Beginnen met sporten? Lees hier de beste tips!

Gemiddelde leestijd: 17 minuten
Beginnen met sporten

Beginnen met sporten is niet iets dat je zomaar even doet. Het is een beslissing waar je echt achter moet staan, anders lukt het je niet. We kennen allemaal wel de mensen die beginnen met sporten zonder conditie, die ineens twee dagen achter elkaar heel intensief sporten om vervolgens weer maanden niets meer met sport te doen.

Dit komt vooral omdat de beslissing snel komt, de intensiteit ineens te groot is en de spierpijnen gewoon niet prettig zijn. Beginnen met sporten, zonder conditie of met een lichte tot matige conditie, is gewoon niet makkelijk.

Wel kun je het jezelf wat makkelijker maken. Krachttraininginfo.nl helpt je hier graag bij. Vandaag geef ik je namelijk de beste tips om goed te beginnen met sporten.

Inhoudsopgave

Beginnen met sporten zonder conditie

Starten met sporten is niet makkelijk, voor niemand, maar het is wel wat makkelijker voor mensen die bijvoorbeeld al een relatief zware baan hebben. Zij hebben namelijk al een wat betere conditie en het lichaam is wat zwaardere belasting gewend. Beginnen met sporten zonder conditie is het moeilijkste wat er is, en juist daarom is het belangrijk dat je voldoende aandacht besteedt aan de start.

Velen willen vaak te snel, te veel en/of te lang. Met als gevolg dat ze het twee of misschien drie dagen volhouden. De spierpijn kan letterlijk overweldigend worden en daar raak je niet erg gemotiveerd van. Wil jij gaan beginnen met sporten? Zorg er dan voor dat je daar echt bewust voor kiest én dat je je goed voorbereidt.

Verantwoord beginnen met sporten

Iets wat heel belangrijk is om te onthouden is dat beginnen met sporten een ‘aanslag’ op je lichaam is. Je vraagt ineens dingen van je lichaam die je eerder niet van je lichaam vroeg. Er worden spieren gebruikt en belast die langere tijd weinig extra’s hebben hoeven doen, en dat voel je!

Het is dan ook de hoeveelheid spierpijn die veel beginnende sporters uiteindelijk doen opgeven. Er zijn manieren om de spierpijnen te verzachten. Op de eerste plaats is het gewoon belangrijk om rustig aan te beginnen met sporten.

Je hoeft niet direct een half uur of een uur actief te zijn. Begin rustig, bouw het op en zie verbetering. Daarnaast kun je gebruik maken van verantwoorde supplementen voor beginnende sporters.

4 supplementen voor beginnende sporters

Supplementen kunnen je op meerdere manieren helpen als je wilt starten met sporten. Er zijn veel verschillende supplementen voor sporters op de markt, en niet allemaal zijn ze even geschikt.

Er zijn erbij die gewoon eigenlijk niet gezond voor je zijn, maar er zijn er ook die vooral bedoeld zijn voor de topsporters, zoals bodybuilders. Jij hebt de juiste supplementen voor beginnende sporters nodig. Hieronder noem ik er 4 waar je zorgeloos mee aan de slag kunt.

Creatine

Creatine behoort zonder twijfel tot de meest gebruikte supplementen voor beginnende sporters. Dit heeft natuurlijk een reden. Creatine is vooral bedoeld om de sportprestaties en het lichaam te verbeteren.

Creatine helpt beginnende sporters om meer uit zichzelf te halen, bijvoorbeeld tijdens grote krachtinspanningen tijdens de krachttraining, en het stimuleert de groei van de spieren. Dit supplement is volledig veilig en verantwoord in gebruik.

Bekijk hier de beste creatine>>

Omega 3

Omega 3 wordt vaak in verband gebracht met vis. Het is dan ook zeker zo dat Omega 3 voornamelijk uit vis wordt gehaald als je het uit je voeding wilt halen. Vandaar ook het advies om minimaal eens per week vis te eten. Omega 3 is een vetzuur die je vooral aantreft in diverse soorten vette vis, zoals zalm.

Omega-3 vetzuren

Veel mensen, waaronder natuurlijk ook beginnende sporters, houden helemaal niet zo van vis. Sommigen eten helemaal geen vis, anderen doen dit eens per week of per twee weken. Voor beginnende sporters is het aan te raden om minimaal drie keer per week Omega 3 tot zich te nemen en dit valt dus niet mee als je het uit vette vis wilt halen. Daarom zijn er uitstekende Omega 3 supplementen voor beginnende sporters.

Bekijk hier de beste visolie capsules>>

Fatburners

Over fatburners bestaan veel onduidelijkheden. Zo wordt wel vaker verwacht dat deze je vet verbranden zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Dit is niet juist. Fatburners zijn supplementen voor beginnende sporters ter ondersteuning.

Zeker als beginnend sporter kan het je allemaal wat zwaar vallen. Geen zorgen, want dit is ook de bedoeling. Natuurlijk is het dan wel prettig als je kunt profiteren van een duwtje in de rug en dat is wat je kunt verwachten van een fatburner.

Het supplement zit vol ingrediënten die optimaal zijn afgestemd op elkaar, waardoor het zorgt voor een goede ondersteuning bij iedere intensieve sporttraining.

Bekijk hier de beste fatburners>>

Whey eiwit

Naast creatine behoort ook whey eiwit tot de meest gebruikte supplementen voor beginnende sporters. Whey eiwit bevat nauwelijks vetten of koolhydraten, maar biedt wel zeer hoge eiwitwaardes, namelijk tot wel 93 procent.

Het is een geconcentreerd zuivelproduct dat ervoor zorgt dat jij op natuurlijke wijze voldoende eiwitten binnenkrijgt. Deze eiwitten zorgen voor een optimale ondersteuning van de spiermassa en helpen je bij de opbouw van meer spiermassa.

Als beginnend sporter kun je het best kiezen voor een concentraat. Deze vorm van whey eiwit biedt je gemiddeld 80 procent aan eiwitgehalte. Wil je één supplement gebruiken? Dan raad ik je aan voor whey eiwit te kiezen. Daarom vertel ik je hier graag meer over.

Whey eiwit bouwt spieren sneller op

Dit supplement is niet alleen voor beginnende sporters. Whey eiwit wordt ook door veel ervaren en goed getrainde sporters gebruikt. Hier zijn meerdere redenen voor. Eén van de belangrijkste redenen is wel dat whey eiwit helpt bij een snelle opbouw van spieren.

Het is goed om te weten dat whey een natuurproduct is, waardoor het niet schadelijk is voor de gezondheid. Als sporter kun je dus verantwoord gebruik maken van whey eiwit voor een snellere opbouw van je spieren.

De werking van whey eiwit

Je verwacht het misschien niet, maar melk ligt aan de basis van whey eiwit. De koolhydraten, ook wel melksuikers, en de vetten worden uit de melk verwijderd. Wat er dan overblijft is een poeder dat vol zit met aminozuren en eiwitten.

Je kunt dit poeder op diverse manieren tot je nemen. Zo kun je er pannenkoeken van maken, maar veel sporters kiezen ook voor het maken van een shake met whey eiwit. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de opname van whey eiwit en het maakt niet uit hoe je het binnen krijgt. Het whey eiwit zorgt niet alleen voor een snellere opbouw van spieren, maar het zorgt er ook voor dat je spieren na een training sneller herstellen.

Whey eiwit is een veilig natuurproduct

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen wordt whey eiwit uit melk verkregen en dat betekent dat we mogen spreken van een natuurproduct. Doordat het een 100 procent natuurlijk product is, is het veilig in gebruik en geschikt voor iedereen die houdt van een actieve en sportieve levensstijl. Whey eiwit bestaat voor 90 procent uit eiwitten. Ieder lichaam heeft voldoende eiwitten nodig voor een optimale gezondheid.

Snelle opname van whey eiwit

Er zijn natuurlijk veel soorten eiwitten die allemaal goed zijn voor sporters, en zeker ook voor beginnende sporters. Van alle eiwitten die je kunt nemen wordt whey eiwit het snelst door het lichaam opgenomen.

Het is dus niet zo dat je het minstens een half uur voor het sporten moet nemen, bijvoorbeeld. Je kunt het gewoon gebruiken als je voelt dat je het nodig hebt. In de nacht krijg je geen voedingsstoffen binnen, waardoor veel sporters ervoor kiezen om in de ochtend al de eerste whey eiwitten tot zich te nemen.

Whey eiwitten

Daarnaast worden deze snelle eiwitten ook veel tijdens het sporten gebruikt, voornamelijk om ervoor te zorgen dat de spieren sneller herstellen én sneller groeien.

Bekijk hier de top 5 beste eiwitshakes>>

Beginnen met sporten: de juiste aanpak

Er is een belangrijk punt waarop het vaak mis gaat bij beginnende sporters. Het enige wat zij doen is focussen op het sporten en bewegen. Toch is dit niet alles wat je nodig hebt om effectief aan je lichaam te werken, af te vallen of conditie en spieren op te bouwen.

Daarvoor heeft je lichaam meer nodig dan enkel de sport. Wil je beginnen met sporten om beter in je vel te gaan zitten, op welke manier dan ook, dan is het goed om te gaan voor de complete aanpak. Natuurlijk geef ik je hier een aantal tips voor.

Kies de juiste sport die bij jou past!

De eerste belangrijke tip is, kies voor een sport die echt bij jou past! Er zijn namelijk heel veel mensen die beginnen met sporten maar er helemaal geen plezier in hebben. Dit brengt het grote nadeel met zich mee dat je vroegtijdig op zal geven en je minder doorzettingsvermogen zal hebben.

Om hierachter te komen is het aan te raden om bijvoorbeeld je doel goed voor ogen te hebben door verschillende sporten gewoon eens uit te gaan proberen. Denk hierbij aan: Krachttraining, cardiovasculaire trainingen of groepslessen. Probeer dit overigens een korte periode vol te houden, zodat je beter kunt beslissen welke sportactiviteit het beste bij jou past!

Ben je een persoon die toch een duwtje in de rug nodig heeft? Dan kan een sportmaatje de ultieme uitkomst zijn. Zodat je elkaar kunt motiveren en je workouts samen kunt gaan plannen!

Maak de juiste combinaties

Veel beginnende sporters zien het voor zich: even doorzetten en dan heb je volgende week een lekker gespierde buik. Helaas, zo snel gaat dat niet. Wel zijn er mogelijkheden om het proces wat te versnellen.

De beste manier om op relatief korte termijn een sixpack te kweken is door sporten te combineren met gezonde voeding en genoeg slaap/rust. Vervolgens stop je ook nog wat whey eiwit in de mix voor een sneller herstel van je spieren en een snellere groei van de spiermassa. Dan heb je jouw ideale mix voor een sixpack compleet.

Zorg voor voldoende energie

Sporten vraagt veel van je lichaam en dit voel je gegarandeerd, zeker wanneer je als beginnend sporter je eerste stappen zet in cardiotraining en /of krachttraining. Je hebt natuurlijk veel energie nodig voor bij je trainingen.

Trainen is leuk, maar kost je ook energie. Deze energie moet je wel hebben, anders kun je niet het optimale uit je trainingen halen en bereik je dus ook niet het gewenste effect. Eet daarom voldoende koolhydraten, zodat je je trainingen vol energie aan kunt gaan.

Let op de inname van calorieën

Veel mensen die beginnen met sporten willen vooral een paar centimeters van de buik af trainen. Dat betekent dat je ook moet letten op wat je eet en drinkt. Een teveel aan calorieën is natuurlijk nooit goed.

Verhoogde calorieën inname

Wil jij van een sixpack gaan genieten, dan is het belangrijk om de inname van calorieën goed in de gaten te houden. Het is goed om te zorgen voor een licht calorietekort. Door dit te doen wordt het vet dat op je buik aanwezig is namelijk minder, waardoor je effectiever toewerkt naar een strakkere buik. Overigens geldt dit natuurlijk ook als je op andere plekken wat vet wilt verliezen.

Rust en slaap genoeg

Als je lekkerder in je vel wilt zitten, dan kun je beginnen met sporten, ook zonder conditie. Voor velen is beginnen met sporten best intensief. Je hebt vaak last van spierpijnen en je voelt dat je energieniveau wisselt.

Juist daarom is het belangrijk om je lichaam ook voldoende rust te geven. Zorg voor een goede nachtrust en neem overdag de nodige rustmomenten om je lichaam even te laten ‘opladen’.

Je lichaam moet de kans krijgen om te herstellen van een training. Dit herstellen is onmisbaar en vindt plaats op het moment dat jij je rust pakt of lekker slaapt.

Eet voldoende eiwitten

We hebben het er natuurlijk al eerder over gehad. Eiwitten zorgen ervoor dat je spieren na een training sneller herstellen. Daarnaast zorgen eiwitten ervoor dat je spiermassa sneller groeit. Wil je beginnen met sporten en ervoor zorgen dat het je zo goed mogelijk af gaat? Dan heb je dus eiwitten nodig.

Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten eet om op de juiste manier met je spieren om te gaan en je zal merken dat beginnen met sporten, ook zonder conditie, niet heel erg zwaar hoeft te zijn.

Beginnen met sporten op basis van een schema

Iets is makkelijker vol te houden als je het doet op basis van een schema. Je hebt dan een soort ‘houvast’ én je kunt aan je schema zien wat je allemaal gedaan hebt. Wanneer je het volhoudt en je je schema terugkijkt, dan ervaar je dat trotse gevoel dat jou de boost geeft om door te zetten.

Ga je beginnen met sporten, zorg dan dus altijd eerst voor een schema. Hier moet ik natuurlijk bij vermelden dat het belangrijk is dat het schema realistisch is. Vraag niet te veel van jezelf, maar bouw rustig op. Je kunt beter langzaam gaan en het volhouden dan snel gaan en opgeven.

Ontdek alle belangrijke tips op Krachttraininginfo.nl

Beginnende sporters zonder conditie hebben gegarandeerd veel aan de tips die je terugvindt op Krachttraininginfo.nl. Wekelijks geef ik je hier namelijk de beste informatie, tips en adviezen op het gebied van afvallen en diëten, supplementen, krachttraining en cardiotraining.

Wil je lekker thuis gaan sporten? Vergeet dan zeker ook niet om de reviews van diverse fitnessapparaten voor thuis te lezen. Met de juiste instelling gaat het je zeker lukken!


Lees meer interessante blog artikelen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.