Afvallen lukt niet? 20 mogelijke oorzaken!

Gemiddelde leestijd: 17 minuten
Afvallen lukt niet

Afvallen lukt niet en je baalt ervan. Logisch! In de meeste gevallen zet je je behoorlijk in en moet je aardig wat op je gewoonten inleveren om af te vallen. Als het dan niet lukt, dan kun je daar aardig chagrijnig van worden!

Het afvallen lukt niet omdat er iets niet gaat zoals het wel zou moeten, maar wat is het? Krachttraininginfo.nl geeft je 20 mogelijke oorzaken van niet afvallen.

Lukt het jou niet? Dan kun je deze oorzaken eens nalopen om te checken wat er bij jou nog niet helemaal goed gaat om effectief af te vallen.

Inhoudsopgave

Je doet zo je best, maar afvallen lukt niet..

Het afvallen lukt niet, ondanks dat je ontzettend je best doet om wat kilo’s te verliezen. Frustrerend! Natuurlijk is het dan heel verleidelijk om te denken dat effectief afvallen gewoon niet voor jou is weggelegd.

Het is niet leuk om te horen, maar dat is wel de weg van de minste weerstand. Iedereen, dus ook jij, kan verantwoord afvallen. Lukt het niet bij jou?

Dan betekent dit dat er iets in je dagelijkse doen en laten niet voldoet aan de voorwaarden om af te vallen. Ik help je graag bij het vinden van die dagelijkse ‘missertjes’.

Het afvallen lukt niet als je 1 ding verkeerd doet

Misschien maak je gebruik van een goed afslankplan dat je voor jezelf hebt opgesteld, of probeer je vanuit je eigen gevoel aan alle regels te voldoen. Toch, het afvallen lukt niet en je hebt eigenlijk geen idee waarom dat zo is. Het is goed om te weten dat het maar één klein dingetje hoeft te zijn dat nog niet goed gaat om verantwoord af te vallen.

Er zijn veel oorzaken van niet afvallen. Je kunt 19 dingen goed doen, maar als je nummer 20 niet goed aanpakt, dan lukt het afvallen niet. Het kan letterlijk maar één ding zijn. Een belangrijk voordeel hiervan is natuurlijk wel dat het je niet veel moeite hoeft te kosten om ook dat ene dingetje nog even te veranderen.

Afvallen lukt niet? Loop deze 20 oorzaken eens na!

Er zijn heel veel oorzaken van niet afvallen terwijl je daar wel je best voor doet. Ik benoem de 20 belangrijkste oorzaken waarom het afvallen niet lukt zoals je wel zou willen. Loop onderstaande 20 oorzaken eens na en ontdek in hoeverre het wel of niet op jou van toepassing is.

Kom je dingen tegen waarbij jij je aangesproken voelt? Dan zijn dat de dingen waar je op moet focussen. Als je die zaken verbetert, dan kun je zeker effectief en verantwoord afvallen.

Goed slapen is niet aan jou besteed

Effectief afvallen heeft niet alleen met je lichamelijke gezondheid te maken. Om goed af te slanken is het ook belangrijk om aandacht te besteden aan je mentale gezondheid.

Een vrouw die slaaptekort heeft

Je hebt een goede nachtrust nodig om af te vallen. Een slechte nachtrust zorgt ervoor dat je zwaarder wordt. Volg je een goed afslankplan? Dan word je misschien niet zwaarder van een slechte nachtrust, maar het zorgt er wel voor dat afvallen niet lukt.

Je vergeet de koolhydraten

Het afvallen lukt niet als je eigenlijk alleen gefocust bent op de calorieën die je dagelijks tot je neemt. Veel mensen maken hele lijstjes met producten en de hoeveelheid calorieën die erin zitten, zodat ze op basis daarvan de dagelijkse voeding kunnen samenstellen.

Calorieën zijn niet alles. Wil je effectief afvallen, dan moet je ook de inname van koolhydraten beperken.

Jouw patroon bestaat uit veel kleine maaltijden

Iemand heeft je mogelijk eens verteld dat het beter is om meerdere kleine maaltijden per dag te eten dan gewone maaltijden. Meerdere kleine maaltijden zouden je stofwisseling stimuleren en je zo helpen af te vallen. Dit is een mythe, helaas.

De maaltijdfrequentie heeft nauwelijks tot geen effect op de vetverbranding. Sterker nog, meerdere keren per dag een kleine maaltijd klaarmaken maakt het moeilijker om echt gezonde voeding tot je te nemen. Je krijgt juist al snel te veel binnen. Het is overigens ook niet goed om hoofdmaaltijden over te slaan!

Water drinken zit niet in jouw systeem

Wil je effectief en verantwoord afvallen, dan is het noodzakelijk om water te drinken. Als je een half uur voor de maaltijd een halve liter water drinkt, dan val je 44 procent meer af dan wanneer je dit niet doet.

Het is ook aangetoond dat het drinken van water het aantal verbrande calorieën met 24 tot 30 procent verhoogt over een periode van 1,5 uur. Water drinken kun je leren. Maak er je routine van en je zal zien dat het helpt bij het effectief afvallen.

Je nuttigt te veel alcoholische dranken

Alcoholische dranken bevatten over het algemeen veel calorieën. Het afvallen lukt niet als je alleen op je voeding let en daarnaast wel alcoholische drankjes blijft nuttigen. Je hoeft je wijntje echt niet helemaal uit je dagelijkse routine te verwijderen.

Alcoholische dranken

Toch, bedenk je wel dat alcohol zelf al ongeveer 7 calorieën per gram bevat en dat is behoorlijk veel. Hoe meer alcohol je drinkt, hoe meer het jouw afvalproces in de weg staat.

Eten is alleen een gewoonte

Je ziet eten als een pure gewoonte, als iets dat je nodig hebt om in leven te blijven. In zekere zin is dit natuurlijk ook zo, maar deze gedachte zorgt er wel voor dat je gaat eten op de ‘automatische piloot’. Je geniet niet van wat je eet, en juist dit is wel heel belangrijk als je wilt afvallen.

Probeer eens te focussen op mindful eten. Dit wordt gezien als één van de krachtigste hulpmiddelen voor verantwoord afvallen.

Je gezondheid zit je in de weg

Dit is een vervelende.. Het kan zijn dat je gezondheid, of liever je gezondheidsproblemen, ervoor zorgen dat het afvallen niet lukt. Zo zijn er bepaalde aandoeningen die gewichtstoename veroorzaken. Dit geldt ook voor de inname van bepaalde medicijnen.

Helaas heb je dit zelf niet in de hand. Heb je een aandoening die gewichtstoename veroorzaakt en / of gebruik je medicijnen waarvan je aankomt? Dan is het aan te raden om een afspraak te maken met je (huis)arts om de mogelijkheden voor effectief afvallen te bespreken.

Er is sprake van een vorm van voedselverslaving

Bijna 20 procent van alle Europeanen heeft een voedselverslaving zonder dit zelf te weten. Helaas ben je met en voedselverslaving eigenlijk nooit verslaafd aan gezond eten. Het gaat in vrijwel alle gevallen om een junkfoodverslaving, waarbij je makkelijk het gevoel krijgt dat je iets ongezonds móet eten.

Herken je dit? Dan is het aan te raden om dit met je (huis)arts te bespreken. Je kunt namelijk met de juiste ondersteuning van de voedselverslaving af komen die effectief afvallen in de weg staat.

Diëten doe je al maanden achter elkaar

Veel mensen zullen dit herkennen. Als je terugkijkt op je leven, dan zie je een hele reeks aan diëten voorbij komen. Je hebt al veel dieetvormen geprobeerd en toch, afvallen lukt niet.

Zeker als je al langere tijd aan het diëten bent wordt het juist lastiger om af te vallen. Je bereikt namelijk een ‘plateau’, waarna je niet meer afvalt. Het is dan verstandig om je dieet te pauzeren.

Probeer 6 tot 8 weken op een stabiel gewicht te blijven zonder een dieet te volgen. Daarna kun je weer op dieet gaan, als je dat wilt. Je merkt dat het afvallen dan wel weer lukt.

Je doelen zijn niet haalbaar

Als je net begint met afvallen, dan gaat het vaak nog makkelijk. Dit geldt zeker als er sprake is van overgewicht. Hoe meer overgewicht je hebt, hoe makkelijker je in het begin afvalt. Hierdoor stel je al snel doelen die niet realistisch zijn op de langere termijn.

Hoe meer je afvalt, hoe lastiger het wordt om nóg meer af te vallen. Als je onrealistische doelen stelt, dan haal je deze niet en raak je teleurgesteld in jezelf. Dit zorgt ervoor dat je opgeeft. Doe jezelf een plezier en houd je doelen haalbaar.

Je wilt afvallen vanuit een dieetmentaliteit

Diëten werken bijna nooit op lange termijn. Studies tonen aan dat mensen die een dieet volgen in de loop van de tijd zwaarder worden. Juist daarom is het goed om het effectief afvallen niet te benaderen vanuit een dieetmentaliteit.

In plaats daarvan is het goed om te focussen op het aannemen van gezondheid bevorderende gewoonten.

De focus ligt alleen op de weegschaal

Het afvallen lukt niet.. maar toch zeggen mensen dat je afgevallen bent. Hoe zit dat? Mogelijk leg jij de focus alleen op de weegschaal en op het gewicht dat de weegschaal aangeeft. Het kan goed zijn dat je niet in gewicht verloren bent, maar wel in centimeters.

Een persoon op een weegschaal

Kijk ook eens naar de centimeter. Je kunt vet verliezen terwijl je spiermassa opbouwt. Dit betekent dat je geen gewicht verliest, maar wel centimeters.

Je hebt geen idee hoeveel je eet

Bewustwording is belangrijk als je probeert af te vallen. Veel mensen hebben geen idee hoeveel ze echt eten. Je eet iets als je trek hebt en je denkt er geen tweede keer over na. Eigenlijk sta je er helemaal niet bij stil.

Dit kan ervoor zorgen dat het afvallen niet lukt. Door bij te houden wat je eet val je makkelijker af.

De eiwitinname ligt veel te laag

Eiwit is een belangrijke voedingsstof om af te vallen. Het eten van eiwitten met 25 tot 30 procent van de calorieën kan het metabolisme met 80 tot 100 calorieën per dag verhogen. Eiwitten kunnen er zo voor zorgen dat je automatisch dagelijks honderden calorieën minder eet.

Let dus niet alleen op calorieën en koolhydraten, maar zorg er ook voor dat je voldoende eiwitten binnen krijgt.

De calorie inname ligt veel te hoog

Het afvallen lukt niet als je eenvoudigweg te veel calorieën binnenkrijgt. Neem je meer calorieën tot je dan dat je verbrandt? Dan kom je aan. Eigenlijk is dat heel eenvoudig. Je hoeft niet veel te eten om wel te veel calorieën tot je te nemen.

Het gaat om wat je eet. Kijk dus eens goed naar hoeveel calorieën jij op een dag binnenkrijgt.

Je eet voedsel van te lage kwaliteit

Voedselkwaliteit is net zo belangrijk als kwantiteit. Eet je veel bewerkte voedingsmiddelen? Dan kun je niet verantwoord afvallen. Wil je effectief afvallen, dan heb je een goed afslankplan nodig waarin je vooral richt op het eten van onbewerkte voedingsmiddelen.

Fastfood en gezonde voeding

Deze voedingsmiddelen zorgen voor een goed gevuld gevoel en helpen je op die manier af te vallen.

Krachttraining is niet aan jou besteed

Het afvallen lukt niet optimaal als je niet ook voldoende beweegt. Een goede focus op voeding is niet voldoende. Het is goed om tijd vrij te maken voor krachttraining, bijvoorbeeld door met gewichten aan de slag te gaan. Weerstandstraining hoort altijd een onderdeel van verantwoord afvallen te zijn.

Lees ook: Hoe bouw je krachtraining op?

Je eet veel te snel

Snel eten kan effectief afvallen in de weg staan. Dit heeft vooral te maken met het feit dat je je hersenen onvoldoende tijd geeft om aan te geven dat je genoeg hebt gegeten. Als je snel eet, dan eet je vrijwel gegarandeerd te veel.

Probeer langzamer en bewuster te eten, en luister goed naar wat je hersenen je vertellen. Als je vol zit, stop dan met eten.

Je vergeet de ondersteuning van cardio

Een gebrek aan lichaamsbeweging behoort zonder twijfel tot de belangrijkste oorzaken van niet afvallen als je daar wel je best voor doet. Je hebt niet alleen krachttraining nodig om effectief af te vallen, maar je hebt ook cardiotraining nodig.

Ga bijvoorbeeld zwemmen, fietsen of joggen. Probeer regelmatig cardio te doen om een goed afslankplan te ondersteunen.

Lees ook: De voordelen van cardio

Je drinkt veel suiker

Effectief afvallen lukt niet als je alleen maar let op wat je eet. Het is ook belangrijk om te letten op wat je drinkt. Alcohol is al voorbij gekomen, maar er zijn ook veel andere dranken die gewichtsverlies in de weg staan. Denk aan frisdranken en vruchtensappen.

Het vermijden van alle suikerhoudende dranken is een uitstekende strategie voor gewichtsverlies. Ze vormen vaak een aanzienlijk deel van de calorie inname.

Afvallen lukt niet zonder goed afslankplan!

Afvallen is best een lastige opgave en, zoals je ziet, zijn er veel factoren die roet in het eten kunnen gooien. Als je alle oorzaken van niet afvallen na hebt gelopen, dan ben je ongetwijfeld factoren tegen gekomen die bij jou (nog) niet gaan zoals het wel zou moeten.

Reserveer even wat tijd, ga ervoor zitten en maak een plan waarin je alle factoren opneemt. Een goed afslankplan helpt je om je goed te houden aan alles wat nodig is om wat gewicht te verliezen. Met een slim, realistisch en goed afslankplan kun jij ook effectief en verantwoord afvallen!

Cover Afslank Receptenbijbel

Wil jij een goed afslankplan? Dan is de Afslank Receptenbijbel dé ultieme uitkomst! Met meer dan 140 overheerlijke recepten voor een snelle vetverbranding met blijvend resultaat!

Ja ik wil afvallen!

Gerelateerde artikelen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.