Afvallen met een crosstrainer?

Lees hier of het mogelijk is of toch niet!

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
Afvallen met crosstrainer

Afvallen met een crosstrainer, het is een van de meest gebruikte en bekendste cardioapparaten voor af te vallen! Alleen krijg ik nog regelmatig de vraag over hoe kan ik effectief afvallen met een crosstrainer? Of is afvallen met een crosstrainer wel effectief genoeg?

Want het gebruik maken van een crosstrainer kan zeker een goed alternatief zijn om effectief vet te gaan verbranden. Alleen is het wel van belang om de juiste trainingsmethodes toe te gaan passen. En vergeet ook zeker niet, er komen tenslotte meer factoren aan bod om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk zult gaan afvallen.

Het is van belang om aan alle factoren te gaan werken om zo ook sneller je doelen te gaan behalen. Als je hier meer over wilt weten raad ik aan om dit artikel rustig door te gaan nemen. Want hier zal ik uitleggen waarom een crosstrainer goed voor je kan zijn. En zal je ook handige tips gaan lezen die zullen zorgen dat je de crosstrainer effectief kunt gaan gebruiken. Laten we snel beginnen!

Inhoudsopgave

Waarom een crosstrainer gebruiken?

Een crosstrainer is een enorm populair cardioapparaat om te gebruiken voor je conditie of om af te vallen. Een groot voordeel van een crosstrainer is dat het een full body workout is. Je traint er namelijk je hele lichaam mee. Daarom is het ook aan te raden om je armen mee te gebruiken, zodat ook je armen in beweging komen wat ook weer kan leiden tot extra calorieën verbranding.

Ook is een crosstrainer geschikt voor iedereen. Jong, oud of wie wilt revalideren! Dit is te wijten aan dat de kans enorm klein is om blessures op te lopen. Dit komt door de schuivende bewegingen die je maakt tijdens je training. Hierdoor zullen er geen zware schok bewegingen zijn. Die weer slecht zijn voor je pezen en gewrichten, wat bij bijvoorbeeld een loopband wel het geval is.

Een crosstrainer word ook vaak gebruikt door ouderen. Maar het wordt ook aangeraden als je al een blessure hebt opgelopen en je spieren wilt gaan versterken. Dan word vaak geadviseerd om rustig te starten met een crosstrainer. Kortom, een crosstrainer brengt vele positieve voordelen met zich mee!

Wat zijn de voordelen van een crosstrainer?

Buiten dat een crosstrainer geschikt is voor iedereen en de blessure kans klein is. Brengt het gebruik van een crosstrainer namelijk nog meer voordelen met zich mee! Denk aan: Goed voor je bloedcirculatie, verbeteren van je longconditie, spierontwikkeling, verbeterd je conditie, stimuleert vet verbranding, full body workout. En het is ideaal voor thuisgebruik!

Een man en een vrouw op een crosstrainer

Dit zijn een groot aantal voordelen die je kunt ervaren als je regelmatig gebruik maakt van een crosstrainer! Persoonlijk ben ik ook enorm fan van het gebruik maken van een crosstrainer. Sinds het intensieve gebruik ervan ervaar ik vetverlies en zijn de gezondheidsvoordelen ook zeker merkbaar!

Lees meer: Crosstrainer voordelen nadelen

Welke spieren gebruik je met een crosstrainer?

Je kon al lezen door het gebruik van een crosstrainer dat het ideaal is om je gehele lichaam ermee te trainen. Maar welke spieren train je nou allemaal precies? Hieronder zal ik de meest gebruikte spieren gaan benoemen:

  • Bilspieren
  • Beenspieren
  • Armspieren
  • Rugspieren
  • Schouders

Dit zijn de spieren die je allemaal aanspreekt tijdens een workout op een crosstrainer. Je bovenbeenspieren, bilspieren en je dijbenen worden het meest belast. De andere spieren ook, maar wel in mindere mate!

Afvallen met een crosstrainer 7 tips!

Om af te gaan vallen met een crosstrainer is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je verschillende factoren op orde dient te hebben. Zodat je ook daadwerkelijk kunt gaan afvallen met een crosstrainer. Om het jou een stuk gemakkelijker te maken zal ik nu de 7 essentiële tips gaan benoemen die je handig kunt toepassen. Zodat je ook effectief zult gaan afvallen door het gebruik van een crosstrainer!

Sport met regelmaat!

Dit is wat je waarschijnlijk al vaak gehoord hebt of al weet! Maar toch is dit een van de belangrijkste tips die ervoor zal zorgen dat je sneller zult gaan afvallen. Door regelmatig gebruik te maken van een crosstrainer, creëer je ritme en kun je duidelijk je doelen gaan stellen en bijhouden.

Een goede richtlijn is om minimaal 3 keer per week gebruik te gaan maken van een crosstrainer. Zorg ervoor dat je niet 3 dagen achter elkaar traint. Zo rust je 4 dagen achter elkaar wat zorgt dat je te lang rust neemt. Hierdoor word het moeilijk om iets op te gaan bouwen. Train 3 keer per week en verspreid het over de week. Heb je moeite om jezelf er toe te zetten om regelmatig te gaan sporten? Dan is het artikel dat ik ook geschreven heb, geen zin om te sporten wellicht iets voor jou!

Kies voor hartslag programma’s!

Als je doel is om af te gaan vallen is het aan te raden om gebruik te gaan maken van hartslagprogramma’s/vetverbrandingsprogramma’s. Je zal dan meer op je hartslag gaan trainen waardoor je doelgerichter op je vetverbrandingszone kunt gaan trainen. Vaak bezitten deze crosstrainers ook ingebouwde handsensoren of je kunt gebruik maken van een hartslagband, om zo je hartslag in de gaten te houden.

verschillende crosstrainer programma's
Verschillende programma’s crosstrainer

Ook maakt het vaak een stuk leuker om aan de hand van een hartslagprogramma te gaan trainen. Dit kan immers ook heel motiverend gaan werken! Het is dus ook belangrijk als je een crosstrainer gaat aanschaffen goed op te letten of die ook over de juiste programma’s beschikt.

Hoe bereken je de juiste hartslag? Je hartslag kun je met een handige rekensom berekenen door 220 – je leeftijd. Wat hier uitkomt is je maximale hartslag. Je vetverbrandingszone zal ongeveer tussen 55 tot 70 procent zijn van je maximale hartslag. Zo is het mogelijk om sneller effectiever vet te gaan verbranden. Let er wel op, dit is altijd slechts een indicatie! Zit je hier net iets boven of onder, maak je hier niet te druk over. Luister naar je lichaam, dit is altijd de belangrijkste vuistregel!

Duurtraining

Is als het ware op een matige intensiteit langdurig trainen. Denk aan 45 tot 60 minuten. Dit is een trainingsduur waarmee je ook aardig wat calorieën kunt verbranden om af te vallen.

Met een matige intensiteit wordt bedoel dat het nog wel mogelijk is om bijvoorbeeld met iemand te praten tijdens je workout. Als je buiten adem bent, train je op een te hoge intensiteit waardoor je meer gaat trainen op je conditie. Het is overigens wel de bedoeling dat je na een training voelt dat je getraind hebt. Het is van belang om daar de juiste balans tussen te vinden.

Lees ook: 30 minuten crosstrainer per dag

HIIT training

HIIT training is een afkorting en staat voor High Intensity Interval Training. Deze trainingsmethode is net iets anders dan duurtraining. Met HIIT training train je juist korte periodes heel intensief, (ook wel interval genoemd) en dan weer een periode op een lage intensiteit. Deze training zorgt ervoor dat je veel calorieën kunt verbranden in relatief korte tijd.

Een enorm voordeel van een HIIT training is dat een training van 10 tot 20 minuten al genoeg kan zijn. Bouw overigens wel altijd de intensiteit rustig op! Een ander voordeel is dat je na een training nog calorieën zal gaan verbranden. Vandaar ook dat deze methode heel in trek is bij de meeste sporters.

Een goed voorbeeld van een HIIT training is: 30 seconde op hoge intensiteit trainen en dan weer 20 seconde op een lagere intensiteit. En dit wissel je als het ware constant af. Gaat het je gemakkelijk af? Verkort dan de rustperiodes tussendoor!

Combineer de crosstrainer en krachttraining!

Als je zo snel mogelijk wilt afvallen dan raad ik aan om cardio en krachttraining te gaan combineren. De reden is door intensief krachttraining te gaan beoefenen je ook extra veel calorieën gaat verbranden. Wat dus weer ten goede komt van je vetverbranding. Vaak wordt alleen aan cardio gedacht maar door cardio en krachttraining samen te combineren zal je dubbel zo snel resultaat gaan zien!

Verschillende gewicht halters

Bouw deze combinatie wel rustig op en vergeet ook niet dat het bij krachttraining enorm belangrijk is dat je je lichaam voldoende hersteltijd geeft. Zodat je niet overtraind raakt .Dan kan het juist ave rechts gaan werken. De richtlijn is om na een stevige krachttraining workout je spieren die je getraind hebt tussen de 48-72 uur rust te geven, zodat je volledig herstel bent!

Een andere reden om krachttraining te combineren met cardio is dat je na je krachttraining ook nog eens calorieën verbrand. Doordat je spieren energie nodig hebben om te gaan herstellen. Waar je dus dubbel je voordeel mee uithaalt!

Pas je voedingspatroon en drinkgewoonte aan!

Door veel gebruik te maken van een crosstrainer zou je dus kunnen afvallen. Maar vergeet ook niet dat je voedingspatroon op orde moet zijn! Dit is namelijk de helft van het werk! Door af te vallen word er geadviseerd om 200 tot 500 kcal onder je energiebehoefte te gaan zitten. Hierdoor zal je dus langzaam gaan afvallen. En door ook nog gebruik te maken van een crosstrainer zal je sneller gaan afvallen.

Zorg er ook voor dat je voldoende water binnen krijgt. Voldoende vocht is namelijk heel belangrijk voor je lichaam en sportprestaties. En het scheelt een hoop onnodige suikers. Drink per dag gemiddeld anderhalf tot 2 liter. Als je sport is het belangrijk om extra water te drinken doordat je met sport meer vocht verliest, door bijvoorbeeld zweten.

Heb je moeite met je voedingspatroon? Dan is de Afslank Receptenbijbel een uitkomst voor jou. Dit is namelijk een dieet met heerlijke recepten waardoor je snel zal afvallen en resultaat gaat zien! Ik heb er persoonlijk ook hele mooie resultaten mee behaalt! Meer weten over de Afslank Receptenbijbel? Lees er dan meer over in een ander artikel dat ik geschreven heb: Afslank Receptenbijbel review

Varieer van training

De laatste belangrijke tip is: Zorg ervoor dat je genoeg blijft variëren in je training. Dit doordat je je lichaam blijft uitdagen en ook mooie resultaten kunt gaat behalen. Je kunt immers enorm veel variëren, door bijvoorbeeld af te wisselen met krachttraining, HIIT, duurtraining en hartslagprogramma’s. Maar ook om de intensiteit te gaan verhogen. Door dit regelmatig te gaan doen zal je gaan merken dat het ten goede zal komen van je doelen. Ik zou zeggen, begin vandaag nog!

Conclusie: Afvallen met een crosstrainer

Nu zijn we aan het einde gekomen van dit artikel en als je de vraag zou stellen kun je afvallen met een crosstrainer? Dan is het antwoord hierop dat dat zeker mogelijk is! Maar ook hier is het van belang om duidelijke doelen te gaan stellen en gedisciplineerd te werk gaan. Dan is het inzetten van een crosstrainer een uitstekend goed hulpmiddel. Ik hoop dat je iets aan mijn 7 tips hebt gehad en dat je deze kunt toepassen.

Maar vergeet ook niet dat er meer factoren van belang zijn om af te gaan vallen en die je ook op orde dient te hebben voor de beste resultaten. Zoals je voeding, leefstijl maar ook om krachttraining te gaan combineren met je crosstrainer. Zodat je het maximale uit je training zal gaan halen. En ook maximale resultaten kunt gaan verwachten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *