spiergroei realiseren.

Wil je meer informatie over hoe je het beste spiermassa kunt opbouwen? Dan is het Spiermassa Protocol geschikt voor jou!

hier zie je een krachtsporter

Onderzoekers gaan ervan uit dat als je een beginnende sporter bent je genoeg kunt groeien door de standaard aanwezige celkernen. De spiercellen kunnen namelijk tot wel ongeveer 17% in omvang toenemen. En daarna zal de groei van kerncellen als die maximaal bereikt is, niet meer groeien als er niet meer celkernen bijkomen. Dus wat je hieruit kunt halen is: Dat elke celkern zijn eigen productiecapaciteit heeft!

Ik heb geprobeerd om het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Welke processen eigenlijk inwerking treden bij spiergeheugen. En zoals je ziet is een mensen lichaam heel bijzonder!

Kun je spieren blijven ontwikkelen als de productiecapaciteit bereikt is?

Het antwoord hierop is ja! Je moet het zo zien, als je meer spieren wilt ontwikkelen heb je meer celkernen nodig. En het mooie van een lichaam is dat de satellietcellen worden omgetoverd tot celkernen. En om dit voor elkaar te krijgen, moet je je lichaam genoeg blootstellen aan actieve trainingsprikkels. Om zo je celkernen te vermenigvuldigen. Hierdoor stijgt ook weer de totale eiwitproductie, wat dus weer meer spiergroei betekend.

Vandaar ook dat het aangeraden word om gemiddeld na 6 tot 8 weken van schema en oefeningen te veranderen. Om zo effectief je spieren te laten groeien en te stimuleren.

Begin jong met krachttraining!

Ben je jong begonnen met krachttraining? Dan is dat een voordeel. Het zit namelijk zo: Hoe ouder je word, hoe moelijker satellietcellen te transformeren zijn naar celkernen. En als je jong bent, gaat het je een stuk gemakkelijker af.

Daarom is het aan te raden als je jong bent, om zeker 1 jaar intensief krachttraining te beoefenen. Hierdoor kun je snel je spiermassa weer laten groeien, maar ook je celkernen.

En zal je er naar jaren altijd profijt van houden. En snel weer op je oude niveau terecht komen, door de extra celkernen die je toen hebt opgebouwd! Zelfs als je een tijdje niet getraind hebt, zullen de extra celkernen aanwezig blijven. En weer activeren als je de gewichten weer oppakt.

Vond je dit een interessant artikel? Of wil je jou ervaringen vertellen over spiergeheugen? Laat gerust een reactie achter!

Tip: Wil jij (weer) op een verantwoordde manier beginnen met krachttraining? Dan kan het E-Book: Droog Trainen Protocol interessant zijn voor jou! Hier leer je alles over krachttraining en wat er nog meer bij komt kijken.

Droog Trainen Protocol voor mannen

Wil jij op een verantwoorde manier resultaat gaan boeken met krachttraining of je trainingen weer oppakken? Dan is het Droog Trainen Protocol de oplossing voor jou!

Start direct mannen>>
Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Wil jij op een verantwoorde manier resultaat gaan boeken met krachttraining of je trainingen weer oppakken? Dan is het Droog Trainen Protocol de oplossing voor jou!

Start direct vrouwen>>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *