Afvallen zonder sporten? De 10 belangrijke tips!

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
Afvallen zonder sporten

Afvallen zonder sporten is een wens van velen, maar is het ook mogelijk? Het korte antwoord is ‘ja’. Het is mogelijk om gewicht te verliezen zonder te sporten, maar hier kunnen we wel direct ook bij stellen dat het niet eenvoudig is.

Als je wilt afvallen zonder sporten, dan betekent dat in de meeste gevallen dat je vrij veel aanpassingen moet maken in je dagelijkse doen en laten, en dat moet je er natuurlijk wel voor over hebben. Je hebt gegarandeerd een flinke dosis discipline nodig. Krachttraininginfo.nl geeft meer informatie over afvallen zonder sporten, uiteraard compleet met 10 nuttige tips!

Inhoudsopgave

Kun je afvallen zonder sporten?

Het korte antwoord is al gegeven. Je kunt inderdaad afvallen zonder sporten. Het is wel heel belangrijk om je te realiseren van afvallen mét sporten een stuk sneller en effectiever gaat. De vraag is ook wel eens of afvallen zonder diëten mogelijk is. Dit kan, maar dan moet je wel extra sporten. Ook hier geldt dat het beter is om wel ook je voeding aan te passen.

In de basis gaat het één niet zonder het ander als je echt goed, verantwoord en effectief af wilt vallen. Het meest effectieve afvalproces bevat een combinatie van gezonde voeding en voldoende beweging. Het is dan ook aan te raden om alleen te kiezen voor afvallen zonder sporten als het niet anders kan.

Afvallen zonder sporten: alleen als het niet anders kan

Er kunnen natuurlijk meerdere redenen zijn waarom je niet kunt sporten. Een medische aandoening, bijvoorbeeld, of een lichamelijke beperking. Zo zijn er nog een aantal zaken te noemen die ervoor zorgen dat je gewoonweg niet in staat kunt zijn om te sporten.

Als je dan wel gewicht wilt verliezen, dan moet je dus gaan afvallen zonder sporten. Dat is mogelijk, maar – zoals gezegd – heb je er wel veel discipline en doorzettingsvermogen voor nodig.

De 10 beste tips voor afvallen zonder sporten

Een afslankproces is zelden eenvoudig. Het vraagt om veel inzet, om doorzettingsvermogen, om wilskracht. In de praktijk gaat effectief afvallen om elke dag weer de moed vinden om door te zetten en voorkomen dat je op een bepaald moment opgeeft.

Als je niet kunt sporten, en je moet afvallen zonder sporten, dan wordt het eigenlijk nog lastiger. Toch, onmogelijk is het zeker niet. Ik geef je graag 10 tips voor als jij wilt afvallen zonder sporten.

1. Eet veel eiwitten

Een eerste goede focus is de focus op het eten van veel eiwitten. Eiwit is een krachtpatser. Het is niet alleen essentieel voor onze gezondheid, maar het kan ook gevoelens van volheid vergroten en honger verminderen. Op deze manier kunnen eiwitten je helpen minder calorieën te eten, waardoor je afvalt. Je eet gemiddeld 441 calorieën op een dag minder wanneer je het eiwitgehalte verhoogt met 15 tot 30 procent.

Het is ook een goede manier van verantwoord afvallen, vooral omdat je eigenlijk geen strikt dieet hoeft te volgen. Eet eieren als ontbijt en voeg de hele dag amandelen toe als tussendoortje. Het is een relatief makkelijke manier om je eiwitgehalte te verhogen en zo te gaan afvallen zonder sporten.

2. Drink veel water

Deze tip zal je vast en zeker al veel vaker hebben gehoord. Toch vinden veel mensen het moeilijk om veel water te drinken, waardoor deze tip te snel in de wind geslagen wordt. Ik vermeld deze tip toch, juist omdat het echt heel belangrijk is als je wilt afvallen zonder sporten. Water drinken, vooral voor een maaltijd, kan je helpen minder te eten. Als je een groot glas water drinkt voordat je gaat eten, eet je doorgaans minder calorieën.

Een kan en glas water

Wanneer je suikerhoudende dranken vervangt door water, dan zal je nog meer gewichtsverlies zien. Probeer minimaal 2 liter water op een dag te drinken en bedenk je dat dit een kwestie van wennen is. De eerste dagen is het moeilijk en gaat het vooral om doorzetten. Je went er vanzelf aan en dan wil je niet anders meer.

3. Eet je maaltijden bewust

In ons hectische leven is het vaak verleidelijk om te multitasken. Misschien eet je de lunch aan je bureau of zit je tv te kijken of op je smartphone een spelletje te spelen terwijl je eet. Hoewel meerdere dingen tegelijk doen vaak tot meer efficiëntie kan leiden, kan dit ertoe leiden dat je veel meer eet dan je nodig hebt.

Afleidingen tijdens het eten staan afvallen in de weg omdat je de signalen van je lichaam niet opmerkt. Als je bewust eet, dus zonder afleidingen, dan merk je de signalen van je lichaam op en helpt het je om minder te eten, terwijl je toch het gevoel hebt dat je vol zit.

4. Verlaag je stressniveau

Stress ervaren we natuurlijk allemaal. Het ervaren van gezonde stress en spanning voor korte perioden is dan ook niet erg. Ervaar je langere perioden van overmatige stress? Dan is het voor je afvalproces belangrijk om te proberen je stressniveau omlaag te krijgen.

Wanneer je je gestrest voelt, dan maakt je lichaam meer cortisol aan, een hormoon dat ervoor zorgt dat je meer trek krijgt en vooral ook meer zin krijgt in ongezond eten. Stress kan op deze manier zorgen voor gewichtstoename. Probeer eens wat ademhalingstechnieken om je stressniveau te verlagen als je wilt afvallen zonder sporten.

5. Schrijf op wat je eet

Effectief afvallen zonder sporten begint in alle gevallen bij het aanpassen van je voedingspatroon. Om een goed beeld te hebben van wat je nu precies eet op een dag is het goed om een dagboek bij te houden. Schrijf op wat je eet en hoeveel je ervan eet. Dit geeft je meer inzicht in je eetgewoonten en leert je daardoor ook makkelijker welke eetgewoonten je moet aanpassen om effectief te gaan afvallen.

Schrijf ook op hoe laat je iets eet. Regelmaat is belangrijk. Je kunt hiervoor gewoon pen en papier gebruiken, maar er zijn ook apps waarin je een eetdagboek bij kunt houden.

6. Ga regelmatig op de weegschaal staan

Snel afvallen is in verreweg de meeste gevallen niet mogelijk als je dit doet, of moet doen, zonder te sporten. Toch is het wel belangrijk om je vorderingen bij te houden. De beste manier om door te zetten is namelijk om daadwerkelijk te zien dat je gewicht verliest. Weeg jezelf regelmatig om te zien of je afvalt, of misschien toch aankomt.

Een weegmoment met een weegschaal

Aan de wegingen kun je zien of je het goed doet. Kom je aan of val je helemaal niet af? Dan is het goed om weer aanpassingen te maken in alles wat je doet om af te vallen. Val je wel af? Dan is het een goede motivatie om door te zetten.

7. Eet goede vetten

In het verleden kreeg vet een slechte reputatie in de dieetgemeenschap. Meer recentelijk hebben wetenschappers ontdekt dat bepaalde soorten vetten juist goed zijn voor ons lichaam. Deze zogenaamde goede vetten, zoals die in vis, noten, avocado’s en olijfolie, kunnen ons helpen meer voedingsstoffen uit ons voedsel op te nemen en ons zelfs langer een vol gevoel te geven.

Door een matige hoeveelheid gezonde vetten aan je dieet toe te voegen, kun je mogelijk meer afvallen. Ook hier geldt dat het zeker niet om snel afvallen gaat, maar vooral om verantwoord afvallen zonder sporten.

8. Ga bewust met oliën om

Van bepaalde soorten plantaardige olie is bekend dat ze veel omega-6-vetzuren bevatten, die ontstekingen kunnen veroorzaken en tot gewichtstoename kunnen leiden. Als je wilt afvallen, vermijd dan canola- en sojaolie en kies in plaats daarvan voor extra vierge olijfolie.

Je staat er niet zo bij stil dat olie, waarin je bijvoorbeeld kookt, een vrij grote invloed kan hebben op je gewicht. Het aanpassen van de olie die je gebruikt kan toch een groot verschil maken.

9. Verfraai wat je eet

Wil je afvallen zonder sporten? Dan moet je het voor jezelf leuk maken om gezond te eten. Het is voor veel mensen niet eenvoudig om over te schakelen naar een gezond dieet. Eten is ook mentaal. Er zit een stuk psychologie in. Hoe beter iets eruit ziet, hoe meer trek je erin hebt. Zorg ervoor dat er veel kleur in je maaltijd zit. Het oranje van mandarijnen, het rode van appels, het groen van komkommer en het geel van paprika, bijvoorbeeld.

Een aantal gezonde kersen

Maak er als het ware een kleurrijk schilderij op een bordje van. Als het er vrolijk en kleurrijk uitziet, dan zal je merken dat je het ook makkelijk opeet. Op deze manier maak je het eten van gezonde voeding leuker voor jezelf, en daardoor is het ook makkelijker vol te houden. Je kunt effectief afvallen door bij elke maaltijd minimaal de helft van je bord te vullen met groenten en fruit.

10. Maak makkelijke snacks uit groenten

We hebben allemaal wel eens trek in een snack. Het probleem is niet dat je iets tussendoor wilt eten. Het probleem is vooral dat je dan makkelijk naar iets ongezonds grijpt. Start de morgen met het snijden van stukjes groenten en fruit, zodat je een schaaltje gezonde snacks klaar hebt staan voor als je zin hebt in een snack.

Het gebeurt vaak dat je door tijdsgebrek makkelijker iets pakt dat kant en klaar in een zakje zit, zoals chips of een koekje, dan naar iets dat je eerst zelf klaar moet maken. Maak voor jezelf dus een snack-pack met stukjes groenten en / of fruit, zodat je het direct kunt pakken als je zin hebt in een snack. Door ongezonde snacks te vervangen door gezonde snacks kun je eenvoudig verantwoord afvallen.

Afvallen gaat makkelijker met sporten

Bovenstaande tips helpen je zeker om effectief af te vallen zonder sporten. Toch, zoals eerder aangegeven, afvallen mét sporten gaat altijd sneller en beter. Kun je sporten? Doe het dan het liefst ook binnen je afvalproces, want het helpt je echt.

In het beste geval ga je met krachttraining aan de slag, in een sportschema waarin je ook aandacht aan cardio besteedt. Natuurlijk kun je in onze blogs meer dan genoeg tips en adviezen vinden om effectief en verantwoord af te vallen door middel van sporten.

Afvallen zonder sporten is wel mogelijk

De conclusie luidt: Afvallen zonder sporten is wel mogelijk, maar lastiger dan afvallen mét sporten. Kun jij echt niet sporten, wil je het niet of heb je er geen tijd voor? Dan kun je met bovenstaande tips aan de slag gaan om toch wat gewicht te verliezen.

Succes!

Cover Afslank Receptenbijbel

Wil jij zonder te sporten toch afvallen aan de hand van heerlijke gezonde voeding? Dan is de Afslank Receptenbijbel de ultieme methode met wel meer dan 140 overheerlijke recepten voor iedereen!

Probeer het nu!

Lees meer relevante blogs!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.